2 keuvelende spechten bij elkaar

Gestart door characea, juli 19, 2006, 15:48:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Hoi,

Iemand enig idee wat voor spechten dit zijn ? Ze zijn ongeveer als een grote bonte specht maar veel breder.
Op de rug hadden ze alleen maar een krijt streepjes pak aan, zie vooral foto 3 en foto 4.
De fotos komen uit Zuid Oost Litouwen maar in elk geval uit Oost Litouwen.
Even nagezocht: 191_9146 Paluse Zeimenys



characea

4 dit is de duidelijkste foto want hier staan ze alle twee tegelijk op. Achter op de kop hadden ze erg veel wit maar geen rood dacht ik.

Jos Welbedacht

Ik zou er Kleine Bonte Specht van maken, maar ik weet het niet zeker. Eerst dacht ik aan Drieteen, vanwege het vele wit op de rug, maar daar klopt het koppatroon niet. Kleine heeft een redelijk witte rug(bandering is op de foto misschien slecht te zien) en het koppatroon klopt wel ongeveer. Op de eerste twee foto's lijkt het vogeltje ook een lief kopje te hebben, wat wel bij Kleine Bonte past.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

ik denk ook kleine bonte, waar zijn de foto's genomen?
groet,
Redmar

characea

#6
Oost Litouwen, maar dat staat onhandig genoeg alleen in de titel.
Ben engizins verrast door deze uitkomst trouwens...ik dacht dat het beest nl zo groot was als een grote bonte specht en in elk geval groter dan een spreeuw. Waarom kan een drieteen specht niet ? Dat is nl wel een naaldbos liefhebber.


snwja3

Leuke waarneming! nl. witrugspecht.
Wietze Janse

redmar_woudstra

aha, ik vond de rug al zo wit....Daar denk  je natuurlijk niet aan, ik dacht dat het een foto was in Nederland.... Idd fraaie waarneming, niet echt een veel voorkomende soort!  
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Nee, inderdaad...vooral de rechtervogel lijkt sterk op de vogel uit de ANWB gids. Links vind ik nog steeds een beetje vreemd, maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, Wietze.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

characea

#11
Even een hele domme vraag..
IK dacht dat je buitenlandse vogels in kon voeren..maar staat Litouwen nu niet in de lijst of spellen ze dat hier anders ?
De naam van de exacte locatie weet ik momenteel niet meer..dus veel haast heeft het nog niet. Het was in elk geval bij een monumentale watermolen.
(Goh wat is er de afgelopen 5 jaar veel gerestaureerd in de landen, en de wegen waren nu al weer een stuk beter dan 2 jaar geleden...)

Locatie was: 191_9146_witrugspecht_Paluse_Zeimenys.jpg

191_9146 Paluse Zeimenys

prinsm

Ik zie Litouwen er ook niet tussen staan.
Zo te zien staan lang niet alle landen in de lijst. Misschien kan er een land toegevoegd worden?

Marieke

Erik

Hoera, mijn eerste reactie was witrugspecht maar door de andere reacties zat ik alweer in de gedachte: ik heb het weer eens fout...
Dit voelt goed, mooie waarneming!

Spechten blijven intrigerende vogels. Tsjechie schijnt alle tien (negen plus draaihals) europese spechten te herbergen als broedvogel. Ligt natuurlijk in dezelfde lijn als Litouwen. Ik heb zelf een paar jaar geleden Syrische Bonte specht gezien in Tsjechiƫ, ook een fantastische ervaring.