Kromming van de aarde zichtbaargemaakt

Gestart door characea, juli 19, 2006, 14:55:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Deze twee fotos laten het verschil zien...de ene foto is vanaf het strand gemaakt, de ander 20 m verder op op een 5 m hoog duin.




Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Leg me dat maar eens verder uit?

marijke

characea

Nou, het is gewoon verbazingwekkend dat ze 2.000 jaar geleden niet gedacht hebben..heh..de aarde is rond...

huysse

Maar als je nu een eind achteruit gelopen was zonder die duin te beklimmen ( en met dit weer zou ik daar zeker voor kiezen) dan had je het bewijs toch ook kunnen leveren? Er van uitgaande dat er geen zeer hoge golven of andere factoren meespelen?
Ik moet er niet aan denken met die hitte!
:P

Als je dan verder denkt, ( maar misschien is dat verkeerd met deze temperaturen, maar dat hoor ik dan wel van jullie) dan moet er een punt zijn , zoveel meter terug en zoveel meter omhoog geklommen, waarbij je evenveel ziet van het schip als bij je uitgangspunt.
Misschien dat de mensen dat 2000 jaar geleden ook deden en daarom dachten dat de aarde plat was? ;)

Groet,
Marijke

characea

CiteerMaar als je nu een eind achteruit gelopen was zonder die duin te beklimmen ( en met dit weer zou ik daar zeker voor kiezen) dan had je het bewijs toch ook kunnen leveren? Er van uitgaande dat er geen zeer hoge golven of andere factoren meespelen?
Ik moet er niet aan denken met die hitte!
:P
Dan zou het toch ook aan de afstand kunnen liggen ? Je moet dan corrigeren..en nu houd ik de afstand constant...

huysse

#7
Citeerdan moet er een punt zijn , zoveel meter terug en zoveel meter omhoog geklommen, waarbij je evenveel ziet van het schip als bij je uitgangspunt.
Bij nader inzien zijn dat natuurlijk tig punten!

Dan zou het toch ook aan de afstand kunnen liggen ? Je moet dan corrigeren..en nu houd ik de afstand constant

Ik ben er vanuit gegaan dat de duinen achter je lagen toen je op het strand stond maar ik begrijp nu dat dat niet zo was. Dan gaat mijn redenatie dus niet op!
Ik moet eens vaker naar zee! Naar buitenlandse stranden denk ik.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Nu staat er temnset wind aan de kust, daar is het dus minder warm en er is natuurlijk meer wind op een duin, dus het lijkt me een goed plan, de duin te beklimmen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stippen

#9
2000 jaar geleden wisten de mensen niet alleen dat de aarde rond was, maar ook nog eens op een paar kilometer exact hoe groot de omtrek was.

De oude grieken (en dat is aanzienlijk meer dan 2000 jaar geleden) maakten die berekeningen al.

Het verhaaltje van de platte aarde is (waar anders) in Amerika verzonnen!

Al in de zesde eeuw v.G.T. beredeneerde de Griekse wijsgeer Pythagoras dat aangezien de maan en de zon bolvormig zijn, de aarde ook een bol moet zijn. Aristoteles (vierde eeuw v.G.T.) stemde hier later mee in, en legde uit dat de bolvormigheid van de aarde bewezen wordt door maansverduisteringen. De schaduw van de aarde op de maan is rond.

Zie ook: http://www.kennislink.nl/web/show?id=91613
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl


Stippen

CiteerDoor de Atzeken en de Indianen ?
nee in de 19e eeuw door een journalist. (als ik me goed herinner)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

#12
Irving Washington, 1828 The Life and Voyages of Christopher Columbus
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

characea

Toen pas ?
en hoe zat het dan met het Vaticaan en Galileo ?

Stippen

CiteerToen pas ?
en hoe zat het dan met het Vaticaan en Galileo ?
Dat ging erover of de aarde in het middelpunt stond, of de zon.

Sinds Einstein weten we dat dat nix uitmaakt.  :D
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl