Knothoogten

Gestart door Jan van Rijsewijk, februari 20, 2010, 22:40:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Rijsewijk

Hier in Brabant rijst de vraag: Wat is de beste hoogte voor een knotboom. Wat maakt het verschil tussen een knotboom van 1m of een van 2/5 m. of hoger.  En dan niet om economische redenen maar meer om de ornithologische waarden. Zijn die bij een lagere boom beperkter?
Bestaat hier literatuur over?
Gr. Jan van Rijsewijk
Jan van Rijsewijk
Coördinator Steenuilenwerkgroep Vogelwerkgroep Midden-Brabant
Redacteur Steenuil in de Lift

Peter Boelee

Hallo Jan,
mijn ervaring is dat Steenuilen bij voorkeur niet hoger dan 3 meter willen broeden. Verder is het hier op de Bevelanden van belang dat ik er makkelijk bij kan komen, voor nestcontroles, zodat ik later een nestkaart kan invullen. Maar dan heb ik het over een geplaatste nestkast, dus plaats ik kasten niet boven die 3 meter.
En dan denk ik dat het knotten van de boom makkelijker zal zijn als de knot niet te hoog zit.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Familie Beersma

Hallo Jan, als vervolg op wat Peter Boelee al opmerkte het volgende: Op een "Tagung" in Duitsland bleek dat ze daar heel "grundlich"omgaan met het inplanten van nieuwe wilgen. Mogelijk dat zij ook veel meer weten/ervaring hebben met knotten. Wij steken gewoon een staak diep in de grond en die loopt wel uit. Maar dat deden ze heel anders en veel bewerkelijker.
Tot slot ben ik altijd bang dat de knotter het hol of uitgang voor de Steenuil dichttrapt als hij bovenop bezig is. Je voelt je voet zomaar de diepte in zakken. Dus als je weet dat er ergens een Steenuil huist die vóór het knotten proberen te localiseren en die boom sparen, in ieder geval niet rigoreus knotten, zonder er bovenop te gaan staan. Eventueel kast in de buurboom plaatsen om hem keus te geven.  Groet Peter Beersma
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)