Meopta Meostar S1-75 APO 20-60x en Velbon Sherpa

Gestart door RobvV, februari 15, 2010, 22:23:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

RobvV

Heeft er iemand goede en/of slechte ervaringen met een Meopta Meostar S1-75 APO 20x60 ?

Heeft er iemand goede en/of slechte ervaringen met een Velbon Sherpa statief?

Alvast zeer bedankt voor een reactie, groeten van Rob.

KorHaan

Hallo Rob,

Met de scoop kan ik je niet helpen, met het statief wel, want ik heb al een jaar of wat een Velbon Sherpa Pro 530 CF.
Een uitstekend en degelijk/betrouwbaar carbon statief, licht van gewicht ( ca 1,4 kg). De sluitingen zijn twistlock-type, zeer gedegen uitgevoerd. Poten met drie secties, in verschillende standen onafhankelijk van elkaar te spreiden. Midden kolom in twee delen los te schroeven, deze is helaas niet van carbon, maar van dunnig metaal. Dat merk je als je hem hoog op moet schuiven, en je hebt een zwaardere statiefkop plus grote scoop. Dan wordt het geheel trillerig. Omdat ik 1.90 ben moest ik zelfs bij mijn 45 graden inkijk Zeiss 65 de kolom bijna helemaal uitzetten voor makkelijk kijken.
Als je minder lang bent en je hebt een 45 graden scoop, hoef je de center column niet of weinig te gebruiken.

Anders is de Velbon Sherpa Pro CF 630 een prima optie; deze is hoger en iets zwaarder, maar minder zwaar dan een aluminium statief. Ook met twistlocks, die beter zijn dan klemsluitingen, vind ik.

De schroef op het statief om de statiefkop op te zetten is 1/4 inch, dat had beter 3/8 inch kunnen zijn ( wat dikker), want nu had ik een adaptertje/verloopstukje  nodig om mijn Gitzo G2180 erop te kunnen schroeven ( deze heeft dus een 3/8 schroefdraad ). Voor 2 euro te koop in elke goede fotozaak, dus geen probleem.

Voor de Velbon heb ik diverse Manfrotto statieven gehad, ook carbon 3 secties. Deze laatste was een stuk minder degelijk dan de Velbon ( dolgedraaide schroeven, een poot die er spontaan uitviel ). Alleen de aluminium 055 is wel enorm degelijk, maar zwaar. Een goed carbon statief draagt toch veel prettiger.

Ik gebruik het statief nog maar weinig, alleen met zeetrek, voor mijn Canon 18x50 IS gestabiliseerde kijker. De scoop heb ik verkocht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

vuurvlinder

Ronald,

de scope bevalt uitstekend! Ik heb een Velbon aluminium statief (museumstuk, gekregen van een vriendin) en ook die voldoet goed.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Hoi,

Voor ik mijn Pentax PF-80-ED scope kocht was ik in afwachting van deze Meopta scope met APO.
Helaas kwam de leverancier (Benel BV) zijn afspraken keer op keer niet na. Na 3 maanden loze beloften liep ik tegen de Pentax aan. Nooit spijt van gehad. Een medevogelaar in de VWG waar ik lid van ben heeft deze Meopta al weer wat jaartjes en het is absoluut een mooie scope voor z'n geld, maar de Pentax is voor iets meer geld wel van een heel andere klasse.

Voor mijn oude scopes (Outdoorclub 80ED en Kowa 60mm) was het Velbon Sherpa 600 statief prima geschikt. Voor de Pentax is dit statief te licht. 

Wat ik wel zou zoeken is een statief met poten die in verschillende hoeken te zetten zijn. Hier krijg je veel plezier van.

Dus afgezien van mijn negatieve ervaring met de importeur van Meopta heb je met deze scope en dit statief een hele mooie combinatie waar je jaren lol van zult hebben.

KorHaan

Ha Astrid,

Goed om te horen, dat doet mij oprecht plezier!
't Is ook een mooie scoop.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo