Hoofdmenu

toendrarietganzen?

Gestart door jeanette, februari 15, 2010, 21:34:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Voor alle zekerheid vraag ik toch maar even bevestiging of dit  Toendrarietganzen zijn. Bvd.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Ik zou ze op spec zetten, Beest linksvoor neigt wat naar Taiga...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2010, 22:38:41 PM
Ik zou ze op spec zetten, Beest linksvoor neigt wat naar Taiga...
Wat voor kenmerken van Taiga vertoond de vogel dan Jeroen?
M.v.g., Justin Jansen


Klaas van Dijk

Citaat van: jeanette op februari 15, 2010, 21:34:47 PMVoor alle zekerheid vraag ik toch maar even bevestiging of dit Toendrarietganzen zijn. Bvd.
hoi Jeanette,
Ik weet niet waar & wanneer je deze foto hebt gemaakt. Aanname 1. Ergens in Nederland & korter dan een maand geleden. In dat geval is de 'default' Toendrarietgans (als je tenminste ervan uitgaat dat Toendrarietgans en Taigarietgans twee verschillende soorten zijn). Reden: ganzenkenners verzekeren mij dat er na de milleniumwisseling nog nauwelijks Taigarietganzen in Nederland zitten. Je kunt ze ook Rietgans (Anser fabalis) noemen als je denkt / meent / ervan overtuigd bent (net zoals bijna alle vogelaars in de ons omringende landen & nog veel verder weg) dat er maar één soort is. Dus mocht je denken aan Taigarietgans: waarom? Welke kenmerken passen niet bij de 'default'?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Justin Jansen op februari 15, 2010, 22:49:10 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2010, 22:38:41 PM
Ik zou ze op spec zetten, Beest linksvoor neigt wat naar Taiga...
Wat voor kenmerken van Taiga vertoond de vogel dan Jeroen?

Met neigen wil ik meer zeggen, geeft licht het gevoel van..
Echt kenmerken die erop wijzen zijn er inderdaad niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jeanette

Klaas, de datum van de foto staat er onder, 15 februari jl., regio Ruinen , ZW-Drenthe.
Er was een grote groep van ca. 500 ex. Vanwege de korte(re) hals dacht ik aan Toendrarietganzen. In de ANWB-gids staat dat de Taigarietgans een iets langere hals heeft en  duidelijke witte zomen op de iets donkerder rugveren. Ik kan die verschillen niet in het veld zien, behalve de lengte van de hals. Vandaar mijn vraag.