Ruig of gewoon stoer..

Gestart door Eddy Clerx, februari 15, 2010, 16:22:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

Is die een ruigpoot? akkerreservaat Linne

Tinok

Ik zie gele poten dus daar zitten geen veren voor en dan kan het geen ruigpoot zijn, dacht ik zo....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nicky hulsbosch

Ja het is de ruigpoot. zwarte eindband is goed te zien. witte stuit en op een foto toch de ruige poten te zien.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Jarinka

Op de bovenste foto lijkt de poot veerloos, maar dat komt denk ik doordat hij zo raar aan de tak hangt. Misschien was er een windvlaag waardoor de veren uit elkaar gewaaid zijn, en lijkt het daarom zo.
Is het een vrouwtje? M.i. lijkt dat zo doordat er maar twee staartbanden zijn, een dikke en een dunne, en mannetje Ruigpootbuizerd heeft één dikke en meerdere dunne.
Groeten, Jarinka Heijink

Maico Weites

Citaat van: nicky hulsbosch op februari 15, 2010, 16:29:27 PM
Ja het is de ruigpoot. zwarte eindband is goed te zien. witte stuit en op een foto toch de ruige poten te zien.

Volgens mij zie ik gele poten..
Of mis ik iets?

Bij ruigpoot zijn de poten tot op de klauwen bevederd.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

BramtK

Bij Ruigpootbuizerd is de tarsus bevederd met kleine en korte veertjes (anders gezegd, inderdaad, tot aan de klauwen). Die kunnen dus niet 'opwaaien' zoals dat met de broekveren (die zowel Buizerd als Ruigpootbuizerd hebben) wel kan. Een en ander ziet er geheel anders uit.
Groeten,

Bram ter Keurs

Eddy Clerx

oops.. is de bovenkant staart een kenmerk?

JohanvantBosch

Citaat van: Eddy Clerx op februari 15, 2010, 17:04:54 PM
oops.. is de bovenkant staart een kenmerk?
Daar kun je veel beter naar kijken (o.a.) dan naar de poten.
Dit is een mooie Ruigpootbuizerd.

Steven Wytema

bovendien zie ik als ik goed kijk juist bevederde poten, en geen geel.
Steven Wytema


frankw

Overigens heeft een Ruigpoot geen witte stuit. :angel:

Eddy Clerx


Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op februari 15, 2010, 17:10:29 PM
Citaat van: Eddy Clerx op februari 15, 2010, 17:04:54 PM
oops.. is de bovenkant staart een kenmerk?
Daar kun je veel beter naar kijken (o.a.) dan naar de poten.
Dit is een mooie Ruigpootbuizerd.

Dat zeg je wat onduidelijk Johan: een 'buizerd' kan nog zo'n mooie 'Ruigpoten-staart' hebben maar zónder bevederde poten wordt 't nooit een echte Ruigpoot natuurlijk (m.a.w.: dat is een keihard, onloochenbaar kenmerk). Dus àls je de poten goed kunt zien dan gráág! Waarschijnlijk bedoel je dat je details aan staart en onderzijde makkelijker ziet dan die al of niet bevederde poten en dat is dikwijls waar natuurlijk.
Anderzijds echter ontstaan óók over die verenkleeddetails bijzonderr vaak misverstanden/worden verkeerd geinterpreteerd en zijn die al of niet bevederde poten op veel foto's verrassend vaak prima zichtbaar (ook al kijkt lang niet iedereen daar naar tot mijn vaak stomme verbazing....).
Enne Jarinka: dit is een mooie adulte man, op meerdere foto's zijn niet alleen meerdere staartbanden zichtbaar maar ook de tekening op de onderzijde wijst daarop.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 17:39:27 PMEnne Jarinka: dit is een mooie adulte man, op meerdere foto's zijn niet alleen meerdere staartbanden zichtbaar maar ook de tekening op de onderzijde wijst daarop.
Op de foto van 17:04:54 is dat wat beter zichtbaar dan op de foto's van de eerste post.
Wat is het verschil in onderzijde van man en vrouw dan?
Groeten, Jarinka Heijink

Tinok

Hmm het zal wel aan mijn laptop scherm liggen dat ik toch echt gele poten zie zonder veren :(
En ik dacht dat ruigpoot nu juist wel een witte stuit had maar nu zegt Frank van niet? Of moet daar een staan ipv geen???
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

#15
Ik heb kennelijk net zo'n beeldscherm als jij, want ik zie duidelijk blote benen,
al zou ik ze eerder oranje dan geel noemen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Tinok

He fijn Herman dan voel ik me niet het domste meisje van de klas ;D
En ik zie inderdaad ook meer oranje dan geel maar bloot is bloot toch :o
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jos Welbedacht

Ik zie vooral gele tenen, maar de poot (tarsus) is mooi bevederd.  ;)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

Citaat van: Tinok op februari 15, 2010, 17:46:53 PM
Hmm het zal wel aan mijn laptop scherm liggen dat ik toch echt gele poten zie zonder veren :(
En ik dacht dat ruigpoot nu juist wel een witte stuit had maar nu zegt Frank van niet? Of moet daar een staan ipv geen???

Op bv. deze foto (http://waarneming.nl/foto/view/102583) is mooi te zien dat een Ruigpoot geen witte stuit, maar een witte staart heeft.
Frank van der Meer

Eddy Clerx

foto,s zijn op 140 meter afstand gemaakt, toch geprobeerd nog iets uit de nef bestanden te toveren. extreem versterkte kleuren.
oranje voeten, bruine (Veren?) poot
geschoten door mijn ega paparazzi trouwens, not good, blame her!  >:D

frankneijts

Citaat van: Jarinka op februari 15, 2010, 17:41:55 PM
Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 17:39:27 PMEnne Jarinka: dit is een mooie adulte man, op meerdere foto's zijn niet alleen meerdere staartbanden zichtbaar maar ook de tekening op de onderzijde wijst daarop.
Op de foto van 17:04:54 is dat wat beter zichtbaar dan op de foto's van de eerste post.
Wat is het verschil in onderzijde van man en vrouw dan?

Ad. vrouwtjes hebben meestal weinig tekening op de dekveren (ondervleugel) waardoor de polsvlek meer geisoleerd is en (veel) meer opvalt. Ook is het buikschild meer solide, dus niet zoals bij mannetjes uit min of meer 2 (bijna) gescheiden gedeeltes bestaand of zelfs vrijwel beperkt tot de flanken. Wijfjes hebben gewoonlijk ook een lichtere borst en kop.
Bij deze vogel zie je duidelijk de donker gevlekte ondervleugeldekveren, uitlopend in de polsvlekken; donkerder borst en een lichte 'wig' aan de onderzijde van het buikschild dat sowieso niet erg 'solide' toont maar eerder uit dichte bandering bestaat.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Eddy Clerx

http://picasion.com/pic17/5aa361c75713d0f70680bff6d33a25b8.gif

De zelfde vraag nog eens. ? Vandaag een serie geschoten overvliegend. Het was druk daar  :o
Ik zie duidelijk gebogen vleugels.

Sander Haak

#22
Leuke serie maar ditmaal een gewone buizerd. Opvallend in de vlucht zijn vaak de polsvlekken en de contrasterende donkere buik. Van de tekening van de staart valt of basis van de foto's niet zo veel te zeggen maar het lijkt er op dat de bovenzijde donker is. Als deze bovenzijde wit was geweest zou je dit aan de buitenste staartpen moeten kunnen zien denk ik. Een witte bovenzijde van de staart met een strakke eindband is meestal een doorslaggevend kenmerk.

Als je veel foto's bekijkt gaan er vanzelf een aantal zaken opvallen. Gebogen vleugels lijkt mij, als het al een kenmerk is, lastig toe te passen. Eerder moet je alert zijn als je een buizerd ziet bidden. Dat zegt opzich nog niets maar ruigpoten doen het gemiddeld vaker.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Tinok

Ha zie nu inderdaad de gele tenen en bruine poten, dank en dank voor de witte staart foto Frank, erg verhelderend weer! :duim:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'