Havik?

Gestart door dushi, februari 14, 2010, 18:43:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

dushi

Is is een havik of een sperwer? Zelf denk ik een havik.
groetjes Kiena

dushi

Nog even een extra foto ter determinatie. Welke van de twee zal het zijn, een havik of toch een sperwer? Hij was op een takkenwal, die tussen een bomenrij geplaatst was, op merels aan het jagen.
gr Kiena

Lonnie Bregman

#2
Lijkt mij Sperwer: Op foto 1 geen dikke buik en niet al te dikke poten.
Groeten, Lonnie Bregman

BramtK

Eens met Lonnie, zie dunne pootjes en kleine snavel.
Groeten,

Bram ter Keurs

Stijn E.

#4
Dit is een Sperwer vanwege de horizontale streepjes op de borst. Bij Havik zijn die verticaal ;)

(Toch handig om te weten, Frank (Neijts)!  ;D )
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

BramtK

Nou, dat gaat alleen op voor eerste winter vogels. Havik heeft dan inderdaad nog dikke verticale strepen op de borst. In het adulte kleed heeft Havik net als Sperwer horizontale strepen (en is dan 'gesperwerd') en dan kan je dat dus niet meer als onderscheid gebruiken. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Stijn E.

Citaat van: BramtK op februari 14, 2010, 21:11:55 PM
Nou, dat gaat alleen op voor eerste winter vogels. Havik heeft dan inderdaad nog dikke verticale strepen op de borst. In het adulte kleed heeft Havik net als Sperwer horizontale strepen (en is dan 'gesperwerd') en dan kan je dat dus niet meer als onderscheid gebruiken. ;)

Oeps, heb ik het toch nog niet helemaal goed begrepen  :angel:
Sorry  :-[
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

dushi

Bedankt voor jullie eerste reacties.  :)
Ik vond hem behoorlijk groot voor een sperwer. Mischien komen er nog meer reacties...
groetjes Kiena

BramtK

Geeft niks, Stijn. 't Ken de beste overkomen.

Grootte is notoir moeilijk in te schatten en kan dan ook slechts zelden dienen als determinant, Kiena. Sperwer/Havik is niet altijd makkelijk, maar met de poten en de snavel zo goed in beeld is het geen geen probleem: zeker een Sperwer.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Buiten de structurele kenmerken: vooral op de 2e foto iets oranjebruin op de oorstreek zichtbaar (kenmerkend voor wijfje Sperwer en nooit anwezig bij Havik) en de zeer markante bandering op de handvleugel (bij adult Havik gewoonlijk beduidend vager).
Enne Stijn, beter opletten .... 8)  (maar ik vind het wel dapper hoor zoals jij je hier af en toe op dit forum beweegt en dat op jouw leeftijd.......)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dushi

Ok, overtuigd, een sperwer!
Groetjes Kiena

Stijn E.

Citaat van: BramtK op februari 14, 2010, 23:10:39 PM
Geeft niks, Stijn. 't Ken de beste overkomen.

Grootte is notoir moeilijk in te schatten en kan dan ook slechts zelden dienen als determinant, Kiena. Sperwer/Havik is niet altijd makkelijk, maar met de poten en de snavel zo goed in beeld is het geen geen probleem: zeker een Sperwer.

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 00:32:38 AM
[...]
Enne Stijn, beter opletten .... 8)  (maar ik vind het wel dapper hoor zoals jij je hier af en toe op dit forum beweegt en dat op jouw leeftijd.......)

Haha, tjsa, soms ben ik ìets te enthousiast  :angel:
Maar jong geleerd, oud gedaan zeggen we dan maar ;) En van fouten kun je leren, is ook zoiets wat veel gezegd word  ::)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

ahjoon

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 00:32:38 AM
Buitende structurele kenmerken: vooral op de 2e foto iets oranjebruin op deoorstreek zichtbaar (kenmerkend voor wijfje Sperwer en nooit anwezigbij Havik)

Nou, dat oranjebruin is kenmerkend voor Spérwer, niet zozeer voor wijfje Sperwer...  :angel:
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op februari 16, 2010, 13:49:43 PM
Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 00:32:38 AM
Buitende structurele kenmerken: vooral op de 2e foto iets oranjebruin op deoorstreek zichtbaar (kenmerkend voor wijfje Sperwer en nooit anwezigbij Havik)

Nou, dat oranjebruin is kenmerkend voor Spérwer, niet zozeer voor wijfje Sperwer...  :angel:

Ik ging uit van mogelijke verwarring vrouwtje Sperwer/man Havik..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marnix

Leuk plaatjes trouwens!  :)
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

25tot50

Een wijfje sperwer is wat groter dan het mannetje.
Een Adult mannetje heeft meer een roest kleurige borst en wangen en het adult vrouwtje is meer wit op borst.
En op de foto zie ik een Adult Vrouwtje sperwer lijkt me???