mat- of glanskop

Gestart door Violet (en Remco), februari 14, 2010, 10:50:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Dit vogeltje gisteren gezien bij Hilversum. Jammer dat ze altijd zo ongedurig zijn en nooit stil blijven zitten...

Er zijn vast kenners die aan de hand van deze foto's (video stills) en het filmpje kunnen zien of het een glans- of matkop betreft. Helaas is de snavel niet goed te zien.

Aan de hand van de reacties op ons vorige topic glans/matkop hebben we geprobeerd om te bepalen welke we deze keer hebben gezien. De kopkap loopt ver door (toch?) en zou dus wijzen op matkop  ???

Filmpje
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Jarinka

Op basis van het geluid (0:06 op het filmpje) zou ik Glanskop zeggen. Afgelopen donderdag heb ik Glanskop gezien (en gehoord), en het geluid komt mooi overeen (http://waarneming.nl/sound/view/3450). Ook glimt het kopje een beetje.
Matkop heeft een ander geluid, meestal twee tjilpjes en daarna twee keer een soort krasserig geluid.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Op basis van geluid inderdaad een Glanskop, goed gehoord Jarinka! Wel er aan denken dat beide soorten veel (variabele) geluiden hebben die in andere omstandigheden voor verwarring kunnen zorgen.
Denk dat het "glimmende" kopje hier veroorzaakt wordt door een onscherp twijgje..... Een betere aanwijzing is op deze plaatjes het ontbreken van een licht vleugelpaneel en dat zou je bij Matkop nu wel moeten zien (lichte zomen van armpennen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Citaat van: Jarinka op februari 14, 2010, 11:14:07 AM
Op basis van het geluid (0:06 op het filmpje) zou ik Glanskop zeggen. Afgelopen donderdag heb ik Glanskop gezien (en gehoord), en het geluid komt mooi overeen (http://waarneming.nl/sound/view/3450). Ook glimt het kopje een beetje.
Matkop heeft een ander geluid, meestal twee tjilpjes en daarna twee keer een soort krasserig geluid.

Dit is inderdaad het typische pi-tsju roepje van een Glanskop. Misschien handig om te onthouden: een Glanskop scheldt en een Matkop zeurt. Maar chagrijnige beesten dus.  ;)
Frank van der Meer

Violet (en Remco)

Dank voor jullie reacties! Blijkt maar weer dat het geluid het meest bepalend kan zijn  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl