Is dit een Paardendaas?

Gestart door magnolia, juli 18, 2006, 20:52:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Is mijn veronderstelling van Paardendaas juist?
Zie voor grotere foto's: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1357089
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Nog een van een andere kant
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

markenleij

Tabanus sudeticus is de grootste Nederlandse daas 20 - 27 mm .
Het onderscheid tussen vrouwtjes Grote runderdaas (T. bovinus) en Paardendaas (T. sudeticus) is moeilijk.

De driehoekjes lijken meer op die van T. bovinus. De andere verschillen kan ik niet zien op de foto.
Bijv. of de taster zeker voor de helft zwart behaard is of grotendeels wit.


magnolia

De vlieg was zeker 22 mm groot, eerder groter dan kleiner. Als ik op internet foto's van de runderdaas zie is het borststuk een stuk donkerder dan op mijn foto's. Kom je tot de conclusie runderdaas alleen vanwege de driehoekjes?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

markenleij

#4
Zoals ik al zei
CiteerHet onderscheid tussen vrouwtjes Grote runderdaas (T. bovinus) en Paardendaas (T. sudeticus) is moeilijk.

In de tabel (Dazen en dazenlarven) staat voor beide soorten het volgende:

T. sudeticus : Achterlijfssegmenten aan de buikzijde donker met lichte achterranden, zeker de voorste segmenten ook aan de zijkanten donker. Derde antennelid met een zeer duidelijke tand, daarna snel versmallend naar de top; over het algemeen met veel rood. Middendriehoekjes op de bovenzijde van het achterlijf over het algemeen klein (zij bereiken de voorranden van de segmenten niet), zij hebben rechte zijranden. Taster zeker voor de helft zwart behaard.
Biotoop: Venen, verwaarloosde weilanden. Vaak in zuurdere milieu's.

T. bovinus : Achterlijfssegmenten aan de buikzijde donker middenop en aan de zijkanten licht, waardoor er een duidelijke donkere middenstreep ontstaat, segmenten zonder lichte achterrand. Derde antennelid met een minder duidelijke tand, daarna zeer geleidelijk versmallend naar de top; over het algemeen overwegend donker en slechts aan de basis iets rood. Middendriehoekjes op de bovenzijde van het achterlijf groter (zij reiken tot aan of dichtbij de voorrand van de segmenten), zij hebben holle zijranden. Taster grotendeels wit behaard.
Biotoop: Weilanden. Meer warmte- en kalkminnend dan T. sudeticus.

Door de driehoekjes die tot bijna de rand van het segment lopen en de lichte zijkanten van de onderkant denk ik aan T. bovinus .  

magnolia

Oké, bedankt.
Ik zie het verschil in driehoekjes en heb hem als runderdaas bij waarneming.nl gemeld.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Eryngium

Lastige op naam te brengen die dazen. De status van T. bovinus is volgens het hierboven aangehaalde boekje "uitgestorven". Ook T. sudeticus is zeer zeldzaam. Waarom zou je op basis van deze foto b.v de algemenere T. autumnalis uitsluiten? Misschien is het verstandiger hem op basis van deze foto's vooralsnog in te voeren als "Daas spec."    

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

markenleij

Je hebt volledig gelijk.
In het boekje staat inderdaad voor NL uitgestorven.
Voor Belgie staat er verspreid door het hele land (ook recente vangsten).


magnolia

CiteerJe hebt volledig gelijk.
In het boekje staat inderdaad voor NL uitgestorven.
Voor Belgie staat er verspreid door het hele land (ook recente vangsten).
Mark,

Wat bedoel je precies met je laatste reactie?
Ik kan lezen dat je het eens bent met de opmerking dat het beter is "Daas spec." te noteren.
Ik kan ook lezen dat de bedoelde gids voor Belgie aan geeft dat de soort redelijk voor komt. En waarom in Nederland dan uitgestorven?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

markenleij

Ik heb Theo Zegers (mede-auteur van het vermelde boekje) geraadpleegd.
Het is Tabanus autumnalis (grijze runderdaas).
Onderscheid met T. sudeticus en T. bovinus door de grijze driehoekjes aan de zijkanten van het achterlijf.


magnolia

Bedankt voor speurtocht. De soort is aangepast.
Ondanks een vrij algemene soort toch niet veel waargenomen volgens waarneming.nl.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#11
Dazen zijn erg lastig op naam te brengen en een foto die de kop recht van voren laat zien is meestal onontbeerlijk (voor de banden op de ogen en bestuiving op het 'gezicht').