Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Van alle waarnemingen die zijn ingevoerd zijn er slechts een paar die ingaan op de leeftijd. Sjoerd Radstaak geeft bij zijn waarneming een vrij uitgebreide beschrijving waarom het om een onvolwassen vogel zou gaan, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/46353667 Verders kom je toch wel wat waarnemingen tegen waarin gesproken wordt over het ontbreken van witte staartpunten. Ik ben, net als Herman, wel benieuwd waar wordt gesproken over die witte staarttoppen.

Misschien is, op basis van de kleur van de vogel, wel wat te zeggen? De kleur is op zich lekker warm bruin (zie ook de mooie foto's van 12 februari 2010 van de Dobbeplas) en in de literatuur staat dat een juveniele vogel toch wat valer van kleur is.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

#211
Maar als je geen vergelijkingsmateriaal of grote ervaring hebt zegt 'valer' niets.
Ik denk dat je in deze tijd van het jaar wel mag aannemen dat het een vrouwtje is,
maar verder zou ik niet durven gaan, zeker niet alleen op basis van de foto's.


--
Groeten, Herman van der Meer

PS. Hier een paar kopjes uit Cramp (februari 28, 2010, 23:50:39 pm)

PPS. Na de forumstoring (morning gloring) opnieuw kopjes uit de volgende foto's toegevoegd:
Garry Bakker (Zevenhuizen 14 feb)  http://waarneming.nl/foto/view/1060186
Eric de Waard (Nootdorp 12 feb)   http://waarneming.nl/foto/view/1056530
Ruud Boonstra (Nootdorp 12 feb)   http://waarneming.nl/foto/view/1056530
Denk erom dat de linkerfoto is gespiegeld en dus de rechterkant laat zien.

--
HPM
Herman van der Meer

Vincent Hart

Moeilijk; niet veel van ons zullen ervaring hebben - laat staan ruime - met adult winterkleed witkopeend. Om maar helemaal te zwijgen over een direkt vergelijk van adult w/1e w vogels. Maar toch: Bas heeft m.i. gelijk dat op goede foto's een redelijk warmbruine kleur te zien is - bijvoorbeeld vergeleken met de bovendelen van de Canadezen eromheen. Ook in het veld kwam die kleur mooi door. Als ik die kleur dan vergelijk met die van adult zomer uit eigen ervaring, vind ik dat toch wel weer een plus voor adult winter vrouw.

Zie ook deze foto (februari) en vergelijk koppatroon en kleuring donkere kopveren - maar ook de kleuring van bovendelen en flanken - van de drie niet-adulte mannen. Vooral de achterste vogel doet mij aan de Dobbeplas-vogel denken. Meer foto's uit die serie hier.

Zonder duidelijke bron, en zolang niet duidelijk is of ze sleet zouden 'overleven', blijft er van die witte staartpunten (vooralsnog) inderdaad niet veel over ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Er zijn maar weinig goede foto's. Aan de meeste heb je niets. Een van de beste is van Garry Bakker http://waarneming.nl/foto/view/1060186
en die zou ik toch niet warm bruin willen noemen, zeker niet in vergelijking met enkele goede foto's van Eric de Waard en Ruurd Boonstra. Licht is verraderlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jaap Denee

Goeiemorgen admins, ... ook hier mist een heel deel van het topic. Was het gister weer zo'n typische maandag?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Ik hoop dat Herman zijn fotocollage nog op z'n pc nog heeft staan, en opnieuw wil uploaden. Wees wel gewaarschuwd bij het beoordelen van neusgatgrootte: De linkerfoto is gespiegeld  ;) . Sommigen leek het of er verschil in koptekening bestond (foto's van verschillende locaties). Anderen durfden dit niet te zeggen vanwege spiegeling 1e foto (mogelijk niet gelijke koptekening), omdat de foto's niet allemaal van recht opzij waren genomen en de vogels in Hermans overigens prima collage net niet precies even groot waren.

Jaap vond ook dat de Dobbeplas-vogel lekker roodbruin was/kon ogen in het zonnetje. Er was nog geen bron voor de witte staartpunten opgeduikeld.

Voorzover ik me kan herinneren geen verdere links toegevoegd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Gelukkig hadden we de foto's nog  :)
Het gaat bij de foto's denk ik vooral om of het een juveniele (2kj) vogel (vrouwtje) is of een adult.

Over witte puntjes aan de staartveren hadden we het inderdaad ook nog gehad.
Volgens sommigen zouden die een leeftijdskenmerk zijn (deze vogel zou ze dan niet hebben),
maar het is niet duidelijk waar die mensen dat kenmerk vandaan hebben. Cramp zegt er
niets over. Vooralsnog is het dus de vraag of dergeljke puntjes wel bestaan, en zo ja,
of ze bruikbaar zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Ook andere literatuur wordt niet gesproken over die witte staartpunten als leeftijdskenmerk. In ieder geval niet in de Lajo, niet in de ANWB, niet in het boek van Beaman, niet in de handbook of the birds of the world, niet in wildfowl of the world (dat grote fotoboek) en niet in "rare birds of britain & europe" van Ian Lewington. Het is dus niet helemaal duidelijk waar dit kenmerk nu vandaan komt.
Ik heb overigens nog niet gekeken in de kenmerkengids van Nils van Duivendijk. Staat het wellicht daar misschien in opgenomen??

Bij waarnemingen van Witkopeend te vinden op waarneming.nl wordt zeer weinig ingevoerd waarom het een adult of onvolwassen vogel zou zijn. Christian Brinkman heeft er wel wat over gezegd (bij zijn waarneming van 12 februari 2010) evenals Sjoerd Radstaak

Tevens was er wat discussie over hoeveel vogels we het nu hebben, mede naar aanleiding van de fotocollage van Herman
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Veurink

Citaat van: Bas vd Burg op maart 02, 2010, 10:32:30 AM
Ik heb overigens nog niet gekeken in de kenmerkengids van Nils van Duivendijk. Staat het wellicht daar misschien in opgenomen??


nee, ook niet
groet!
Gert Veurink



HPM

Volgens mij zou je in deze tijd van het jaar een mannetje als zodanig moeten kunnen herkennen.
Daarom ga ik uit van een vrouwtje. Mede daarom vraag ik me af of het zin heeft om veel energie
te steken in de vraag of het beest 2e kj is (wat het minstens is) of ouder. Zeker bij een vrouwtje
zal het verschil in het veld zonder directe vergelijking moeilijk zijn uit te maken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: Bas vd Burg op maart 02, 2010, 10:32:30 AM
Ook andere literatuur wordt niet gesproken over die witte staartpunten als leeftijdskenmerk. In ieder geval niet in de Lajo, niet in de ANWB, niet in het boek van Beaman, niet in de handbook of the birds of the world, niet in wildfowl of the world (dat grote fotoboek) en niet in "rare birds of britain & europe" van Ian Lewington. Het is dus niet helemaal duidelijk waar dit kenmerk nu vandaan komt.
Ik heb overigens nog niet gekeken in de kenmerkengids van Nils van Duivendijk. Staat het wellicht daar misschien in opgenomen??

Bij waarnemingen van Witkopeend te vinden op waarneming.nl wordt zeer weinig ingevoerd waarom het een adult of onvolwassen vogel zou zijn. Christian Brinkman heeft er wel wat over gezegd (bij zijn waarneming van 12 februari 2010) evenals Sjoerd Radstaak

Tevens was er wat discussie over hoeveel vogels we het nu hebben, mede naar aanleiding van de fotocollage van Herman

Hier een aanwijzing, Bas, waar je het wel kunt vinden: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2314&page=zoek
Wietze Janse

Vincent Hart

Hmmm, en als ik Menno's post goed interpreteer, heeft hij foto's waarop de witte punten zichtbaar zijn? Heeft iemand Dutch Birding volume 21 (1999) no 1 liggen en zou die kunnen aangeven wat de bron is voor dit kenmerk?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

#222
Citaat van: vincenthart op maart 02, 2010, 11:44:11 AM
Hmmm, en als ik Menno's post goed interpreteer, heeft hij foto's waarop de witte punten zichtbaar zijn? Heeft iemand Dutch Birding volume 21 (1999) no 1 liggen en zou die kunnen aangeven wat de bron is voor dit kenmerk?

Tuurlijk ;)
'Het koppatroon en de duidelijke gezwollen bovensnavel passen alleen op een eerste-winter of vrouwtje Witkopeend (cf Madge & Burn 1988, Jonsson 1997). Het was een eerste-winter vogel op grond van de lichte puntjes aan de top van de centrale staartpennen (cf Madge & Burn 1988).'
Madge, S & Burn, H 1988. Wildfowl: an identification guide to the ducks, geese and swans of the world. Londen.
Frank van der Meer

Bas vd Burg

Het grappige is dat ik in het boek ("Wildfowl" van Steve Madge en Hilary Burn) waar Arnoud naar refereerd, ik niks kon vinden over die witte staartpunten. Zie ook mijn citaat uit die boek, die al eerder in dit topic is aangehaald (reactie 118, pagina 4):

"Juvenile: resembles winter female, but cheek pattern more striking, with whiter sides of the head. Upperparts darker an underparts buffer. First-winter males have duller headpattern than femals, with more exentive dusky on sides of head. By first young males resemble adult, though head extensively mottled ducks, often appearing black-headed, but otherwise plumage and bill colour close to adult breeding; not fully white-headed until second spring. Though first winter, juveniles may be aged bij narrower and more spike-tipped tail feathers"

Ik ga nog maar eens verder lezen in dit boek, misschien dat het ergens anders wel staat vermeld.............
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

WillemV

Meen mij vaag te herinneren dat iets dergelijks vermeld staat in de "Glutz" (Handbuch der Vögel Mitteleuropas). Heb die boeken echter niet meer.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

frankneijts

#225
Citaat van: Bas vd Burg op maart 02, 2010, 11:55:50 AM
Het grappige is dat ik in het boek ("Wildfowl" van Steve Madge en Hilary Burn) waar Arnoud naar refereerd, ik niks kon vinden over die witte staartpunten. Zie ook mijn citaat uit die boek, die al eerder in dit topic is aangehaald (reactie 118, pagina 4):

"Juvenile: resembles winter female, but cheek pattern more striking, with whiter sides of the head. Upperparts darker an underparts buffer. First-winter males have duller headpattern than femals, with more exentive dusky on sides of head. By first young males resemble adult, though head extensively mottled ducks, often appearing black-headed, but otherwise plumage and bill colour close to adult breeding; not fully white-headed until second spring. Though first winter, juveniles may be aged bij narrower and more spike-tipped tail feathers"

Ik ga nog maar eens verder lezen in dit boek, misschien dat het ergens anders wel staat vermeld.............

Blz. 281/282, alg. inleiding tot de Stiff-tails:
"... but first-years may be aged by their narrower tail feathers, notched at tip, with bare shafts projecting (as in other duck genera); this may be visible under close scrutiny, and is more easily seen in the field under optimum conditions than is de case with other ducks."

Die "bare shafts" vormen die "witte punten" vermoed ik?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

ik heb die fotocollage van Herman toevalligerwijs opgeslagen gisteren.
(met de intentie om mijn verschil-in-neusgat-grootte aan te geven, misschien doe ik dat later nog).

edit:
vogel1: Zevenhuizerplas van Garry Bakker
vogel2 & 3: Dobbeplas van ... en Ruurd Boonstra
Steven Wytema


Robertmeer

Citaat van: scwytema op maart 02, 2010, 13:43:46 PM
ik heb die fotocollage van Herman toevalligerwijs opgeslagen gisteren.
(met de intentie om mijn verschil-in-neusgat-grootte aan te geven, misschien doe ik dat later nog).

edit:
vogel1: Zevenhuizerplas van Garry Bakker
vogel2 & 3: Dobbeplas van ... en Ruurd Boonstra
Foto 2 was van Erik de Waard.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Citaat van: frankneijts op maart 02, 2010, 12:44:13 PM
Citaat van: Bas vd Burg op maart 02, 2010, 11:55:50 AM
Het grappige is dat ik in het boek ("Wildfowl" van Steve Madge en Hilary Burn) waar Arnoud naar refereerd, ik niks kon vinden over die witte staartpunten. Zie ook mijn citaat uit die boek, die al eerder in dit topic is aangehaald (reactie 118, pagina 4):

"Juvenile: resembles winter female, but cheek pattern more striking, with whiter sides of the head. Upperparts darker an underparts buffer. First-winter males have duller headpattern than femals, with more exentive dusky on sides of head. By first young males resemble adult, though head extensively mottled ducks, often appearing black-headed, but otherwise plumage and bill colour close to adult breeding; not fully white-headed until second spring. Though first winter, juveniles may be aged bij narrower and more spike-tipped tail feathers"

Ik ga nog maar eens verder lezen in dit boek, misschien dat het ergens anders wel staat vermeld.............

Blz. 281/282, alg. inleiding tot de Stiff-tails:
"... but first-years may be aged by their narrower tail feathers, notched at tip, with bare shafts projecting (as in other duck genera); this may be visible under close scrutiny, and is more easily seen in the field under optimum conditions than is de case with other ducks."

Die "bare shafts" vormen die "witte punten" vermoed ik?
Het lijkt me meer dat de projecting shafts dat doen. En dat groeit in de discussie dan uit tot
witte staartpunten die het kenmerk zijn om de leeftijd te bepalen.
Er staat m.i. niet een foto op Waarneming waarop dat kenmerk te zien zou kunnen zijn.

Overigens zegt Cramp over juveniles o.a.:
Shafts of tail feathers bare and broadened near the tip (down still adhering until late summer)

Niets over projecting van die shafts.

Over staartrui zegt Cramp:
Adult Post breeding: Body and tail August-September; tail-feathers almost simultanous.
Adult Pre-breeding: Body and tail April-May
Post-juvenile: Not described. Timing 1st pre-breeding moult apperently as in adult.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: scwytema op maart 02, 2010, 13:43:46 PM
ik heb die fotocollage van Herman toevalligerwijs opgeslagen gisteren. ...
Ik had ze vanochtend opnieuw bijgesloten bij het oorspronkelijke bericht.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: snwja3 op maart 02, 2010, 11:32:51 AM
Citaat van: Bas vd Burg op maart 02, 2010, 10:32:30 AM
Ook andere literatuur wordt niet gesproken over die witte staartpunten als leeftijdskenmerk. In ieder geval niet in de Lajo, niet in de ANWB, niet in het boek van Beaman, niet in de handbook of the birds of the world, niet in wildfowl of the world (dat grote fotoboek) en niet in "rare birds of britain & europe" van Ian Lewington. Het is dus niet helemaal duidelijk waar dit kenmerk nu vandaan komt.
Ik heb overigens nog niet gekeken in de kenmerkengids van Nils van Duivendijk. Staat het wellicht daar misschien in opgenomen??

Bij waarnemingen van Witkopeend te vinden op waarneming.nl wordt zeer weinig ingevoerd waarom het een adult of onvolwassen vogel zou zijn. Christian Brinkman heeft er wel wat over gezegd (bij zijn waarneming van 12 februari 2010) evenals Sjoerd Radstaak

Tevens was er wat discussie over hoeveel vogels we het nu hebben, mede naar aanleiding van de fotocollage van Herman

Hier een aanwijzing, Bas, waar je het wel kunt vinden: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2314&page=zoek
In de link die Wietze hier geeft, inmiddels nog een extra reactie van AvdB aangaande de staartpunten. Staat er in de Glutz wellicht nog iets over (staart)rui bij juv./1e w's? Lijkt me toch sterk dat daar (nog steeds) niets over bekend is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Ik heb in mijn mapje met foto's van dag 1 gezocht en op deze is de staart heel redelijk zichtbaar (met uitvergroting):

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

... en Menno van Duijn plaatst zojuist een foto op http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=pic&gal=1
Directe link: http://www.dutchbirding.nl/images/fotos/fotoid2404.jpg

Nadeel va deze foto is het tegenlicht dat door de toppen schijnt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

#233
Hmmm, ik kan er op beide foto's niet echt 'uitstulpende, onbedekte schachten met een knopje' van maken. Zou ook niet geschikt zijn voor alle leeftijden  ;)

Maar zonder flauwheden, ik zou wel eens plaat willen zien waarop dat kenmerk goed zichtbaar is, kan me er nu niet echt een goeie voorstelling bij maken. Voorlopig ga ik ervan uit dat op Menno's foto gewoon het licht door de veertoppen schijnt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 28, 2010, 21:29:09 PM
Zie http://www.arkive.org/white-headed-duck/oxyura-leucocephala/video-14.html voor een opname van een vrouwtype hybride. Ik was ook benieuwd naar hybriden, maar de video is vreemd genoeg het enige beeldmateriaal dat ik kon vinden. De vogel op de video heeft geen knobbel op de snavel, maar de snavel is wel zwaarder en rechter. De kop is donkerder dan bij vrouw Witkopeend. De vogel heeft geen hoge rug, en ziet er vooral uit als een Rosse Stekelstaart met een wat uitgesproken koptekening.

Meer info over herkennen van hybriden zou staan in "Identification key of O. Jamaicensis, O. Leucocephala and their hybrids", Urdiales & Pereira (1993). Als iemand hier toegang toe heeft dan hou ik me aanbevolen voor een kopietje.
[...]

Ik zat dit topic nog eens door te bladeren toen ik deze vraag tegenkwam. Met de titel zoekend op Google Scholar had ik gelijk een pdf te pakken.
Urdiales, C. and Pereira, P. (1993)
Identification key of O. jamaicensis, O. leucocephala and their hybrids.
Madrid: Instituto Nacional para la Conservación de la Naturaleza.
http://www.ebd.csic.es/andy/HybridKey.pdf  (29 pp, 6.7 Mb)

Met tabellen, tekeningen, en foto's van balgen.
Er valt niet direct uit te kopiëren
Herman van der Meer