Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

Citaat van: Christian op februari 11, 2010, 13:52:27 PM
Is de vogel van de Putten, 1987, niet juist afgewezen omdat deze bij Rosse Stekelstaarten zwom? Wellicht toe aan een herziening (of is dat al gebeurd misschien?) aangezien de vogel die zat op het Stekelstaart Mekka dat Starrevaart heet weer wel is aanvaard. En je gunt dit beestje toch ook die status, toch?

Afgewezen omdat een naburige kweker een exemplaar miste. Was wel een jaar dat ze voor het eerst in gevangenschap tot broeden kwamen, zo ging het verhaal.

Justin Jansen

#31
Heb er ooit eens in September 2001, 2200 bij elkaar gezien op een meer in Kazakhstan wat nu ongewijfeld stijf dichtgevroren is. Deze moeten toch ergens blijven..... En als zelf flamingo's uit Kazakhstan in Marokko opduiken, moet het voor een lange afstandstrekker als Witkopeend al helemaal een eitje zijn. Maar enfin dit moet iedereen eigenlijk al lang bekend zijn...
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Citaat van: migratorius op februari 11, 2010, 14:14:38 PM
De (aanvaarde) vogel die in 1998 op het Nieuwe Diep in Amsterdam werd ontdekt, zwom later op de Ouderkerkerplas ook samen met een (mannetje) Rosse Stekelstaart. Van zijn avances was ze overigens niet gediend.
Ik vind het helemaal niet verrassend dat twee zo nauw verwante soorten elkaar opzoeken en zie niet in waarom dat een reden tot afwijzing zou kunnen zijn. Ze prefereren hetzelfde soort habitat en ze "herkennen" elkaar als stekelstaarten. In de UK is zelfs een lang-aanwezige (maar dus niet aanvaarde) Witkopeend geschoten tijdens de (vanwege het overschot aan herkenning opgestarte) jacht op Rosse Stekelstaarten.

JanHein
Bovendien zou er geen sprake zijn van hybridisatieproblematiek als ze elkaar niet lief vonden ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 11, 2010, 11:00:30 AM
En is het niet zo dat als een soort verkeerd vliegt, dat deze ook totaal verkeerd vliegt? Dan is toch elke locatie eigenlijk logisch. Eigenlijk best vreemd, dat we kijken naar de sukkels van een soort.

Of juist naar de ontdekkingsreizigers, de durfals, de waaghalzen, de Vikings, de Conquistadores, de Phoeniciërs, de Hunnen, de.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Thijs Fijen

Maargoed. Het kleed. Volgens Handbook of European and Western Palearctic blabla (Beaman and Madge) zou een vrouwtje een wat bruinere wang moeten hebben. En in de LaJo staat een plaatje van onv mannetje die die zwarte oogstreep mist. Dus dan zou dit een onvolwassen vrouwtje moeten zijn. Iemand meer info over de kleden?
Thijs Fijen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Citeerdat telt niet, we willen foto's
...

Soort valt niet onder de soorten met de omgekeerde bewijslast. Er is nog nooit een geringde in NL gezien (met zekerheid), dus als de andere poot niet gefotografeerd word vooralsnog geen probleem.

Groet Max (hoop dat zij een weekje blijft)

PS: let op de staart punten (wit puntje wijst op onv maar moeilijk te zien)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

M.Haverkamp

Citaat van: Maxberlijn op februari 11, 2010, 21:02:14 PM
Citeerdat telt niet, we willen foto's
...

Soort valt niet onder de soorten met de omgekeerde bewijslast. Er is nog nooit een geringde in NL gezien (met zekerheid), dus als de andere poot niet gefotografeerd word vooralsnog geen probleem.

Groet Max (hoop dat zij een weekje blijft)

PS: let op de staart punten (wit puntje wijst op onv maar moeilijk te zien)

Max,

In de negentigerjaren heb ik er een handvol gezien, een ervan zat ergens bij Petten, die werd als escape gezien, of die geringd was weet ik niet meer.

Overigen kunnen het gevolg van een influx zijn geweest, altijd het gevoel gehad dat er een hok had open gestaan. K...waterwild.... :rolleye:

Max Berlijn

Maarten,

Niet zo negatief er is nog nooit een vogel met escape ringen vastgesteld in Europa (buiten de UK, daar weet ik het even niet van) itt tot vele andere dwaalgasteenden.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Nou, ze was toch wel echt bijzonder schitterend bij heldere hemel tot op een kleine 40m met het zonnetje in de rug  :duim: Mochten er mensen twijfelen of ze vanmiddag of morgen gaan: Probeer vandaag nog. Er is nog maar een klein wak en dat ligt normaalgesproken morgen dicht en waar het beest dan heen gaat ... Overigens geen rosse stekelstaart gezien.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

vastenhouw

Gisteren lag de plas nog open, vandaag een klein wak, dus morgen is ie waarschijnlijk weg (als het vanavond weer matig vriest).
Vandaag prachtig te zien, dus doe nog een poging vandaag!
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Jaap Denee

Citaat van: vastenhouw op februari 12, 2010, 14:12:16 PM
Gisteren lag de plas nog open, vandaag een klein wak, dus morgen is ie waarschijnlijk weg (als het vanavond weer matig vriest).
Vandaag prachtig te zien, dus doe nog een poging vandaag!

Dat beetje vorst gaan we wel krijgen... ben benieuwd of daarmee dat wak aan zijn eind komt.

Nu ken ik toevallig iemand die in het "Korte Termijn Voorspelspel" het uitermate grappig vond om een goede soort te voorspellen die precies een dag voor het einde van mijn vakantie weer weg zou zijn en laat nou toevallig die zelfde persoon nu zélf op vakantie zijn én die Witkopeend nog niet op zijn lijst hebben. Even afwachten nog, maar wie een kuil graaft...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

#47
Citaat van: frankneijts op februari 11, 2010, 15:17:28 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 11, 2010, 11:00:30 AM
En is het niet zo dat als een soort verkeerd vliegt, dat deze ook totaal verkeerd vliegt? Dan is toch elke locatie eigenlijk logisch. Eigenlijk best vreemd, dat we kijken naar de sukkels van een soort.

Of juist naar de ... de Conquistadores.., de.......... 8)
Zouden ze dan ook alle inheemse eenden ed. afmaken door ziekte en geweld? 8)   

ahjoon

Citaat van: Jaap Denee op februari 12, 2010, 14:41:00 PM
Citaat van: vastenhouw op februari 12, 2010, 14:12:16 PM
Gisteren lag de plas nog open, vandaag een klein wak, dus morgen is ie waarschijnlijk weg (als het vanavond weer matig vriest).
Vandaag prachtig te zien, dus doe nog een poging vandaag!

Dat beetje vorst gaan we wel krijgen... ben benieuwd of daarmee dat wak aan zijn eind komt.

Nu ken ik toevallig iemand die in het "Korte Termijn Voorspelspel" het uitermate grappig vond om een goede soort te voorspellen die precies een dag voor het einde van mijn vakantie weer weg zou zijn en laat nou toevallig die zelfde persoon nu zélf op vakantie zijn én die Witkopeend nog niet op zijn lijst hebben. Even afwachten nog, maar wie een kuil graaft...

Mag ik - als ontdekker van deze Witkopeend - jou complimenteren met de superscherpe foto's die je gisteren hebt gemaakt!

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Folkert Jan

Citaat van: rinsevdvliet op februari 11, 2010, 14:41:32 PM
Ca. 5,5 km. ten zuiden van de Dobbeplas bevind zich een particulaire waterwildcollectie waar enkele Witkopeenden zitten.
Vorig jaar heb ik bij twee van deze vogels geringde poten kunnen zien.

misschien maar even navraag doen of hij iets kwijt is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: rnbflavour op februari 12, 2010, 15:53:04 PM
Citaat van: rinsevdvliet op februari 11, 2010, 14:41:32 PM
Ca. 5,5 km. ten zuiden van de Dobbeplas bevind zich een particulaire waterwildcollectie waar enkele Witkopeenden zitten.
Vorig jaar heb ik bij twee van deze vogels geringde poten kunnen zien.

misschien maar even navraag doen of hij iets kwijt is?

Volgens mij bedoeld Rinse mogelijk dit vijvertje: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=51.983757,4.413478&hl=nl&geocode=&mra=mi&mrsp=0&sz=16&sll=51.982766,4.413693&sspn=0.00974,0.019248&ie=UTF8&t=h&z=16
heeft ook leuke IJslandse Brillies zitten, die missen we nog voor de jaarlijst!
Ofwel spoed u die kanten op..........
Wietze Janse

rinsevdvliet

Dat is inderdaad het juiste vijvertje.

Jaap Denee

Citaat van: ahjoon op februari 12, 2010, 15:42:26 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 12, 2010, 14:41:00 PM
Citaat van: vastenhouw op februari 12, 2010, 14:12:16 PM
Gisteren lag de plas nog open, vandaag een klein wak, dus morgen is ie waarschijnlijk weg (als het vanavond weer matig vriest).
Vandaag prachtig te zien, dus doe nog een poging vandaag!

Dat beetje vorst gaan we wel krijgen... ben benieuwd of daarmee dat wak aan zijn eind komt.

Nu ken ik toevallig iemand die in het "Korte Termijn Voorspelspel" het uitermate grappig vond om een goede soort te voorspellen die precies een dag voor het einde van mijn vakantie weer weg zou zijn en laat nou toevallig die zelfde persoon nu zélf op vakantie zijn én die Witkopeend nog niet op zijn lijst hebben. Even afwachten nog, maar wie een kuil graaft...

Mag ik - als ontdekker van deze Witkopeend - jou complimenteren met de superscherpe foto's die je gisteren hebt gemaakt!

Tuurlijk, dat mag. Dank je wel.... en uiteraard ook dank voor het vinden en melden van de eend, Arjan!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: rinsevdvliet op februari 12, 2010, 16:16:29 PM
Dat is inderdaad het juiste vijvertje.

En moeten we je vorige bijdrage zo interpreteren dat je in dat vijvertje "slechts" bij twee van deze vogels geringde poten hebt kunnen zien? En dus bij de rest niet?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

rinsevdvliet

Dat klopt Jaap, hoeveel er precies zaten weet ik niet meer (iets meer dan twee dacht ik?), maar dat is inderdaad zo te achterhalen. Wietze gaat wel even kijken, ik woon daar (godzijdank) niet meer.

Chris van Rijswijk

Evt ga ik morgen ook even kijken (als het wak nog een wak is). Ik begrijp dat de vogel dichtbij zit. Kan iemand aangeven hoe dichtbij de vogel zit? Minder dan 30m? Wanneer heb je de zon in de rug?

BVD voor een reactie...
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

ahjoon

Citaat van: rinsevdvliet op februari 12, 2010, 16:33:02 PM
Dat klopt Jaap, hoeveel er precies zaten weet ik niet meer (iets meer dan twee dacht ik?), maar dat is inderdaad zo te achterhalen. Wietze gaat wel even kijken, ik woon daar (godzijdank) niet meer.

Ik word zo (terug)gebeld door de eigenaar. De vrouw des huizes wist wel te melden dat alle vogels daar van ringen zijn voorzien.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Jaap Denee

Citaat van: Chris van Rijswijk op februari 12, 2010, 16:44:45 PM
Evt ga ik morgen ook even kijken (als het wak nog een wak is). Ik begrijp dat de vogel dichtbij zit. Kan iemand aangeven hoe dichtbij de vogel zit? Minder dan 30m? Wanneer heb je de zon in de rug?

BVD voor een reactie...

Je moet er vroeg bij zijn, Chris, om nog een beetje licht van schuin achter of opzij te hebben (mijn plaatjes van gister zijn tussen 13 en 14 uur geschoten en toen was er al flink tegenlicht). Zon in de rug gaat aan deze kant van de plas niet lukken. De afstand tot het wak van vandaag ken ik niet...

@ Arjan: Klasse. Offensief je eigen ontdekking veilig stellen!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Guus Peterse

Citaat van: Chris van Rijswijk op februari 12, 2010, 16:44:45 PM
Evt ga ik morgen ook even kijken (als het wak nog een wak is). Ik begrijp dat de vogel dichtbij zit. Kan iemand aangeven hoe dichtbij de vogel zit? Minder dan 30m? Wanneer heb je de zon in de rug?
Minder dan 30 meter.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert Ottens

#59
Overigens wordt de Dobbeplas hier af en toe enigszins denigrerend een ´vijvertje´ genoemd. Maar ik heb afgelopen winter o.a. een groep van zo´n 180 Witkopeenden gezien in Israel, op een plas die maar een fractie van de oppervlakte van de Dobbeplas besloeg.
Die plas lag tegen een afslag van een snelweg aan. De lokatie mag (wat mij betreft ) dus geen probleem zijn.

Gert