Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jeroen Nagtegaal

Is er een loslaatactie bij de kwekers? Of is de AID actief gaan controleren op ringen?
Zijn toch erg veel soorten deze met een vleugje escape gevoel...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

#2
Ach ja, ik heb vaak wel het idee dat die eenden (in zijn algemeenheid) vooral 's winters gezien worden, en dat zou je toch zeker typisch kunnen noemen. Verder kan niemand er wat van zeggen, behalve dat wanneer blijkt dat wanneer de vogel goede papieren heeft ik die kant maar eens op moet waarbij ik dan gelijk die Huiskraaien mee moet pakken.  8)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tim de Boer

Nou de auto is al soort van warm aan het draaien
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

frankneijts

Citaat van: jw90_online op februari 10, 2010, 18:56:35 PM
Ach ja, ik heb vaak wel het idee dat die eenden (in zijn algemeenheid) vooral 's winters gezien worden, en dat zou je toch zeker typisch kunnen noemen.

Met typisch bedoel je hopelijk dat het eerder typerend voor een wilde herkomst is dat "die eenden" hier 's winters (mits je dat wat ruim rekent) gezien worden? Want als "die eenden" hier juist 's zomers gezien zouden worden dan zou dat pas ècht "typisch" zijn natuurlijk (maar dan op zijn Duits.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Thijs Fijen

Weer verdacht stil rondom een eend.. Zou de discussie pas later op gang komen.

Sorry hoor, maar het is een WITKOPEEND.. Toch echt een goede soort op Nederlands én op wereldniveau! (nou kun je dit ook zeker als niet positief zien)
Thijs Fijen

Alwin van Lubeck

Citaat van: Thijs Fijen op februari 10, 2010, 20:48:04 PM
Weer verdacht stil rondom een eend.. Zou de discussie pas later op gang komen.

Sorry hoor, maar het is een WITKOPEEND.. Toch echt een goede soort op Nederlands én op wereldniveau! (nou kun je dit ook zeker als niet positief zien)


Misschien teveel eenden in te korte tijd  ;D  Toch wordt het weer een eindje rijden.
Mvg,
Alwin van Lubeck

Max Berlijn

#8
Mensen,

Ik vind het best om over elke soort af te vragen of die wild is. Mogelijk niet zo zinvol, immers ook de Witkopeend staat al heeeeel wat jaren op de NL lijst (zoals bij alle klappers in 2010 behalve de Oto) (zo ook in vele landen om ons heen) en ga er nu maar vanuit dat het CDNA deze afwegingen ook heeft gemaakt, zie hiervoor gepubliceerde artikelen over de desbetreffende gevallen in DuBi, . Allemaal winter gevallen bij de Witkopeend zo ook deze, dus ik zou zeggen gaan en let op gedrag en poten (zal vast niks mis mee zijn)

Nog even aan Jeroen:
CiteerIs er een loslaatactie bij de kwekers? Of is de AID actief gaan controleren op ringen?
Zijn toch erg veel soorten deze met een vleugje escape gevoel...
- dat hebben veel soorten in de winter nou eenmaal aan zich.....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Thijs Fijen

Optie hybride uit te sluiten? Heb zelf totaal geen inzicht in deze hybride...
Thijs Fijen

Folkert Jan

Hoe zit het met het accepteren van de soort? Geld voor deze soort ook de omgekeerde bewijslast en dus dat er foto's van de poten vereist zijn voor acceptatie en hoe zit dat met de vleugels?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Geen omgekeerde bewijslast..
Thijs Fijen

Vincent Hart

Ik zie op de foto's in elk geval geen enkele reden om aan hybride te denken: Kleur van het lijf prima voor witkop, ik zou bij een hybride toch niet zulke donkere koptekening verwachten. Vraag me af of een op wereldschaal zo zeldzame soort veel voorkomt in gevangenschap - misschien kunnen Jan Harteman, Toine daar iets over zeggen? Of iemand die de desbetreffende DuBi's heeft liggen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

CiteerMet typisch bedoel je hopelijk dat het eerder typerend voor een wildeherkomst is dat "die eenden" hier 's winters (mits je dat wat ruimrekent) gezien worden? Want als "die eenden" hier juist 's zomersgezien zouden worden dan zou dat pas ècht "typisch" zijn natuurlijk(maar dan op zijn Duits.....)

jazeker, ik vind dit pleiten voor wilde herkomst.

Btw, ik ga pas rijden (OV'en) als de vogel duidelijk geen ring draagt... denk ik.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bas vd Burg

Moet even kijken of het me lukt, anders ga ik morgenochtend een poging wagen.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankw

Start maar vast een nieuw topic, zal wel weer een elle lange discussie worden over wel niet wild :police:

Folkert Jan

ik snap eigenlijk nog niet waarom het voor een soort als witkopeend goed is dat deze in de winter gezien wordt.
bij een siberische taling kan ik het snappen...die trekt zuidwaarts (van de vorst af) en is even vergeten welke kant (oost of west) hij op moest :P

maar deze witkopeend is dus juist richting de vorst gevlogen....dat vind ik niet echt logisch
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

#17
Dat betekent dat je het winterweer niet als argument voor wilde herkomst kunt gebruiken. Maar kun je het wel tegen gebruiken? Hij wist (als ... natuurlijk) immers in Spanje niet wat voor weer het zou zijn als-ie hier zou aankomen.
En verder de eerste berichten: ongeringd aan in elk geval één poot, gedraagt zich schuw, dan begint het toch weer te kriebelen. (En ik kan morgen, en het is ook nog eens mijn oude buurtje.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jvdlaan

Citaat van: rnbflavour op februari 11, 2010, 10:02:03 AM
ik snap eigenlijk nog niet waarom het voor een soort als witkopeend goed is dat deze in de winter gezien wordt.
bij een siberische taling kan ik het snappen...die trekt zuidwaarts (van de vorst af) en is even vergeten welke kant (oost of west) hij op moest :P

maar deze witkopeend is dus juist richting de vorst gevlogen....dat vind ik niet echt logisch

Witkopeenden zitten niet alleen in Spanje. In Turkije overwintert een groot deel van een noordelijk gelegen populatie - ik weet even niet uit het hoofd of dat Rusland en / of de Ukraine dan wel Kazachstan betreft. Deze populatie is ook nog groter dan de Spaanse populatie. Als er wilde Witkopeenden zin NL ijn, dan is de kans het grootst dat deze uit die populatie afkomstg zijn.

Jeroen Nagtegaal

En is het niet zo dat als een soort verkeerd vliegt, dat deze ook totaal verkeerd vliegt? Dan is toch elke locatie eigenlijk logisch. Eigenlijk best vreemd, dat we kijken naar de sukkels van een soort.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Max Berlijn

Mensen,

Voor het wel en wee van de Witkopeend en de gevallen in NL (tot 1985) zie DB jaargang 7 1985 blz 136/137. Alle gevallen in het NW van de WP zijn wintergevallen (weet je hoe koud het nu in centraal azie is, ook bijv. in Turkije..?), behalve in de UK (waar de soort niet op de lijst staat)

Voor sommige mensen geld nogmaals aboneer je op wat bladen, koop oude nummers anders ga je de verdiepingslag nooit maken..

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Dylan

Zat er nog steeds. Op de plas (maar niet bij de Witkop) ook 2 Rosse Stekelstaarten. Wel geduld hebben als je de kop uit de veren wilt zien.

Route: bordjes Dobbeplas volgen, parkeren bij restaurant, linksom het water lopen, na 2 bochten goed kijken :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Thijs Fijen

#22
Bij ons was ie fanatiek aan het duiken. Gave vleugels :P
Las dat de populatie in Mongolië aan het groeien was! Positief voor de soort. (EDIT: las het op Birdlife: http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=359)

Admins, even verplaatsen naar nieuw topic?
Thijs Fijen

Christian

Is de vogel van de Putten, 1987, niet juist afgewezen omdat deze bij Rosse Stekelstaarten zwom? Wellicht toe aan een herziening (of is dat al gebeurd misschien?) aangezien de vogel die zat op het Stekelstaart Mekka dat Starrevaart heet weer wel is aanvaard. En je gunt dit beestje toch ook die status, toch?
Christian Brinkman

Gerard Troost

Citaat van: Maxberlijn op februari 11, 2010, 11:08:39 AM
behalve in de UK (waar de soort niet op de lijst staat)

Want alle Witkopeenden zijn staan op de escapelijst daar?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

migratorius

De (aanvaarde) vogel die in 1998 op het Nieuwe Diep in Amsterdam werd ontdekt, zwom later op de Ouderkerkerplas ook samen met een (mannetje) Rosse Stekelstaart. Van zijn avances was ze overigens niet gediend.
Ik vind het helemaal niet verrassend dat twee zo nauw verwante soorten elkaar opzoeken en zie niet in waarom dat een reden tot afwijzing zou kunnen zijn. Ze prefereren hetzelfde soort habitat en ze "herkennen" elkaar als stekelstaarten. In de UK is zelfs een lang-aanwezige (maar dus niet aanvaarde) Witkopeend geschoten tijdens de (vanwege het overschot aan herkenning opgestarte) jacht op Rosse Stekelstaarten.

JanHein

redmar_woudstra

Kazachstan is retekoud:
http://dutch.wunderground.com/global/KZ.html

Delen van het land dik onder de -20.
groet,
Redmar

Calidris Alba

Citaat van: Thijs Fijen op februari 11, 2010, 13:37:28 PM
Las dat de populatie in Mongolië aan het groeien was! Positief voor de soort. (EDIT: las het op Birdlife: http://www.birdlife.org/datazone/species/index.html?action=SpcHTMDetails.asp&sid=359)



Hier een stukkie over verspreiding en trends van de populatie:


Oxyura leucocephala is resident in Spain, Algeria and Tunisia. A larger population breeds primarily in Russia and Kazakhstan, and also Turkey, Iran, Afghanistan,Tajikistan (likely small and declining14), Turkmenistan14, Uzbekistan, Armenia, andMongolia (believed to be increasing in this latter14). Its status in China is unclear, but it appears to be rare14. It occurs on passage/in winter in the eastern Mediterranean, the Middle East, and central and south Asia. The population was probably over 100,000 in the early 20th century, falling to an estimated 19,000 birds in 1991, since when numbers have probably declined to less than 10,000 individuals3. Concurrently, breeding populations have become extinct in Italy, France, Hungary, Albania, Yugoslavia, Greece, Israel and Egypt, and probably also in the Ukraine and Armenia. Exact population trends are difficult to calculate given that numbers on wintering grounds often change dramatically in line with altered water availability13,14,15. At the former key wintering site, Burdur Gölü, Turkey, numbers have steadily declined from 10,927 birds in 1991 to 653 in 200116. The total Turkish wintering population in 2005 was only 1,006 birds, down from over 9,000 in 198812. The wintering population in south Asia is mainly concentrated inPakistan, where it has declined from 1,039 individuals in 1968 to less than 10 in 200210,14, 33 in January 2003 and 24 in January 2004. It is now only rarely recorded inIndia14. Increases at wintering sites in Israel11, Syria, Greece5, Bulgaria7 andRomania9 and in the Spanish population (22 birds in 1977 to 2,396 birds in 20002) do not compensate for the large declines at Burdur Gölü; and in other eastern populations (e.g.,Turkmenistan14). Important passage concentrations occur in Uzbekistan8 and Kazakhstan15. There are also reports of wintering populations in the Ukraine.

Bron: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/141428/0
Daniël
Woonachtig in Colombia

rinsevdvliet

Ca. 5,5 km. ten zuiden van de Dobbeplas bevind zich een particulaire waterwildcollectie waar enkele Witkopeenden zitten.
Vorig jaar heb ik bij twee van deze vogels geringde poten kunnen zien.

vastenhouw

Citaat van: Christian op februari 11, 2010, 13:52:27 PM
Is de vogel van de Putten, 1987, niet juist afgewezen omdat deze bij Rosse Stekelstaarten zwom? Wellicht toe aan een herziening (of is dat al gebeurd misschien?) aangezien de vogel die zat op het Stekelstaart Mekka dat Starrevaart heet weer wel is aanvaard. En je gunt dit beestje toch ook die status, toch?

Hoi Christian,

Vanmorgen viel juist op dat de vogel -niet- samen met de stekelstaarten optrok maar solitair zwom en dook

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl