Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Citaat van: JohanvantBosch op februari 13, 2010, 13:09:48 PM
Citaat van: Edwin Russer op februari 13, 2010, 13:02:34 PM
Vogel weer teruggevonden.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=19007&page=1
Op de Zevenhuizerplas.

Ook hier met 2 Rosse Stekelstaarten (totaal 3 aanwezig). Het duurde even, maar liet zich toch nog erg mooi zien! Voor die tijd zat de Witkopeend gedurende lange tijd met de kop in de veren te slapen.
Frank van der Meer


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rikstar

tja, je zou het bijna denken dat tis echt wild is (A)
maare, is er nou al navraag gedaan of die kweker een witkop mist?

Citaat van: peterlindenburg op februari 15, 2010, 09:49:36 AM
nu toch echt de ringloze linkerpoot op de foto! http://waarneming.nl/fotonew/5/1059655.jpg
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Max Berlijn

Ik zit hier op de wintersport me een beetje te vervelen (k.sneeuw) dus het forum maar weer eens bezocht.

Het blijft toch lastig iedereen positief te laten zijn over soorten waar een zwe  mvlies aan zit...

Ik denk dat dit geval in de UK het afschieten van Ruddy Ducks alleen maar meer wind in de zeilen zal geven en mogelijk is dat ook goed (geen echte mening over). Ik hoop dat deze witkop niet gaat kruisen met zijn geintroduceerde (aangetoond met een DNA studie) stekelstaart vriendjes, de foto's tonen dat hij er nu toch echt mee optrekt.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

Citaat van: Maxberlijn op februari 15, 2010, 12:03:09 PM
Ik zit hier op de wintersport me een beetje te vervelen (k.sneeuw) dus het forum maar weer eens bezocht.

Het blijft toch lastig iedereen positief te laten zijn over soorten waar een zwe  mvlies aan zit...

Ik denk dat dit geval in de UK het afschieten van Ruddy Ducks alleen maar meer wind in de zeilen zal geven en mogelijk is dat ook goed (geen echte mening over). Ik hoop dat deze witkop niet gaat kruisen met zijn geintroduceerde (aangetoond met een DNA studie) stekelstaart vriendjes, de foto's tonen dat hij er nu toch echt mee optrekt.

Groet Max

Is niet te hopen nee, maar wat gaan we er aan doen? de stekelstaarten afschieten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Folkert Jan

komt de partij van de dieren weer klagen  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peterlindenburg

het is toch logisch dat een witkopeend die verdwaald is optrekt met stekelstaarten die hij toevallig tegenkomt? ze hybridiseren niet omdat ze elkaar zo onaantrekkelijk vinden!

frankw


frankw

#100
Citaat van: rnbflavour op februari 15, 2010, 12:10:58 PM
komt de partij van de dieren weer klagen  :angel:
Dat doen ze toch wel.. 8)

Is de vogel trouwens weer gevlogen of is er niemand wezen kijken vandaag?

Thijs Fijen

Nog niemand heeft iets ingevoerd op de plek..
Thijs Fijen

migratorius

Citaat van: rnbflavour op februari 15, 2010, 12:09:48 PM
Is niet te hopen nee, maar wat gaan we er aan doen? de stekelstaarten afschieten?
Wat mij betreft: ja, en wel zo snel mogelijk. De schadelijkheid (voor Witkopeenden) is onomstotelijk vastgesteld.
De Engelsen vragen zich inmiddels af waarom zij hun Stekelstaarten moeten uitroeien (inmiddels is zo'n 90% geschoten), terwijl er op het vasteland niet tegen ze opgetreden wordt... (toevallig heb ik het daar gisteren nog over gehad – ik woon nl. bij Londen).
Ik meen me te herinneren dat er een paar jaar terug redenen werden aangevoerd waarom dat op Starrevaart niet zou hoeven (sexeratio zou niet op toename duiden), maar als je nu de verspreiding in NL bekijkt is dat de kern van het gebied waar ze het meest algemeen zijn (ook bijv. Reeuwijk, Dobbeplas). Omdat de soort niet snel opvliegt, zeker 's winters liefst op grote open wateren verblijft en makkelijk te herkennen is (maar leer de jagers wel even hoe Brilduiker en Nonnetje eruit zien), is ingrijpen niet echt lastig.

JanHein

wimtegels

Wat is anders aan stekelstaart dan aan nijlgans dan aan huiskraai....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thijs Fijen

Een stekelstaart hybridiseerd met de wereldwijd zeldzame Witkopeend en heeft daardoor de potentie om de Witkopeend uit te roeien.. Daarom is er daar wél beleid tegen (in de UK) en tegen veel andere exoten niet..
Thijs Fijen


nicky hulsbosch

Maar is de vogel nog gezien of is die pleite?
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Thijs Fijen

Citaat van: nicky hulsbosch op februari 15, 2010, 15:21:50 PM
Maar is de vogel nog gezien of is die pleite?
Wat ik hierboven zei telt nogsteeds.. Nog steeds niks ingevoerd op de locatie
Thijs Fijen

HPM

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Bedankt Herman, kreeg het niet zo snel voor elkaar, en op de site van de provincie Zuid-Holland kon ik het helemaal niet vinden
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

wimtegels

#110
In Limburg is op het moment ook een ontheffing voor rosse stekelstaart en nijlgans.
Of er daadwerkelijk veel wordt afgeschoten weet ik niet.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

Ontheffing voor Nijlganzen kan je overal krijgen heb ik begrepen. Kost een paar Euro dacht ik..

Guus Peterse

Onze stekelstaarten trekken toch niet, of wel? Die hangen toch zomer en winter rond op Starrevaart en meer van dat soort plekken? Indien zo, dan zijn het toch niet onze stekelstaarten die hybridiseren met witkopeend en is dat toch nauwelijks een argument om ze hier af te schieten? (Zelfde geldt natuurlijk voor Engeland.) Of wordt verondersteld dat we een belangrijke exporteur zijn, of worden, van stekelstaarten naar broedgebieden van witkopeend?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Thijs Fijen

frankw

#114
Citaat van: guusp op februari 15, 2010, 15:27:58 PM
Onze stekelstaarten trekken toch niet, of wel? Die hangen toch zomer en winter rond op Starrevaart en meer van dat soort plekken? Indien zo, dan zijn het toch niet onze stekelstaarten die hybridiseren met witkopeend en is dat toch nauwelijks een argument om ze hier af te schieten? (Zelfde geldt natuurlijk voor Engeland.) Of wordt verondersteld dat we een belangrijke exporteur zijn, of worden, van stekelstaarten naar broedgebieden van witkopeend?
Er zit er nu 1. Als deze hier bevrucht word en terug vliegt naar waar ie vandaan kwam dan heb je alvast een aantal hybriden volgend jaar, al weet ik niet of er al echt paarvorming plaats vindt in deze tijd of dat ze dat alleen in het broedgebied doen..

HPM

Een vijf jaar oud artikel van Sjaak Schilperoort
Jacht op de rosse stekelstaart: tot elke prijs?
http://www.vwgvlietland.nl/rapporten/rosse_stekelstaart/index.html

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

peterlindenburg

CiteerAls deze hier bevrucht word en terug vliegt naar waar ie vandaan kwam dan heb je alvast een aantal hybriden volgend jaar
ik kan me niet voorstellen dat een eend bevrucht en wel helemaal naar huis vliegt, daar een nestje bouwt en dan pas eieren gaat leggen

Folkert Jan

vorig jaar zijn er hier bijvoorbeeld ook parende steltkluten gezien, maar die heb ik er ook niet zien broeden dus waarom niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Ik heb toch nog een vraag over het kleed van de Witkopeend. Ik zie in de waarnemingen soms staan adult en dan weer juveniel. Ik vroeg mij af wat voor kleed de vogel nu heeft. Bij sommige waarnemingen zie ik staan dat vanwege het ontbreken van witte toppen aan de staartpennen, het zou gaan om een adulte vrouw, maar waarom dan? Max haalde het ook al aan, die staartpennen kunnen gesleten zijn of erg lastig zichtbaar. Zelf heb ik de vogel vrijdag op redelijk korte afstand kunnen bekijken en geen witte toppen gezien.

Ik heb helaas weinig literatuur tot m'n beschikking waarin de kleden goed zijn beschreven. In het boek "Wildfowl" van Steve Madge en Hilary Burn staat wel eea. In dit boek staat het volgende:

"Juvenile: resembles winter female, but cheek pattern more striking, with whiter sides of the head. Upperparts darker an underparts buffer. First-winter males have duller headpattern than femals, with more exentive dusky on sides of head. By first young males resemble adult, though head extensively mottled ducks, often appearing black-headed, but otherwise plumage and bill colour close to adult breeding; not fully white-headed until second spring. Though first winter, juveniles may be aged bij narrower and more spike-tipped tail feathers"
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Citaat van: frankw op februari 15, 2010, 15:48:59 PM
Citaat van: guusp op februari 15, 2010, 15:27:58 PM
Onze stekelstaarten trekken toch niet, of wel? Die hangen toch zomer en winter rond op Starrevaart en meer van dat soort plekken? Indien zo, dan zijn het toch niet onze stekelstaarten die hybridiseren met witkopeend en is dat toch nauwelijks een argument om ze hier af te schieten? (Zelfde geldt natuurlijk voor Engeland.) Of wordt verondersteld dat we een belangrijke exporteur zijn, of worden, van stekelstaarten naar broedgebieden van witkopeend?
Er zit er nu 1. Als deze hier bevrucht word en terug vliegt naar waar ie vandaan kwam dan heb je alvast een aantal hybriden volgend jaar, al weet ik niet of er al echt paarvorming plaats vindt in deze tijd of dat ze dat alleen in het broedgebied doen..

Misschien is het dan een goed idee om die Witkopeend preventief te schieten.
Groeten,

Bram ter Keurs