Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Ik heb mensen bij een zeldzaamheid ook weleens met paraplu's in een bosje zien slaan, omdat de vogel in dat bosje voor het laatst gezien was, dat was dan ook mijn laatste twitch.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jarinka

Tja... Aan de ene kant snap ik het (je wilt niet honderden kilometers voor niets hebben gereden) maar aan de andere kant is het niet leuk voor de vogel en de medetwitchers. Als je zo ver  voor een vogel rijdt, dan moet je rekening houden met de kans dat hij verdwenen is als je aankomt, en dan is het gewoon jammer. Dan zie je de vogel wel een andere keer. Maar voor de mensen die dat soort dingen doen geldt dat ze per se die soort willen, en ook nu meteen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Overigens is het "bosjeskloppen" anders dan de Witkopeend opjagen om hem beter te zien. Waarbij je ook nog 1000en andere eenden opjaagt!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ben ongetwijfeld ook wel eens over de streep gegaan, maar ik vind het altijd leuk om te proberen 'gebruik te maken van de ruimte die een vogel biedt'. Bijvoorbeeld: Als een zangertje door de vegetatie kruipt, loop om en zorg dat je op een goeie plek - dus niet te dichtbij, en met zo gunstig mogelijk licht, de vogel kunt 'opwachten'. Vergelijk jezelf met een spits die een doelpunt wil maken: Het is niet genoeg om hard te kunnen rennen en gericht te kunnen schieten (lees: rechtdoor op de vogel af te stormen). Je moet ook verdedigers kunnen ontwijken en op een goede positie staan, waarvandaan je op een nog betere positie kunt komen. Tenslotte: Je hebt niet altijd ruim de tijd natuurlijk, maar als je die wel hebt, neem die tijd ook. Ik herinner me de kleine spotvogel op Texel afgelopen najaar, die aan het eind van de middag/begin van de avond, toen we nog maar met een paar man waren, geheel gewend was aan die paar meest stilstaande toeschouwers en op een paar meter afstand rustig foeragerend door een bramenhaag trok ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: frankw op februari 21, 2010, 10:15:49 AM
Apart verhaal. Was het niet gewoon een visser met een verrekijker oid? Dat maakt het niet minder slecht, maar als niet-vogelaar hebben mensen wellicht niet door wat ze 'aanrichten'. Wel super slecht dat de aanwezige vogelaars het goed keurden!

en zon visser met verrekijker weet dan hoe een witkopeend eruit ziet? ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 21, 2010, 12:43:00 PM
Overigens is het "bosjeskloppen" anders dan de Witkopeend opjagen om hem beter te zien. Waarbij je ook nog 1000en andere eenden opjaagt!

Dat ben ik zonder meer met je eens, maar in mijn ogen is de gedachte erachter niet zo heel verschillend, een vogel willen zien en vervolgens de realiteit een beetje uit het oog verliezen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Max Berlijn

#156
CiteerApart verhaal. Was het niet gewoon een visser met een verrekijker oid? Dat maakt het niet minder slecht, maar als niet-vogelaar hebben mensen wellicht niet door wat ze 'aanrichten'. Wel super slecht dat de aanwezige vogelaars het goed keurden!
Nee er was zelfs (net voor ik kwam) overleg geweest met de aanwezige vogelaars (waarvan er twee bij een natuurorganistie werken) om de vogel terug te jagen, de man in de boot had de vogel ook in eerste instantie verjaagd toen hij dichtbij zat. Mogelijk had ik me ook harder moeten opstellen, maar ik was zo verbouwereerd dat ik me heb laten meenemen in de situatie en pas echt "wakker" werd toen alles de lucht in ging en zoals ik al melde, ik kreeg 0 bijval.

Groet Max

Laten we trouwens wel zaken nuchter benaderen, bosjes kloppen  (die meestal leeg zijn) op een industrieterrein lijkt me anders dan bewust 20.000+ Smienten opjagen die je ziet zitten om er vervolgens met je boot en kijker stil te gaan liggen terwijl alles om je heen vliegt.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

Als je het niet zelf gezien had zou ik mijn twijfels bij je verhaal gehad hebben Max. Wie jaagt er nu 20 000 smienten weg in de verwachting dat hij die ene witkopeend als hij hem opjaagt wel naar de wachtende vogelaars kan jagen? Voor hetzelfde geld had hij hem de plas afgejaagd en dat zou natuurlijk een onvergeeflijk schandaal zijn geweest.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

Zijn er foto's van die man in de boot genomen? Daar moet toch wel iets tegen kunnen worden ondernomen?


Maar als ik het goed begrijp is het met je paraplu in een bosje hengsten om een vogel te zien wel een geaccepteerde methode? ??? Ik wil geen discussie oprakelen of de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ik sloeg toen ik dat zag stijl achterover...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Citaat van: joostheeremans op februari 21, 2010, 16:12:27 PMIk wil geen discussie oprakelen of de knuppel in het hoenderhok gooien [...]
Dat laatste zou je verontwaardiging ook wel wat merkwaardig maken  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Citaat van: vincenthart op februari 21, 2010, 17:24:20 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 21, 2010, 16:12:27 PMIk wil geen discussie oprakelen of de knuppel in het hoenderhok gooien [...]
Dat laatste zou je verontwaardiging ook wel wat merkwaardig maken  8)

Ja ik overwoog nog een woordspeling (de paraplu in de waterwildvolière of iets dergelijks) maar juist dat zou denk ik de discussie vertroebelen ;D .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jvdlaan

Ik ben al jaren voor een Hall of Shame: gewoon met naam en toenaam, en niet dat discutabele: "ik noem geen namen, maar...". En gelijk dergelijke fotografen boycotten in de bladen en sites. Of jonassen in de dichtstbijzijnde sloot.

Vincent Hart

Ik ben normaal niet zo voor 'name and shame' omdat verhalen nog verschillende kanten kunnen hebben, er sprake kan zijn van onbewust verkeerd inschatten, etc. Maar in de situatie die Max beschrijft zit er misschien wel wat in. Wel graag ook een plaat van de 'zwijgend toestemmenden' dan ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Ik heb net door de waarnemingen van gisteren gezocht, maar slechts 1 andere waarnemer rept over de langs scheurende boot, er staan ook geen foto's van de boot tussen voor zover ik kon zien. Overigens vind ik een plaat van de boot en bestuurder belangrijker dan een plaat van de zwijgers.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jarinka

Maar als er iemand een opmerking over maakt, en daar commentaar op krijgt, en niemand er iets over zegt, dan zijn die zwijgers bijna net zo schuldig als de bestuurder. De zwijgers zaten dan wel niet in de boot, maar ze vonden het wel prima dat de bestuurder die Smienten op zou jagen zodat de Witkopeend wat dichterbij zou komen.
Groeten, Jarinka Heijink

Sjaak Schilperoort

In het overleg met de beheerder van het gebied, Groenservice Zuid-Holland (GZH), is verstoring van watervogels door vissers op de Meeslouwerplas aan de orde geweest. Het gaat hier meestal om snoekbaarsvissers die in de winterperiode steeds heen en weer varen langs de onderwater-richels. Ook varen ze met 30 km/h via de kortste route heen en terug naar de jachthaven, of er nu Smienten liggen of niet. Toezicht van GZH is er alert op en controleert ook vanaf het water. Bij ijsgang zouden er bovendien borden komen bij de beide doorgangen langs het Weegeiland, om tijdens een vorstperiode toegang tot de Meeslouwerplas te verbieden. Deze winter heb ik de borden nog niet gezien. Desondanks hebben de vissers de plas gemeden, wat leidde tot een toename van het aantal Smienten tot het recordaantal van 24.500 en de vestiging van een slaapplaats van (maximaal) 26 Grote Zilverreigers.

Ondanks alle maatregelen doe je toch vrij weinig tegen een malloot die erop uit is om door rustende eenden te jakkeren. Op dat moment resteert het nemen van foto's van het voorval, het kenmerk/registratienummer van de boot noteren, indien mogelijk de persoon aan te spreken en ter plekke melding doen bij de politie of in dit geval bij voorkeur de GZH, waarvan toezicht via 010-2981010 dag en nacht bereikbaar is.

Bij vogelaars die dit vandalisme aanmoedigen zit een steekje los.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joostheeremans op februari 21, 2010, 17:50:27 PM
Ik heb net door de waarnemingen van gisteren gezocht, maar slechts 1 andere waarnemer rept over de langs scheurende boot, er staan ook geen foto's van de boot tussen voor zover ik kon zien. Overigens vind ik een plaat van de boot en bestuurder belangrijker dan een plaat van de zwijgers.
Houd er wel rekening mee dat lang niet iedereen dit gezien heeft die er gister was.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Citaat van: rnbflavour op februari 21, 2010, 13:33:13 PM
Citaat van: frankw op februari 21, 2010, 10:15:49 AM
Apart verhaal. Was het niet gewoon een visser met een verrekijker oid? Dat maakt het niet minder slecht, maar als niet-vogelaar hebben mensen wellicht niet door wat ze 'aanrichten'. Wel super slecht dat de aanwezige vogelaars het goed keurden!

en zon visser met verrekijker weet dan hoe een witkopeend eruit ziet? ;)
Ik ben/was ook een sportvisser en ik weet ook hoe 'ie eruit ziet..

Al blijkt uit het verhaal van Max dat het dus waarschijnlijk niet om een visser ging.

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 21, 2010, 18:53:46 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 21, 2010, 17:50:27 PM
Ik heb net door de waarnemingen van gisteren gezocht, maar slechts 1 andere waarnemer rept over de langs scheurende boot, er staan ook geen foto's van de boot tussen voor zover ik kon zien. Overigens vind ik een plaat van de boot en bestuurder belangrijker dan een plaat van de zwijgers.
Houd er wel rekening mee dat lang niet iedereen dit gezien heeft die er gister was.

Uiteraard, ik wou ook absoluut niet suggereren dat die mensen de zwijgers zouden zijn, ik wou slechts kijken of er meer mensen iets over hadden geschreven of dat ze het tafereel hadden gefotografeerd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Folkert Jan

Vandaag waren er in ieder geval zeker geen 20.000 smienten meer aanwezig. eerder nog maximaal 1000
wat kun je nu het beste doen als je zoiets ziet (ben vaker dergelijke dingen tegengekomen, maar kreeg altijd een grote bek als ik er iets van zij en men gaat leuk verder waar die mee bezig is)

mag je een foto maken en op inet zitten of zit je dan met de wet op privacy? en kun je het ook aankaarten bij een instantie?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Je mag volgens overal een foto van maken wat in openbare ruimte zichtbaar is, Alleen beschuldigen mag niet. het plaatsen van een foto mag dan volgens mij wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Op deze site hebben ze het over het portretrecht.
CiteerEen portret dat niet in opdracht is gemaakt, mag zonder toestemming worden gepubliceerd. Wel moet de publicist rekening houden met de belangen van de gefotografeerde persoon. Als deze een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan mag de foto niet gepubliceerd worden.
Als iemand hier een foto van had gemaakt, had diegene de foto wel op internet mogen plaatsen, maar als de dader er dan bezwaar tegen had gemaakt, had de foto waarschijnlijk weer verwijderd moeten worden.
Groeten, Jarinka Heijink

Certhia

Citaat van: jvdlaan op februari 21, 2010, 17:31:50 PM
Of jonassen in de dichtstbijzijnde sloot.


De cameras dan welterverstaan!


Marc

Jeroen Nagtegaal

Gelukkig zit ie nu op Starrevaart, daar mogen/kunnen toch geen boten komen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjaak Schilperoort

Nee, dat mag niet. Maar het probleem was dacht ik vooral dat mensen geen aktie ondernemen als ze zien dat anderen zich niet aan de regels (wet) houden. Dat probleem is op de Starrevaart natuurlijk wel hetzelfde.

Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?

joostheeremans

Ik wacht nog op de foto's, met meer dan 10 waarnemers op dat moment ter plaatse moet dat toch goed komen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 PM
Nee, dat mag niet. Maar het probleem was dacht ik vooral dat mensen geen aktie ondernemen als ze zien dat anderen zich niet aan de regels (wet) houden. Dat probleem is op de Starrevaart natuurlijk wel hetzelfde.

Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?

Dat zou best kunnen. Maar of we daar blij mee moeten zijn? De soort dreigt aan hybridisering ten onder te gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan vH


Citaat van: Oenanthe op februari 22, 2010, 16:04:29 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 PM
Nee, dat mag niet. Maar het probleem was dacht ik vooral dat mensen geen aktie ondernemen als ze zien dat anderen zich niet aan de regels (wet) houden. Dat probleem is op de Starrevaart natuurlijk wel hetzelfde.

Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?

Dat zou best kunnen. Maar of we daar blij mee moeten zijn? De soort dreigt aan hybridisering ten onder te gaan.
Als het zo zou zijn kan er gelijk onderzoek worden gedaan, misschien dat dat juist kan helpen???

En misschien kan iemand de titel even omzetten naar "Witkopeend Zuid-Holland", hij (of zij) zit al een tijdje niet bij Nootdorp.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Maar ja, de kans dat onze witkop weer naar Turkije/Kazachstan terugvliegt is niet overdreven groot. Wel gezellig als er ook eens wat witkop-genen in onze stekelstaart-populatie terechtkomen ipv andersom  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra


Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 PM
Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?
Citaat van: vincenthart op februari 22, 2010, 16:55:54 PM
Maar ja, de kans dat onze witkop weer naar Turkije/Kazachstan terugvliegt is niet overdreven groot. Wel gezellig als er ook eens wat witkop-genen in onze stekelstaart-populatie terechtkomen ipv andersom  8)
Ik zie niet echt in waarom het zo spannend is, en dat de kans dat de vogel terugvliegt klein is. Uiteraard is dat ding gewoon weg over uiterlijk een paar maanden, wat mij betreft.