(Oosterse?) Tortel Raerd?

Gestart door Cygnus, februari 09, 2010, 22:03:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: Cygnus op februari 08, 2010, 19:01:10 PM
Op de website van Aviornis Fryslan staat een interessant stukje van iemand die beweert tegelijk met de Oosterse Tortel van Wergea ook een "tortelduif" in de tuin te hebben gehad. Hij schrijft dat hij hemelsbreed niet ver van Wergea af woont. Het leuke is dat er ook nog een foto van de vogel in het stukje staat. Kan iemand hier iets van maken?
Het stukje te vinden op: http://www.aviornis-fryslan.nl/Actualiteit/index.htm
Hij schrijft dat hij niks aan de grote klok heeft gehangen, want "anders hebben we straks ook de tuin vol spotters". Ik heb het even opgezocht, degene die het heeft geschreven woont in Raerd (Snitserdyk 17). Dat is hemelsbreed 8 kilometer van Wergea.
En? Heeft er nog iemand gekeken?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Sjaak Schilperoort

Dat is lastig, www.aviornis-fryslan.nl is onbereikbaar. Zo te zien zijn er problemen bij hun hosting provider (domeinhuis.nl).

HPM

Zal wel zwaar overbelast zijn.  :) Maar de plek staat toch in de post van Cygnus?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Cygnus

#3
Hoi Sjaak,

Gelukkig had ik de betreffende pagina opgeslagen. Er stond geschreven:

"Vanwege een oosterse tortel, die zich in het dorp Wergea op hield, was het daar rond 23 en 24 januari een drukte van belang. Vele vogelliefhebbers en vogelspotters liepen te hoop om maar een glimp van deze vogel op te vangen en het was soms dringen geblazen om maar een mooi foto te kunnen maken. In dezelfde periode en zelfs al een tijdje daarvoor verbleef er bij ons in de tuin ook een soortgelijke vogel, maar die heb ik toen uitgescholden voor "bostortel". Dat soort vogels vliegen eigenlijk naar Afrika om daar te overwinteren, maar dit exemplaar misschien niet. Weet ik veel?
Het zou ook zo maar een andere soort kunnen zijn, want om de verschillen te kunnen zien zul je ze toch echt even in de hand moeten houden of op zijn minst naast elkaar moeten zien.
Maar als het echt een oosterse tortel zou zijn, die in de Zuidwest Siberische steppen leeft en broedt en hier ook blijkbaar zo nu en dan als dwaalgast schijnt voor te komen, ja, dan zou het best eens een broer of zus of andere familielid van het exemplaar uit Wergea kunnen zijn. Dat ligt hemelsbreed niet zo ver bij ons vandaan. Maar ik zeg verder maar niks, anders hebben we straks ook de tuin vol spotters, terwijl ik de watervogels en de kippen en de duiven aan het voeren ben.
Want dan komt deze vogel, samen met een 30-tal Turkse tortels, gewoon even mee-eten. Echt superbang is deze duif niet, maar maak maar eens een mooie foto van zo'n wilde vogel van dichtbij, daarvoor is mijn toestel net niet uitgerust, dus bovenstaand plaatje is het meest duidelijke dat ik tot nu toe heb kunnen maken".

Tot zover het citaat. Er stond ook nog een foto bij, zie hieronder. Het stukje is geschreven door een zekere Sytse Buursma, die persoon woont dus op het eerder genoemde adres.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankw

Maar als de man aangeeft geen zin te hebben in aandacht van vogelaars waarom hier dan wel z'n adres erbij zetten? ???

hiskodevries

deze rolt mijn emailbox in
ik weet nog niet waar vandaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

betreft Almelo
vogel is gisteren gezien, vandaag nog niet
mevrouw heeft geen bezwaar als iemand komt kijken
degene die dat wil gaan doen kan mij een email sturen via info@
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Cygnus

#8
Citaat van: frankw op februari 10, 2010, 11:47:05 AM
Maar als de man aangeeft geen zin te hebben in aandacht van vogelaars waarom hier dan wel z'n adres erbij zetten? ???
Omdat hij het wel op internet zet, inclusief zijn adres wat op een andere pagina van dezelfde site is te vinden. Ik heb het alleen even bij elkaar gezet, hij heeft zijn waarneming zelf op internet gepubliceerd. Als hij echt geen aandacht wil, dan moet hij het ook niet op internet gaan zetten.

Het lijkt mij ook wel belangrijk dat dit geval goed gedocumenteerd wordt. Ten eerste om de juiste soort vast te stellen, ten tweede om een beter inzicht te krijgen over wat er nu eigenlijk gaande is.

Ik heb nu in de gaten dat we inmiddels wel van een "invasie" kunnen spreken van (Oosterse) Tortels.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius

Zowel de vogel van Raerd (op kleur alleen al) als die van Almelo (smalle zwarte centra in de mantelveren) zijn Zomertortels.

JanHein

jvdlaan

Citaat van: migratorius op februari 10, 2010, 12:55:25 PM
Zowel de vogel van Raerd (op kleur alleen al) als die van Almelo (smalle zwarte centra in de mantelveren) zijn Zomertortels.

JanHein

Klopt, beide zijn ZT-ers.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


frankneijts

Citaat van: Cygnus op februari 10, 2010, 12:40:16 PM

Ik heb nu in de gaten dat we inmiddels wel van een "invasie" kunnen spreken van (Oosterse) Tortels.

Of dat, door alle publiciteit die de tot dusver enige echte OT heeft gekregen, veel mensen beter zijn gaan kijken wat er zoals aan 'duiffies' op hun winterse voederplankje ronddartelt.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ruud_altenburg

Die van Almelo is op een haartje na aan de kat van de buren ontsnapt!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Cygnus

Citaat van: jvdlaan op februari 10, 2010, 13:02:28 PM
Citaat van: migratorius op februari 10, 2010, 12:55:25 PM
Zowel de vogel van Raerd (op kleur alleen al) als die van Almelo (smalle zwarte centra in de mantelveren) zijn Zomertortels.

JanHein

Klopt, beide zijn ZT-ers.

In de Avifauna van Nederland deel 2 uit 2001 staat: "Winterwaarnemingen zijn uitermate schaars en hebben vrijwel zeker betrekking op foutieve determinaties (...). Op 5 januari 1985 zou een ex. zijn gefotografeerd nabij Middelburg (...)".

Blijkbaar was er tot dan toe geen enkel zeker wintergeval bekend. Nu duiken er zomaar een aantal Zomertortels op. Waar komen die vandaan? Is dit een nieuw verschijnsel vanwege de "climate change"? Of zijn dit "gewoon" ontsnapte vogels (kijk ook naar de foto van de vogel van Almelo)? Als het ontsnapte vogels zijn zegt dit dan ook iets over de status van de waargenomen Oostelijke Tortelduif in Wergea? Deze Zomertortels lijken ook geen ring(en) te hebben.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bas vd Burg

#16
Trinus, waarom zouden die Zomertortels nu "opeens" ontsnapt zijn? Enkele jaren geleden zat er ook een Zomertortel in Aalsmeer gedurende de winter, in de tuin van Klaas Eigenhuis. Ook in Denemarken zit nu ook een Zomertortel.

Zomaar een overzichtje van waarnemingen van Zomertortel in januari:
http://waarneming.nl/soort/view/342?from=2009-02-10&to=2010-02-10&species=342&prov=0&akt=0&maand=1&from=1900-02-10&to=2010-02-10&maand=1&prov=0

En een overzichtje van waarnemingen Zomertortel in december:
http://waarneming.nl/soort/view/342?from=1900-02-10&to=2010-02-10&species=342&prov=0&akt=0&maand=1&from=1900-02-10&to=2010-02-10&maand=12&prov=0

(Er zitten wel wat dubbele waarnemingen tussen in beide lijstjes)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankw

Citaat van: Cygnus op februari 10, 2010, 12:40:16 PM
Citaat van: frankw op februari 10, 2010, 11:47:05 AM
Maar als de man aangeeft geen zin te hebben in aandacht van vogelaars waarom hier dan wel z'n adres erbij zetten? ???
Omdat hij het wel op internet zet, inclusief zijn adres wat op een andere pagina van dezelfde site is te vinden. Ik heb het alleen even bij elkaar gezet, hij heeft zijn waarneming zelf op internet gepubliceerd. Als hij echt geen aandacht wil, dan moet hij het ook niet op internet gaan zetten.
Ok, duidelijk. Niet zo handig van m. :rolleye:

rinsevdvliet

#18
Trinus,

Winterwaarnemingen van Zomertortel in Nederland zijn uiteraard zeer schaars, maar niet zo zeldzaam als de avifauna suggereert. Ik heb zelf bijv. één maal een vogel in november en één maal een vogel in januari gezien. Er zijn recentelijk meer gevallen geweest. Wie?

Mvg,

Rinse van der Vliet

Edit: zie dat Bas al e.e.a. heeft weten te achterhalen

nick

Ergens in de jaren '90 heeft er in januari ook 1 in Alkmaar gezeten, voor het ziekenhuis tussen de Turkse Tortels. M.vr.gr., Nick
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Michiel Poolman

Als ik het exemplaar uit Almelo op de foto zie. Krijg ik sterk de neiging dat hij ontsnapt is. Het kleed is erg warrig. Ik heb vroeger zelf een paartje Lachduiven gehad. Die qua kleed dezelfde overeenkomsten hadden als het exemplaar uit Almelo. Vaak hebben ze een beetje kale plek op het voorhoofd, wat ook te zien was bij de Oosterse Tortel van Oudesluis destijds. Zo'n kale plek kan komen doordat als ze schrikken, ze tegen het gaas aanvliegen. Dit kan bijv door een kat gebeuren. Als ik de foto's bekijk lijkt het erop dat de Zomertortel uit Almelo geen ring om heeft, dit zegt echter neit zoveel. Ik heb met m'n eigen ogen een paar Zomertortels in gevangenschap gezien (helaas), waarvan 1 exemplaar niet was geringd en alleen een simpele kleurring had. Ook van dit paartje Zomertortels had 1 exemplaar net zo'n kleed. Op de site van Jan Harteman staat ook een Zomertortel met een kale plek op het voorhoofd, hier een link: http://www.harteman.nl/omnibus/columbiformes/duiven/eurotortel.html
Met Vriendelijke Groet: Michiel

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/46345577

op de foto staat toch wel dat hij een ring omheeft!
en zo te zien een kwekersring dus escape.

edit: sorry, dit betreft weer een andere vogel. Ditmaal in Deventer.
Zomertortel of Oosterse tortel?

Citaat van: Michiel Poolman op februari 10, 2010, 17:07:44 PM
Als ik het exemplaar uit Almelo op de foto zie. Krijg ik sterk de neiging dat hij ontsnapt is. Het kleed is erg warrig. Ik heb vroeger zelf een paartje Lachduiven gehad. Die qua kleed dezelfde overeenkomsten hadden als het exemplaar uit Almelo. Vaak hebben ze een beetje kale plek op het voorhoofd, wat ook te zien was bij de Oosterse Tortel van Oudesluis destijds. Zo'n kale plek kan komen doordat als ze schrikken, ze tegen het gaas aanvliegen. Dit kan bijv door een kat gebeuren. Als ik de foto's bekijk lijkt het erop dat de Zomertortel uit Almelo geen ring om heeft, dit zegt echter neit zoveel. Ik heb met m'n eigen ogen een paar Zomertortels in gevangenschap gezien (helaas), waarvan 1 exemplaar niet was geringd en alleen een simpele kleurring had. Ook van dit paartje Zomertortels had 1 exemplaar net zo'n kleed. Op de site van Jan Harteman staat ook een Zomertortel met een kale plek op het voorhoofd, hier een link: http://www.harteman.nl/omnibus/columbiformes/duiven/eurotortel.html
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op februari 10, 2010, 18:31:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46345577

op de foto staat toch wel dat hij een ring omheeft!
en zo te zien een kwekersring dus escape.

edit: sorry, dit betreft weer een andere vogel. Ditmaal in Deventer.
Zomertortel of Oosterse tortel?

prima zomertortel, zou ik zeggen.