Franse hagedis(sen) juli 2009

Gestart door JohnvR, februari 07, 2010, 23:22:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Afgelopen zomer in Frankrijk (noordelijk deel Dordogne) kruisten een aantal hagedissen ons pad. Ik heb er geen kijk op, daarom wil ik ze in een aantal topics hier plaatsen in de hoop dat er genoeg op staat voor determinatie. Deze is van 4 juli.

belle

Lijkt me een mannetje muurhagedis, Podarcis muralis.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

JohnvR

Ha Tjitske, hartelijk dank. Ze lijken allemaal hetzelfde of vergelijkbaar, maar ik heb ze voor de zekerheid toch maar allemaal geplaatst.

Bobby

Hoi John,

Al de hagedissen op je foto's zijn muurhagedissen (Podarcis muralis;)   Er komen in Frankrijk nog een aantal gelijkende soorten voor maar die leven meer zuidelijker of op grotere hoogte (Pyreneën).

JohnvR

Hallo Bobby,

Hartelijk dank voor het kijken naar al mijn foto's en de determinatie. Ik heb al moeite met het onderscheid tussen levenbarende en zandhagedis, laat staan met de buitenlandse.

Groeten,
John

Violet (en Remco)

Hoi John,

Je bent niet de enige met dit 'probleem' hoor, wij hebben er ook enigzins last van  ;D
Denk dat wij ze maar in 1 topic gaan plaatsen...
Gelukkig hebben we er eentje die wel echt anders is, de rest zal wel gewoon muurhagedis zijn  :-\ , dat hebben we dan weer van jouw topic(s) geleerd!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

JohnvR

Door schade en schande worden wij wijs. Een andere keuze is hardleers  ;D , de ene soortgroep gaat me makkelijker af dan de andere.