Weer eens een spitsmuisje

Gestart door wouterbosgra, februari 07, 2010, 09:14:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Omdat de nieuwe zoogdierengids nog niet uit was bij mn vorige bestelling heb ik een beetje zitten rondneuzen op het forum van wn en natuurlijk de foto's. Maar ik kom er desalniettemin niet uit. Tandjes hebben een oranje snijvlak, staart is bestwel borstelig...

Beestje gevonden in de OVP.

Alvast bedankt!

ecotex

Wouter,  staart ,tanden ,korte poten,lange tenen en kleur en vorm doe mij wel erg denken aan een zeer dooie waterspitsmuis.

groet Kees Verschoor

wouterbosgra


Landschapsbeheer

Beste Wouter en Kees,
Ik ben niet overtuigd. De staart heeft geen kielharen en ook op de achterpoten zie ik die niet. Waarom dan waterspits?
De staartwortel vind ik niet ingesnoerd dus dwergspitsmuis valt af. Dan blijft de bosspitsmuis (ondet.) over als enige roodtandspitsmuis. Een soort die algemeen voorkomt in de Oostvaardersplassen. Overtuigende waarnemingen van waterspitsmuis ontbreken uit dit gebied.


Jeroen Reinhold

mlahaye

Hé, heb ik net hetzelfde commentaar gegeven als Jeroen, alleen dan rechtstreeks bij de waarneming? Het is inderdaad (helaas!) geen waterspitsmuis. Nog steeds geen melding uit de Oostvaardersplassen, wanneer zal de soort er ooit opduiken....

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

wouterbosgra

#5
Bosspitsmuis spec dan. Bedankt allen!