Wanneer mogen de poppen naar buiten?

Gestart door Floppie, februari 06, 2010, 12:14:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal.

Ik heb van vorig jaar nog wat poppen liggen. Ze staan nu in mijn koele/donkere berghok in huis.

Wanneer kan ik ze naar buiten doen?
(En eventueel: hoe?)

Groetjes, Floppie

klaas van haeringen

Waarom zou je ze (nu pas) naar buiten doen?

Floppie

Vorig jaar begreep ik dat ik ze beter binnen op een donkere koele plaats moest zetten.

Prima, dat heb ik gedaan.

Dus is nu mijn vraag: Wanneer weer naar buiten?
En moet ik ze dan eerst in het schuurtje zetten (donker en koud) of ?

Elachista

Sja, aangezien het nu nog zo vriest kan je ze beter binnen houden (niet te warm) en daarnaast, nooit in het pikkedonker zetten want poppen komen vaak uit op basis van daglengte en als je ze het licht ontneemt komen ze nooit uit  :duim:
Groet,
Tymo

Floppie

Citaat van: Avondrood op februari 07, 2010, 13:34:43 PM
Sja, aangezien het nu nog zo vriest kan je ze beter binnen houden (niet te warm) en daarnaast, nooit in het pikkedonker zetten want poppen komen vaak uit op basis van daglengte en als je ze het licht ontneemt komen ze nooit uit  :duim:

Okeee.... Het is er overigens niet héél donker. Er zit een raampje. Maar het is anders dan dat ze buiten in daglicht zijn. Even denken, wat is nu wijsheid? In de keuken is het tussen 15-20 graden denk ik. Kan ik het daar neerzetten? Dat lijkt me niet te warm, wel daglicht... ?

Elachista

Nee, niet warm zetten, dan komen ze geheid uit. Gewoon vlakbij de vensterbank, of zorgen dat er een béétje licht op de bak valt.
Groet,
Tymo

Floppie


klaas van haeringen

Over het algemeen kunnen inheemse poppen goed tegen vorst, je kunt ze dus best buiten
bewaren. Belangrijk is het dat ze het niet te droog en niet te vochtig hebben. Het effect van licht
heb ik nooit gemerkt, voor ondergronds verpoppende soorten zal het in ieder geval niets uitmaken.
Wil je ze zien uitkomen, wacht dan een paar weken voordat de normale vliegtijd begint en breng ze dan
pas in een warmere ruimte.

Groeten, Klaas

vuurvlinder

Het klopt dat poppen goed tegen vorst kunnen. Ik heb 30 poppen van het Landkaartje, buiten in mijn aquarium en zien er prima uit.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

Het zou niet best zijn als poppen bij het vriespunt zouden doodvriezen. Je kunt er rustig van uit gaan dat de inheemse soorten het best overleven met een graadje vorst. Het hoort bij de fase van de cyclus en voor het inwendige hormonensysteem is dat uiterst optimaal. In ons land hebben de meeste soorten een anti-vries systeem, een eiwitsysteem die er voor zorgen dat het inwendige systeem tijdelijk op non-actief wordt gesteld en niet beschadigd raakt bij lage temperaturen. In de meeste gevallen is er een natuurlijke vorm van de stof ethyleenglycol die wel water tot zich neemt maar die voorkomt dat het bevriest (in ieder geval, tot redelijk lage temperaturen geldig - juist de meer Arctische soorten hebben nog weer ingewikkeldere systemen waarbij zij nóg lagere temperaturen kunnen doorstaan). Je hoeft dus niet bang te zijn dat een soort doodvriest. Maar er zijn soorten, die zich meer op een andere manier beschermen zoals de coconmakende insecten zoals Notodontidae en soorten die diep onder de grond verpoppen. Zij vermijden liever het contact met de hoge vochtigheid, zodat dit hun systeem niet doet bevriezen. Je moet om die reden nooit poppen die in een cocon thuishoren ergens bovenop de aarde leggen, maar altijd weer wat wegstoppen.
Ik moet zeggen, er zijn ook wel degelijk soorten die kwalijk tegen vorst kunnen. De doodshoofdvlinder is er een goed voorbeeld van, ze vriezen meestal niet direct dood (pas bij meerdere graden vorst; of als het langdurig is) maar wel heeft het als gevolg dat de ontwikkeling in de geslachtsorganen hierdoor een klap meekrijgen en dus krijg je onvruchtbare exemplaren. Het is dus echt soortafhankelijk, maar als je weet dat bijv. een doodshoofdvlinder meer een zuidelijk verspreidingsgebied heeft dan kan je wel een beetje aanvoelen dat het niet eentje is die echt bestand is tegen ons klimaat.
Groet,
Tymo

Elachista

#10
Citaat van: klaas van haeringen op februari 07, 2010, 18:38:31 PM
Het effect van licht heb ik nooit gemerkt, voor ondergronds verpoppende soorten zal het in ieder geval niets uitmaken.

Nou ja, je hebt deels gelijk denk ik, maar ik let vaak op waarom een soort bijv. in rustpauze gaat, of uit de rustpauze komt, rekening houdend op verschillende factoren. Je hebt soorten die in rustpauze gaan als het kouder wordt, maar sommigen laten zich ook gewoon doodvriezen als de temperatuur daalt. Immers is het 's nachts vaak ook best nog koud, dus daar letten ze niet altijd op. Bij rupsen versus rustpauze (of diapauze, als je moeilijkere woorden gebruikt) heeft het vooral te maken met daglengte. Soorten die je in een vensterbank zet zullen dan, al is het in oktober 25 graden, alvast wat in winterrust gaan. Dat is heel apart, maar ik had bijv. rupsen van Palpita perspectalis in de vensterbank staan die met kamertemperatuur een hibernaculum (overwinteringscocon) sponnen. Bij poppen heb ik ook wel eens meegemaakt dat soorten in een donkere ruimte amper tot niet uitkwamen ook al was het er warmer.

Zelf heb ik het idee dat de grond een magische substantie is. Sowieso is dat het ook, aarde bevat enorm veel kwaliteiten. Denk aan nutriënten, micro-organismen, warmte en zelfs elektriciteit. Het moment dat een pop uitkomt is, DENK IK, vergelijkbaar met een bloembol van een sneeuwklokje. Ook al vriest het -5, toch komen ze elk jaar rond ongeveer dezelfde tijd uit en kunnen ook tijdens sneeuwval nog bloeien. De temperatuur is constant, maar de daglengte zal invloed hebben op de bloembol. Bij vlinders is het denk ik een combi van zowel daglengte als temperatuur. Waar het 'm vooral in zal zitten, is dat zodra de daglengte toeneemt ook bepaalde chemische processen (denk aan optimumtemperaturen waarbij stoffen pas weer actief worden als de omstandigheden juist zijn) in de grond toenemen en dit er de poppen van vlinders hier een signaal van meekrijgen. Immers zijn poppen van vlinders chemische fabriekjes waar ook onmogelijk sterke sensoren in zitten. Hoe het werkelijk zit dat moet iemand anders maar uitvinden  :angel:
Groet,
Tymo