Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door Thijs Fijen, juni 20, 2009, 15:16:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ook handig, als je een soort hebt en wilt weten of er soortgelijk familieleden zijn, Klik even linksboven op de familienaam. Zie je één fototje per soort en kun je doorklikken naar de andere soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: optilete op augustus 15, 2009, 21:16:07 PM
CiteerTenslotte ben je langer bezig om een naam te vinden dan dat je bezig bent met foto's maken.
Er zijn admins die fotos van anderen - niet hun eigen - in fotoshop gaan bewerken om tot een determinatie te komen. Dat het maken van een foto sneller gebeurt in het digitale tijdperk dan een determinatie is voor mij zeker waar. Het is dan ook wel goed om te bedenken hoeveel tijd admins kunnen steken in het determineren van anderen..
Ik wilde dan ook maar eens mijn bewondering uitspreken voor al die vriendelijk admins. Zelfs topics waar alleen het commando(!) "De naam van dit insect." + foto wordt nog keurig antwoord gegeven (NIET DOOR MIJ!)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

maria48_4

Zonder meer, ook mijn bewondering, daar zei ik dan ook niets negatiefs over? Zo komt het nu bij mij over gezien het citaat dat aangehaald werd.

Gerard Troost

het zou leuk zijn als het aantal x bekeken van een foto op de foto's in de lightbox is bekeken meetelt
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rinie van Reenen

Is het misschien mogelijk dat er een soort hybride komt van 'Twitcher' en 'Excusrieplanner'? Ik stel me dan zoiets voor: je geeft (zoals bij excursieplanner) een coordinaat op een een straal. Vervolgens vraag je om alleen soorten weer te geven die je nog niet op je (levens-, jaar-, maand)lijst hetb (zoals bij twitcher).
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

dat kun je met alerts regelen.
weliswaar niet de straal, maar wel b.v. provincie, of gemeente, of gebied of werkgroepgebied
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Je kan volgens mij alerts niet op basis van lijsten instellen, heb dat ooit ook eens gevraagd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mystacinus

Even los van de voorgaande onderwerpen. Ik vroeg mij af of er al een keer een overzicht is gemaakt van de leeftijdsopbouw van de deelnemers van waarneming.nl. Lijkt mij aardig om die opbouw eens te zien te krijgen... In welke leeftijdscategorie valt de bulk van de deelnemers, en zit daar ook nog verschil in tussen de soortengroepen; vlinders, reptielen en amfibieen etcetera?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

HPM

Citaat van: mystacinus op augustus 23, 2009, 17:54:46 PM
Even los van de voorgaande onderwerpen. Ik vroeg mij af of er al een keer een overzicht is gemaakt van de leeftijdsopbouw van de deelnemers van waarneming.nl. Lijkt mij aardig om die opbouw eens te zien te krijgen... In welke leeftijdscategorie valt de bulk van de deelnemers, en zit daar ook nog verschil in tussen de soortengroepen; vlinders, reptielen en amfibieen etcetera?

Een interessante vraag is ook in welke leeftijdscategorie de deelnemers vallen
die hun leeftijd niet hebben ingevuld.  :angel:

--
Groeten,
Herman van der Meer.


Herman van der Meer

mystacinus

ja, is het de locatie niet dan is het de leeftijd wel die verborgen wordt  B)
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

Citaat van: HPM op augustus 23, 2009, 18:57:10 PM
Citaat van: mystacinus op augustus 23, 2009, 17:54:46 PM
Even los van de voorgaande onderwerpen. Ik vroeg mij af of er al een keer een overzicht is gemaakt van de leeftijdsopbouw van de deelnemers van waarneming.nl. Lijkt mij aardig om die opbouw eens te zien te krijgen... In welke leeftijdscategorie valt de bulk van de deelnemers, en zit daar ook nog verschil in tussen de soortengroepen; vlinders, reptielen en amfibieen etcetera?

Een interessante vraag is ook in welke leeftijdscategorie de deelnemers vallen
die hun leeftijd niet hebben ingevuld.  :angel:

--
Groeten,
Herman van der Meer.
daar valt 100% van de gebruikers onder, want dat leggen we niet vast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

thelmike

Ik gebruik erg graag de gebiedsinfo-pagina's als ik ergens voor het eerst kom.
Soms is het dan vervelend te merken dat een gebied dan helemaal niet open is voor publiek.
Het lijkt me dan ook erg nuttig om per gebied ook de volgende gegevens te melden:
- Is het gebied (geheel of gedeeltelijk) vrij toegankelijk
- Verdere beperkingen (op de paden blijven, hond aan de lijn, ik noem maar wat)
- Waar bevinden zich de toegangshekken (groene aanwijzers op kaartje)
- Waar kun je je fiets kwijt ;-)
- Overige bijzonderheden.

Verder valt het me op dat er over 'Gebieden binnen dit polygoon' wordt gesproken, daar waar het lijkt op 'Gebieden grenzend aan dit polygoon'. Of wordt er iets anders bedoeld?

Ook vindt ik de dekking van de vulkleur (het lichtblauw dus) nog vrij donker en de lijndikte vrij dik.
Ik begrijp dat gewoon de standaardkleuren van GoogleMaps gebruikt worden, maar misschien kan er bij nieuwe gebieden en/of bij aanpassingen/toevoegingen meteen een nieuwe dekking worden ingesteld? Bijvoorbeeld zoals op bijgaand plaatje gebruikt.

Vriendelijke groet,
Michiel

hiskodevries

deze info voor >20.000 gebieden opzoeken en vastleggen is een klus waar we niet aan beginnen.
CiteerVerder valt het me op dat er over 'Gebieden binnen dit polygoon' wordt gesproken, daar waar het lijkt op 'Gebieden grenzend aan dit polygoon'. Of wordt er iets anders bedoeld?
Nee het is zoals jij zegt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerOok vindt ik de dekking van de vulkleur (het lichtblauw dus) nog vrij donker en de lijndikte vrij dik.
verschillende meningen houd je altijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hdijk

Citaat van: gtroost op augustus 19, 2009, 14:30:52 PM
het zou leuk zijn als het aantal x bekeken van een foto op de foto's in de lightbox is bekeken meetelt
Idd.
Hendrik Jan van Dijk

Rinie van Reenen

Citaat van: hiskodevries op augustus 20, 2009, 16:19:48 PM
dat kun je met alerts regelen.
weliswaar niet de straal, maar wel b.v. provincie, of gemeente, of gebied of werkgroepgebied
Mijn punt is, dat ik juist het werken met die straal zo handig vindt: als je in een streek zit en nog even tussendoor tijd hebt, dan kun je heel eenvoudig kijken wat er in de buurt nog te zien is, zonder dat je eerst allerlei namen van gemeenten, werkgroepgebieden etc. moet opzoeken en proberen. Bij Excursieplanner is die mogelijkheid er, maar daar zit enorm veel ruis tussen.
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Citaat van: hiskodevries op augustus 26, 2009, 11:09:37 AM
op je mobieltje
http://m.waarneming.nl/planner.php
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben. Wat ik bedoeld is dit: soms gebeurt het, dat je weet dat je bij een bepaalde plaats in de buurt komt, zonder dat je er een idee van hebt wat daar vlakbij te doen is. Als je daar bijvoorbeeld maar een enkel uur de tijd hebt, heb je geen gelegenheid om naar de zeer bekende natuurgebieden te gaan, maar dan zoek je een gebiedje waarvan je weet, dat er de laatste tijd iets gezien is dat jij nog niet eerder gezien hebt (of dit jaar nog niet of whatever).
Nu gebruik ik voor iets dergelijks altijd de excursieplanner (omdat ik het gebruik van die straal uitermate handig vind als je ergens verder geen gebiedsnamen weet). Het probleem van de excursieplanner is echter, dat deze vaak veel resultaten geeft waar je niets mee kunt, omdat daar namelijk álle waarnemingen binnen die straal genoteerd worden (terwijl ik er niet altijd op zit te wachten om tussen de tientallen waarnemingen van Icarusblauwtje en Klein Koolwitje die ene bijzondere vlinder er nog uit te moeten zoeken). Misschien is het daarom een mogelijkheid, om bij de excursieplanner een extra keuzemenutje te doen, met als opties:
- Alle waarnemingen
- Zonder mijn eigen waarnemingen
- Jaarlijstsoorten
- Lifers
Of iets van dien aard?
Groet, Rinie van Reenen

Jan vH

Je kan ook nog kiezen voor zeldzaamheid=vrij algemeen. Dan heb je de algemene soorten er uit. Maar dan heb je nog steeds de vrij algemene soorten die je al gezien hebt. Het idee van Rinie lijkt mij dus ook erg goed. Alleen is de vraag is het mogelijk?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

alles is mogelijk, maar lees de eerste post eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Complimenten voor het nieuwe kaartje, fantastisch speelgoed! Weet niet of zoiets qua performance mogelijk is (met evt wat slimme queries), maar wat zou het mooi zijn als dit kaartje de optie 'kaarten' zou vervangen bij een soort! Het enige wat je hoeft te doen is te zoeken op soort ipv waarnemer.

Voordeel boven de huidige kaart is dat de kaart 'klikbaar' wordt waardoor je nauwkeuriger verspreidingsinfo krijgt, en waarnemingen uit een kmhok kunt inzien!


HPM

Citaat van: Vincent op augustus 31, 2009, 11:01:28 AM
Je kunt nu ook al enigszins inzoomen:
http://waarneming.nl/soort/maps/698?from=2007-08-31&to=2009-08-31&grid=5000&prov=3

Maar omdat de provincies niet even groot zijn maakt het wel veel uit of je inzoomt op bijv. Limburg of op Utrecht

--
Herman van der Meer
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: wouterbosgra op augustus 31, 2009, 10:53:41 AM
Complimenten voor het nieuwe kaartje, fantastisch speelgoed! Weet niet of zoiets qua performance mogelijk is (met evt wat slimme queries), maar wat zou het mooi zijn als dit kaartje de optie 'kaarten' zou vervangen bij een soort! Het enige wat je hoeft te doen is te zoeken op soort ipv waarnemer.

Voordeel boven de huidige kaart is dat de kaart 'klikbaar' wordt waardoor je nauwkeuriger verspreidingsinfo krijgt, en waarnemingen uit een kmhok kunt inzien!
ja daar denk ik geregeld over, alleen zijn die google maps kaarten een stuk trager dan de jpeg die we in nl gebruiken.
in belgie en observado wordt al wel met gmaps gewerkt
http://waarnemingen.be/soort/maps/82?from=2007-08-31&to=2009-08-31
vgl.
http://waarneming.nl/soort/maps/82?from=2007-08-31&to=2009-08-31
maar je hebt gelijk met die gmaps kaarten kan wel veel meer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

#85
oei, die belgische buizerdkaart is vreselijk sexy. hebben hebben hebben! overigens krijg ik niks te zien als ik het raster op 1km zet... na enkele keren het raster te hebben aangepast. Ook niet na een page refresh...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

paulhoekstra

Soms voer ik een serie waarnemingen in, maar dan vergeet ik bijvoorbeeld de datum te veranderen. Dan kost het erg veel tijd om elke waarneming langs te gaan en de datum te wijzigen.

Zou het mogelijk kunnen zijn om meerdere waarnemingen tegelijk te kunnen bewerken? Dat je bijvoorbeeld de waarnemingen die je wilt bewerken kan aanvinken en dat je dan in een scherm bijvoorbeeld de datum, tijd, gebied en eventueel aantal kan aanpassen?

En als je een aantal waarnemingen uit dezelfde soortgroep selecteerd, of je dan ook het stadium kleed en gedrag aan kan passen? Bijvoorbeeld als ik nu een aantal nachtvlinders heb ingevoerd, dat ik ze dan allemaal tegelijk op het kleed imago kan zetten en het gedrag 'op licht'? Of om bijvoorbeeld bij planten aan te geven welke bloeiend of vruchtdragend zijn? Dit vind ik nuttige informatie om te vermelden, maar nu ben ik meestal te lui om dat bij elke waarneming opnieuw aan te passen/in te vullen.

groet,
Paul
groeten,
Paul

hiskodevries

CiteerEn als je een aantal waarnemingen uit dezelfde soortgroep selecteerd, of je dan ook het stadium kleed en gedrag aan kan passen? Bijvoorbeeld als ik nu een aantal nachtvlinders heb ingevoerd, dat ik ze dan allemaal tegelijk op het kleed imago kan zetten en het gedrag 'op licht'? Of om bijvoorbeeld bij planten aan te geven welke bloeiend of vruchtdragend zijn? Dit vind ik nuttige informatie om te vermelden, maar nu ben ik meestal te lui om dat bij elke waarneming opnieuw aan te passen/in te vullen.
dat is al een tijdje mogelijk binnen dezelfde invoersessie
vink "onthoud kleed en gedrag"  aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com