Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door Thijs Fijen, juni 20, 2009, 15:16:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Tja, ga het toch maar eens vragen (niemand anders doet het, al klagen ze er in het veld wel over). Zou de groep nachtvlinders gesplitst kunnen worden in macro's en micros? Nu is het vooral in de overzichtslijsten (jaarlijsten etc) erg onhandig dat anderen ook al de micro's er tussen hebben staan, terwijl bijna iedereen alleen naar macro's kijkt.
Moest nog de complimenten doorgeven voor het kleed/gedrag vinkje (dank)!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Taka

Als voorbeeld deze kaart: Gewone Pantserjuffer in provincie Utrecht.

Er is één waarneming ingevoerd met aantal = 1000. Daardoor vallen alle andere aantallen in de laagste categorie qua aantal (1-200) en zijn dus niet meer van elkaar te onderscheiden.

Twee suggesties:
1. Maak de schaal van aantallen logaritmisch. In dit geval dus iets als [1], [2-10], [11-100], [101-1000]. Dat levert meer visuele informatie op. Het verschil tussen bijvoorbeeld 5 en 40 is in absolute aantallen dan wel niet zo groot, maar relatief veel belangrijker dan het verschil tussen 500 en 800.

2. Wat betreft aantallen wordt er soms geteld en soms geschat. Ik geloof werkelijk niet dat de betreffende waarneming van 1000 Gewone Pantserjuffers gebaseerd is op tellen. Dat is een schatting geweest. Het lijkt me een goed idee om aan te kunnen geven of het aantal bij een waarneming gebaseerd is op tellen of op een schatting. Zodat bij overzichtskaartjes als hierboven gelinkt bijvoorbeeld de schattingen kunnen worden weggelaten - dat zijn toch altijd veel hogere aantallen.
(Sybe)

bertm

Is het mogelijk dat in het blad mijn waarnemingen d.m.v. een kleurverandering de status van een waarneming wordt aangegeven?
Met vriendelijke groet
Bertm


Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2009, 14:17:57 PM
Nieuwe ideeën, tips, verzoeken tot aanpassing of toevoegingen aan de huidige functionaliteit kunnen hier gemeld worden.

Alle meldingen worden toegevoegd aan deze lijst. Kijk dus voordat je iets meld eerst even of het misschien al eerder is aangegeven.

Zodra een melding is toegevoegd aan de lijst, wordt het bericht hier op het forum verwijderd. Iedereen kan zijn of haar eigen melding opzoeken in de lijst om te kijken wat de status is van de melding op dat moment.

Bij  alle meldingen ook graag een link naar de betreffende pagina geven.

Niet elke wens wordt uitgevoerd.
Gekeken zal worden naar :
- de benodigde tijdsinvestering.
- of het ten goede komt aan 'alle' gebruikers
- de aanpassing niet ten koste gaat van de performance

jack_windig

Zou er een top 10 lijstje (of zo) kunnen komen van soorten met de meeste waarnemingen?

Ik vroeg mij af van welke soort de meeste waarnemingen zijn ingevoerd bij bijen en wespen. Ik denk de Aardhommel (2436 waarnemingen onder statistieken van die soort) en als nummer 2 de Hoornaar (1925) maar om dat zeker te weten moet ik allemaal soorten 1 voor 1 afgaan. Ook voor andere groepen is het wel interessant om te weten. Ik gok dat de buizerd het van alle soorten wint (107110 waarnemingen).

Jeroen Nagtegaal

Wellicht krijgt het door de vakantie weinig aandacht,
Maar er zijn soorten spec. Bijvoorbeeld Heidelibel spec. Het lijkt me leuk als je op de kaartejs ook alle gedetermineerde waarnemingen kan zien. Dus ook Zwarte, Bruinrode, Steenrode, Band, Bloedrode, Zuidelijke, Geelvlek en Zwervende Heidelibel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Misschien (lees, ik zou het leuk vinden) als bij de trendkaartjes overvliegende beesten een pijl kunnen krijgen van de vliegrichting?
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Elke waarneming is gewild, hoe meer hoe beter. Maar je moet niet elk icarusblauwtje appart gaan invoeren. Verder zijn foto's gewenst, maar daarbij geld ook dat je geen 20 foto's van een icarus bij één waarneming hoeft toe te voegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 05, 2009, 15:51:54 PM
Elke waarneming is gewild, hoe meer hoe beter. Maar je moet niet elk icarusblauwtje appart gaan invoeren. Verder zijn foto's gewenst, maar daarbij geld ook dat je geen 20 foto's van een icarus bij één waarneming hoeft toe te voegen.
Je kunt mi beter je energie steken en meerdere pleken te onderzoeken dan 1 plek 10x
Dat van die foto's begrijp ik niet helemaal, je hoeft echt niet van elke waarneming een foto te maken, het moet wel nut hebben!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

maria48_4

Al mijn foto's hebben nut al is het dan maar dat ik dan minder bushokjes sloop. Inmiddels heb ik een kleine 1500 verschillende insekten die hoogstwaarschijnlijk al vele malen op de foto gezet zijn (op de zeldzame en zeer zeldzame na dan) Gaat er (lijkt mij) toch om dat er geconstateerd kan worden waar wat zit en waar er terugval van een insekt plaatsvind.
Vroeg net hulp bij de aanpassing van de vindplaats, die klopt al niet sinds ik hier ben. Als dit verholpen kan worden ga ik invoeren.

Thxs Maria

bird_lover

Bij "ongelezen berichten sinds je laatste bezoek" zou ik graag willen aanvinken welke categorie. Zes bladzijden ongelezen berichten doorworstelen waarvan ik de korstmossen best zou kunnen missen is mss wat veel van het goede.....

Gerard Troost

Citaat van: Vincent op augustus 05, 2009, 23:25:34 PM
Daar is mij niets van bekend en zeker geen  'beleid' van Waarneming.nl! Dus voer ze maar in.
Dat wrn.nl geen beleid heeft betekend niet dat het nuttig is!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent

Citaat van: gtroost op augustus 09, 2009, 09:27:42 AM
Citaat van: Vincent op augustus 05, 2009, 23:25:34 PM
Daar is mij niets van bekend en zeker geen  'beleid' van Waarneming.nl! Dus voer ze maar in.
Dat wrn.nl geen beleid heeft betekend niet dat het nuttig is!

Hoeft ook niet nuttig te zijn. Overigens is dat nogal subjectief. Iedereen mag invoeren wat hij of zij zelf wil. Als je elke dag alle Icarusblauwtjes die je ziet, wilt invoeren, is dat prima. Eén keer per jaar of per maand, ook goed. Het is maar wat je zelf 'nuttig' vindt. We weten inmiddels wel hoe een Icarusblauwtje er uitziet, maar er worden ook genoeg foutieve ingestuurd. Zou je foto's toevoegen ontmoedigen, dan leert de waarnemer niet meer van zijn fouten en anderen ook niet. 20 foto's bij een waarneming, is wel weer iets waar je over kan discussiëren, maar we moeten niet met 'praktijken' beginnen die ook het invoeren van waarnemingen kunnen ontmoedigen. Elke waarneming draagt in principe bij aan verspreidingsonderzoek, ook van algemene soorten. Wat vandaag algemeen is, kan over 10 jaar zeldzaam zijn.
Vincent

maria48_4

Ik heb gewoon besloten in te voeren wat ik nog heb in mijn bestand. (sommigen oud) Zo kan ik zelf ook beter in mijn overzicht zien wat ik zoal allemaal tegenkom/kwam.
Betreft het een kwetsbare soort? Kom ik die volgend jaar weer tegen? Dan zal ik nog eens invoeren. Ook als ik mij buiten mijn eigen regio bevind voer ik in. Ik denk dan nu bijvoorbeeld even aan Geelsprietdikkopje. Ik las dat er teruggang is in zuid holland. Kom ik deze dan tegen in rotterdam, dordrecht, hellevoetsluis blabla dan zal ik van al die plaatsen invoeren. We hebben er vast nog wel in Zuid Holland. Misschien zijn er veel meer die denken zoals ik: Maar niet invoeren, er staan er al zat Lijkt mij dan een enorme belemmering om goed te kunnen volgen of er een soort achteruit loopt of misschien zelfs verdwijnt in een regio.

(ben trouwens al begonnen met invoeren)

mvg Maria ;-)

Gerard Troost

In het waarnemingen overzicht http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=8 op gedrag aangeven, bijv Overvliegend of "Op Smeer".
Verder zou het erg leuk zijn, om hier ook alleen je eigen waarnemingen te zien (of die van iemand anders). Het is vrij lastig om iemand overzicht te geven van wat je "gisteren" hebt gezien. Dan kan met die waarnemingen pagina veel beter.
In biodiversiteit eigen waarnemingen laten zien -> ook beschikbaar maken voor provincies.

En ow ja, nu Hisko weer terug is, de soortgroep nachtvlinders / micros heel graag splitsen in nachtvlinder EN micros...

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

#44
CiteerEn ow ja, nu Hisko weer terug is, de soortgroep nachtvlinders / micros heel graag splitsen in nachtvlinder EN micros...
teleurstelling 1 dat gaan we niet doen
CiteerIn het waarnemingen overzicht http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=8 op gedrag aangeven, bijv Overvliegend of "Op Smeer".
te weinig ruimte op het scherm en zal niet veel nut hebben als een soort meer dan 1 keer gezien is
teleurstelling 2
jouw waarnemingen van gisteren
http://waarneming.nl/user/view/127?q=&g=0&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&q=&from=2009-08-09&g=0&to=2009-08-09&prov=0&z=1
lijkt mij heel overzichtelijk, als je wat gezien zou hebben (:))
verder kun je ook allerlei rss feeds maken met jouw waarnemingen die je kunt delen met anderen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:08:59 PM
CiteerEn ow ja, nu Hisko weer terug is, de soortgroep nachtvlinders / micros heel graag splitsen in nachtvlinder EN micros...
teleurstelling 1 dat gaan we niet doen

Waarom dat dan weer niet? Er zijn zelfs mensen die geen micro's invoeren om hun "lijst" zuiver te houden. Lijkt me dat we dat niet willen. Er is nu geen enkele mogelijk om te zien hoeveel soorten Macros er in een bepaald gebied zijn gezien!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: florisbrekelmans op augustus 09, 2009, 22:04:36 PM
Hallo,

Kan bij het exporteren van waarnemingen (csv) ook de 'toelichting locatie' mee worden geexporteerd? Nu ontbreekt deze informatie in mijn exports, terwijl het (vaak) relevante aanvullende informatie betreft. Of ligt dat aan mijn instellingen?

Groet,

Floris
is toegevoegd bij de uitgebreide csv export
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:24:01 PM
Citaat van: florisbrekelmans op augustus 09, 2009, 22:04:36 PM
Hallo,

Kan bij het exporteren van waarnemingen (csv) ook de 'toelichting locatie' mee worden geexporteerd? Nu ontbreekt deze informatie in mijn exports, terwijl het (vaak) relevante aanvullende informatie betreft. Of ligt dat aan mijn instellingen?

Groet,

Floris
is toegevoegd bij de uitgebreide csv export

Is het meesturen van die twee velden niet ook mogelijk bij de export van kml?
Ik zou dat wel op prijs stellen.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerIs het meesturen van die twee velden niet ook mogelijk bij de export van kml?
dat gaat niet gebeuren.
reden: bij een kml is het bestand al heel snel te groot voor verwerking.
een kml export krijgt zo min mogelijk velden mee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:34:33 PM
CiteerIs het meesturen van die twee velden niet ook mogelijk bij de export van kml?
dat gaat niet gebeuren.
reden: bij een kml is het bestand al heel snel te groot voor verwerking.
een kml export krijgt zo min mogelijk velden mee

Jammer

--
Groeten,
herman van der Meer
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: gtroost op juni 20, 2009, 11:59:45 AM
Ik zou het leuk vinden als in de Levenslijst http://waarneming.nl/lijst.php?user=127&diergroep=8 naast het statistieksymbooltje ook een fotosymbooltje zou komen te staan wanneer de persoon een foto van de betreffende soort heeft gemaakt.
ok, als goedmakertje na al die teleurstellingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 14:09:13 PM
ok, als goedmakertje na al die teleurstellingen
Dank, ben de teleurstellingen al weer vergeten, nou ja, ze waren zo erg, dat spontaan mijn internet verbinding er mee stopte (voor dik een uur)!
(Ik heb nog wat soortjes te fotograferen geloof ik...)

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:08:59 PM
CiteerIn het waarnemingen overzicht http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=8 op gedrag aangeven, bijv Overvliegend of "Op Smeer".
te weinig ruimte op het scherm
en zal niet veel nut hebben als een soort meer dan 1 keer gezien is
het heeft juist nut als een soort meer dan 1x gezien is, want dan weet je zeker dat alles wat er staat met dat ene specifieke gedrag is.
Ruimte argument kan ik me wat bij voorstellen.

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:08:59 PM
jouw waarnemingen van gisteren
http://waarneming.nl/user/view/127?q=&g=0&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&q=&from=2009-08-06&g=0&to=2009-08-09&prov=0&z=1
lijkt mij heel overzichtelijk, als je wat gezien zou hebben (:))
Om zondag doe ik altijd mn ogen dicht  :angel:
Maar een het aantal waarnemingen op een pagina flexibel maken zou ook al erg lekker zijn. Wat ik nu vaak doe als ik mensen resultaten van een nachtvlinderavond je wil sturen is een exportje maken, dat is toch zonde!

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 13:08:59 PM
verder kun je ook allerlei rss feeds maken met jouw waarnemingen die je kunt delen met anderen
Persoonlijke rss heeft bij mij nooit gewerkt.. ga altijd "geen toegang" (en kan het nu zelf niet eens meer vinden).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op augustus 10, 2009, 14:09:13 PM
Citaat van: gtroost op juni 20, 2009, 11:59:45 AM
Ik zou het leuk vinden als in de Levenslijst http://waarneming.nl/lijst.php?user=127&diergroep=8 naast het statistieksymbooltje ook een fotosymbooltje zou komen te staan wanneer de persoon een foto van de betreffende soort heeft gemaakt.
ok, als goedmakertje na al die teleurstellingen

Leuke functie, maar nu wordt er gewoon willekeurig één foto getoond, is het mogelijk om alle foto's te tonen van die soort van de betreffende waarnemer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

#54
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 11, 2009, 10:10:52 AM
Leuke functie, maar nu wordt er gewoon willekeurig één foto getoond, is het mogelijk om alle foto's te tonen van die soort van de betreffende waarnemer.
nee, dit is puur om te laten zien dat je een foto van de soort hebt, en niet willekeurig, het is de laatste
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maria48_4

De laatste dagen word ik nogal eens geconfronteerd met de zin: Niet via foto te zien om welke soort het gaat. De foto is dan òf geplaatst in het forum òf al bij een soort geplaatst. Ik beloofde nu iemand mijn antwoord hier neer te leggen. Om welke topic het gaat is even niet van belang lijkt mij.

Citaat van mij:

Daar ben ik inmiddels ook al diverse malen mee geconfronteerd. Ik kijk altijd velerlei sites en foto's na om te zien of er gelijkenden zijn, soms staat het bij de beschrijving hier.
Bij de meeste namen echter, zijn geen beschrijvingen of waarschuwingen dat er gelijkende soorten zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat het soms zeer ontmoedigend werkt zo. Tenslotte ben je langer bezig om een naam te vinden dan dat je bezig bent met foto's maken. Daarbij is het natuurlijk enorm teleurstellend dat er bij de meeste namen die aangegeven zijn, geen foto's aanwezig zijn.
Vorig jaar demotiveerde mij dat zo enorm dat ik er een jaar mee stopte. (niet met foto's maken hoor, dat is drugs) Maar het uren en uren achter de pc zitten en zoeken. Hoe dan ook, het is belangrijk te weten wat er allemaal speelt in de hoeveelheid insecten en waar zij zich bevinden. De ketting hierin is al teveel beschadigd. Standen bijhouden is dus voor een goed evenwicht enorm nodig. Allemaal een steentje bijdragen maar maak het dan toegankelijker. Ik zal dit copieren en neerleggen bij het forum. Misschien kunnen zij voor iets meer gemak zorgen, je weet maar nooit toch?

;-) Maria

einde citaat.

Ik hoop dat mijn vraagstelling een beetje overkomt. Kan er bij de insekten soorten foto's, tekeningen of beschrijvingen komen? voorzien worden van een waarschuwing wanneer er een sterke gelijkenis is met een andere soort? òf gemeld worden dat de soort via foto niet op naam te zetten is? Veel speurneusjes zoals ik zullen het veelal van foto moeten hebben. Ik kom dit wel tegen maar lang niet bij alle insecten.

bvd Maria

Gerard Troost

Beste Maria,

Er zijn 100en determinatieboekwerken/tabellen/gidsen/etc te koop waarmee je alles kunt determineren wat je wil, je mag nooit(!!!) alleen van foto determineren!

Groeten,
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

maria48_4


marcel123

CiteerTenslotte ben je langer bezig om een naam te vinden dan dat je bezig bent met foto's maken.
Er zijn admins die fotos van anderen - niet hun eigen - in fotoshop gaan bewerken om tot een determinatie te komen. Dat het maken van een foto sneller gebeurt in het digitale tijdperk dan een determinatie is voor mij zeker waar. Het is dan ook wel goed om te bedenken hoeveel tijd admins kunnen steken in het determineren van anderen..

maria48_4

Alle begrip, vandaar dat ik uren achter de pc kruip om er zelf uit te komen. Leuk om te doen maar soms bijna onmogelijk door het ontbreken van informatie hier. Natuurlijk kan ik 100en boeken aan gaan schaffen zoals boven gesteld, daarnaast 100en sites afstruinen. Maar eerlijk... ik zoek liever die ene vlinder die het verschil maakt tussen aanwezig of uitgestorven.
Ik zocht en vond waarneming.nl op advies, daar zitten enorm veel mensen die het weten als je er zelf niet meer uitkom. Maar goed, het is niet anders blijkbaar. Mijn 7 stippelig LHB en citroentje kloppen ;-)
Laat mij maar ff zeuren......