Hoofdmenu

Raadselpiet7

Gestart door Steven Wytema, februari 05, 2010, 10:13:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Overigens alvorens de mybi te doen, mijn mening mbt een apart mysterybird-topic: Bij het "schattingen van grote groepen vogels"-topic was al te zien dat door het grote aantal foto's je soms niet meer bij kon houden over welke foto het ging.
Vandaar dat de verschillende raadselpiet (of Myterybird)-topics denk ik beter uitwerken.

Dan nu:
oktober, WP.
(om eerder opgedane kennis te toetsen?)
Steven Wytema


belle

Bladkoning? Witte veerzomen en witte top slagpennen. Gele wenkbrauwstreep nog net te zien.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankw

Dat was ook mijn eerste ingeving, iig iets in die richting. :angel:

Bram Rijksen

lichte/gele basis handpennen, sterk contrasterend met bijna zwarte grote handdekveren: Goudhaan

frankw

Ik trek mijb uitspraak bij deze in, na nog een goed gekeken te hebben :angel:
Bij Blako zou je nog de dubbele 'vleugelstreep' moeten zien ed.

belle

Ja, ik ook, Bram heeft beter gekeken.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

BramtK

Bladkoning en andere boszangers hebben geen zwarte/donkere tertails en grote handdekveren. Een tweede vleugelstreep kan marginaal zijn of in dit perspectief niet goed te zien zijn, maar dat is wellicht een theoretische discussie. Witte punten op tertails, donkere flanken, weinig koptekening: Goudhaan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

Heb niet zoveel verstand van kleine vogeltjes, maar eerste gevoel was Goudhaan.
Groeten, Jarinka Heijink

Bram Rijksen

Citaat van: frankw op februari 05, 2010, 10:58:56 AM
Ik trek mijb uitspraak bij deze in, na nog een goed gekeken te hebben :angel:
Bij Blako zou je nog de dubbele 'vleugelstreep' moeten zien ed.

Goudhaan heeft ook een 'dubbele vleugelstreep'; dat je die nu niet ziet zegt dus niet zoveel..

frankneijts

Zou me niet verbazen als dit toch een Vuurgoudhaan is:
De flanken lijken wel wat (te) donker maar de belichting is natuurlijk knudde en dat kan best invloed hebben. Ondanks die slechte belichting lijkt de bovenzijde ietsje te groen voor een Goudhaan en is er toch nog aardig contrast tussen boven- en onderzijde wat ik niet zou verwachten (als t een GH is). Buiten dat zie ik rechtsboven op de kruin nog nèt een wittig vlekje: het einde v.d. wenkbrauwstreep van Vugo?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Ik zit ook erg te twijfelen aan Vuurgoudhaan, vanwege de argumenten die Frank al aanhaalt. Lijkt me iig geen Blako.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marijn

Wat een hoop raadselpieten in ineens.

Ik ga even snel mee voor Vuurgoudhaan bij deze (ook vanwege argumenten van Frank), maar helemaal lekker zit 't me nog niet.
Marijn Prins

HPM

Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 10:13:42 AM
Overigens alvorens de mybi te doen, mijn mening mbt een apart mysterybird-topic: Bij het "schattingen van grote groepen vogels"-topic was al te zien dat door het grote aantal foto's je soms niet meer bij kon houden over welke foto het ging.
Vandaar dat de verschillende raadselpiet (of Myterybird)-topics denk ik beter uitwerken.

De onderwerpregel kan gewoon worden aangepast, bijvoorbeeld door bij een nieuwe opgave
het nummer te veranderen. Dan kunnen er nog wel reacties door elkaar komen te staan,
maar is het in ieder geval uit de titel duidelijk waar ze op slaan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

marijn

Verreweg het logischt en overzichtelijkst is wat mij betreft om er een sub-board Raadselpieten/Mybi's van te maken met een apart topic per raadselpiet.
Marijn Prins

Weia

Die hoeveelheid wit zie ik in het foto-archief alleen bij een heel enkele goudhaan. De kleur van de rug lijkt me eerder goudhaan dan vuur. Bovenop de kop is in alle vaagheid misschien een stukje kruinstreep te zien (beetje links), dat is dan ook eerder goud dan vuur. De buik kan denk ik beide zijn.
Grappig dat bij zo'n aanzicht als deze raadselpiet de veldgidsen je in de steek laten.


Sinds vandaag staat op http://waarneming.nl/statistiek.php trouwens het aantal foto's per groep!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankw

Citaat van: Bram Rijksen op februari 05, 2010, 11:14:34 AM
Citaat van: frankw op februari 05, 2010, 10:58:56 AM
Ik trek mijb uitspraak bij deze in, na nog een goed gekeken te hebben :angel:
Bij Blako zou je nog de dubbele 'vleugelstreep' moeten zien ed.

Goudhaan heeft ook een 'dubbele vleugelstreep'; dat je die nu niet ziet zegt dus niet zoveel..
Ja idd.. Mijn fout. Ik moet wat beter op gaan letten.. Al is 'ie niet zo prominent als bij Bladkoning mi.

BramtK

#16
Citaat van: atalanta op februari 05, 2010, 13:25:23 PM
Die hoeveelheid wit zie ik in het foto-archief alleen bij een heel enkele goudhaan.

Welk wit bedoel je, Weia? Mocht je de witte toppen van de tertails bedoelen, daar wordt met deze foto extra de aandacht op gevestigd vanwege het perspectief. Dat wit lijkt me bij Vuurgoudhaan overigens beperkter dan bij Goudhaan.

Trouwens, maak alsjeblieft geen verzameltopic, dan gaan de reacties op foto's 1 tot en met 8 door elkaar heen lopen en weet op het laatst niemand meer waar het over gaat.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Nee hoor Bram, het idee van Marijn is ook het mijne: 1 sub-board "Raadselvogels/Mystery Birds" waaronder dan de resp. nummers & hun bijbehorende reacties komen te staan. Zal dat z.s.m. zien te regelen, even uitvogelen hoe dat moet. Of wil een veel handiger admin dan ik dat doen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Citaat van: frankneijts op februari 05, 2010, 14:50:15 PM
Nee hoor Bram, het idee van Marijn is ook het mijne: 1 sub-board "Raadselvogels/Mystery Birds" waaronder dan de resp. nummers & hun bijbehorende reacties komen te staan. Zal dat z.s.m. zien te regelen, even uitvogelen hoe dat moet. Of wil een veel handiger admin dan ik dat doen?

Even off-topic.
Ik denk wel dat het subboard dan geen verzamelbak moet gaan worden voor mensen die dan een foto plaatsen waarvan ze willen weten wat ze hebben gezien, zoals nu wel eens gebeurd in de topics "determinatie discussies vogels" of onder het grote topic "vogels". Het moet dan wel duidelijk zijn dat het gaat om een soort van "mystery bird-competitie" (oid, natuurlijk niet echt een competitie)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Onder Praat maar Raak? Of lokt dat juist weer de verkeerde reacties uit?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Ik realiseerde me dat terwijl ik het postte Bas, daar moeten we inderdaad op letten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: HPM op februari 05, 2010, 14:57:58 PM
Onder Praat maar Raak? Of lokt dat juist weer de verkeerde reacties uit?

--
Groeten, Herman van der Meer

Geintje Herman?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 05, 2010, 14:59:06 PM
Citaat van: HPM op februari 05, 2010, 14:57:58 PM
Onder Praat maar Raak? Of lokt dat juist weer de verkeerde reacties uit?

--
Groeten, Herman van der Meer

Geintje Herman?

Ik vind het helemaal geen Praat maar Raak-onderwerp, maar ik zie wel vaker topics daarheen
verplaatst worden terwijl dat volgens mij niet nodig is; een paar dagen geleden nog een paar
met het argument dat het niets met Waarneming te maken heeft. Strikt genomen heeft dit
onderwerp daar ook niets mee te maken. Vandaar.

--
Groeten, Herman van der Meer




Herman van der Meer

marijn

Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 14:54:53 PM
Citaat van: frankneijts op februari 05, 2010, 14:50:15 PM
Nee hoor Bram, het idee van Marijn is ook het mijne: 1 sub-board "Raadselvogels/Mystery Birds" waaronder dan de resp. nummers & hun bijbehorende reacties komen te staan. Zal dat z.s.m. zien te regelen, even uitvogelen hoe dat moet. Of wil een veel handiger admin dan ik dat doen?

Even off-topic.
Ik denk wel dat het subboard dan geen verzamelbak moet gaan worden voor mensen die dan een foto plaatsen waarvan ze willen weten wat ze hebben gezien, zoals nu wel eens gebeurd in de topics "determinatie discussies vogels" of onder het grote topic "vogels". Het moet dan wel duidelijk zijn dat het gaat om een soort van "mystery bird-competitie" (oid, natuurlijk niet echt een competitie)

Dat is precies waar m.i. óók een sub-board voor moet komen! 'Wat is dit?' Wat staat er op mijn foto? Hulp bij determinatie. O.i.d
Als er iets is wat je mooi af zou kunnen splitsen van het hoofdgebeuren is dat het wel, omdat het zo vaak terugkomt, allemaal onder 1 thema te scharen valt en er waarschijnlijk een vaste groep gebruikers graag dat soort vragen extra graag beantwoord (die kunnen zich dan bijv. abonneren op dat subboard).

En zo niet, dan in het raadselpietsubboard gewoon 1 sticky topic 'dit board is voor raadselpietquizjes, niet voor determinatiehulp'. Dan wijst het zich vast vanzelf.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: HPM op februari 05, 2010, 15:12:23 PM
Citaat van: frankneijts op februari 05, 2010, 14:59:06 PM
Citaat van: HPM op februari 05, 2010, 14:57:58 PM
Onder Praat maar Raak? Of lokt dat juist weer de verkeerde reacties uit?

--
Groeten, Herman van der Meer

Geintje Herman?

Ik vind het helemaal geen Praat maar Raak-onderwerp, maar ik zie wel vaker topics daarheen
verplaatst worden terwijl dat volgens mij niet nodig is; een paar dagen geleden nog een paar
met het argument dat het niets met Waarneming te maken heeft. Strikt genomen heeft dit
onderwerp daar ook niets mee te maken. Vandaar.

--
Groeten, Herman van der Meer


Ik kan je redenatie niet precies volgen maar ik ben het van harte met je eens dat dit geen Praat-maar-raak onderwerp is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Mooie gelegenheid ook om het sub-board determinatiediscussies eens flink op te schonen, zodat je daar de echt interessante discussies weer gemakkelijk terugvindt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 05, 2010, 15:12:57 PM

Dat is precies waar m.i. óók een sub-board voor moet komen! 'Wat is dit?' Wat staat er op mijn foto? Hulp bij determinatie. O.i.d
Als er iets is wat je mooi af zou kunnen splitsen van het hoofdgebeuren is dat het wel, omdat het zo vaak terugkomt, allemaal onder 1 thema te scharen valt en er waarschijnlijk een vaste groep gebruikers graag dat soort vragen extra graag beantwoord (die kunnen zich dan bijv. abonneren op dat subboard).

En zo niet, dan in het raadselpietsubboard gewoon 1 sticky topic 'dit board is voor raadselpietquizjes, niet voor determinatiehulp'. Dan wijst het zich vast vanzelf.

Dat is er al Marijn ("Determinatie-discussies Vogels") maar helaas wordt dat dikwijls genegeerd en plaatsen mensen hun vragen rechtstreeks hier. Eerder een kwestie van discipline dus ....?
EDIT: En wat Guus zegt....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

ehm ja goed.... volgens mij vertroebelt die regulus een beetje..
zie de bijlage, en dan kunnen jullie daarna weer naar hartelust verder discussieren over het Mysterybird-subforum!
Steven Wytema


Guus Peterse

Bij 'Determinatiediscussies' staat als opmerking, hopelijk niet voor niets: GEEN VRAGEN OVER: 'wat staat er op mijn foto', dat kan in het 'hoofdforum van vogels'. Op het gevaar af dat we straks door al die subboards verdwaald raken, lijkt me er dus plaats voor twee verschillende: eentje voor 'gewone'determinatievragen en eentje voor interessante topics zoals die van de boomkruiper. Op die manier kan namelijk het sub-board Determinatiediscussies' een heel interessant naslagwerk worden.
En daarnaast inderdaad eentje voor de raadselvogels.
Moet er wel iemand zijn die dat zo nodig regelmatig opschoont.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:25:21 PM
ehm ja goed.... volgens mij vertroebelt die regulus een beetje..
zie de bijlage, en dan kunnen jullie daarna weer naar hartelust verder discussieren over het Mysterybird-subforum!

Sorry Steven, je hebt helemaal gelijk dat nu jouw raadselvogel helemaal ondergesneeuwd is. Voor mij toch nog een beetje verrassend dat het (g)een (Vuur)Goudhaan is!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'