Kleine geringde Rieten... ...iemand een gok?

Gestart door Ted van der Knaap, februari 04, 2010, 19:01:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Het was grijs, grauw en het regende... ...foto's gemaakt van groep (ong. 200) Rietganzen
Thuis op de pc ontdek ik minimaal 4 geringde ertussen

Foto 1 + 2 en 3 + 4 zijn beide dezelfde vogel en nog ietwat van te lezen, 5 en 6 stonden verder en zijn waziger.

Klopt het dat dit Kleine Rietganzen zijn en ziet iemand misschien een zekere ringcombinatie?

(het was al te schemerig om terug te gaan maar wil morgen nog wel een poging wagen, als ze tenminste dan al niet vertrokken zijn!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Zijn inderdaad Kleine rieten, maar ik krijg er helaas niet uit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

Klopt
Kleine rietganzen worden in denemarken met een blauwe halsband geringd
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 10, 2010, 17:17:10 PM
Nog terug geweest?

Ja, Jeroen...  ...zelfs al 2x!

De dag erna kon ik er nog 2 (thuis op de pc) ontdekken maar vanwege de afstand weer te onduidelijk om af te lezen, zie foto's

Afgelopen maandag nog 'n keer geweest, zaten er nog, groep dichterbij maar geen geringden ertussen.
Als het weer het toelaat wil ik 't morgen nog 'n keer proberen.

(Las ergens dat ze eigenlijk in December al weer teruggaan naar het Noorden, dus ,ws vanwege de winterse omstandigheden, zijn ze nog erg laat in ons land!)

Jeroen Nagtegaal

De witte komen, uit mijn hoofd, uit Groenland.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 10, 2010, 18:18:11 PM
Nog terug geweest?
Ja, Jeroen...  ...zelfs al 2x! De dag erna kon ik er nog 2 (thuis op de pc) ontdekken maar vanwege de afstand weer te onduidelijk om af te lezen, zie foto's. Afgelopen maandag nog 'n keer geweest, zaten er nog, groep dichterbij maar geen geringden ertussen. Als het weer het toelaat wil ik 't morgen nog 'n keer proberen. (Las ergens dat ze eigenlijk in December al weer teruggaan naar het Noorden, dus ,ws vanwege de winterse omstandigheden, zijn ze nog erg laat in ons land!).
hoi Ted,
Heb je eigenlijk ook een telescoop? Deze foto's zijn m.i. duidelijk een geval van 'jammer maar helaas, nix van te maken.' En inderdaad gewoon vaak teruggaan. En ganzen zijn vaak best lastig goed te benaderen. En dan zal het dus òf veel tijd kosten om de halsbanden met 100% zekerheid af te lezen òf het wil gewoon niet. Of het weer is te slecht. Maakt ook nogal wat uit hoor. Bij goed weer (=goed licht) kun je met de telescoop veel verder kijken. En harde wind is ook funest. Gewoon er rekening mee houden dat je -voorlopig- gewoon dit niet kunt identificeren. En zeker niet te snel opgeven in het veld. Dan gewoon maar enkele uren blijven kijken (of omfietsen) om alles gewoon 100% zeker te kunnen aflezen. Want aan 'halve', 'vage' & 'onzekere' aflezingen heeft niemand iets.

Groetjes, Klaas

Ted van der Knaap

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 10, 2010, 21:28:21 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op februari 10, 2010, 18:18:11 PM
Nog terug geweest?
Ja, Jeroen...  ...zelfs al 2x! De dag erna kon ik er nog 2 (thuis op de pc) ontdekken maar vanwege de afstand weer te onduidelijk om af te lezen, zie foto's. Afgelopen maandag nog 'n keer geweest, zaten er nog, groep dichterbij maar geen geringden ertussen. Als het weer het toelaat wil ik 't morgen nog 'n keer proberen. (Las ergens dat ze eigenlijk in December al weer teruggaan naar het Noorden, dus ,ws vanwege de winterse omstandigheden, zijn ze nog erg laat in ons land!).
hoi Ted,
Heb je eigenlijk ook een telescoop? Deze foto's zijn m.i. duidelijk een geval van 'jammer maar helaas, nix van te maken.' En inderdaad gewoon vaak teruggaan. En ganzen zijn vaak best lastig goed te benaderen. En dan zal het dus òf veel tijd kosten om de halsbanden met 100% zekerheid af te lezen òf het wil gewoon niet. Of het weer is te slecht. Maakt ook nogal wat uit hoor. Bij goed weer (=goed licht) kun je met de telescoop veel verder kijken. En harde wind is ook funest. Gewoon er rekening mee houden dat je -voorlopig- gewoon dit niet kunt identificeren. En zeker niet te snel opgeven in het veld. Dan gewoon maar enkele uren blijven kijken (of omfietsen) om alles gewoon 100% zeker te kunnen aflezen. Want aan 'halve', 'vage' & 'onzekere' aflezingen heeft niemand iets.

Groetjes, Klaas

Nee Klaas, ik heb geen telescoop (maar als je me wil sponseren, mijn girorekening is 529....  ;) ) en mijn verrekijker is ook niet van al te beste kwaliteit.

De ganzen zitten helaas vaak ver in de weilanden en het is een vrij grote groep (>200)
Was de groep kleiner dan zou ik nog wel 'n poging doen om verder in het weiland te komen maar met zo'n groot aantal hoeft er maar 1 'n beetje te panieken en ze gaan allemaal op de wieken.

Voor de rest was het weer ook ruk (nevel, mist, regen) de keren dat ik er was.
Met een heldere lucht en een zonnetje waren de foto's ws wel af te lezen.

Maar ik blijf het proberen zolang ze aanwezig zijn....!

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet wat je budget is, maar zelf nu een jaar een Scoop, tegenwoordig snap ik niet hoe ik het zonder heb kunnen doen. Evenals een goed statief. 2e hands zijn ze er al goede voor een paar 100 euro.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 11, 2010, 11:03:02 AM
Ik weet niet wat je budget is, maar zelf nu een jaar een Scoop, tegenwoordig snap ik niet hoe ik het zonder heb kunnen doen. Evenals een goed statief. 2e hands zijn ze er al goede voor een paar 100 euro.

Het "probleem" is dat ik meerdere hobbies (ook niet vogel/natuurgerelateerd) heb die ook geld kosten en een Scoop/Verrekijker heeft voor mij een wat "lagere prioriteit" in aanschaf.

Neemt niet weg dat ik 'm voor deze ringwaarnemingen wel errug mis!

Klaas van Dijk

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 10, 2010, 23:36:21 PMNee Klaas, ik heb geen telescoop (maar als je me wil sponseren, mijn girorekening is 529....) en mijn verrekijker is ook niet van al te beste kwaliteit. De ganzen zitten helaas vaak ver in de weilanden en het is een vrij grote groep (>200). Was de groep kleiner dan zou ik nog wel 'n poging doen om verder in het weiland te komen maar met zo'n groot aantal hoeft er maar 1 'n beetje te panieken en ze gaan allemaal op de wieken. Voor de rest was het weer ook ruk (nevel, mist, regen) de keren dat ik er was. Met een heldere lucht en een zonnetje waren de foto's ws wel af te lezen.
Maar ik blijf het proberen zolang ze aanwezig zijn....!
Citaat van: Ted van der Knaap op februari 11, 2010, 11:58:56 AMHet "probleem" is dat ik meerdere hobbies (ook niet vogel/natuurgerelateerd) heb die ook geld kosten en een Scoop/Verrekijker heeft voor mij een wat "lagere prioriteit" in aanschaf. Neemt niet weg dat ik 'm voor deze ringwaarnemingen wel errug mis!
hoi Ted,
Klopt helemaal. Eigenlijk denk ik dat je dit soort ringen / halsbanden beter niet moet proberen te identificeren met alleen een camera. Want je merkt zelf wel dat je niet al te gemakkelijk vrij dichtbij een groep ganzen kunt komen. En het laatste wat je wilt is natuurlijk dat zo'n groep opvliegt doordat jij er te dichtbij komt. Daarbij komt ook nog dat je met een telescoop veel beter direct (dus in het veld) weet wat je wèl, en wat je niet hebt gezien. Het stap voor stap met 100% zekerheid een halsband / kleurring etc. aflezen gaat (heel) soms heel gemakkelijk, maar is ook best vaak een moeilijk & tijdrovend proces. Want je moet zeker zijn van de soort (= Kleine Rietgans), van de kleur van de halsband (afhankelijk van het licht & van kennis / eerdere ervaringen) èn van de complete inscriptie. Sommige cijfers / letters lijken erg veel op elkaar.

In het verleden, toen ik nog niet zoveel ervaring had met het aflezen en/of 'nieuwe' afleessoorten tegenkwam, maakte ik altijd veel notities in mijn opschrijfboekje (=veldboekje = waarnemingenboekje). Ook bij half afgelezen ringen / halsbanden. Gewoon eerst opschrijven wat je zeker weet, hoe de 'opbouw' van een kleurring / halsband is (gewoon met simpele tekeningen / schetsjes). Het dwingt jezelf om zeer goed & zeer nauwkeurig te kijken. Dus staan bv de dwarse letters 'van beneden naar boven', of 'van boven naar beneden' etc. En wat voor lettertype gebruikt men? Dat alles leert je gewoon goed kijken. En dan ben je gewoon uiteindelijk 100% zeker van je waarneming. Tuurlijk, een foto kan dienen als 'bewijsplaatje'. Maar m.i. vele malen beter om zelf al in het veld voor 100% zeker van alles te zijn. En vaak zal dat betekenen dat je òf er veel tijd in moet steken (dus gewoon net zolang kijken / wachten totdat de vogel wat draait o.i.d., iets naar je toe komt lopen etc.) òf de aflezing 'niet kunnen afmaken', ergo een incomplete aflezing. En dat laatste kan ook goed als je er flink veel tijd in hebt gestoken. Jammer maar helaas.

Dit klinkt allemaal misschien een beetje belerend, maar onderzoekers & uitwerkers van de verzamelde aflezingen hebben er gewoon helemaal niets aan als de ringaflezing niet 100% zeker is. En daarbij mag je (m.i. moet je) jezelf flink hoge eisen stellen.

Vriendelijke groeten, Klaas

MarianneW

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 10, 2010, 18:36:16 PM
De witte komen, uit mijn hoofd, uit Groenland.

De witte halsbanden komen o.a. ook uit denemarken en Noorwegen. Ik had onlangs 3 geringde kleine rietjes, 1 geringd in Denemarken (vaste land) en 2 Noorse ringen, geringd op Daudmannsøyra, Svalbard (Spitsbergen), dat in de noordelijke ijszee ligt ten oosten van Groenland (zie kaartje). Ook de notatie en het lettertype op de ringen was verschillend. Meestal staan de 2 kleinere tekens dwars op de ring en moet je die van kop naar romp aflezen. Bij een van de kleine rietganzen waren de 2 kleinere tekens een kwart slag gedraaid en moest de code van links naar rechts worden afgelezen. Het is dus idd altijd goed kijken, opletten, nog eens controleren etc. Maar gewoon vaak doen, dan ga je vanzelf alles beter en sneller herkennen.
Meer informatie over de kleine rietganzen en de ringcodes kun je vinden op: http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Miljoe-tilstand/3_natur/4_pinkfoot/default.asp
Marianne

Michiel en Milka

Herkenbare situatie. Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/45989810

Het was koud, nevelig en winderig, dus die ringen zag ik thuis pas. En het is mijn eerste winter met ganzenervaring, en kwam ik eigenlijk voor de kleine zwanen, maar over een telescoop zit ik al na te denken.
Groet, Michiel

Ted van der Knaap

Citaat van: Michiel en Milka op februari 14, 2010, 14:57:52 PM
Herkenbare situatie. Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/45989810

Het was koud, nevelig en winderig, dus die ringen zag ik thuis pas. En het is mijn eerste winter met ganzenervaring, en kwam ik eigenlijk voor de kleine zwanen, maar over een telescoop zit ik al na te denken.

Hoi Michiel,

Als je je ingevoerde wn even wijzigt door bij Stadium (kleed) en gedrag en dan bij Ter Plaatse te klikken op (kleur)ringdragend dan komt jouw foto('s) ook bij de andere geringde Toendra's te staan, zie: http://waarneming.nl/soort/photos/341?from=1980-01-01&to=2010-02-14&os=0&os=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=79

(dan zie je ook dat iemand ze(of andere!) een dag later ook heeft waargenomen)

Michiel en Milka

Hoi Michiel,

Als je je ingevoerde wn even wijzigt door bij Stadium (kleed) en gedrag en dan bij Ter Plaatse te klikken op (kleur)ringdragend dan komt jouw foto('s) ook bij de andere geringde Toendra's te staan, zie: http://waarneming.nl/soort/photos/341?from=1980-01-01&to=2010-02-14&os=0&os=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=79

(dan zie je ook dat iemand ze(of andere!) een dag later ook heeft waargenomen)

Gedaan en weer wat geleerd. Merci
Groet, Michiel

MarianneW

Citaat van: Michiel en Milka op februari 14, 2010, 14:57:52 PM
maar over een telescoop zit ik al na te denken.

Niet te lang nadenken  :) . Als er nou één ding is waar je echt heel veel plezier van hebt met vogelen en ringen aflezen, is het wel een telescoop. Ik zou niet meer zonder willen of kunnen. Het maakt vogelen zoveel leuker! Overigens zijn er prima gebruikte, en dus niet zo dure, exemplaren te vinden bij bijvoorbeeld een goede foto/kijker/scoop winkel. 
Marianne

Klaas van Dijk

Citaat van: MarianneW op februari 14, 2010, 18:55:28 PM
Citaat van: Michiel en Milka op februari 14, 2010, 14:57:52 PMmaar over een telescoop zit ik al na te denken.
Niet te lang nadenken. Als er nou één ding is waar je echt heel veel plezier van hebt met vogelen en ringen aflezen, is het wel een telescoop. Ik zou niet meer zonder willen of kunnen. Het maakt vogelen zoveel leuker! Overigens zijn er prima gebruikte, en dus niet zo dure, exemplaren te vinden bij bijvoorbeeld een goede foto/kijker/scoop winkel.
Volkomen mee eens! Ringen & halsbanden aflezen gaat gewoon niet zonder een telescoop. En ganzen zitten vaak ver weg en zijn met een telescoop veel beter te bekijken & te identificeren. Tegelijkertijd is een telescoop wel een heel gezeul om altijd mee te nemen (tenzij je vooral vanuit de auto vogelt).