Hoofdmenu

Uitwerpselen

Gestart door wouterbosgra, februari 03, 2010, 22:42:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik probeer een beetje hands-on ervaring op te doen met mijn nieuwe veldgids diersporen in de hand, maar het valt nog niet mee. Op de veluwe vond ik vandaag onder een jonge spar een aantal keutels, zie foto. Ze zien er vers uit en ruiken sterk, naar varken of das ofzo. Zoals te zien op de foto is een kant gepunt, de andere is hol. Het is een vrij compact donker geheel, ik kan er nog geen prooiresten in ontdekken. De holle kant is gevuld met een witte slijmerige substantie.

Wie o wie is de dader???

Alvast bedankt!

Violet (en Remco)

Hoi Wouter,
Zelf heb ik zo geen idee van welk dier het kan zijn, maar ken je deze site al?
http://www.poepboek.nl/index.php?page=groteboodschap

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wouterbosgra

Jazeker, maar ik probeer het eerst eens hier :) Maar toch bedankt!

Violet (en Remco)

OK, zo'n sterke geur doet me aan een vos denken (een vos verspreidt een dierentuingeur heb ik geleerd). Maar, de holte met een witte slijmerige substantie doet weer denken aan een vogel, aangezien vogeluitwerpselen een wit uiteinde van de urine hebben.
Hmmm, ben benieuwd naar de uitkomst, altijd leuk om iets te leren van andermans topics  :)
En balen... we kunnen ons Poepboek niet vinden  :-\
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Marina

 
Citaat van: violet en remco op februari 03, 2010, 23:18:28 PM
doet weer denken aan een vogel,
Hij lijkt me wel fors voor een vogel, zeker als er een stel bij elkaar lagen.
Wat voor soort vogel had je in gedachten?

Citaat van: wouterbosgra op februari 03, 2010, 22:42:07 PM
Ze zien er vers uit en ruiken sterk, naar varken of das ofzo.
Hoe ruikt een das?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wouterbosgra

tsja hoe zal ik het zeggen... een beetje het apenhuis van artis.

Violet (en Remco)

Aan welke vogels ik denk  ??? , echt geen idee... Maar, op eerder genoemde site van 'het poepboek' staat bv een afbeelding van een uitwerpsel (met een groot wit uiteinde, dus wel anders dan die van dit topic). Ze zijn redelijk groot en in meerdere aantallen gevonden. Volgens de site zouden ze van ganzen of kippen kunnen zijn, en als er dennennaalden in zitten wijst het op patrijs of fazant.
Het leek mij in eerste instantie ook erg groot voor een vogel, maar er zijn dus blijkbaar wel een aantal vogels die een beste drol kunnen draaien  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Marina

Pff ja op t ijs zie je nu wel eens zwanendrollen liggen, dat zijn met recht HOPEN.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

#8
Ik vond een foto van een dassendrol.
Lijkt ie daar op?

Misschien als je de gele dingesjes wegdenkt?

edit: de gele dingesjes zijn mais  ;D
Volgens blz 262 van je boek leggen dassen drollen in n mestputje van 10-15 cm diep, en op territoriumgrenzen is dat groter
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Violet (en Remco)

Het apenhuis van Artis. Dat ruikt naar dierentuin! Dus zowel een vos als een das ruiken zo... Hmmm, das lastig  :-\
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Tinok

Als ik in het poepboek kijk lijkt het toch het meeste op de drol van een vos. Haren, puntje, maat, kleur....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

#11
Citaat van: Tinok op februari 04, 2010, 10:10:55 AM
Als ik in het poepboek kijk lijkt het toch het meeste op de drol van een vos. Haren, puntje, maat, kleur....
Zo'n vossendrol heb ik nog nooit gezien.
Wat denk je van Edelhert?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Citaat van: HPM op februari 04, 2010, 10:41:53 AM
Wat denk je van Edelhert?
Ik dacht altijd dat die donkerder waren?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wouterbosgra

Ik denk dat mn lamp de boel een beetje verkleurt: Het is wel degelijk een vrij donker geval. Dat blauwe eronder is een belastingenvelop :)
Edelhertkeutels zijn toch meestal wat ronder, en hebben ook geen puntje?

HPM

Citaat van: wouterbosgra op februari 04, 2010, 13:09:40 PM
Ik denk dat mn lamp de boel een beetje verkleurt: Het is wel degelijk een vrij donker geval. Dat blauwe eronder is een belastingenvelop :)
Edelhertkeutels zijn toch meestal wat ronder, en hebben ook geen puntje?
Ze hebben vaak wel degelijk een puntje, en een deukje aan de andere kant.
Dat is kenmerkend voor alle hertachtigen.
En als ze droog zijn zijn ze ook niet donker. En in de winter misschien ook niet (altijd).

--
Groeten, Herman van der Meer.
Herman van der Meer

wouterbosgra

Je hebt helemaal gelijk Herman, ik lees het net. Het gaat dan om het mannetje! Leuk!

HPM

Citaat van: wouterbosgra op februari 04, 2010, 13:25:58 PM
Je hebt helemaal gelijk Herman, ik lees het net. Het gaat dan om het mannetje! Leuk!

Waarom een mannetje? Omdat daar een puntje aan zit? Dan hebben vrouwtjes zeker een gleufje?  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Violet (en Remco)

 ;D  ... een gleufje  ;D
Op de site van Zoogdieren.nl staat dat de uitwerpselen tot 30 mm lang zijn, en die van de vrouwtjes zijn kleiner. Dus de drol 'van Wouter' is redelijk fors en zou dus op een mannetje duiden?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Tinok

foto van edelhert drollen in poepboek zijn heel anders :(
Helemaal zwart, wel het verhaal over het puntje en het deukje.....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wouterbosgra

vrouwtjes hebben aan beide zijden een bolle kant, mannetjes een kant bol en een kant hol.
weet ik gelijk hoe edelhert ruikt!

Lampe

Edelhert idd  :duim:

Kleur kan best variƫren.
Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Neem jij altijd drollen mee naar huis trouwens?
Vind de associatie met de belasting ook wel grappig eigenlijk .... ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682