springstaartje..?

Gestart door hedy2411, februari 03, 2010, 22:12:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Ik dacht dat dit een springstaartje zou zijn, maar het lijkt mij toch een kevertje....
Wie kent 'm..?

Opname is van 21-03-09, Omgeving Zeist, onder blad en om en nabij 1 mm klein.

Arp

Citaat van: hedy2411 op februari 03, 2010, 22:12:19 PM
Ik dacht dat dit een springstaartje zou zijn, maar het lijkt mij toch een kevertje....
Waarom? Lijkt mij een prototype Springstaart toch??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#2
Omdat hij zo kaal is, bedacht ik me ineens dat het misschien wel een keverlarve was... ???
Meeste springstaarten zijn toch harig, net als deze die ik toevallig gisteren vond.
Hij was heel groot, wel 5mm, en hij liet zich zijn lekkere hapje niet ontnemen en at gewoon door.
Weet je misschien ook een naam voor deze?

Groetjes,
Hedy

Arp

#3
Die harige lijkt me een Orchesella, wellicht Orchesella villosa (?!) maar pin me er niet op vast, ik heb me totaal nog niet met Collembola bezig gehouden. Je kunt ze het beste even bij "Geleedpotigen" vragen, dan zien mensen als Matty ze wat sneller. Zet dan dat grappige ukkie dat voor je gekneusde 10-stip langsloopt er meteen bij  :lol:

P.S. Wacht, ik plak'm erbij - dan kan een admin dit draadje gewoon verplaatsen :)
Foto (c) Hedy! Springstaartje op voorgrond.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

#4
Orchesella villosa of iets verwants.
Dat ukkie is mijns inziens een Sminthurides
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hedy2411

Ik probeer altijd wel springstaartjes op te nemen als ik ze zie, meestal lukt dat eigenlijk niet, het is op de top van het kunnen van mijn camera. Gisteren had ik er echter ook een die wat groter was.  Waarschijnlijk ook een Sminthurides..?
Ik zet ze hierbij, dan kunnen ze mee verhuizen.

Arp en Niels-Jan, bedankt!

Groetjes,
Hedy

nielsyese

#6
Dicyrtomina ornata/saundersi. Ik meen een rechthoekig patroon op het achterlijf te zien, wat pleit voor D. ornata. Ook de gele longitudinale streep klopt bijv. voor deze soort.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hedy2411

#7
Prachtig, Niels-Jan, ik begrijp dat er van dit soort dus ook verschillende zijn.
Dank voor je reactie!
Onderstaand springstaartje heeft wel dezelfde kleurtjes, maar een ander patroontje, maar met de gele longitudinale streep, dus is wel een D. ornata?

Groetjes,
Hedy


nielsyese

Hier heb je een redelijke tabel met redelijk wat (maar zeker lang niet alle!) soorten springstaarten. De onderste lijkt me inderdaad D. ornata
http://www.collembola.org/key/fknl.pdf
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hedy2411

#10
Hallo Arp en Niels-Jan,

Dank voor de link naar al die springstaartjes, maar voor mij lijken ze allemaal op elkaar. Ik hoop dat jullie me wat op weg willen helpen met degeen die ik op het forum vraag, dan kan ik me het hopelijk een beetje eigen maken. Alvast bedankt!

Groetjes,
Hedy

mberg

Leuk al die springstaarten!

Eerste foto: waarschijnlijk Pseudisotoma sensibilis. En ja, heel veel springstaarten zijn lang niet zo harig als op de tweede foto is te zien. Sterker, de soort op foto twee is eerder een uitzondering.
Tweede foto: Orchesella villosa.
Derde foto: een juvenieltje. Mogelijk een Sminthurides, maar een Sminthuridae kan niet worden uitgesloten.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Oh ja,

de vierde soort: Dicyrtomina ornata. De achterlijfvlek is 'dichtgelopen' en de antenne is eenkleurig.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

hedy2411

Hallo Arp, Niels-Jan en Matty,

Ik heb de Pseudisotoma sensibilis ingevoerd, het was de eerste foto!
Dank voor jullie hulp, speciaal ook aan Arp, die van eigenlijk iets, waar je niet op let (die kleine spring in 't veld) iets speciaals maakt. Meeste opnamen van springtaartjes komen niet door mijn keuring heen, maar nu ik zie dat er ook nog onduidelijker foto's zijn, ga ik weer even op zoek.

Groetjes,
Hedy