Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:30:13 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 15:27:12 PM
Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:17:54 PM
(PS natuuuuurlijk is dit mijn enorme objectieve standpunt en heeft het helemaaaaal niks te maken met dat ik de Geijsel & Durgerdam-vogel al heb)

Smiley vergeten, Steven??  ;D
;D
En de ASD vogel zou natuurlijk onmooooooooogelijk iets met deze waarneming/claim/whatever te maken kunnen hebben gehad ;)
NIW, maar hopen dat het Almelose beest als alle ganzenpoep in het park op is, weer braaf naar z'n kanaaltje terugvliegt  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: vincenthart op februari 05, 2010, 17:12:12 PM
Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:30:13 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 15:27:12 PM
Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:17:54 PM
(PS natuuuuurlijk is dit mijn enorme objectieve standpunt en heeft het helemaaaaal niks te maken met dat ik de Geijsel & Durgerdam-vogel al heb)

Smiley vergeten, Steven??  ;D
;D
En de ASD vogel zou natuurlijk onmooooooooogelijk iets met deze waarneming/claim/whatever te maken kunnen hebben gehad ;)
NIW, maar hopen dat het Almelose beest als alle ganzenpoep in het park op is, weer braaf naar z'n kanaaltje terugvliegt  :duim:

Ik leer ineens twee dingen in korte tijd: ontsnapte Sibtalingen eten ganzenpoep en als je wilt vragen naar verdere details bij een waarneming dan moet je de vraag zo formuleren dat altijd duidelijk is dat je op zoek bent naar verdere details over het kleed van de vógel...  :rolleye:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op februari 05, 2010, 17:01:15 PM
Hey Jaap,

Die suggestie heeft in ieder geval wel het trieste verhaal opgeleverd dat er een paar zgn. fotografen dat beest hebben ingesloten en vervolgens opgepest hebben. Dat is helaas wel de realiteit en daar kan ik ontzettend pissig over worden, en met mij nog een paar twitchers die de vogel van Durgerdam hebben gemist. ...

Hoe dan ook. Het is zuur als je daar voor nop heen gereden bent.

De quote die Ben aanhaalde is ineens erg van toepassing: "... in Almelo is altijd wat te doen"
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

@Jaap:  ;D "Port-a-wall", de ultieme camouflage-oplossing voor de die-hard vogelspotter. Robuust, stevig en (met enige moeite) draagbaar.
@Edwin: Inderdaad zuur  >:(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Nou dit is echt de laatste F*$%Ck*n* keer dat ik naar een SibTa ga. (Tot er weer één zit natuurlijk)  ;D


Ook ik was er net te laat vanochtend. Heb die hele baggersloot afgezocht van Zenderen tot aan Almelo en dat is een flinke tippel. Verder kan ik bevestigen dat ie niet in t stadspark zat want ook dat heb ik gecheckt. Ook zat ie niet in de eerste vijf kilometer van t Almelo-Nordhorn kanaal. Tot 5 uur gewacht in de hoop dat ie tegen de avond weer zou verschijnen maar ik denk dat de vogel gevlogen is.


Eigenlijk hoop ik niet dat t waar is dat deze vogel door een fotograaf is verjaagd maar mocht t zo zijn: En bedankt menneke! Dat hedde ge weer fraai gedaan! NOT!!


Groet

Marc

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Jaap Denee op februari 05, 2010, 16:37:23 PM
@ Jan: wat is er gebeurd met de sociale controle waar we onze mond altijd zo vol van hebben?!

Ik stond op het moment dat het gebeurde al niet echt meer naar die taling te kijken, maar checkte een metertje of 30 verderop de bomen in de hoop een mibo of zo te strikken en zag pas wat er gebeurde toen de eenden de lucht in gingen. Ik had het niet kunnen voorkomen, ik had te laat in de gaten wat er zich afspeelde.
Ik las pas bij thuiskomst op dit forum dat -ie niet meer teruggevonden is en toen werd er ineens geïnsinueerd dat o.a. mijn foto weleens iets met het verdwijnen van de vogel te maken zou kunnen hebben. Ik reageerde omdat ik niets te maken heb met het feit dat de vogel nu weg is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jeroen Nagtegaal

Maar de fotografen zijn dus niet aangesproken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Ik denk ook niet dat er 1 fotograaf verantwoordelijk is voor het verjagen van de Sibta. Het werd hem door alle toeristen waarschijnlijk gewoon te heet onder de voeten. In Siberië is-ie waarschijnlijk ook niet veel mensen gewend.
Trouwens, waarom zou het een fotograaf geweest zijn en niet een andere vogelaar, wandelaar, hond (er liepen er veel te veel onaangelijnd)? Is hier iemand getuige geweest van de bewuste verstoring?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Enkele posts omhoog staat die reactie toch van Jan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

#69
Hij zegt dat hij er wel was maar nèt niet gezien heeft wat er gebeurde.
Edwin heeft zo te lezen wel iets meegekregen.
Maakt ook niet uit: door ons allemaal was het tè druk (zelf was ik sowieso een half uurtje te laat om de Sibta gezien te hebben... :(  ) en nu is-ie waarschijnlijk weg.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Richard Houtman

Vanochtend was ik bij de situatie rondom het wegvliegen van de Siberische Taling. Ik begrijp de teleurstelling en de woede, maar wil even ingrijpen voordat we een discussie voortzetten die gedeeltelijk tot stand is gekomen op basis van aannames en emoties.

De taling zwom in een groep eenden in een breed gedeelte van het kanaal waarlangs aan beide zijden een wandelpad loopt. Aan de ene kant stonden een paar vogelaars te kijken. Aan de overkant liepen meerdere wandelaars, waaronder een vrouw met twee honden, dicht langs de groep (op dat moment) onverstoorbare eenden. Daarna liepen twee vogelaars datzelfde pad op om een foto te maken.
Een van de twee fotografen was de eenden vanaf het pad genaderd, waarbij de eenden van hem af zwommen. In zo'n situatie kan je denk ik 1) beter een paar stappen terug doen of 2) stil blijven staan, beide acties met de bedoeling om de eenden tot rust te laten komen. De fotograaf koos voor optie 2 en de eenden vlogen uiteindelijk op. Ik sprak hem na het voorval en hij was verrast dat de eenden opvlogen. Dat gezien de waarneming van honden en wandelaars op dezelfde afstand van de eenden even daarvoor, zo zei hij. Ik ben nogal van de sociale controle, maar zag eerlijk gezegd geen aanleiding om de fotograaf er van langs te geven. Van verwijtbare lompheid of opzet was in mijn ogen geen sprake en ik ben het met Jan Zwaaneveld eens dat de actie 'niet zo handig was'. Dat het wegvliegen achteraf de laatste waarneming van de dag was, is uiteraard behoorlijk zuur voor een ieder die de vogel tot dan toe niet gezien had en heeft. Dat had denk ik niemand verwacht, gezien de waarnemingen van anderen de afgelopen dagen dat de taling meerdere keren op een dag vloog, maar altijd weer terugkwam.

Tot slot nog dit. Tijdens de zoektocht naar de taling vlogen bijna alle eenden en meerkoeten al vrij snel op uit het kanaal. Ik heb het idee dat de eenden niet op de plaatselijke wandelaars/hondenuitlaters reageerden, maar wel op 'vreemde' wandelaars (met statieven) die op hetzelfde pad en in hetzelfde tempo langs het kanaal liepen. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden tijdens de zoektocht morgenochtend.
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Bas vd Burg

Hoi Richard, bedankt voor de info. Hetgeen wat gebeurd is ligt dus toch iets genuanceerder dan werd gebracht.

Overigens vraag ik me wel af hoe het zit met deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/46279887
Deze waarneming is gedaan om 10.00u en da's toch wel ruim nadat de vogel weggevlogen is. Invoerfoutje?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan Zwaaneveld

Ik zie dat Richard me voor was. Ik had een verhaaltje van ongeveer gelijke strekking getypt. Op het moment dat het gebeurde schatte ik het gebeuren ook niet als rampzalig in. Ik had meerdere foto's gezien van de taling in vlucht en van meerdere waarnemers gelezen dat ze 'm vliegend hadden gezien. Ik nam daarom aan dat de groep wel vaker opvloog - om een eindje verder weer neer te strijken. En ondanks het feit dat ik het geen slimme aktie vond van die fotografen, leek die ook niet zodanig onverantwoordelijk of opzettelijk dat ik erdoor werd getriggered om achter ze aan te gaan en ze eens flink de waarheid te zeggen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Gerben Mensink

Citaat van: Richard Houtman op februari 05, 2010, 20:36:33 PM
Ik heb het idee dat de eenden niet op de plaatselijke wandelaars/hondenuitlaters reageerden, maar wel op 'vreemde' wandelaars (met statieven) die op hetzelfde pad en in hetzelfde tempo langs het kanaal liepen. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden tijdens de zoektocht morgenochtend.

De waarneming van dit gedrag kan ik vanuit mijn eigen ervaring afgelopen woensdag wel onderschrijven. Ook toen trokken de zwemmende eenden zich niet zo heel veel aan van de wandelaars met honden. Ze zwommen meestal even naar het midden van het kanaal en als men rustig doorliep (ook de hond) gingen ze daarna weer naar de kant. Op mij, met mijn statief reageerden ze veel alerter, ook de Sibta! Lijkt zo'n statief misschien toch teveel op een geweer  ;) .
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

theomuusse

Dan kunnen de excuses gemaakt worden door bovenstaande zwartkijkers naar de fotograafjes van gister?

Theo

michel.wissink

#76
Citaat van: theomuusse op februari 06, 2010, 10:01:10 AM
Dan kunnen de excuses gemaakt worden door bovenstaande zwartkijkers naar de fotograafjes van gister?
.. en kan het gisteren geleerde vandaag al in praktijk worden gebracht  :D

Er worden trouwens prachtige foto's gemaakt! Het valt me daarbij wel op dat de taling op sommige foto's zijn kruin omhoog heeft. Kan dat een teken zijn dat hij zich op zo'n moment ongemakkelijk of bedreigd voelt? (niet om weer fotografen te beschuldigen, maar als les dat dit een waarschuwing van de taling kan zijn: "Tot daar en niet verder")
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jaap Denee

Citaat van: theomuusse op februari 06, 2010, 10:01:10 AM
Dan kunnen de excuses gemaakt worden door bovenstaande zwartkijkers naar de fotograafjes van gister?

Theo

Niet van dat softe, Theo.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Hans Bossenbroek

Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.




Edwin Russer

Citaat van: theomuusse op februari 06, 2010, 10:01:10 AM
Dan kunnen de excuses gemaakt worden door bovenstaande zwartkijkers naar de fotograafjes van gister?

Theo

Betaal jij dan mijn tank benzine Theo? :)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Oke, alleen een excuus naar Jan is op z'n plaats en verder aan helemaal niemand. Dat ik daarbij insinueer met de eerder gelinkte fotografen en daarbij heb gezegd dat het mij niet zou verbazen als het één van de fotografen zou zijn geweest, wil niet nog niet zeggen dat ik er ook 100% procent van overtuigd was dat één van de boosdoeners in dat rijtje zouden staan. Wellicht was de actie niet handig, maar wel bedoelt om eens de knuppel in het hoenderhok te gooien en een reactie te ontlokken. Helaas is dat dan gelukt, met de eerste toelichting van Jan, waarbij dus een 'onhandige actie' van een paar fotografen mij een vrije dag en een leuk eendje hebben gekost. Na de eerdere geweldige topsoorten in januari wordt mij het plezier in vogels kijken, en dan vooral het twitchen, op deze manier al weer snel ontnomen.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Zwaaneveld

Excuses bij deze aanvaard, Edwin. Ik kan me jouw frustratie - en die van andere telaatkomers gisteren - ook wel voorstellen. Gelukkig is het beestje vandaag weer present. Ik hoop dat je 'm alsnog kan inrekenen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Guus Peterse

Edwin, dippen op zijn tijd hoort er gewoon bij.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citaat van: guusp op februari 06, 2010, 13:22:15 PM
Edwin, dippen op zijn tijd hoort er gewoon bij.

Guus, dat besef ik maar al te goed. Dat is mij wel eens eerder overkomen. Het gaat er mij alleen om de manier waarop.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rein Genuït

#84
Citaat van: Hans Bossenbroek op februari 06, 2010, 12:08:15 PM
Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.

En dat samen met deze http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 , hemelsbreed nog geen 16 km van de plek waar de vogel nu zit, en ook de lokatie maakt deze vogel toch een stuk minder geloofwaardig als die van Durgerdam en het Landje van Geijsel.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Certhia

#85
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:37:40 PM
Citaat van: Hans Bossenbroek op februari 06, 2010, 12:08:15 PM
Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.

En dat samen met deze http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 , hemelsbreed nog geen 16 km van deze plek, en ook de lokatie maakt deze vogel toch een stuk minder geloofwaardig als die van Durgerdam en het Landje van Geijsel.


Oh je vond die van Durgerdam wel geloofwaardig? Kom op jongens ze hebben allebei PRECIES dezelfde status natuurlijk. 16 of 150 km maakt natuurlijk weinig verschil voor zo'n vogel.


Edit: En voor t geval men het zich af mocht vragen die mening zou ik ook toegedaan zijn als ik de vogel van Durgerdam ook had gezien.

Rein Genuït

Citaat van: Certhia op februari 06, 2010, 16:46:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:37:40 PM
Citaat van: Hans Bossenbroek op februari 06, 2010, 12:08:15 PM
Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.

En dat samen met deze http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 , hemelsbreed nog geen 16 km van deze plek, en ook de lokatie maakt deze vogel toch een stuk minder geloofwaardig als die van Durgerdam en het Landje van Geijsel.


Oh je vond die van Durgerdam wel geloofwaardig? Kom op jongens ze hebben allebei PRECIES dezelfde status natuurlijk. 16 of 150 km maakt natuurlijk weinig verschil voor zo'n vogel.


Edit: En voor t geval men het zich af mocht vragen die mening zou ik ook toegedaan zijn als ik de vogel van Durgerdam ook had gezien.

een stuk minder geloofwaardig, maar goed lezen is ook een vak  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Certhia

Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:53:48 PM
Citaat van: Certhia op februari 06, 2010, 16:46:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:37:40 PM
Citaat van: Hans Bossenbroek op februari 06, 2010, 12:08:15 PM
Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.

En dat samen met deze http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 , hemelsbreed nog geen 16 km van deze plek, en ook de lokatie maakt deze vogel toch een stuk minder geloofwaardig als die van Durgerdam en het Landje van Geijsel.


Oh je vond die van Durgerdam wel geloofwaardig? Kom op jongens ze hebben allebei PRECIES dezelfde status natuurlijk. 16 of 150 km maakt natuurlijk weinig verschil voor zo'n vogel.


Edit: En voor t geval men het zich af mocht vragen die mening zou ik ook toegedaan zijn als ik de vogel van Durgerdam ook had gezien.

een stuk minder geloofwaardig, maar goed lezen is ook een vak  ;D


Touché.


Maar je kan je afvragen of dat wel waar is. Deze vogel is in elk geval bewezen ongeringd. Terwijl ik vandaag begreep dat men dat bij de vogel van Durgerdam nooit heeft vast kunnen stellen. (Correct me if I am wrong.) En als dat zo is heeft deze vogel betere papieren wat mij betreft.




Groet,


Marc

Edwin Russer

Citaat van: Certhia op februari 06, 2010, 17:01:30 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:53:48 PM
Citaat van: Certhia op februari 06, 2010, 16:46:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 16:37:40 PM
Citaat van: Hans Bossenbroek op februari 06, 2010, 12:08:15 PM
Zonder een waardeoordeel te vellen, maar wel ter info. Gisteren tijdens zoektocht naar "diptaling" zwommen er in het kanaal ook een Mandarijneend en een vrouwtje hybride Pijlstaart X Wilde Eend.

En dat samen met deze http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 , hemelsbreed nog geen 16 km van deze plek, en ook de lokatie maakt deze vogel toch een stuk minder geloofwaardig als die van Durgerdam en het Landje van Geijsel.


Oh je vond die van Durgerdam wel geloofwaardig? Kom op jongens ze hebben allebei PRECIES dezelfde status natuurlijk. 16 of 150 km maakt natuurlijk weinig verschil voor zo'n vogel.


Edit: En voor t geval men het zich af mocht vragen die mening zou ik ook toegedaan zijn als ik de vogel van Durgerdam ook had gezien.

een stuk minder geloofwaardig, maar goed lezen is ook een vak  ;D


Touché.


Maar je kan je afvragen of dat wel waar is. Deze vogel is in elk geval bewezen ongeringd. Terwijl ik vandaag begreep dat men dat bij de vogel van Durgerdam nooit heeft vast kunnen stellen. (Correct me if I am wrong.) En als dat zo is heeft deze vogel betere papieren wat mij betreft.




Groet,


Marc

Ha Marc,

Voorzover je dit op de foto's kunt vaststellen.

http://www.xs4all.nl/~daarruud/siberische_taling.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rein Genuït

Marc, begrijp me goed ik speel het spelletje ook mee  :D . Maar een klein beetje geloofwaardig moet het wel blijven en bij deze heb ik toch wel m'n twijfels, een hoog parkgehalte zullen we maar zeggen plus de eerdere waarneming van een paartje in de buurt  ;) geeft mij toch het gevoel dat er in de buurt ergens een kooi heeft open gestaan.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/