Oproep plantenwaarnemers Zuid-Limburg mei / juni

Gestart door Grada Menting, februari 01, 2010, 21:28:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Hallo,

Ik wil een week in Zuid-Limburg planten gaan waarnemen en zou het leuk vinden om dit met soortgenoten te doen.

Alles in overleg!

Uiteraard kun je ook 1 dag meegaan.

Ik denk aan eind mei of begin juni maar ook dat staat geheel open.

Ik woon in Zeeland en ga regelmatig naar Limburg plantenspotten.
Deze hobby doe ik nu ongeveer 4 jaar.

Het beste kun je me mailen.
sofie apenstaart zeelandnet.nl


markmeijrink

Als je een week gaat, dan móét je gewoon even ook aan de overkant kijken --> Belgische Sint Pietersberg. Voor een plantenliefhebber een aanrader! Mocht je nog excursiepunten nodig hebben  ;) laat maar weten via een pb'tje.

M.v.gr. Mark

wiegerp

Dat is een goed idee!  :duim:


dan is t in t Z-Limburgse heuvelland op zn mooist.....
Lijkt me prachtig, vooral al die mooie orchideeen die dan bloeien!


gr Wieger

Grada Menting

#3
Inmiddels is het duidelijk dat we de eerste week van juni gaan.

Dit zijn voorstellen van gebieden die we willen gaan bezoeken:
1 Kunderberg
2 Wijlre/Stokhem
3 Savelsbos
4 St Pietersberg
5 Geuldal
6 T Rooth
en......andere deelnemers kunnen natuurlijk ook fantastische ideeen hebben, dan kan er zo weer wat veranderen......

Windekind

#4
mooie locaties, denk ook eens aan eyserbossen mooi te combineren met de miljoenenlijn insnijding, als daar na de brand van vorig jaar nog wat van over is . ???
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

Citaat van: ELMARPRINS op april 15, 2010, 19:26:30 PM
mooie locaties, denk ook eens aan eyserbossen en dan bedoel ik eigenlijk vnl de graslanden ten zuiden van de Eyserbossen, mooi te combineren met de miljoenenlijn insnijding, als daar na de brand van vorig jaar nog wat van over is . ???
Dank voor je tip Elmar.

markmeijrink

Citaat van: ELMARPRINS op april 15, 2010, 19:26:30 PM
mooie locaties, denk ook eens aan eyserbossen en dan bedoel ik eigenlijk vnl de graslanden ten zuiden van de Eyserbossen, mooi te combineren met de miljoenenlijn insnijding, als daar na de brand van vorig jaar nog wat van over is . ???

Het deel dat in brand vloog was al niet veel meer dan een door gevinde kortsteel gedomineerde vegetatie. Juist op deze plekken is veel (droge) biomassa aanwezig.  De overige delen zijn nog steeds wel interessant.

Ook de moeite is de holle weg met zeldzame akkerflora

M.v.gr. Mark

Nietspitten

Citaat van: markmeijrink op april 25, 2010, 14:42:20 PM
Citaat van: ELMARPRINS op april 15, 2010, 19:26:30 PM
mooie locaties, denk ook eens aan eyserbossen en dan bedoel ik eigenlijk vnl de graslanden ten zuiden van de Eyserbossen, mooi te combineren met de miljoenenlijn insnijding, als daar na de brand van vorig jaar nog wat van over is . ???

Het deel dat in brand vloog was al niet veel meer dan een door gevinde kortsteel gedomineerde vegetatie. Juist op deze plekken is veel (droge) biomassa aanwezig. 

M.v.gr. Mark

Mogelijk dat door de brand het nu wel eens interessant zou kunnen zijn. Komt na een brand wel vaker voor.
groeten, Gerrit


Windekind

Ook mooi en interessant, het Gulpendal en de bossen daar. Vanaf de parkeerplaats in Slenaken (naast de cafetaria  :P ),een mooie wandeling langs de Gulpen, mooie graslandhellingen en door bossen.

Nog meer plekken? Meld je maar  ;D ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

markmeijrink

Citaat van: GerritWelgraven op april 28, 2010, 00:31:19 AM
Citaat van: markmeijrink op april 25, 2010, 14:42:20 PM
Citaat van: ELMARPRINS op april 15, 2010, 19:26:30 PM
mooie locaties, denk ook eens aan eyserbossen en dan bedoel ik eigenlijk vnl de graslanden ten zuiden van de Eyserbossen, mooi te combineren met de miljoenenlijn insnijding, als daar na de brand van vorig jaar nog wat van over is . ???

Dag Gerrit,

ik deel je hoop, maar onderzoeken van o.a. Willems tonen eerder het tegendeel aan. Gevinde kortsteel loopt net zo hard weer uit. Je bent alleen je tijdelijke bovengrondse biomassa ophoping kwijt, met als cadeautje een (licht) verzuurde toplaag die over het algemeen niet positief werkt voor de kieming van karakteristieke soorten.

M.v.gr. Mark
Het deel dat in brand vloog was al niet veel meer dan een door gevinde kortsteel gedomineerde vegetatie. Juist op deze plekken is veel (droge) biomassa aanwezig. 

M.v.gr. Mark

Mogelijk dat door de brand het nu wel eens interessant zou kunnen zijn. Komt na een brand wel vaker voor.

Grada Menting

Ik heb een fantastische week gehad samen met Wieger.
Vanuit Bruisterbosch hebben we diverse interessante gebiedjes bezocht.
Veel nieuwe soorten gezien.
Ter afsluiting zijn we zondags met Mark Meijrink op orchideeenexcursie geweest in Belgie net over de grens bij Eijsden.
Ik heb ontzettend genoten bedankt allemaal.
Ik hoop dat dit een vervolg krijgt en dat er dan meer waarnemers meegaan.
Het is een aardige manier om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.