Geheim rapport van SOVON over de huiskraai/Huiskraaien, wat moeten we ermee?

Gestart door Klaas van Dijk, februari 01, 2010, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

#150
Aansluitend op de discussie over huiskraaien in het topic: Een geheim rapport van Sovon over de Huiskraai?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.new

Ben benieuwd naar het resultaat. De pol staat 30 dagen open

Discussies graag op het topic in bovenstaande link.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jan Zwaaneveld

Ik mis de optie: Nee, ik beschouw de huiskraai niet als exoot, hij is hier op eigen kracht gekomen. Weliswaar met behulp van door mensen gemaakte middelen, maar toch.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Ben Wielstra

Het begrip 'exoot' is niet zo flexibel als bijvoorbeeld 'goede muziek'.

Vincent Hart

"Net" of "niet"? Er zijn in elk geval aardig wat verschillende definities in omloop - wat mogelijk verklaart waarom LNV huiskraai zowel als 'exoot' als 'inheems' beschouwt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marten Hornsveld

ik heb hem al gezien, dus van mij mogen ze weg ;)

Ben Wielstra

Citeerniet

Staat er toch?

Elke definitie van exoot komt neer op de (all dan niet bewuste) introductie van een soort door menselijk handelen in een gebied waar die soort van nature niet voor komt. Je kan wel een beetje kneden, maar zonder het deel 'door menselijk handelen' gewoon buiten beschouwing laat dan is er dus in weze geen definitie van exoot, een exoot bestaat dan niet. Op zich mag iedereen definieren wat een exoot is, maar een in de wetenschap gehanteerde definitie zal zeer stabiel zijn.

Het gebruik van 'inheems' voor de Huiskraai kan toch haast niet anders dan gebaseerd zijn op 'de Nederlandse lijst'? Het geeft aan dat die status niet alleen belachelijk is, maar ook nog eens 'gevaarlijk'.

Vincent Hart

Ok, wou even zeker weten dat het geen typo was. Volgens mij zijn de verschillende in omloop zijnde definities van 'exoot' (Google voor de grap eens) er precies de reden voor dat huiskraai die dubbele status heeft: Een heldere, eenduidige definitie kan inderdaad (per def...) niet overlappen met die van 'inheems'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wimtegels

Jammer dat politieke besluitvorming zelden zo helder is als de wetenschap. Wetenschap streeft naar heldere definities en begrippen. De politiek doet vaak het omgekeerde.

Een paar boktorretjes, daar maken we ons druk om. Die moeten meteen weg.........


Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thijs Fijen

Daar weten we de echte schade van. Bovendien is daar ook grote economische schade! En dat boeit de politiek meer dan natuur.. Helaas
Thijs Fijen

wimtegels

Ik was vanmorgen toch wel zeer verbaasd dat ik ng steeds gee officieel bericht van het ministerie had over het beleid ten aanzien van de huiskraai. Een bericht in de pers.nl is voor mij nu niet het meest betrouwbare bericht.

Dus maar even naar de site van LNV. Huiskraai opgegeven als zoekterm: 0 resultaten.
Dan maar even bellen. Aleereerst bel  dan naar postbus 51. Een uiterst vriendelijke dame ging vor mij op ze. Ook zij kon niets vinden. Moest ik maar even contact opnemen met het LNV loket. Ook de dame de ik hier aan de telefoon kreeg kon niets over de huiskraai vinden. Wel de naam Marianne Wuite. Deze wort in het artikele ls bron vermeld. Zij is inderdaad persvoorlichtster.

Zij gaan het verder vor mj uitzoeken. Ik wordt teruggebeld.

Is het besluit net zo geheimzinnig als het Sovon rapport? ::) ;D

Wordt vervolgd......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#161
Weten we de echte schade naar een paar boktorretjes? Zij vreten aan bomen, net zoals vele anderen. We weten niet eens of ze in Nederland zullen overleven en hoe groot hun populatie wordt. Zelfs als die groot wordt komt er maar een soortje bij op de lange lijst van plaaginsecten voor de boomkwekers.

Wat we wel weten is dat andere landen de grens voor onze boomkwekerijproducten mogelijk dichtgooien. En dit terwijl de grenzen van de landen van herkomst van dit torretje gewoon open blijven.

Helder beleid toch?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ben Wielstra

Het is heel simpel: je weet pas of de schade aanzienlijk zal zijn als het al te laat is. Dus, waarom zou je het risico nemen? Wat is nu een goede reden om dit risico te nemen?

wimtegels

Dat lijkt mij net zo simpel voor alle exoten...........

Of is dat weer te simpel? :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ben Wielstra

Nee ik denk dat het zo simpel is. Dus wat is een goede reden om het risico te nemen?

wimtegels

Ecologisch zie ik die niet. Politiek wel. Daarom zien we ook een verschil tussen min of meer aaibare soorten en andere soorten. De partij voor de Dieren maakt zich niet druk om de Aziatische boktor. Ik moet eens opzoeken of dat een dier is.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik vind het overigens jammer dat de discussie nu over twee topics verspreid is. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Wilde slechts de Pol toevoegen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ben Wielstra

Ja dat is niet handig inderdaad. Kan een admin de boel samenvoegen? Op zich waren er ook al eerdere topics...

Aaibaarheid is volgens mij inderdaad de enige reden dat de Huiskraai zo veel ophef veroorzaakt.

wimtegels

#168
Als ik hier een slot op gooi, de berichten kopier naar het andere topic, dan is de pol zeker ook gesloten?

Ik heb de berichten hier gekopieerd en verplaatst naar ëen geheimzinnig rapport over huiskraaien.

Om de discussie niet uit elkaar te trekken svp hier alleen de pol invullen. Overige reacties op het eerder genoemd topic. Daar kom je via deze link:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.0.html
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hier alle reacties die bij de pol zijn geplaatst. Proberen we de discussie op een plaats te houden.

Heb je nog niet gestemd? De pol bereik je via onderstaande link.


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100175.msg676439.html#msg676439

Ik mis de optie: Nee, ik beschouw de huiskraai niet als exoot, hij is hier op eigen kracht gekomen. Weliswaar met behulp van door mensen gemaakte middelen, maar toch.

Gelogd
Slamenietdood! (mijn site over kleine beestjes)
Mijn waarnemingen

Het begrip 'exoot' is niet zo flexibel als bijvoorbeeld 'goede muziek'.

Gelogd
Ben Wielstra

Auteur van de bestseller 'The Duck Delusion'

Borneo, 2009: Getting to grips with the Bornean Ground Cuckoo

"Net" of "niet"? Er zijn in elk geval aardig wat verschillende definities in omloop - wat mogelijk verklaart waarom LNV huiskraai zowel als 'exoot' als 'inheems' beschouwt ...

Gelogd
Groet!
Vincent

ik heb hem al gezien, dus van mij mogen ze weg

Gelogd
www.jnm.nl

Citaat
niet


Staat er toch?

Elke definitie van exoot komt neer op de (all dan niet bewuste) introductie van een soort door menselijk handelen in een gebied waar die soort van nature niet voor komt. Je kan wel een beetje kneden, maar zonder het deel 'door menselijk handelen' gewoon buiten beschouwing laat dan is er dus in weze geen definitie van exoot, een exoot bestaat dan niet. Op zich mag iedereen definieren wat een exoot is, maar een in de wetenschap gehanteerde definitie zal zeer stabiel zijn.

Het gebruik van 'inheems' voor de Huiskraai kan toch haast niet anders dan gebaseerd zijn op 'de Nederlandse lijst'? Het geeft aan dat die status niet alleen belachelijk is, maar ook nog eens 'gevaarlijk'.

Gelogd
Ben Wielstra

Auteur van de bestseller 'The Duck Delusion'

Borneo, 2009: Getting to grips with the Bornean Ground Cuckoo

Vale Pijlen zijn de bom!

Mijn waarnemingen

Ok, wou even zeker weten dat het geen typo was. Volgens mij zijn de verschillende in omloop zijnde definities van 'exoot' (Google voor de grap eens) er precies de reden voor dat huiskraai die dubbele status heeft: Een heldere, eenduidige definitie kan inderdaad (per def...) niet overlappen met die van 'inheems'.

Gelogd
Groet!
Vincent

Jammer dat politieke besluitvorming zelden zo helder is als de wetenschap. Wetenschap streeft naar heldere definities en begrippen. De politiek doet vaak het omgekeerde.

Een paar boktorretjes, daar maken we ons druk om. Die moeten meteen weg.........





84.28.34.127
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Daar weten we de echte schade van. Bovendien is daar ook grote economische schade! En dat boeit de politiek meer dan natuur.. Helaas

Gelogd
Thijs Fijen

Vogelwacht

Weten we de echte schade naar een paar boktorretjes? Zij vreten aan bomen, net zoals vele anderen. We weten niet eens of ze in Nederland zullen overleven en hoe groot hun populatie wordt. Zelfs als die groot wordt komt er maar een soortje bij op de lange lijst van plaaginsecten voor de boomkwekers.

Wat we wel weten is dat andere landen de grens voor onze boomkwekerijproducten mogelijk dichtgooien. En dit terwijl de grenzen van de landen van herkomst van dit torretje gewoon open blijven.

Helder beleid toch?


« Laatste verandering: Vandaag om 10:06:32 door wimtegels »
84.28.34.127
Met vriendelijke groet,

Het is heel simpel: je weet pas of de schade aanzienlijk zal zijn als het al te laat is. Dus, waarom zou je het risico nemen? Wat is nu een goede reden om dit risico te nemen?

Gelogd
Ben Wielstra

Auteur van de bestseller 'The Duck Delusion'
Dat lijkt mij net zo simpel voor alle exoten...........

Of is dat weer te simpel?


84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Nee ik denk dat het zo simpel is. Dus wat is een goede reden om het risico te nemen?

Gelogd
Ben Wielstra

Auteur van de bestseller 'The Duck Delusion'

Borneo, 2009: Getting to grips with the Bornean Ground Cuckoo

Ecologisch zie ik die niet. Politiek wel. Daarom zien we ook een verschil tussen min of meer aaibare soorten en andere soorten. De partij voor de Dieren maakt zich niet druk om de Aziatische boktor. Ik moet eens opzoeken of dat een dier is.....


84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Wim Tegels


Aaibaarheid is volgens mij inderdaad de enige reden dat de Huiskraai zo veel ophef veroorzaakt.

Gelogd
Ben Wielstra

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Klaas van Dijk

Via knip/plak van EBNNL:
-------------------------From: "Gerard Troost" To: <EBNNL@NIC.SURFNET.NL>------------------Sent: Tuesday, February 16, 2010 12:37 PM--------------------------------Subject: [EBNNL] Huiskraaien------------------------------------------------------------------------------"Roy Slaterus vroeg mij om onderstaande reactie hier te plaatsen:
---------------
De Huiskraai heeft zich in allerlei landen weten te vestigen waar hij schade zou berokkenen aan de inheemse fauna. In hoeverre ligt zoiets voor de hand in Nederland, waar hij vanaf 1997 broedt en in aantal toeneemt? Alvorens
eventueel beleid kan worden uitgevoerd, moeten eerst de feiten op een rij staan.

Met het SOVON-rapport 'De Huiskraai in Nederland; risicoanalyse en beheer' is geprobeerd om objectief en onafhankelijk informatie over de Huiskraai in Nederland en in andere landen bijeen te brengen. De gegevens zijn verzameld door middel van literatuurstudie. Daarnaast zijn deskundigen geraadpleegd en werd eigen kennis benut. Onzekerheden over de toekomstige populatieontwikkeling in Nederland en de impact van deze nieuwkomer werden
benoemd. Belangrijke conclusies uit het rapport zijn dat: 1) afgaande op de populatieontwikkelingen in Nederland en in het buitenland de populatie in Hoek van Holland de komende jaren waarschijnlijk zal blijven groeien; 2) dat
er in Nederland tot op heden geen gevallen bekend zijn van schade of overlast veroorzaakt door de Huiskraai; en 3) dat er in landen waar de soort zich recentelijk als nieuwkomer vestigde veel gevallen van schade en overlast bekend zijn, vooral op plekken met hoge dichtheden aan Huiskraaien. Het betreft onder meer negatieve effecten op inheemse soorten.

Het voorspellen van de Nederlandse situatie in de toekomst is omgeven door onzekerheden. Eventueel ingrijpen in de Nederlandse populatie om mogelijke negatieve gevolgen in de toekomst te voorkomen, kan alleen zolang de
populatie klein is. Het is daarom goed dat er nu wordt nagedacht over de toekomst van de Huiskraai in Nederland.

SOVON verzamelt cijfers waarop beleid gebaseerd kan worden, maar is zelf niet betrokken bij het opstellen van beleid. Het rapport geeft dan ook geen antwoord op de vraag of er moet worden ingegrepen, en zo ja op welke wijze. Hierin wordt bewust niet geadviseerd. Ook de vraag of de Huiskraai wel of niet als exoot moet worden gezien wordt buiten beschouwing gelaten. Het rapport is opgesteld in opdracht van Team Invasieve Exoten van het
Ministerie van LNV. Het is uiteindelijk aan dit ministerie om een besluit te nemen over de toekomst van de Huiskraai in Nederland. Wij zijn van mening dat de informatie in het SOVON-rapport daarbij gebruikt moet worden.

Wij begrijpen de kritiek die is geuit op SOVON vanwege dit rapport. Het zijn gevoelige onderwerpen, waarover de meningen erg uiteen kunnen lopen. Maar we vinden het als SOVON nu daarom juist een uitdaging om een dergelijke
discussie te voeden met zoveel mogelijk feiten, cijfers en (buitenlandse) ervaringen. Of dat nu om exoten gaat of om weidevogelpredatie of de effecten van beheer.
Roy Slaterus, SOVON Vogelonderzoek Nederland"------------------------Vriendelijke groeten,------------------Klaas van Dijk------------------HARDE RETURN WEIGERT WEER EENS DIENST. HET LIJKT NET DE AUTOMATISCHE POSTCODESORTEERMACHINE; DIE VERMAALT OOK MAAR STEEDS MIJN POST VAN DE ING. EN DE POST MAAR ZEGGEN DAT IK LID MOET WORDEN VAN DE abn BANK, WANT ENVELOPPEN VAN DE abn BANK WORDEN NIET VERMAALD. IS DAT NIET RAAR?

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

stefanhageman

Vanavond om 19:20 op Nederland 2 komt er een stukje over de "Huiskraaien in Nederland" in het programma "Vroege Vogels".  ;)
Stefan Hageman


wimtegels

Goed dat er hier namens Sovon wordt gereageerd :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

moose

Huiskraai moet onze natuur uit14 februari 2010Huiskraai moet onze natuur uit In Hoek van Holland woont sinds ruim 15 jaar een kolonie huiskraaien. Deze van oorsprong Aziatische vogels zijn waarschijnlijk per schip het land binnengekomen. Het zijn er 27 en ze zouden op het punt staan zich over de Randstad en uiteindelijk over de rest van Nederland te verspreiden. De soort is "een invasieve exoot die exponentieel toeneemt", vindt het ministerie van Landbouw en Natuurbeheer. En daarom moeten ze weg, vindt LNV.

http://www.radio1.nl/contents/12843-huiskraai-moet-onze-natuur-uit?au...

Met vriendelijke groet,
 
H.L.J. Eland

wimtegels

Dit topic wordt al uitgebreid besproken in: Een geheim rapport van Sovon over de huiskraai?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.0.html

Ik heb LNV gevraagd of er inderdaad een formeel besluit over de huiskraai genomen is, ik heb daar nog geen antwoord op. Voor meer info zie bovenstaand topic
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rapunzel

Citaat van: moose op februari 16, 2010, 21:17:11 PM
Huiskraai moet onze natuur uit14 februari 2010Huiskraai moet onze natuur uit In Hoek van Holland woont sinds ruim 15 jaar een kolonie huiskraaien. Deze van oorsprong Aziatische vogels zijn waarschijnlijk per schip het land binnengekomen. Het zijn er 27 en ze zouden op het punt staan zich over de Randstad en uiteindelijk over de rest van Nederland te verspreiden. De soort is "een invasieve exoot die exponentieel toeneemt", vindt het ministerie van Landbouw en Natuurbeheer. En daarom moeten ze weg, vindt LNV.

http://www.radio1.nl/contents/12843-huiskraai-moet-onze-natuur-uit?au...

Hoe kan een soort die in 15 jaar niet verder is gekomen dan 27 exemplaren een exponentieel toenemende soort zijn. Ik zou wel eens willen hoe die exponentiele functie (kromme) er dan wiskundig uitziet. Kan LNV zich niet beter bezig houden met een adequate afhandeling/bestrijding van de Q koorts, nare Aziatische steekmuggen, overbrengers van West Nile virus e.d.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

frankw


wimtegels

Vandaag antwoord gekregen van het ministerie over de huiskraai. Wordt er niet echt veel wijzer van. De link levert ook niet echt iets op.
Hieronder het antwoord

Beste Wim,

Dit is uitvoering van bestaand beleid. Dit beleid staat beschreven in de
beleidsnota Invasieve exoten, zie de link voor het document:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640321&_dad=portal&_schema
=PORTAL&p_file_id=22123

Wanneer de vangactie van start gaat en wie het gaat uitvoeren is nog
niet bekend.

Met vriendelijke groeten,

Marije Mulder
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels