Geheim rapport van SOVON over de huiskraai/Huiskraaien, wat moeten we ermee?

Gestart door Klaas van Dijk, februari 01, 2010, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

CiteerKonijn is inderdaad ook een exoot

Dat is een apart geval toch? Die had eventueel ook op eigen kracht nog een heel eind kunnen komen?

Jeroen Nagtegaal

Konden ze de Pyreneeen dan ook over? Overiegens heeft de natuur daar wel een belans in gevonden en is de soort nodig voor andere soorten (Tapuit)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

@Jeroen: Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer inheemse soorten de komende jaren zullen verdwijnen. En dat zal niets met exoten te maken hebben. Inderdaad zijn soorten als bijvoorbeeld ortolaan, ooievaar en raaf in het verleden ook succesvol uitgeroeid. Ik kan me voor een groot deel wel vinden in het verhaal van Wim eigenlijk. Ik zie niet zoveel heil in een discussie als de vraag of het ueberhaupt zinvol is exoten te bestrijden niet relevant is voor de vraag of we het gaan doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 21:07:14 PMOverigens begrijp ik uit de medewerking van Hisko dat als ik waarnemingen van huiskraai op wrn.nl invoer, er een reëele kans is dat ik daarmee ongevraagd meehelp aan het uitroeien van de huiskraai in Nederland?
hoi Vincent,
Yep, zie pagina 12 van het Sovon rapport: "(...). Om een beter beeld te krijgen van de verspreiding van de Nederlandse gevallen zijn de waarnemingenbestanden van SOVON en Waarneming.nl geanalyseerd.(...)." Natuurlijk een fluitje van een cent in het geval van waarneming.nl, want alles staat gewoon online & is voor iedereen in een oogwenk te downloaden & te analyseren. De Sovondatabank is niet openbaar. Maar daar staat tegenover dat een toenemend aantal vogeltellers niet langer toestaat dat Sovon hun telgegevens zonder toestemming vooraf van de teller voor externe -betaalde- projecten gebruikt. Dan kun je dus als vogelteller van Sovon gewoon zeggen dat jouw gegevens over de Huiskraai niet voor dit project gebruikt mogen worden.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Ha die Klaas,

Maar dan heb ik dus de keus tussen of geen enkele waarneming (van willekeurig welke soort) meer aan geen enkele werkgroep/PGO doorgeven of SOVON-teller worden met als enige doel voorkomen dat mijn waarnemingen niet meer voor wat mij betreft dubieuze zaken gebruikt worden. Dan lijkt mij geen huiskraaien invoeren voor mij toch verreweg de beste oplossing: Het zal verder geen negatieve invloed hebben op zaken waar ik achter sta, en mijn geweten blijft schoon. Wel jammer dat er geen sjiekere optie is. Maar goed, gingen de gegevens over kleine zwanen niet ook naar dat clubje griephobbyisten?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wimtegels

Terwijl ik me langzaam afvraag of dit topic gezien de ontwikkeling niet meer onder het board exoten thuishoort wil ik toch nog iets in de strijd gooien:

Het nemen van geen besluit is erger dan het nemen van een fout besluit.

Er is geen beleid wat betreft de exoten. Ik vind het van de zotte dat de wilde eend zomaar afgeschoten mag worden en dat over de bijlgans vaak moeilijk wordt gedaan. Daarbij is het niet maatgevend wat ik denk. Dan zag Nederland er heel anders uit.
Probleem is dat diegenen die wij democratisch gekozen hebben geen helder standpunt in durven te nemen. De en soort bestrijden we te vuur en te zwaard en over andere soorten nemen we geen besluit. Conclusie: vlees nog vis. Fus worden we allemaal vegetarier, sorry plantenliefhebbers!

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Politiek neem een besluit. Accepteer dat globalisering betekend dat er een totaal ander soortensamenstelling komt. Of bestrijd deze gevolgen zolang het nog praktisch uitvoerbaar en betaalbaar is.

Zolang leven blijft bestaan zal er een evolutie zijn, dat is op zich geen probleem. Als mens hebben we voorlopig een grote invloed op dit proces. En de verantwoordelijkheid daarvoor moeten we dragen. Dat houdt volgens mij ook in dat degenen die namens ons beslissen namens ons een helder standpunt innemen. Dan kunnen we hen daar ook op afrekenen zoals dat hoort in een democratie.
Net zo goed als dat het een onderdeel van democratie s dat je moet accepteren dat besluiten soms anders uitvallen dan je persoonlijk zou willen.

Besluiten hebben we nodig, ook in deze zaak. Anders lullen we in 2050 nog over datgene wat we in 2010 hadden moeten doen. Krijgt dit topic lekker veel berichten ;D
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Vincent Hart

Het is natuurlijk ook lastig exotenbeleid te baseren op een soort die tegelijkertijd exoot en inheems is:
CiteerWat een exoot of geen exoot is, wordt vastgesteld door LNV (en niet door de Commissie Systematiek Nederlandse Avifauna, mocht u dat soms denken). Het begrip exoot leunt daarbij vooral op de beschemde status die inheemse soorten (grofweg de niet-exoten) hebben.
De actuele kennis hieromtrent wordt o.a. vastgelegd in de Nederlandse soortendatabase die te raadplegen is via: www.nederlandsesoorten.nl

Voor de Huiskraai is hier iets opmerkelijks aan de hand:
Met betrekking tot de status wordt het een exoot(2c) genoemd.
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464941075&tab=presenceAndDistribution
Exoot(2c) staat voor:
2c Exoot: incidentele voortplanting
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich minder dan 10 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).
Het feit de Huiskraai in Nederland voorkomt, is dus een doelbewuste actie van de mens geweest, aldus LNV. Blijkbaar heeft een schipper op zee precies een op zijn laatste krachten vliegende Huiskraai weten te onderscheppen en bij Hoek van Holland van het dek gebonjourd.

Vervolgens is het weer opmerkelijk dat het een beschermde soort volgens de Flora- en Faunawet betreft.
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464941075&tab=conservation
Hier wordt verwezen naar een lijst van INHEEMSE diersoorten, gepubliceerd op 13 november 2001, Staatscourant nr. 220.
Te vinden via: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2001-220-p220-SC31696.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dStaatscourant%26dpr%3dAnderePeriode%26spd%3d20011113%26epd%3d20011113%26sdt%3dDatumPublicatie%26pnr%3d1%26rpp%3d10%26_page%3d2%26sorttype%3d1%26sortorder%3d4&resultIndex=11&sorttype=1&sortorder=4
En ja hoor, de Huiskraai staat er gewoon tussen als inheemse diersoort.
Samengevat: volgens LNV is de Huiskraai een beschemde, inheemse exoot!!!
(Ricardo van Dijk, mailinglijst EBNNL)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wimtegels

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 23:11:05 PM
Het is natuurlijk ook lastig exotenbeleid te baseren op een soort die tegelijkertijd exoot en inheems is:

Het is lastig sluitende wet en regelgeving te maken. Niet alleen het maken, maar als het gemaakt is ook nog de uitvoering.

Bij wazig wetgeving zoals hierboven kun je lekker zwalken zoals het in je kraam te pas komt.

En, als je maar lang genoeg wacht is het geen exoot meer en ben je van alle zeik af.

Daar baal ik van >:D 
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ArjenDrost †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 22:12:27 PM
en overzomerende Brandgans?
Wat is hier mis mee? Een deel zullen gewoon de normale vogels zijn die niet meer wegtrekken (ze zijn in de jaren '80 ook "ineens" op Gotland blijven hangen, ipv helemaal naar Siberie door te vliegen...
Zou ik niet exotisch willen noemen...


Ok, vast wel aangevuld met wat ontsnapte exemplaren. Maar als het alleen ontsnapte exemplaren zouden zijn, dan zou het al veel eerder gebeurd zijn (lijkt me), brandganzen worden al wel langer gehouden...


Groeten, Arjen (die het probleem met de Huiskraaien ook niet echt ziet).

Gerard Troost

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 22:45:32 PM
Ha die Klaas,

Maar dan heb ik dus de keus tussen of geen enkele waarneming (van willekeurig welke soort) meer aan geen enkele werkgroep/PGO doorgeven of SOVON-teller worden met als enige doel voorkomen dat mijn waarnemingen niet meer voor wat mij betreft dubieuze zaken gebruikt worden. Dan lijkt mij geen huiskraaien invoeren voor mij toch verreweg de beste oplossing: Het zal verder geen negatieve invloed hebben op zaken waar ik achter sta, en mijn geweten blijft schoon. Wel jammer dat er geen sjiekere optie is. Maar goed, gingen de gegevens over kleine zwanen niet ook naar dat clubje griephobbyisten?
Maar wat nou als blijkt dat jou waarnemingen er juist voor hadden kunnen zorgen dat de soort niet "verbannen" zou worden.. Wie weet groeit de populatie niet meer de komende jaren (of neemt tie zelfs af -> strenge winters en zo)
Gr
Gerard
ps: SOVON-teller had je natuurlijk (in navolging van zeer vele anderen) allang moeten zijn :police:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

garryb

#100
Dat Huiskraaiennesten niet/lastig te vinden zouden zijn is regelrechte flauwekul, ze broedden in 2009 onder meer gewoon pal langs een openbaar fietspad. Zelfs met je ogen dicht kun je de nesten nog wel vinden, zo vocaal zijn ze! Getuige de ingevoerde waarnemingen kijken de meeste mensen helaas niet verder dan de boulevard e.o.
Garry

Klaas van Dijk

Citaat van: gtroost op februari 02, 2010, 23:42:17 PM
Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 22:45:32 PM
Ha die Klaas, maar dan heb ik dus de keus tussen of geen enkele waarneming (van willekeurig welke soort) meer aan geen enkele werkgroep/PGO doorgeven of SOVON-teller worden met als enige doel voorkomen dat mijn waarnemingen niet meer voor wat mij betreft dubieuze zaken gebruikt worden. Dan lijkt mij geen huiskraaien invoeren voor mij toch verreweg de beste oplossing: Het zal verder geen negatieve invloed hebben op zaken waar ik achter sta, en mijn geweten blijft schoon. Wel jammer dat er geen sjiekere optie is. Maar goed, gingen de gegevens over kleine zwanen niet ook naar dat clubje griephobbyisten?
Maar wat nou als blijkt dat jou waarnemingen er juist voor hadden kunnen zorgen dat de soort niet "verbannen" zou worden.. Wie weet groeit de populatie niet meer de komende jaren (of neemt tie zelfs af -> strenge winters en zo) Gr Gerard ps: SOVON-teller had je natuurlijk (in navolging van zeer vele anderen) allang moeten zijn.
hoi Vincent,
Er is een groot voordeel om juist wel Sovon-teller te zijn. Want jij bent dan namelijk 'bronhouder' van jouw eigen telgegevens en je mag (nog sterker, je hebt het recht) als 'bronhouder' zelf te bepalen wat er met je telgegevens gebeurt. Vanzelfsprekend mag Sovon jouw telgegevens vrijelijk & zonder overleg gebruiken voor allerlei landelijke & internationale trends / overzichten etc.
Maar dat ligt anders bij regionale / locale trends / ontwikkelingen (zijn altijd extra opdrachten voor Sovon die extern worden gefinancierd) en/of het leveren van jouw gegevens aan externen (bv adviesburo's) en/of gebruiken voor rapporten à la het Huiskraaienadvies. Dan kun je (hoeft niet, erg zijn genoeg tellers die Sovon vrijelijk de hand geven) aangeven dat eerst met jou overlegd moet worden of en op wat voor manier jouw gegevens gebruikt kunnen worden. En dat kan ook betekenen dat er op één of andere manier een terugkoppeling met jou plaats moet vinden, oa om er zeker van te zijn dat de jouw gegevens op een juiste manier gebruikt worden.

En Gerard heeft ook gelijk dat 'niet doorgeven' uiteindelijk averechts zal werken. Want dan weten we namelijk niets.

Groetjes, Klaas

rinsevdvliet

#102
Citaat van: rinsevdvliet op februari 03, 2010, 11:23:29 AM
Citaat van: rinsevdvliet op februari 02, 2010, 20:59:24 pm<blockquote>Van: http://www.vwgdenhaag.nl/verslagen/waarnemingen_03.htm:

De Huiskraaien van Hoek van Holland ondernemen steeds meer pogingen om hun areaal uit te breiden. Vanaf 16 april 2003 werden maximaal vier vogels gezien in Ockenburg, Den Haag, waar bij een paar zelfs nestbouw en voedseloverdracht werd waargenomen. Tegelijkertijd werden elders op Solleveld - bij de watertoren van Monster - nog eens twee vogels gezien. In mei waren de vogels van Ockenburgh echter verdwenen (er was nog een losse waarneming op de 10e), zodat er van een broedgeval geen sprake was. Tot 28 mei waren er nog wel af en toe meldingen van een exemplaar rondom de watertoren.

Zowel in 2004 als in 2005 waren er waarnemingen rond Den Haag, waarbij ook park Ockenburg weer werd bezocht, maar werd geen broedpoging meer ondernomen.

Maar wat zegt VWG Solleveld ervan? Ik heb de verslagen niet bij de hand.
Wat ik eerder zei kwam van Sovon.

--
Groeten, Herman van der Meer
</blockquote>
 

Dag Herman,

VWG Den Haag en VWG Solleveld zijn doorgaans twee handen op één buik. VWG Solleveld beschikt over dezelfde informatie (zeker in het geval van park Ockenburg) verzameld door (deels) dezelfde mensen.

Mvg,

Rinse vd Vliet

Klaas van Dijk

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 21:07:14 PM
CiteerRisico-assessment
• Wat zijn de mogelijke introductiewijzen voor de binnenkomst van de Huiskraai in Nederland?
• Hoe waarschijnlijk is het dat de Huiskraai zich permanent vestigt in Nederland en wat zijn de
meest risicovolle gebieden?
• Hoe zal de huidige populatie van de Huiskraai in Nederland zich in de toekomst ontwikkelen?
• Hoe omvangrijk is de schade die de Huiskraai in zijn huidige verspreidingsgebied toebrengt en
welke schade valt in Nederland te verwachten als de Huiskraai zich tot invasieve exoot
ontwikkelt?
Risico-management
• Welke mogelijkheden zijn er om nieuwe introducties van de Huiskraai te voorkomen?
• Welke mogelijkheden zijn er om de reeds in Nederland aanwezige Huiskraaien te elimineren?
• Welke mogelijkheden zijn er om de huidige huiskraaipopulatie te beheren, zodanig dat verdere
verspreiding en schade minimaal zijn?
Je zou voor de grap eens moeten proberen een artikel met zo'n onderzoeksopzet (eerste vraag uitgezonderd) bij een wetenschappelijk tijdschrift in te leveren. LNV is een veel en veel grotere bedreiging voor de natuur in NL dan die huiskraaien ooit zullen worden. Jammer, Sovon.
Vandaag deel 8 van de Cramp uit de kast gehaald en het stuk over de Huiskraai maar eens even doorgelezen. En dan valt me wat op. Het stuk in de Cramp is neutraal geschreven, terwijl het rapport van Sovon over de Huiskraai één en al mineur uitademt.

Want in het rapport van Sovon staan (praktisch) alleen maar negatieve zaken over de Huiskraai. Wellicht misschien ook (een beetje) opgeblazen / uitvergroot / veralgemeniseerd? Wat als je de naam 'Huiskraai' vervangt door de naam 'Zwarte Kraai' (en/of 'Kauw') en lijstjes gaat maken van alle negatieve zaken m.b.t. Kauw en Zwarte Kraai? En daarbij nog eens even wat rondbelt naar jagers/boeren c.s. en hun bevindingen ook in je rapport verwerkt? Ergo: hoe erg is het allemaal wat je opsomt? En in wat voor perspectief moet je het allemaal zien?

Spreek met boeren/jagers c.s. en spit alle rapporten van het Jachtfonds / Faunafonds door & je krijgt ook een gigawaslijst aan schade etc. over soorten als Kauw en Zwarte Kraai. En ook doemscenario's over aantalsontwikkelingen die de hemel ingroeien (tenzij krachtig wordt ingegrepen).

Via de Cramp kwam ik er trouwens ook achter dat er (in ieder geval in 1994) slechts één serieuze studie in de WP (Egypte) was uitgevoerd & opgeschreven (een artikel in 'de Giervalk' door Rob Bijlsma & Peter Meininger). Nog even één mooi citaat uit de Cramp: 'Although cautious, will take any opportunity to scavenge or steal food at human habitations, even entering houses to take it from the tables, making it a major pest species and health risk over much of its range (div bronnen).'

Groetjes, Klaas

tekenaar

#104
even iets over inteelt dan maar, want ik lees dat dat niet erg duidelijk is.

Inteelt = wat gebeurt wanneer verwachte individuen zich met elkaar voortplanten.

Een gevolg van inteelt kan zijn dat negatieve eigenschappen tot uiting komen bij de nakomelingen. Dus vaker optreden van kleurvarianten, hogere vatbaarheid voor ziekten enz. Bij de huiskraaien is een exemplaar waargenomen met een vergroeide snavel: dit kan iets te maken hebben met inteelt maar het kan evengoed door een beschadiging komen.

Maar: inteelt hoeft lang niet altijd schadelijk te zijn. Er zijn legio voorbeelden van sterk ingeteelde dieren, die helemaal gezond zijn. Een voorbeeld van een dier wat iedereen kent: alle goudhamsters in gevangenschap stammen af van 1 vrouwtje met jongen wat in 1930 in het wild is gevangen. Toch zijn de meeste goudhamsters best gezond.

Hier zit een heleboel theorie aan vast, maar waar het op neer komt: je kan niet met zekerheid voorspellen bij welke dieren je negatieve aspecten van inteelt te zien kan krijgen, en bij welke niet. Best kans dat de huiskraaien last krijgen van inteelt, maar evengoed kans dat ze enorm intelen zonder dat er ooit iets van te zien zal zijn. Om over de combinatie van inteelt met natuurlijke selectie nog maar niet te spreken (inteeltgevoelige dieren zullen worden uitgeselecteerd). Bovendien is er steeds weer een kans dat onverwante exemplaren op dezelfde manier binnen komen en de populatie aanvullen.

Er op rekenen dat inteelt wel zal voorkomen dat ze zich uitbreiden is wel erg kop-in-het-zand. Dat heeft met de nijlganzen ook niet geholpen (stammen waarschijnlijk bijna allemaal af van 1 paartje wat ooit in den Haag is ontsnapt ...).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Citaat van: tekenaar op februari 05, 2010, 20:18:43 PM
even iets over inteelt dan maar, want ik lees dat dat niet erg duidelijk is.

Inteelt = wat gebeurt wanneer verwachte individuen zich met elkaar voortplanten.

Kleine correctie: verwachte moet zijn verwante individuen

Een gevolg van inteelt kan zijn dat negatieve eigenschappen tot uiting komen bij de nakomelingen. Dus vaker optreden van kleurvarianten, hogere vatbaarheid voor ziekten enz. Bij de huiskraaien is een exemplaar waargenomen met een vergroeide snavel: dit kan iets te maken hebben met inteelt maar het kan evengoed door een beschadiging komen.

Maar: inteelt hoeft lang niet altijd schadelijk te zijn. Er zijn legio voorbeelden van sterk ingeteelde dieren, die helemaal gezond zijn. Een voorbeeld van een dier wat iedereen kent: alle goudhamsters in gevangenschap stammen af van 1 vrouwtje met jongen wat in 1930 in het wild is gevangen. Toch zijn de meeste goudhamsters best gezond.

Hier zit een heleboel theorie aan vast, maar waar het op neer komt: je kan niet met zekerheid voorspellen bij welke dieren je negatieve aspecten van inteelt te zien kan krijgen, en bij welke niet. Best kans dat de huiskraaien last krijgen van inteelt, maar evengoed kans dat ze enorm intelen zonder dat er ooit iets van te zien zal zijn. Om over de combinatie van inteelt met natuurlijke selectie nog maar niet te spreken (inteeltgevoelige dieren zullen worden uitgeselecteerd). Bovendien is er steeds weer een kans dat onverwante exemplaren op dezelfde manier binnen komen en de populatie aanvullen.

Er op rekenen dat inteelt wel zal voorkomen dat ze zich uitbreiden is wel erg kop-in-het-zand. Dat heeft met de nijlganzen ook niet geholpen (stammen waarschijnlijk bijna allemaal af van 1 paartje wat ooit in den Haag is ontsnapt ...).
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


Gerard Troost

#107
Citaat van: cursorius op februari 08, 2010, 11:58:22 AM
http://www.depers.nl/binnenland/430416/Huiskraai-vliegende-hooligan.html
huh?

Intussen is het ministerie overstag. 'Echt nieuws', zegt Marianne Wuite van het ministerie. Ze willen de huiskraaien gaan vangen. Allemaal.
Ze zijn nog op zoek naar een dierentuin, die wel een groep huiskraaien kan gebruiken.

edit: bron bovenstaand artikel
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Als huiskraaien net zo tam te krijgen zijn als kauwtjes... doe mij maar een gezellige harrie huiskraai op m'n kamer O0
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

wimtegels

Citaat van: gtroost op februari 08, 2010, 12:30:59 PM

Intussen is het ministerie overstag. 'Echt nieuws', zegt Marianne Wuite van het ministerie. Ze willen de huiskraaien gaan vangen. Allemaal.
Ze zijn nog op zoek naar een dierentuin, die wel een groep huiskraaien kan gebruiken.

Bron? Of heb je met Marianne Wuite gebeld?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ArjenDrost †

Citaat van: wimtegels op februari 08, 2010, 13:47:00 PM

Bron? Of heb je met Marianne Wuite gebeld?
Misschien wel het artikel wat hij quote in diezelfde post...

wimtegels

Zie het inderdaad staan in het artikele. Vind het echter vreemd dat het ministerie daar nog geen persbericht over heeft doen uitgaan. Dat vind ik doorgaands een beetje betrouwbaarder dan een of ander krantenartikel.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Gerard Troost

Citaat van: wimtegels op februari 08, 2010, 13:47:00 PM
Citaat van: gtroost op februari 08, 2010, 12:30:59 PM

Intussen is het ministerie overstag. 'Echt nieuws', zegt Marianne Wuite van het ministerie. Ze willen de huiskraaien gaan vangen. Allemaal.
Ze zijn nog op zoek naar een dierentuin, die wel een groep huiskraaien kan gebruiken.

Bron? Of heb je met Marianne Wuite gebeld?
Bron is inderdaad dat artikel.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Klaas van Dijk

Wat is dat eigenlijk, het 'Platform invasieve exoten'? http://www.invasieve-exoten.nl/pagina23.html Een eenmansactie ofzo? Kent iemand mensen die daarin actief zijn? Via knip/plak: "Aanleiding tot oprichting platform. Invasieve exoten vormen één van de grootste bedreigingen voor de biodiversiteit en de natuur en hebben - direct danwel indirect - belangrijke effecten op het milieu. Toch weigeren de Nederlandse natuur- en milieuorganisaties zoals WNF, Greenpeace, stichting Natuur en Milieu, Natuurmonumenten en Milieudefensie om iets aan het onderwerp te doen. Daarom is het initiatief genomen voor het platform "Stop invasieve exoten".

En wie is de motor achter http://invasieve-exoten.nieuwslog.nl/article/invasieve-exoten_96653/Huiskraai_dreigt_plaag_te_worden.html?www Kent iemand 'Wilfred' (marjolein.wilfred@hetnet.nl)?

Gerard weet misschien ook wel meer over de uitspraak van Wilfred dat het Sovon-rapport (eerst?) geheim was. Hoe lang stond het al wel niet gewoon op de site van Sovon?

Groetjes, Klaas


Gerard Troost

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 08, 2010, 14:28:44 PM
Gerard weet misschien ook wel meer over de uitspraak van Wilfred dat het Sovon-rapport (eerst?) geheim was. Hoe lang stond het al wel niet gewoon op de site van Sovon?

Dit rapport is niet geheim, anders zou het niet op www.sovon.nl staan. Ik zou ook niet weten waarom het geheim zou moeten zijn, niets in het rapport duidt op iets geheims. Wat ik me wel kan voortellen is dat het rapport pas beschikbaar is gekomen voor die Wilfred nadat het "officieel" opgeleverd was.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Cygnus

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 08, 2010, 14:28:44 PM
Hoe lang stond het al wel niet gewoon op de site van Sovon?
Een dag voor Klaas van Dijk dit topic opgestart heeft had ik toevallig nog op de site van SOVON gekeken of er nog nieuwe rapporten waren. Toen stond het er volgens mij nog niet op. Dus volgens mij is het geplaatst op 31 januari of 1 februari 2010.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gerard Troost

Citaat van: Cygnus op februari 08, 2010, 15:24:59 PM
Toen stond het er volgens mij nog niet op. Dus volgens mij is het geplaatst op 31 januari of 1 februari 2010.
Dat klopt, maar alle rapporten die nog niet af zijn staan ook niet op sovon.nl...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Cygnus

Citaat van: gtroost op februari 08, 2010, 15:30:09 PM
Citaat van: Cygnus op februari 08, 2010, 15:24:59 PM
Toen stond het er volgens mij nog niet op. Dus volgens mij is het geplaatst op 31 januari of 1 februari 2010.
Dat klopt, maar alle rapporten die nog niet af zijn staan ook niet op sovon.nl...
Mooi dat in ieder geval nu duidelijk is wanneer het is geplaatst. De melding onderaan de "rapporten-pagina" op de SOVON site (daar staat: "gewijzigd op: 15 januari 2010") suggereerde dat het rapport er al minimaal 2 weken op zou moeten hebben gestaan zonder dat het iemand opgevallen was).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gerard Troost

Citaat van: Cygnus op februari 08, 2010, 16:25:26 PM
Citaat van: gtroost op februari 08, 2010, 15:30:09 PM
Citaat van: Cygnus op februari 08, 2010, 15:24:59 PM
Toen stond het er volgens mij nog niet op. Dus volgens mij is het geplaatst op 31 januari of 1 februari 2010.
Dat klopt, maar alle rapporten die nog niet af zijn staan ook niet op sovon.nl...
Mooi dat in ieder geval nu duidelijk is wanneer het is geplaatst. De melding onderaan de "rapporten-pagina" op de SOVON site (daar staat: "gewijzigd op: 15 januari 2010") suggereerde dat het rapport er al minimaal 2 weken op zou moeten hebben gestaan zonder dat het iemand opgevallen was).
Hmm, interessant, dat slaat in elk geval niet op de lijst met publicaties, maar op die 2 regels tekst bovenaan de pagina. Ik zal het aanpassen. Dank voor de melding.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen