Geheim rapport van SOVON over de huiskraai/Huiskraaien, wat moeten we ermee?

Gestart door Klaas van Dijk, februari 01, 2010, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Hoek van Holland: eerste Europese populatie
Naar alle waarschijnlijkheid is één paartje huiskraaien in 1994 aan boord van een schip uit Egypte in Hoek van Holland terechtgekomen. In 1997 kwam het paar tot broeden en was daarmee het eerste broedgeval van deze vogelsoort in Europa en tevens het eerste broedgeval in een gematigd klimaat. De populatie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid (met zo'n 23 % per jaar) en bestaat op dit moment uit zeker 27 exemplaren.


Als het met 1 paar is begonnen, zou het zo onderhand dan niet een (incestueuze) steriele populatie moeten zijn? Of is het door de jaren heen aangevuld met nieuwe verstekelingen? Of is er maar één vruchtbaar paar die nu al 25 jongen hebben grootgebracht? Hoe oud worden huiskraaien? Vragen, vragen...


Overigens wordt er gesproken over een internationale verantwoordelijkheid die Nederland draagt om de huiskraai te bestrijden, daar het de enige populatie in Europa is. Vreemd, ik dacht dat we internationale verantwoordelijkheid hadden voor het behoud van biodiversiteit. Benieuwd of het zo uit te leggen is dat het verwijderen van 1 soort, het behoud van andere soorten garandeert of in ieder geval bevordert.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

redmar_woudstra

Goede vraag Joost! Dat vraag ik mij ook al tijden af: die Huiskraaien moeten straks toch twee snavels, drie vleugels of 3 ogen krijgen  van alle inteelt!
groet,
Redmar

wimtegels

Ik ben zeer benieuwd welke actie wordt ondernomen en hoe lang ermee gewacht wordt.
Als er ingegrepen wordt moet het nu.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ArjenDrost †

Citaat van: wimtegels op februari 01, 2010, 23:23:07 PM
Als er ingegrepen wordt moet het nu.
Volgens mij hoorde ik dat 10 jaar geleden ook al zeggen... Toen is er ook niks gedaan en zie eens wat voor ramp we nu hebben met die vogels.... Het zijn er al wel 27!!

wimtegels

Je kent de S-kromme uit de populatie dynamica toch?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Bas vd Burg

#6
Ik heb me eigenlijk altijd weinig verdiept in deze soort, maar heb eigenlijk altijd wel verhalen gehoord over het bestrijden van de Huiskraai. Deze verhalen begonnen al toen de vogels in 1994 opdoken.

De groep is van 1997 (2 vogels) gegroeid naar 27 vogels in 2009. Op zich een enorme stijging van de populatie en als je dit door zou rekenen naar 2020 dan zit je op 260+ vogels (uitgaande van die 23% populatiestijging per jaar). Heb trouwens geen rekening gehouden met populatiedynamica oid, gewoon in excel 27+23%=33+23%=41+.....

Maar zijn er nu al signalen dat de soort problemen veroorzaakt of wil men nu eindelijk stappen ondernemen voordat het te laat is??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Het rapport blijkt overigens ook op de site van Sovon te staan (geen idee wanneer het erop is gezet). Zie
http://www.sovon.nl/pdf/SOVON-onderzoeksrapport_2009_08_huiskraai.pdf

Joost roert een goed punt aan. Daar moet ik nog eens even goed over nadenken. Zijn er vergelijkbare gevallen van een sterk groeiende populatie die zich ontwikkeld heeft uit 2 adulten?

Groetjes, Klaas

Bas vd Burg

Ik mis in het rapport wel het voorkomen van de Huiskraaien in Zuid-Afrika. De soort komt hier voor rondom het vliegveld van Kaapstad (zelf waargenomen in 2007). En volgens mij zit de soort ook in andere steden (Durban?)


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Klaas van Dijk

hoi Bas,

En wat denk je van Jemen? Zelf was ik afgelopen oktober/november in Jemen en langs de kust (maar niet in het binnenland!) zaten overal Huiskraaien. Tussen Al Mukalla en Aden (langs de Golf van Aden) in iedere kustplaats Huiskraaien (honderden in Aden); bij al Khawka (Rode Zee) > 1000 Huiskraaien (slaaptrek).

Groetjes, Klaas

peterlindenburg

als ik sectie 4.4, Impact, van het rapport zo diagonaal eens doorlees dan kunnen we The Birds van Hitchcock nog eens real life gaan meemaken!

Justin Jansen

In Australie leggen ze Huiskraaien na ontdekking snel genoeg om (zat er 1 in Sydney vorig jaar), ze hebben daar al genoeg problemen (net zoals wij overigens in Nederland) met geintroduceerde soorten. Daardoor heeft de Huiskraai nog geen vaste voet aan de grond gekregen in Australie.
M.v.g., Justin Jansen


Oenanthe

Waarom zijn ze hier nog niet bestreden? Misschien speelt mee dat o.a. de CDNA (en wie weet nog meer instanties) huiskraaien niet als exoten beschouwen omdat meereizen als verstekeling op schepen bij deze soort als een normale manier van verspreiden wordt beschouwd. Nu is van 2 naar 27 in 15 jaar niet echt een bevolkingsexplosie maar ik ben me ervan bewust dat het voor bestrijding te laat is als je wacht op een bevolkingsexplosie. Anderzijds: de aarzelende toename kan erop wijzen dat er hier niet echt ruime levensmogelijkheden zijn. Misschien is er geen niche vrij en dan blijven de aantallen binnen de perken, als ze zich al handhaven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Waarop is dat aantal van 27 gebaseerd eigenlijk? Is dat het hoogste aantal waargenomen exemplaren op één dag van één persoon?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 02, 2010, 09:28:54 AM
Beste mensen,

.........

Joost roert een goed punt aan. Daar moet ik nog eens even goed over nadenken. Zijn er vergelijkbare gevallen van een sterk groeiende populatie die zich ontwikkeld heeft uit 2 adulten?

Groetjes, Klaas
In principe is dit zeker mogelijk. Inteelt en weinig variatie in de genenpoel zijn twee verschillende zaken.
Bij inteelt hebben ouders heel weinig afwijkend erfelijk materiaal. Dit heeft als gevolg dat recessieve zwakke eigenschappen eerder bij elkaar komen en dus zwakke exemplaren geboren worden. Hetzelfde geld echter ook voor de "goede eigenschappen. Bij inteelt zullen dus meer uitschieters naar boven en naar beneden vorkomen. Dit principe wordt bewust toegepast bij het ontwikkelen van nieuwe rassen of stammen van huisdieren.

Een beperkte genenpoel is op termijn gevaarlijk. Omdat de soort weinig afwijkend genetisch materiaal heeft is ze minder flexibel bij het aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Hoe weten we trouwens zeker dat alle dieren afkomstig zijn van het eerste paartje? Hoe groot is de kans op nieuwe verstekelingen??
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Bas vd Burg

Citaat van: Oenanthe op februari 02, 2010, 10:36:50 AM
Waarom zijn ze hier nog niet bestreden? Misschien speelt mee dat o.a. de CDNA (en wie weet nog meer instanties) huiskraaien niet als exoten beschouwen omdat meereizen als verstekeling op schepen bij deze soort als een normale manier van verspreiden wordt beschouwd. Nu is van 2 naar 27 in 15 jaar niet echt een bevolkingsexplosie maar ik ben me ervan bewust dat het voor bestrijding te laat is als je wacht op een bevolkingsexplosie. Anderzijds: de aarzelende toename kan erop wijzen dat er hier niet echt ruime levensmogelijkheden zijn. Misschien is er geen niche vrij en dan blijven de aantallen binnen de perken, als ze zich al handhaven.

Maar kennelijk weten ze zich toch te handhaven als je ziet dat in 15 jaar het aantal is toegenomen? Of zie ik dat verkeerd?

Waar ik wel benieuwd naar ben, net als Wim, is de vraag of wellicht verse aanvoer is van Huiskraaien of dat de huidige populatie is ontstaan uit de vogels van 1994. Lastig, zo niet onmogelijk te onderzoeken, maar toch iets om bij stil te staan?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Justin Jansen

Wat gegevens, ff snel bij elkaar geraapt. Het begon met twee vogels in 1994, toen eentje erbij in November 1995 in Renesse, in 1998 in Groningen/Friesland, en ook het eerste broedgeval in Hoek van Holland. In 1999 een trekkende vogel op Breskens en in december 1999 in Muiden en Utrecht en pas in 2001 praten we over 5 vogels in Hoek van Holland. Dus de soort vestigde zicht pas in 2001 definitief, en dan is de progressie van 5 vogels in 2001 naar 27 vogels in 2009 behoorlijk groot. En dan zijn de her en der in Nederland rondzwervende vogels niet meegenomen.
M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

Je weet natuurlijk nooit hoe de situatie uit gaat pakken, maar het idee hier is om dat niet af te wachten. Beter 27 Huiskraaien afschieten (hadden er ook 2-3 kunnen zijn als er eerder was ingegrepen) dan risico lopen op een ecologische 'ramp' (het wegconcurreren van Kauwtjes bijvoorbeeld).

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 10:52:28 AM
Waarop is dat aantal van 27 gebaseerd eigenlijk? Is dat het hoogste aantal waargenomen exemplaren op één dag van één persoon?
van deze ? http://waarneming.nl/waarneming/view/3439182
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wimtegels

Dus we gaan er van uit dat het hoogste aantal bij elkaar geziene vogels ook gelijk de hele populatie is. Dan zitten er drie bevers aan de Roer.............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Klaas van Dijk

Citaat van: Bas vd Burg op februari 02, 2010, 11:39:09 AMMaar kennelijk weten ze zich toch te handhaven als je ziet dat in 15 jaar het aantal is toegenomen? Of zie ik dat verkeerd? Waar ik wel benieuwd naar ben, net als Wim, is de vraag of wellicht verse aanvoer is van Huiskraaien of dat de huidige populatie is ontstaan uit de vogels van 1994. Lastig, zo niet onmogelijk te onderzoeken, maar toch iets om bij stil te staan?
hoi Bas,
In het rapport (pagina 16-18) is te lezen dat er eigenlijk bitter weinig bekend is over de situatie na 2002 (dus qua aantallen broedparen, locatie van de nesten, al dan niet nieuwe aanvoer etc.). Deels hebben we dat natuurlijk aan onszelf te wijten (hadden we het maar beter moeten opschrijven / bekijken). En ook over mogelijk verse nieuwe aanvoer is gewoon niets bekend. Kan dus wel het geval zijn geweest, of niet. En hoe zeker weten we dat er niet allang regelmatig Huiskraaien worden neegeknald? Denk jij dat onze 'jachtvrinden' het onderscheid kennen tussen Huiskraai en Zwarte Kraai en/of Kauw?

Misschien is het rapport wel een aanleiding om de situatie vanaf dit voorjaar wel goed te volgen. Dus ieder jaar precies in kaart brengen hoeveel broedparen er zijn, waar ze nestelen en wat het broedsucces is. Moet niet al te moeilijk zijn.

En het rapport is eigenlijk niet veel meer dan een literatuurstudie. Dus alle archieven zijn geraadpleegd, inderdaad inclusief waarneming.nl (staat ook duidelijk in het rapport). Daarnaast is een (kort?) eenmalig bezoek aan het gebied gebracht.

Groetjes, Klaas

wumizusume

Citaat van: Oenanthe op februari 02, 2010, 10:36:50 AM
Waarom zijn ze hier nog niet bestreden? Misschien speelt mee dat o.a. de CDNA (en wie weet nog meer instanties) huiskraaien niet als exoten beschouwen omdat meereizen als verstekeling op schepen bij deze soort als een normale manier van verspreiden wordt beschouwd. (....)
Kleine correctie/nuancering:
De CSNA heeft de soort op de NL-lijst geplaatst op grond van deze argumentatie, niet de CDNA.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Bas vd Burg

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 02, 2010, 12:47:32 PM
In het rapport (pagina 16-18) is te lezen dat er eigenlijk bitter weinig bekend is over de situatie na 2002 (dus qua aantallen broedparen, locatie van de nesten, al dan niet nieuwe aanvoer etc.). Deels hebben we dat natuurlijk aan onszelf te wijten (hadden we het maar beter moeten opschrijven / bekijken). En ook over mogelijk verse nieuwe aanvoer is gewoon niets bekend. Kan dus wel het geval zijn geweest, of niet. En hoe zeker weten we dat er niet allang regelmatig Huiskraaien worden neegeknald? Denk jij dat onze 'jachtvrinden' het onderscheid kennen tussen Huiskraai en Zwarte Kraai en/of Kauw?

Misschien is het rapport wel een aanleiding om de situatie vanaf dit voorjaar wel goed te volgen. Dus ieder jaar precies in kaart brengen hoeveel broedparen er zijn, waar ze nestelen en wat het broedsucces is. Moet niet al te moeilijk zijn.

En het rapport is eigenlijk niet veel meer dan een literatuurstudie. Dus alle archieven zijn geraadpleegd, inderdaad inclusief waarneming.nl (staat ook duidelijk in het rapport). Daarnaast is een (kort?) eenmalig bezoek aan het gebied gebracht.

Ik kan me niet voorstellen dat de situatie al redelijk in beeld is (hoeveel broedparen, nestplekken, broedsucces) of wordt er niet geïnventariseerd in Hoek van Holland??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Michael Schaper

Citaat van: wimtegels op februari 02, 2010, 12:35:15 PM
Dus we gaan er van uit dat het hoogste aantal bij elkaar geziene vogels ook gelijk de hele populatie is. Dan zitten er drie bevers aan de Roer.............

Inderdaad een luchtige constatering. Hieruit is toch nooit op te maken wa nu de totale populatie is. Het probleem met de huiskraai is duidelijk. Persoonlijk vind ik ook echt dat er "wat" aan gedaan moet worden. Vooral als je te maken hebt met inteelt, daar zit namelijk niemand op te wachten.

Citaat van: Triturus op februari 02, 2010, 12:31:54 PM
Je weet natuurlijk nooit hoe de situatie uit gaat pakken, maar het idee hier is om dat niet af te wachten. Beter 27 Huiskraaien afschieten (hadden er ook 2-3 kunnen zijn als er eerder was ingegrepen) dan risico lopen op een ecologische 'ramp' (het wegconcurreren van Kauwtjes bijvoorbeeld).

Op zich denk ik  dat dit nog geen risico is met zo weinig exemplaren. Dat kan het natuurlijk wel worden als we er niets aan doen. De halsbandparkiet is hier een mooi voorbeeld van. In veel ogen geen concurrent voor inheemse soorten. Uit onderzoek blijkt dit wel het geval te zijn t.o.v. bijvoorbeeld de grote bonte specht, boomklever en de groene specht.

wimtegels

Waarnemingen gelijk doorgeven via "rode telefoon". Vogels op nest afschieten. Weinig sympathiek wel doeltreffend.....................
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rikstar

Citaat van: wimtegels op februari 02, 2010, 13:18:08 PM
Waarnemingen gelijk doorgeven via "rode telefoon". Vogels op nest afschieten. Weinig sympathiek wel doeltreffend.....................

pfffff, klinkt inderdaad wel heeel erg onsympathiek.
waarom al die heibel om een paar huiskraaien :S
Laat er eerst maar eens goed onderzoek naar worden gedaan wat de huiskraaien van hoek van Holland echt voor schade aanrichten?
Ik zou het beetje zonde vinden om deze kraaiachtige nu al af te schieten terwijl we niet eens weten of deze populatie schade aanricht.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: Bas vd Burg op februari 02, 2010, 13:04:49 PMIk kan me niet voorstellen dat de situatie al redelijk in beeld is (hoeveel broedparen, nestplekken, broedsucces) of wordt er niet geïnventariseerd in Hoek van Holland??
Inderdaad is de conclusie gerechtvaardigd dat er in dat deel van Zuid-Holland -kennelijk- niet (goed) gekeken is / wordt naar Huiskraai, en dat (gedegen) jaarlijkse broedvogelinventarisaties (specifiek gericht op Huiskraai) hier niet plaatsvinden. Of het wordt niet gemeld aan Sovon, waarneming.nl, DB of aan wie dan ook, maar dat komt op hetzelfde neer.

Toch lijkt het me niet een erg moeilijk klusje. Gewoon in de goede tijd van het jaar het gebied systematisch uitkammen. Zal neerkomen op wat rondfietsen met een kijker en een notitieboekje. Het is totaal niet moeilijk om nesten / territoria van Zwarte Kraai / Ekster in kaart te brengen. Dat zal ook het geval zijn bij Huiskraai?

Groetjes, Klaas

wimtegels

Citaat van: Rikstar op februari 02, 2010, 13:41:25 PM
Citaat van: wimtegels op februari 02, 2010, 13:18:08 PM
Waarnemingen gelijk doorgeven via "rode telefoon". Vogels op nest afschieten. Weinig sympathiek wel doeltreffend.....................

pfffff, klinkt inderdaad wel heeel erg onsympathiek.
waarom al die heibel om een paar huiskraaien :S
Laat er eerst maar eens goed onderzoek naar worden gedaan wat de huiskraaien van hoek van Holland echt voor schade aanrichten?
Ik zou het beetje zonde vinden om deze kraaiachtige nu al af te schieten terwijl we niet eens weten of deze populatie schade aanricht.


Helaas is het bij alle exoten zo dat je alleen in het beginstadium een kans hebt om hun vestiging te voorkomen. De beverrat en de bisamrat zijn daar ook een goed voorbeeld van. Als er eenmaal sprake is van een defenitieve vestiging kun je de soort alleen met dure maatregelene indammen. Uitroeien is dan niet meer mogelijk.
Wat betreft de exoten wordt het tijd duidelijke standpunten in te nemen. Of we treden bij nieuwkomers meteen radicaal op, of we gooien de handdoek in de ring en accepteren globalisatie ook wat betreft de natuur. De gevolgen voor inheemse flora en fauna moeten we dan voor lief nemen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ben Wielstra

Citeerpfffff, klinkt inderdaad wel heeel erg onsympathiek.
waarom al die heibel om een paar huiskraaien :S
Laat er eerst maar eens goed onderzoek naar worden gedaan wat de huiskraaien van hoek van Holland echt voor schade aanrichten?
Ikzou het beetje zonde vinden om deze kraaiachtige nu al af te schietenterwijl we niet eens weten of deze populatie schade aanricht.

Het gaat er niet om wat voor schade ze nu aanrichten, maar om  eventuele schade die ze in de toekomst aan zouden kunnen richten. Je kan kiezen om gewoon af te wachten tot de populatie bovenaan de S curve is beland. Als je op dat moment moet concluderen dat ze daadwerkelijk een 'gevaar' vormen, dan is bestrijden uiterst lastig. Nu is de vraag, wil je het risico nemen? Ik denk dat eerdere introducties ons hebben geleerd dat het een realistisch scenario is dat de populatie pas bij een hoge dichtheid zal stabiliseren. Nu, dan is de vraag wat je als 'gevaar' beschouwd. Er wordt gesuggereerd dat Huiskraaien misschiebn een 'lege niche' opvullen en dus niemand in de weg zitten. Denkt iemand nu serieus dat er niet een duidelijke niche overlap is met bijvoorbeeld Kauw?

BramtK

De verhalen over mogelijke schadelijkheid die in het Sovon-rapport worden aangehaald, zijn (zoals in het rapport zelf ook wordt gesteld) anekdotisch en lijken erg op hetgeen we andere exoten zoals Halsbandparkieten en Nijlganzen aanwrijven: ze zijn agressief tegenover inheemse soorten en pikken onze banen... uuhm... broedplaatsen in. Een 'definitieve oplossing' lijkt me op zijn plaats.
Groeten,

Bram ter Keurs