Hoofdmenu

Geringde Kokmeeuwen

Gestart door rob_voesten, februari 01, 2010, 19:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Helaas wel... Afgelopen zaterdag wel weer 59 voorzien van ring. Overgrote deel wel Aluminium bovenloop.
Maar sponseren mag wel Theo ;)

Edit: Was inderdaad zaterdag....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: theomuusse op december 21, 2010, 21:12:04 PMDat meen je niet! Erg zonde van die zilvers. Theo
Afgelopen zaterdag bij de Oostersluis in Groningen alle Zilvermeeuwen (55 ofzo) allemaal wel voorzien van metalen ringen. Ook enkele diksnavelZilvers, met een snaveldikte bij gonys van > 20 (21.8 mm maximaal bij een adult).

ruud_altenburg

Misschien ben ik wat kritischer dan gemiddeld met al die losgelaten vogels uit het asiel van Haarlem hier in de buurt, maar ik zie toch veel liever een grote meeuw die als pullus geringd is ipv. eentje die op een willekeurige plek in de winter geringd is...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Klaas van Dijk

Ruud Altenburg: "Misschien ben ik wat kritischer dan gemiddeld met al die losgelaten vogels uit het asiel van Haarlem hier in de buurt, maar ik zie toch veel liever een grote meeuw die als pullus geringd is ipv. eentje die op een willekeurige plek in de winter geringd is."   

Tuurlijk. Waarnemingen van als nestjong geringde vogels of van individuen die als broedvogel op het nest geringd zijn meestal waardevoller dan waarnemingen van individuen die 's winters zijn geringd. Maar ja, de Zilvermeeuwen lusten ook kaas en komen dus ook onder het slagnet. Bovendien is de vuilstort op zaterdag niet open. En Jeroen was er inderdaad ook de hele dag bij. En ze ongeringd / ongemeten / ongeswapt loslaten gaat ons ook veel te ver. En ook 's winters geringde meeuwen kunnen uiteindelijk een zeer lange & waardevolle life history krijgen.

Klaas

Lonnie Bregman

Ik heb vandaag 2 Kokmeeuwen met ringen gezien waar ik een vraag over heb.

Één ring was ontzettend oud, hij was al aardig versleten (de eerste 3 was nauwelijks te lezen). De reden dat ik hem toch helemaal af heb kunnen lezen, was dat hij de hele tijd erg dichtbij zat. Het was steeds de minst schuwe meeuw en hij kon dan ook het makkelijkst bij het brood (tja, hoe word je anders zo oud!). De code was 3.410.279 en hij zat op z'n kop op de rechter-tibia. De landcode (ik bedoel bijv. Vogeltrekstation Arnhem Holland) was helaas helemaal versleten.
Mijn vraag: is met zekerheid te zeggen welke landcode er oorspronkelijk gestaan moet hebben? Mij lijkt het aannemelijk dat er Arnhem Holland gestaan moet hebben, maar op de site van het vogeltrekstation zie ik dat ook Vogelwarte Hiddensee DDR GDR-ringen kunnen beginnen met een 3 gevolgd door zes andere cijfers.

Een andere ring was een Brussels-ring. De laatste vijf tekens waren iig 01906, en daarvoor kwam een spatie/open ruimte. Wat dáárvoor stond kon ik niet zien, de vogel wou niet draaien. Hier is zeker niet veel over te zeggen, hè?
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Die 3... ring is een Arnhem ring. Erg leuk!
De ander is mogelijkt 8T01906. Er vliegen bijna geen 7T01... vogels meer rond, maar het kan uiteraard wel! Deze is dus niet zeker te maken helaas.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Lonnie Bregman

Bedankt voor je antwoord Jeroen, dan ga ik hem op griel.nl melden! Maar mag ik vragen hoe je dat weet?

En wat die Belgische ring betreft: jammer maar helaas, had ik wel verwacht.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Arnhem is de enigste ringcentrale beginnend met een 3 én puntjes ertussen. Cijfers stonden neem ik aan onder (als de ring goed zat)

Overigens zijn ringen soms zo kaal dat totaal onleesbaar zijn en met (verdund) zoutzuur leesbaar worden gemaakt.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Lonnie Bregman

Ah, gewoon logisch nadenken dus. De cijfers stonden boven, maar de ring zat ook op de kop dus dat klopt. Nogmaals bedankt Jeroen.

Ik heb inmiddels alweer reactie terug van griel.nl. Hij is als >2KJ op 21 februari 1986 geringd bij VRS Castricum door een, voor mij, bekende! (Arnold Wijker).
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Dan zou hij in '84 of eerder geboren zijn en nu dus ruim 26 jaar zijn! Kan wel maar is behoorlijk oud. Ben je echt 100% zeker van alle cijfers? De sleet bij aluminium ringen is toch vaak behoorlijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Lonnie Bregman

Ja, ik ben 100% zeker. Hij zat lange tijd zeer dichtbij, en voor de bevestiging: http://waarneming.nl/waarneming/view/51155936, en mijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/51423908. Had deze waarneming al eens gezien dus ik wist wat ik kon verwachten.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Had over de tibia heen gelezen. Erg leuk!
Groet, Jeroen Nagtegaal

ruud_altenburg

Vandaag een paar uurtjes Amsterdam-West gedaan. Ongelofelijk, wat een aantallen Kok- en Stormmeeuwen. Soms wel jammer dat ik er niet meer woon... Double whammy met twee ringen uit Estland in het Erasmuspark. Ik wist niet dat ze ook nu nog clipringen gebruikten? Even verderop langs de Admiralengracht een vogel geringd als pullus in Letland in 1987, nog voor de val van de muur. Ja, toen stond er nog Moskwa op de ring! Fotootje van de in 2007 vervangen ring toegevoegd.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rob_voesten

Citaat van: ruud_altenburg op december 25, 2010, 00:26:15 AM
Vandaag een paar uurtjes Amsterdam-West gedaan. Ongelofelijk, wat een aantallen Kok- en Stormmeeuwen. Soms wel jammer dat ik er niet meer woon... Double whammy met twee ringen uit Estland in het Erasmuspark. Ik wist niet dat ze ook nu nog clipringen gebruikten? Even verderop langs de Admiralengracht een vogel geringd als pullus in Letland in 1987, nog voor de val van de muur. Ja, toen stond er nog Moskwa op de ring! Fotootje van de in 2007 vervangen ring toegevoegd.

Hoi Ruud

Ja die ring was wel aan vervaning toe. Heeft effe geduurt voor dat hij zig liet vangen een jaartje of 3 maar ze hebben hem uiteindelijk te pakken gekregen. Het mooie is, ik heb deze ring nu thuis liggen in mijn verzameling. Heb de ring nu in mijn hand.

Erg leuk dat deze meeuw nog steeds rond rend daar. Ik wist ook niet dat ze nog steeds lipringen gebruikte voor stormmeeuwen wel. Mischien is deze in een stormeeuwen kolonie geringd. Wat ze gebruiken dacht ik alleen nog gewoone type ring voor kokmeeuwen. Maar zeker weten doe ik dit ook niet.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

little-W

Double whammy met twee ringen uit Estland in het Erasmuspark. Ik wist niet dat ze ook nu nog clipringen gebruikten?
Ik had op 4 december hier in Leiden ook een 1kj Stormmeeuw met Estland clipring, helaas niet volledig af kunnen lezen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/51169937
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Cygnus

Double whammy met twee ringen uit Estland in het Erasmuspark. Ik wist niet dat ze ook nu nog clipringen gebruikten?

Zelf ben ik ook ringer in Estland. Bij de meeste ringmaten zijn al nieuwe ringen in gebruik, ook bij de 7 en 9 mm ringen. Van de 7 mm ringen gebruik ik zelf ringen zonder clip. Hoewel er nieuwe ringen zijn wordt wel eerst de oude voorraad opgemaakt. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld nog 4,2 mm ringen die vermoedelijk al in de Sovjet tijd zijn gemaakt. De ringer hoeft hier trouwens ook niet voor de ringen te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

vogelsbennym

Hallo,

Inderdaad, die lipringen worden nog steeds gebruikt. Bijvorbeeld had ik een Stormmeeuw op 29-01-2010 in Voorburg (Den Haag), een 2 kj vogel, ring rechter tibia. Matsalu UAxxxx.
Ditzelfde beest had Frank Majoor op 03-03-2010 in Harderwijk.

Groet,

Benny Middendorp

Jeroen Nagtegaal

Worden niet (bijna) alle Estonia Stormmeeuwen eerst geringd met Lipringen?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 25, 2010, 18:06:35 PM
Worden niet (bijna) alle Estonia Stormmeeuwen eerst geringd met Lipringen?

Kalev Rattiste ringt elke Stormmeeuwpul in de kolonie Kakrarahu eerst met alleen een aluminiumring (kan zowel met lipring als "gewone" ring zijn) en zonder kleurring. Pas als de vogel in de kolonie terugkeerd als broedvogel in een later jaar krijgt de vogel een kleurring en wordt zonodig de aluminium/metaal ring vervangen.

De pullen worden (nagenoeg) altijd geringd op hun geboortedag. De ringdatum van als pul geringde Stormmeeuwen die geringd zijn op het eiland Kakrarahu is dus ook nagenoeg altijd hun daadwerkelijke geboortedag.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

little-W

Vandaag in Leiden een weerzien met Arnhem 3431.752, in 1988 als pullus geringd in de haven van Delfzijl en nu dus in z'n 24ste kalenderjaar:

De ring was licht beschadigd, erg dun en gesleten, maar de code was nog prima te lezen.
Groeten,

little-W

Citaat van: little-W op januari 01, 2011, 21:06:52 PM
Vandaag in Leiden een weerzien met Arnhem 3431.752, in 1988 als pullus geringd in de haven van Delfzijl en nu dus in z'n 24ste kalenderjaar:

De ring was licht beschadigd, erg dun en gesleten, maar de code was nog prima te lezen.
Ik had hem vandaag tot op 1 meter, at zowat uit de hand. Gelukkig had ik mijn compact cameraatje bij me  :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/51627698#

Zoals te zien is zit de ring ondersteboven en is de code nog prima te lezen.
Groeten,

vogelsbennym

Prachtige waarneming en foto Maarten!
Hopelijk houdt je hem nog lang het het vizier...
En komt hij volgende winter weer terug.

Had je hem vorige winter ook al? Is het een vaste gast?

Groet,

Benny Middendorp

little-W

Hoi Benny,

Ja, zoals vandaag besproken is dit mijn derde waarneming: afgelopen zondag was de tweede en vorig jaar 23 januari de eerste.
Alle op dezelfde lokatie.
Groeten,

vogelsbennym

Dat die Kokmeeuw de oude aluminium ring nog draagt aan de tarsus, is uitzonderlijk. Dat maakt de waarneming nog interessanter, want veel "leeftijdgenoten" zullen de aluminumring allang zijn verloren...
Aluminium ringen aan de tibia houden het wat langer uit.

Er zijn behoorlijke verschillen in slijtage, hierover zijn diverse artikelen verschenen, zie o.a. http://www.frankmajoor.nl. En Dutch Birding artikel in voorbereiding: auteur o.a. Klaas van Dijk.

Groet,

Benny Middendorp

Klaas van Dijk

Nog even een update uit de stad Groningen. Vanaf 1 juli (=nieuw winterseizoen) tot heden in totaal 81 verschillende Kokmeeuwen met een buitenlandse ring afgelezen / gevangen / doodgevonden, verdeeld over de volgende landen:

Zweden (Stockholm) 22
Duitsland (Helgoland 14, Hiddensee 1) 15
Denemarken (Copenhagen) 14
Finland (Helsinki) 11
Litouwen (Kaunas) 6
Polen (Gdansk) 4
België (Bruxelles) 3
Engeland (London) 2
Tsjechië (Praha) 1
Letland (Riga) 1
Noorwegen (Stavanger) 1
Kroatië (Zagreb) 1

En er zijn nog verschillende vogels met incompleet afgelezen ringen. Iets voor de komende paar dagen.

Groetjes, Klaas

rob_voesten

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 13, 2011, 22:30:16 PM
Nog even een update uit de stad Groningen. Vanaf 1 juli (=nieuw winterseizoen) tot heden in totaal 81 verschillende Kokmeeuwen met een buitenlandse ring afgelezen / gevangen / doodgevonden, verdeeld over de volgende landen:

Zweden (Stockholm) 22
Duitsland (Helgoland 14, Hiddensee 1) 15
Denemarken (Copenhagen) 14
Finland (Helsinki) 11
Litouwen (Kaunas) 6
Polen (Gdansk) 4
België (Bruxelles) 3
Engeland (London) 2
Tsjechië (Praha) 1
Letland (Riga) 1
Noorwegen (Stavanger) 1
Kroatië (Zagreb) 1

En er zijn nog verschillende vogels met incompleet afgelezen ringen. Iets voor de komende paar dagen.

Groetjes, Klaas

Hier de status van Limburg!

Zweden (Stockholm) 5
Duitsland (Helgoland 4, Hiddensee 2) 6
Denemarken (Copenhagen) 1
Finland (Helsinki) 11
Litouwen (Kaunas) 10 (2 kleurring)
Polen (Gdansk) 19 (7 kleur)
België (Bruxelles) 27
Engeland (London) 0
Tsjechië (Praha) 14
Letland (Riga) 1 met kleurring
Noorwegen (Stavanger) 0
Kroatië (Zagreb) 2
Hongarijen (Budapest) 2 (1 met kleur uit Kroatië en 1 met een hongaarse kleurring)
Italie (Bologna) 1 met kleurring
Zwitserland 3
Bratislava 4

Totaal 104 buitenlanders!

Groetjes van uit Limburg
Rob Voesten

vogelsbennym

Dag allemaal,

Hierbij een update uit de provincie Zuid-Holland.

Vanaf 1 juli 2010 tot op heden 14 januari 2011 heb ik totaal 353 verschillende  individuen volledig afgelezen (onvolledige wel ingevoerd, maar zit niet in dit  aantal). Hiervan waren er 256 in Nederland geringd, de meeste uiteraard door  Frank Majoor, de rest zijn dus buitenlanders.
  En we zitten pas in januari...

Ik heb binnen de provincie de volgende steden (alfabetisch) bezocht:
  Den Haag en omgeving (Leidschendam, Scheveningen, Voorburg),  Rotterdam en  omgeving (Schiedam, Vlaardingen), Zoetermeer en omgeving (Alphen aan den Rijn,  Reeuwijk).

De buitenlandse individuen (totaal 97) zijn afkomstig uit de volgende landen:
    Bruxelles

14
    Copenhagen

8
    Gdansk

8
    Helgoland

4
    Helsinki

19
    Hiddensee

2
    Kaunas

14
    London

3
    Minsk

1
    Moskwa

1
    Praha

1
    Riga

1
    Sempach

1
    Stockholm

20
  Groet,

Benny Middendorp

HPM

Ik heb jullie laatst zien zitten in het Westbroekpark.
Herman van der Meer

rob_voesten

Citaat van: HPM op januari 14, 2011, 23:37:33 PM

Wie is jullie??  :duim:

En waar is het Westbroekpark.

Als je morgen in de omgeving van Utrecht op let dan kom je ons mischien ook tegen.

Groetjes Rob
Rob Voesten

HPM

Citaat van: rob_voesten op januari 14, 2011, 23:53:36 PM
Citaat van: HPM op januari 14, 2011, 23:37:33 PM

Wie is jullie??  :duim:

En waar is het Westbroekpark.

Als je morgen in de omgeving van Utrecht op let dan kom je ons mischien ook tegen.

Groetjes Rob

Het Westbroekpark ligt bij(/in) Scheveningen. Daar zag ik op 3 januari twee mensen met telescoop en een grote zak brood bij de vijver zitten, waar de Kokmeeuwen nogal opgewonden van raakten.  Ik had aan de overkant meer belangstelling voor Witkopstaartmezen.

Herman van der Meer