Hoofdmenu

Geringde Kokmeeuwen

Gestart door rob_voesten, februari 01, 2010, 19:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hoi Allemaal

Omdat het niet meer leuk is om een Kroaat te zien. Ik heb er ondertussen al 3 van de 5 die in NL zijn gezien. Heb ik vandaag maar weer een nieuw stunt gedaan. Ik was vorig jaar blij dat ik de eerste had en Frank Majoor nog geen. Hij had er dit jaar 1 dus ik moest iets beters verzinnen. Zo had ik er dus vandaag 2!! in 1 kijker beeld. Samen met een uit Wit Rusland.

Dus heb ik de lat weer wat hoger gelegd.

Succes allemaal met aflezen.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

little-W

Citaat van: rob_voesten op december 10, 2010, 22:18:24 PM
Hoi Allemaal

Omdat het niet meer leuk is om een Kroaat te zien. Ik heb er ondertussen al 3 van de 5 die in NL zijn gezien. Heb ik vandaag maar weer een nieuw stunt gedaan. Ik was vorig jaar blij dat ik de eerste had en Frank Majoor nog geen. Hij had er dit jaar 1 dus ik moest iets beters verzinnen. Zo had ik er dus vandaag 2!! in 1 kijker beeld. Samen met een uit Wit Rusland.

Dus heb ik de lat weer wat hoger gelegd.

Succes allemaal met aflezen.

Groetjes
;D :duim:
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Jeroen Nagtegaal

Verder is er ook een vogel van Rob, met alleen metaal, teruggemeld met duidelijke foto's uit Zwitserland. De vogel was eerder deze winter gevangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

#63
Ik had vandaag een geringde Kokmeeuw, waarvan ik (voor het eerst!) de hele code heb afgelezen (ST23964), maar ik weet niet zeker uit welk land ie kwam. Zeer waarschijnlijk uit Nederland, omdat er o.a. "-Land" en "muse-" op stond, het woord Arnhem heb ik niet kunnen zien. Ik ben een beetje voorzichtig omdat ik weinig ervaring heb.
Ook had ik een ring waar ANIA op stond (dus waarschijnlijk het eind van een landnaam). Nu wil ik graag weten of er ergens voorbeelden staan van metalen ringen (iets meer dan die drie op griel.nl)? En ik moet deze toch melden op griel.nl?

Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of er tussen ST2 en 3964 nog een teken kwam, maar ik ging ervan uit dat er niet meer dan 7 tekens op een ring staan.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

#64
Helaas, meestal staan er bij Kokmeeuwen inderdaad 7 tekens op. Finland heeft er echter 8. Er ontbreekt dus nog één cijfer. Hier een voorbeeld van Holmer's site. http://holmer.nl/images/Ringen/Small_gulls/Helsinki_ST125558.jpg

Wat voorbeelden staan hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=131796.0.html

Ik wil opzich best in een topic plaatjes gaan plaatsen van buitenlandse ringen als daar behoefte aan is (moet het ook Pinned worden). Kan er wellicht een meer up to date bestand komen dan de nu bestaande site's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Citaat van: lonnie20 op december 11, 2010, 17:02:58 PM
Ik had vandaag een geringde Kokmeeuw, waarvan ik (voor het eerst!) de hele code heb afgelezen (ST23964), maar ik weet niet zeker uit welk land ie kwam. Zeer waarschijnlijk uit Nederland, omdat er o.a. "-Land" en "muse-" op stond, het woord Arnhem heb ik niet kunnen zien. Ik ben een beetje voorzichtig omdat ik weinig ervaring heb.
Ook had ik een ring waar ANIA op stond (dus waarschijnlijk het eind van een landnaam). Nu wil ik graag weten of er ergens voorbeelden staan van metalen ringen (iets meer dan die drie op griel.nl)? En ik moet deze toch melden op griel.nl?

Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of er tussen ST2 en 3964 nog een teken kwam, maar ik ging ervan uit dat er niet meer dan 7 tekens op een ring staan.
Om de vragen van Lonnie even voor de duidelijkheid te beantwoorden:

Zoals je aan het voorbeeld van Jeroen kunt zien is de ST ring die je hebt gelezen een Finse ring en kom je helaas een cijfer tekort.
Mocht je binnenkort tijd hebben, ga dan gerust terug naar dezelfde plek, best kans dat hij er nog zit en kun je de ring compleet maken.
Incomplete ringen of waarnemingen waar je niet 100% zeker van bent kun je het beste laten voor wat ze zijn en niet insturen.

De "ANIA" ring is waarschijnlijk een Litouwse ring geweest met opschrift "Lithuania".

Hier is nog een handig overzicht te vinden met de codes die je kunt verwachten: http://www.vogeltrekstation.nl/telescoping_rings.htm.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Lonnie Bregman

Het is dus een Finse, dat is leuk! Jammer dat ie niet compleet is (dacht ik net dat ik een ring had afgelezen!  >:D ). Die link is erg handig, ik heb er meteen een bladwijzer voor gemaakt. Bedankt beiden!
Groeten, Lonnie Bregman

Klaas van Dijk

Citaat van: lonnie20 op december 11, 2010, 17:02:58 PMIk had vandaag een geringde Kokmeeuw, waarvan ik (voor het eerst!) de hele code heb afgelezen (ST23964), maar ik weet niet zeker uit welk land ie kwam. Zeer waarschijnlijk uit Nederland, omdat er o.a. "-Land" en "muse-" op stond, het woord Arnhem heb ik niet kunnen zien. Ik ben een beetje voorzichtig omdat ik weinig ervaring heb. Ook had ik een ring waar ANIA op stond (dus waarschijnlijk het eind van een landnaam). Nu wil ik graag weten of er ergens voorbeelden staan van metalen ringen (iets meer dan die drie op griel.nl)? En ik moet deze toch melden op griel.nl? Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of er tussen ST2 en 3964 nog een teken kwam, maar ik ging ervan uit dat er niet meer dan 7 tekens op een ring staan.

hoi Lonnie,

Leuk dat je ook naar geringde vogels kijkt en kans zag een flink deel van de inscriptie van een metalen ring van een Kokmeeuw te ontcijferen. Er zijn wel meer landen die metalen ringen gebruiken met een tekst die op ANIA eindigt; denk bijvoorbeeld aan GERMANIA. En er zijn in Duitsland drie ringcentrales (Helgoland, Hiddensee en Radolfzell). Volgens mij staat het woord 'GERMANIA' altijd op deze ringen. De link naar de site van Holmer is inderdaad erg handig. Maar in de tussentijd zijn er diverse nieuwe ringtypen bijgekomen.


Nog even een aantal tips als je in het veld naar een geringde vogel kijkt (in dit geval als voorbeeld een Kokmeeuw).

* noteert altijd eerst de positie van de ring: links / rechts; op de kop of normaal; aan de tarsus of aan de tibia.

* kijk goed naar de vogel en noteer zaken als eerste-winter / adult; zomerkleed / winterkleed; andere bijzonderheden.

* noteer afwijkingen / bijzonderheden van de ring (lipring, versleten, wijkend etc.).

* leer je aan om meteen op te schrijven wat waar staat op de metalen ring: tekst boven of onder, tekst in één of twee rijen, tekst alleen horizontaal of ook deels dwars (met tekst bedoel ik bijvoorbeeld 'VOGELTREKSTATION ARNHEM HOLLAND'). En dus als logisch gevolg of het ringnummer (bijvoorbeeld ST 123.456) boven of onder staat.

* ga er in het begin niet te snel vanuit dat je het complete ringnummer al hebt. Noodgedwongen moet je het ringnummer (maar ook de tekst) stap voor stap aflezen. De exacte positie van letters van de tekst ten opzichte van cijfers van het ringnummer kunnen hiervoor een hulpmiddel zijn.

* vaak is het handig om stap voor stap delen van het ringnummer en van de tekst in je notitieboekje te noteren (kan ook met behulp van kleine tekeningen). Vaak lukt het goed om met zekerheid het begin en het einde goed te zien en kost het veel tijd om het midden goed & voor 100% zekerheid goed te hebben en ook voor 100% zeker alles compleet te hebben afgelezen.

* op de site van Holmer is te zien dat sommige ringnummers aaneensluitend zijn (bijvoorbeeld 7614567), dat er soms puntjes tussen de cijfers staan (3.412.456 bij Nederlandse ringen, ST 123.456 bij Finse ringen) en dat er ook ringnummers zijn met een streepje '-' tussen letter(s) en cijfers. Deze puntjes en streepjes kunnen ook helpen bij het bepalen van wat waar staat & hoeveel nummers het ringnummer telt.

* ook ervaren ringenaflezers zien regelmatig geringde Kokmeeuwen waarvan ze het ringnummer niet compleet kunnen aflezen. Dat is dan jammer. Zelf blijf ik in zo'n geval altijd erg lang kijken (vaak wel 1-2 uur) voordat ik het opgeef. En daarna probeer ik de dagen erna weer terug te komen naar dezelfde locatie. Want vaak (niet altijd) zijn Kokmeeuwen vrij plaatstrouw en heb je dus nog een kans om de vogel alsnog af te lezen. Bovenstaande notities zijn in dat geval noodzakelijk om te kunnen bepalen of je te maken hebt met dezelfde vogel of niet.

* ga er niet al te snel vanuit 'dat het wel zal kloppen.' Er zijn enorm veel uitzonderingen (afwijkende ringtypen, afwijkende letter / cijfercombinaties etc etc etc.). Kokmeeuwen met Belgische ringen kunnen bijvoorbeeld als ringnummer hebben 3T 898, 4T 76543, 4T 1456 (dus met een wisselend aantal cijfers). Geldt voor meer landen. Gewoon dus net zolang kijken & noteren totdat je alles zelf goed hebt gezien.


Uiteindelijk is de basis van het ringaflezen precies hetzelfde als de basis van het waarnemen van nieuwe vogelsoorten / zeldzame vogels. Zelf net zolang blijven kijken totdat je er zelf voor de volle 100% van overtuigd bent dat je alles goed gezien hebt èn van alles ter plaatse goede aantekeningen maken. En net zoals bij waarnemingen van zeldzame vogels geldt dat je ook hier in het begin best vaak een aflezing 'niet af kunt maken'. Dat is dan jammer. Maar zoiets geldt ook voor mij. Als een vogel niet wil meewerken (bijvoorbeeld niet wil draaien, of wegvliegt & niet meer terugkomt) houdt het gewoon op.

* alleen waarnemingen melden via Griel als je voor 100% zeker bent van de aflezing.


Groetjes & veel succes. Blijf rustig vragen als je iets niet begrijpt of meer wilt weten.

Klaas van Dijk

Lonnie Bregman

Bedankt voor de tips Klaas, ik heb ze opgeslagen en ga ze de volgende keer gebruiken. En die ring met ANIA kwam inderdaad uit Litouwen, ik heb bevestiging gekregen van Ruud Altenburg. Ook de tekens die ik had afgelezen van de ring uit Finland (dus allemaal op één na) klopten.

Vandaag heb ik ook weer een ring van een Kokmeeuw afgelezen (deze keer dus wel m'n eerste volledige), Arnhem 3.611.806. Hij was op 16 oktober 2005 geringd in Haarlem als mannetje >1KJ.
Groeten, Lonnie Bregman

smoely

Wat bedoel je met ring op de kop of normaal?

Jeroen Nagtegaal

Ringen worden soms ondersteboven aangelegd, je lest ze dan op de kop. Soms bewust en soms onbewust.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Sorry dat ik op de kop niet goed heb uitgelegd. Is inderdaad ondersteboven. Kan in sommige gevallen behoorlijk lastig zijn bij het aflezen, vooral als er meerdere malen een '6' en een '9' in het ringnummer staan.

Lonnie, veel succes met aflezen. Gaat zeker bij Kokmeeuwen in parkjes etc. heel goed. Gewoon wat voer meenemen en de vogels hiermee wat naar je toelokken. Ringen aflezen kost, zeker in het begin, erg veel tijd omdat je gewoonweg niet weet wat je allemaal kunt verwachten. En leuk dat je wat aan mijn tips had. Ik had het dus even wat snel opgeschreven, vandaar dus ook het gebruik van het begrip op de kop (vermoedelijk spreektaal).

Groetjes, Klaas


Lonnie Bregman

Voor mij was het duidelijk hoor Klaas! :duim:
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Ik heb nog wel een vraag. ik heb van Ruud Altenburg begrepen dat ik m'n afgelezen Kokmeeuwen bij Frank Majoor kan melden, dus dat heb ik gedaan. Moet of kan ik hem dan ook nog melden op griel.nl, of komt ie dan dubbel in het systeem?
Groeten, Lonnie Bregman

ruud_altenburg

Nee, Frank gaat er lekker voor zitten aan het einde van het seizoen en zal voor jou worstelen met die onhandige en buggy GRIEL site.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Lonnie Bregman

Je bedoelt dus "nee" van "nee, je hoeft ze niet melden op griel.nl.", toch? Ik vind het trouwens best een handige en makkelijke site hoor. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

#76
Dus begrijp ik het zo goed?
Het voordeel van het mailen naar Frank boven invoeren op griel.nl is dus eigenlijk alleen dat je ook de terugmeldingen krijgt, en dat je niks hoeft te doen op die "onhandige" site. Frank zet hem dan dus in de database van het Vogeltrekstation.
Maar als ik Frank alleen een mailtje stuur krijg ik niet alle gegevens goed door, zoals het geslacht van de vogel en de zogenaamde "afgeleide gegevens" zoals minimale leeftijd en totale afstand. Ook vind ik de gegevens die je krijgt bij griel.nl een stuk overzichtelijker.

Kan ik dan voorlopig, als ik toch niet al te veel ringen aflees, mijn afgelezen ringen invoeren op griel.nl en dan óók Frank een mailtje sturen waarin ik schrijf dat ik hem alleen een mailtje stuur voor de terugmeldingen (want die wil ik natuurlijk wel) en dat ie hem niet meer op griel.nl hoeft te melden?

Als ik fanatiek ringen ga aflezen kan ik deze methode altijd nog veranderen.
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Hotting

Afgelopen zondag een geringde Kokmeeuw uit Zwitserland in Purmerend: M(K76180).
Ook nog een uit Stockholm: M(6150425) en drie uit Litouwen: M(410841), Bk(P561) en Bk(P474).
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

Citaat van: lonnie20 op december 14, 2010, 19:18:37 PMKan ik dan voorlopig, als ik toch niet al te veel ringen aflees, mijn afgelezen ringen invoeren op griel.nl en dan óók Frank een mailtje sturen waarin ik schrijf dat ik hem alleen een mailtje stuur voor de terugmeldingen (want die wil ik natuurlijk wel) en dat ie hem niet meer op griel.nl hoeft te melden? Als ik fanatiek ringen ga aflezen kan ik deze methode altijd nog veranderen.

hoi Lonnie, geen enkel probleem om het dubbel te doen. Doe ik tegenwoordig ook. Ik ben het wel eens met Ruud dat Griel een gruwelijk programma is. Griel is zo slecht dat ringers & aflezers vaak afspreken om het er bij een gezamenlijke activiteit maar niet meer over te hebben, want al dat gepraat over Griel verpest de dag alleen maar.

Frank verzamelt vooral informatie van vogels die hij zelf heeft geringd en die dus ook in zijn eigen database staan. En Frank kun je ook meeuwen melden waarvan je alleen de kleurringcode goed hebt afgelezen. Daarnaast zal Frank je ook blijven voorzien van nieuwe meldingen (vooral leuke / afwijkende) van vogels die jij ook ooit hebt gezien.

Frank voert zijn (en ook jouw gegevens) in zijn eigen database in & doet dit niet 1 voor 1 in Griel. Frank zal dit t.z.t. via een zogenaamd 'bulkinvoerprogramma' doen. Er schijnen hier al een aantal versies van te bestaan. Dan voer je dus eerst al je aflezingen / ringgegevens in je eigen bestand / database etc in (stap voor stap, naar wens etc), heb je eindeloos de mogelijkheid om controles uit te voeren (deze functie ontbreekt bij Griel) en als laatste stap zorg je ervoor dat al deze gegevens (100, 1000 of 10.000, alles schijnt mogelijk te zijn?) via het 'bulkinvoerprogramma' in Griel worden geüpload. Idem zoals dat ook kan bij het invoeren van watervogeltellingen via de site van Sovon.

Houd er wel rekening mee dat momenteel via Griel de ringcoördinaten niet juist hoeven te zijn. Een (onbekend?) deel van de ring- en vindcoördinaten is namelijk tijdens de implementatie van Griel (of in een fase die daaraan vooraf ging) door elkaar gehusseld.

Het is dus geen enkel probleem als uiteindelijk zaken dubbel in Griel staan.

Groetjes, Klaas


Lonnie Bregman

Bedankt voor de opheldering Klaas, er valt gelukkig nog een hoop te leren voor mij. :)
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Ik heb nog twee vragen:
1. Als iemand een afgelezen ring alleen via griel.nl meldt en dus niet naar Frank mailt, komt ie dan toch in de database van Frank? (En staat ie dan bij de terugmeldingen die je toegestuurd krijgt als je een ring hebt gezien?)
2. Als op griel.nl de coördinaten niet kloppen door die fout, klopt de naam/beschrijving van de locatie dan wel of ie die dan ook meeveranderd?
Groeten, Lonnie Bregman

rob_voesten

Citaat van: lonnie20 op december 15, 2010, 19:30:32 PM
Ik heb nog twee vragen:
1. Als iemand een afgelezen ring alleen via griel.nl meldt en dus niet naar Frank mailt, komt ie dan toch in de database van Frank? (En staat ie dan bij de terugmeldingen die je toegestuurd krijgt als je een ring hebt gezien?)
2. Als op griel.nl de coördinaten niet kloppen door die fout, klopt de naam/beschrijving van de locatie dan wel of ie die dan ook meeveranderd?

Op vraag 1 kan ik antwoord geven. Deze meldingen komen ook bij frank terecht. Alleen duurt het allemaal dan wat langer. Maar ze komen bij frank terecht en komen in zijn database in.

vraag 2 weet ik niet dacht het wel. maar ik heb gelukkig nog niet in verdiept in Griel.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: lonnie20 op december 15, 2010, 19:30:32 PMIk heb nog twee vragen:
1. Als iemand een afgelezen ring alleen via griel.nl meldt en dus niet naar Frank mailt, komt ie dan toch in de database van Frank? (En staat ie dan bij de terugmeldingen die je toegestuurd krijgt als je een ring hebt gezien?)
2. Als op griel.nl de coördinaten niet kloppen door die fout, klopt de naam/beschrijving van de locatie dan wel of ie die dan ook meeveranderd?

hoi Lonnie,

De plaatsnamenbeschrijving in Griel is gekoppeld aan de coördinaten en bij een fout coördinaat klopt de plaatsnaambeschrijving dus ook niet. En bij de plaatsnaambeschrijving van Griel moet je altijd extra opletten, want ook daar is van alles & nog wat mee aan de hand. Het bekende vogeleiland Griend midden in de Waddenzee is namelijk tijdenlang in de digtiale golven van Griel c.s. verdwenen. Griend heeft wel een huis, maar geen huisnummer en postcode. Griel had toen voor het gemak de ringcoördinaten van alle (ALLE) vogels die op Griend waren geringd en/of waren teruggemeld geplaatst op 'Oosterend, Terschelling.' De ringers van Griend kregen vervolgens allemaal bozige mailtjes van melders / aflezers hoe dit nu zat. Naar het schijnt hebben de makers van Griel dit weer hersteld cq is men daar mee bezig geweest. Ik heb zelf ook aflezingen in Griel staan van een vogel die ooit door Frank Majoor in de stad Groningen is geringd en die in diverse jaren in de haven van Lauwersoog is gezien. Volgens de plaatsnaamomschrijving van Griel is deze vogel afgelezen in òf 'Schiermonnikoog', of 'Anjum' of 'Lauwersoog'. Het coördinaat hoeft maar iets scheef te staan, of Griel weet Lauwersoog niet meer te vinden. Bij meer bijzondere en/of opvallende terugmeldingen gebruik ik altijd meerdere bronnen om er zeker van te zijn dat èn de naam èn de coördinaten kloppen.

Frank krijgt natuurlijk alleen maar berichten van vogels die door hemzelf zijn geringd. Maar dat zie je dus wel aan het terugmeldingsformulier van Griel.

O ja, richting en afstand kun je natuurlijk tegenwoordig zelf ook via Google Earth bepalen. Ik neem aan dat je wel weet hoe dit moet (via het liniaaltje). Doe ik tegenwoordig ook vaak. Was vroeger (in het pre-Google Earth tijdperk) vaak een heel geknoei.

Groetjes, Klaas

ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ruud_altenburg

Dat je dat aan de poten kunt zien vind ik erg knap maar een goede suggestie. Ik heb gevraagd om een foto van de hele vogel ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

nlzorg01

Gisteren een rondje Zaandam gefietst om geringde kokmeeuwen te zoeken. Uiteindelijk 14 kunnen vinden en een geringde stormmeeuw van Frank; het lijkt het Oosterpark wel!
2 versleten ringen wil ik onder jullie aandacht brengen.

Eerste een Nederlandse met de code x511.08x waarbij de x-en en de eerste punt door slijtage niet te lezen waren. De tekst toonde nog duidelijk HOL en het is dus een Nederlandse ring. Het kan niet anders dan dat deze ring van een hele oude kokmeeuw is. Iemand al eens eerder een dergelijke code afgelezen?

Verder een Zweedse ring die ook erg versleten is maar waarvan ik het grootste gedeelte heb kunnen achterhalen namelijk 618x457. Het cijfer op de plaats van de x is volledig weg want ook op korte afstand en met de grootste vergroting van de telescoop kon ik nog geen begin van een letter zien. Ook hier de vraag of iemand deze kokmeeuw herkent. Een foto heb ik bijgevoegd.

Jeroen Nagtegaal

De 3511... serie is nog niet eens zo oud. In Arnhem lopen in elk geval nog 2 oudere ringen/vogels rond.
Blijven wel leuke vogels!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

theomuusse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 05, 2010, 17:31:08 PM
Ik zal morgen wat foto's van een H6xxx ring maken. Het verschil is niet heel groot, maar bij goed opletten wel te gebruiken. Dan kan ik pas woensdag of donderdag de foto's mailen. Eerst nog 2 dagen aflezen in Limburg en wat uitrusten van 2 dagen vangen.

De 3 vangdagen met Frank Majoor leverde zo'n 1600 geringde meeuwen op.
Ca 75 Zilvers zijn ongeringd losgelaten vanwege de kosten.

Dat meen je niet!
Erg zonde van die zilvers......

Theo