Hoofdmenu

Geringde Kokmeeuwen

Gestart door rob_voesten, februari 01, 2010, 19:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

vogelsbennym

#30
Hoi Jeroen,

Die gele kleurring uit Letland was vast mooi om te zien. Ben benieuwd naar de lifehistorie tot nu toe. Hopelijik ook ooit nog eens in Zuid-Holland... Maar de kans is klein, volgens cr-birding.be zijn er dit jaar 193 kokmeeuwen geringd met gele kleurringen in Letland en Rusland.

In Polen zijn er diverse gezien, waaronder onderstaande.

Groet,
Benny Middendorp


Jeroen Nagtegaal

Was zeker leuk! En "helaas" uit Letland. Is mischien wel het broertje van jou vogel. Wij hadden K150.
Is het 7e land voor ditjaar, voor het lijstje in het buitenland gekleurringde vogels. Andere zijn Nederland (5 dagen eerder gevangen in Arnhem), Hongarije, Italië, Polen (6-7 stuks!) en Litouwen (2)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

Citaat van: vogelsbennym op november 17, 2010, 13:51:34 PM
Hoi Jeroen,

Die gele kleurring uit Letland was vast mooi om te zien. Ben benieuwd naar de lifehistorie tot nu toe. Hopelijik ook ooit nog eens in Zuid-Holland... Maar de kans is klein, volgens cr-birding.be zijn er dit jaar 193 kokmeeuwen geringd met gele kleurringen in Letland en Rusland.

In Polen zijn er diverse gezien, waaronder onderstaande.

Groet,
Benny Middendorp

HOI Benny

ja hij had niet meer dan 200 kleurringen kunnen uitdelen. Want hij had er niet meer  :P . Hopelijk gaat hij door met het kleurring project dan kunnen we de aankomende jaren nog wel wat meer verwachten van deze hoek.

Dit is tot nu het rezeltaat van de 193 kleurringen.

Till for now from about 90 colourringed L.ridibundus in Latvia I have 2 recoveries from NED, 1 - GER, 1 - POL, from about 95 colourringed in St.Petersburg 1 from Latvia, 1 from Belgium!

Dit kreeg ik vandaag.

Dus de eerste uit Rusland heeft belgien al berijkt kwestie van tijd dat we er in NL ook 1 vinden.

Groetjes Rob

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 13, 2010, 19:26:35 PMWeer even een korte update van vandaag. Op de stuw in Belfeld, ondertussen een 4e Bratislava ring, helaas alleen de laatste 2 cijfers... Een andere bekende was wel nog aanwezig. Verder een vogel geboren in Harderwijk, alleen ontbreek er nog een cijfer. Vorige week hadden we deze nabij een andere slaapplaats ca 30km zuidelijker. Hetzelfde cijfer ontbrak toen. Het mooiste was een Gele kleurring beginnend met een K, afgelopen winter rondgemaakt door Rob, de vogel, een 1kj, is geringd in Letland of Rusland! en de 1e kleurring van deze serie in NL! Ook erg leuk was een kleurring die Frank afgelopen maandag heeft geringd in Arnhem. Deze vogel zit nu al zo'n 80km zuidelijker!

Beste mensen,

Ook maar even een update uit de stad Groningen. Sinds 1 juli t/m gister hier in totaal al 30 Kokmeeuwen met buitenlandse ringen, allemaal vogels waarvan de ring compleet is afgelezen.

België (Bruxelles / Brussels): 2 (1 in juli, 1 dood in okt).
Denemarken (Copenhagen): 1 (met witte kleurring).
Duitsland (Helgoland): 5.
Duitsland (Hiddensee): 1.
Finland (Helsinki): 6.
Engeland (London): 2 (juli).
Litouwen (Kaunas): 1.
Letland (Riga): 1 (al jarenlang met witte kleurring van Frank en stalen ring van Frank).
Tsjechië (Praha): 1.
Zweden (Stockholm): 10.

Een heel ander beeld dus dan in Limburg.

Er is ook nog volop aankomt. Eergister (18 november 2010; rond 16:15) had ik in de stad Groningen wit LNA (Stockholm 6194801, ooit door Frank in de stad van een kleurring voorzien) die op 9 en 11 november 2010 nog in Husum (Sleeswijk-Holstein, 54.48N, 09.05E) zat.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

rob_voesten

Hoi Allemaal

hier het lijstje van Limburg van 17-7-2010 tot 21-11-2010

Kijk en huiver!!!!! Niet normaal wat een lande!


België (Bruxelles / Brussels): 18
Denemarken (Copenhagen): 1
Duitsland (Helgoland): 1
Duitsland (Hiddensee): 2
Finland (Helsinki): 2
Litouwen (Kaunas): 7 (5 metaal 2 kleurring)
Letland (Riga): 1 met kleurring
Tsjechië (Praha): 12
Zweden (Stockholm): 2
Polen (Gdansk): 15 (7 metaal 8 Kleurring)
Hongarije (Budapest): 2 (1 met kleurring Kroatië)
Italië (Bologna): 1 met kleurring
Zwitserland (Sempa): 2
Slowakije (Bratislava): 3
Wit Rusland (Minsk): 1

Groetjes

Ps de Polen zijn zeer goed bezig geweest we hebben nog zeker 2 kleurringen die we niet hebben kunnen aflezen door omstadigheden. De Kaunas en Latvia kleurringen die heb ik van de winter rond gemaakt wel leuk om die hier in NL weer terug te zien.
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

vogelsbennym

#35
Mooie lijst van provincie Limburg!
Vooral die kokmeeuwen uit Tsjechie en andere landen uit die richtig vallen op. Blijkbaar blijven ze toch voornamelijk in Limburg hangen.
Hier in Zuid-Holland komt het beeld meer overeen met Groningen (Klaas van Dijk).
Ook hier in Zuid-Holland veel vogels uit België, Polen en Litouwen maar ook uit Engeland.

Dit weekend flinke ronden in Rotterdam en Den Haag gemaakt maar nog geen kleurringen uit Litouwen of Letland...
De Tsjechische kokmeeuw die jij vorige winter in Nijmegen had zat dit weekend nog steeds in Rotterdam (vanaf augustus).

Groet,

Benny

ruud_altenburg

Heeft er iemand bezwaar tegen als ik het onderwerp verander? Het dekt al geruime tijd de lading niet meer.

In Amsterdam begint het nu ook weer leuk te worden. Vandaag een oude Zweed weer terug na zeven jaar!
http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/51050023
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Prima, topic naam kan inderdaad wel gewijzigd worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

46 ringen....... :o    jemig  :P

Citaat van: ruud_altenburg op november 24, 2010, 14:36:30 PM
Heeft er iemand bezwaar tegen als ik het onderwerp verander? Het dekt al geruime tijd de lading niet meer.

In Amsterdam begint het nu ook weer leuk te worden. Vandaag een oude Zweed weer terug na zeven jaar!
http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/51050023
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op november 24, 2010, 19:37:29 PM
46 ringen....... :o    jemig  :P

Citaat van: ruud_altenburg op november 24, 2010, 14:36:30 PM
Heeft er iemand bezwaar tegen als ik het onderwerp verander? Het dekt al geruime tijd de lading niet meer.

In Amsterdam begint het nu ook weer leuk te worden. Vandaag een oude Zweed weer terug na zeven jaar!
http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/51050023
Kom maar eens naar Arnhem, dan krijg je er ook 50+ in een half uur tot een uur.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

ik kijk hier vaak genoeg in haventjes tussen de kok en stormmeeuwen maar ik kom meestal niet verder dan 3 tot 4 ringen en dan zijn het meestal ook nog een allu ringetjes. moet toch op betere plekken gaan kijken denk ik.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Alu ringen? Die worden toch veel minder gebruikt, ik kom ze nog maar weinig tegen.

Maar in Arnhem, Groningen, Deventer, Hilversum enz. is gewoon heel veel geringd met rederlandse ringen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Zaterdag weer een kleurring uit Croatië.
De 2 voor Roermond.
De 3e voor Limburg.
De 5e voor NL. Anderen in Barneveld en Arnhem.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nlzorg01

Citaat van: Rikstar op november 24, 2010, 22:41:50 PM
ik kijk hier vaak genoeg in haventjes tussen de kok en stormmeeuwen maar ik kom meestal niet verder dan 3 tot 4 ringen en dan zijn het meestal ook nog een allu ringetjes. moet toch op betere plekken gaan kijken denk ik.

Metalen ringetjes zijn in het algemeen ook goed af te lezen. Voorwaarden zijn wel rust en een goede telescoop. Verder helpt het om wat brood te strooien. Als ze erg dichtbij komen, kun je de kleine ringen zelfs met een goede verrekijker aflezen.
Nadeel van metalen ringen is, naast dat ze klein zijn, dat ze rondom gelezen moeten worden. Het helpt dan als de vogel even een stukje wandelt of met zijn geringde poot zijn veren gaat poetsen.

Groeten,
JanZ

Jeroen Nagtegaal

Vandaag is er gevangen in Limburg, er zijn ca 500 Kokmeeuwen geringd. Er waren er maar 2 geringd, een Pool en een nieuwe (!) Bratislava, de 4e of 5e voor deze plek ditjaar. Door 1 foute aflezing is er enige onzekerheid.
Verder ca. 40 Stormmeeuwen waaronder een Belgische, en een Geelpootmeeuw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

Ja Jeroen, het waren prachtige vangsten. Rob, Frank, Bram, (en andere) Jeroen bedankt
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

ruud_altenburg

Soms hoeft het niet eens van ver te komen om leuk te zijn. Deze vogel is in februari 1986 als 2+kj in Castricum geringd. Een bejaarde dus!

http://vwgmidden-kennemerland.waarneming.nl/waarneming/view/51155936
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

tarsiger

Uit hoeveel cijfers en letters bestaan de Bratislava-ringen bij Kokmeeuw? Vandaag in Gent (België) zo een gezien, de 4 laatste cijfers kunnen aflezen, maar kon niet wat wat/hoeveel er nog voor kwam...

Daar verder ook 1 Belgische kleurring, 2 Denen (vaste wintergasten), 1 Nederlandse Zilver en 1 Finse Stormmeeuw.

little-W

Citaat van: tarsiger op december 04, 2010, 15:36:43 PM
Uit hoeveel cijfers en letters bestaan de Bratislava-ringen bij Kokmeeuw? Vandaag in Gent (België) zo een gezien, de 4 laatste cijfers kunnen aflezen, maar kon niet wat wat/hoeveel er nog voor kwam...
Volgens dit lijstje bestaat de code uit een H plus 4 cijfers...
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

tarsiger

Die zag ik inderdaad ook staan, zou dan enkel de H gemist hebben...

stefanhageman

Vandaag een oranje gekleurde Kokmeeuw is dat ook een projectvogel of iemand die iets 'lolligs' zou hebben gedaan?
http://waarneming.nl/waarneming/view/51175506?_popup=1
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: tarsiger op december 04, 2010, 20:47:50 PM
Die zag ik inderdaad ook staan, zou dan enkel de H gemist hebben...
Tegenwoordig ook met 5 cijfers! H17... is uit 2009. Als je goed op de tekst gelet hebt in combi met het laatste cijfer is er wellicht nog uit te komen. Ik heb foto's van een 5 cijferige ring en kan foto's maken van een 4 cijferige ring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: stefanhageman op december 04, 2010, 21:32:24 PM
Vandaag een oranje gekleurde Kokmeeuw is dat ook een projectvogel of iemand die iets 'lolligs' zou hebben gedaan?
http://waarneming.nl/waarneming/view/51175506?_popup=1
"We" noemen dit roze, iets wat geregeld voorkomt bij Kokmeeuwen, is iets van nature en waarschijnlijk individu-eigen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

De 4 laatste cijfers die ik kon aflezen waren 7536, veel kans dus dat er inderdaad nog H1 voorkomt denk ik? Die foto's mag je anders wel even doormailen of pm'en, heb er vrij lang op staan kijken, zal er dus misschien nog wel iets uit kunnen afleiden.

Bedankt,
Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Ik zal morgen wat foto's van een H6xxx ring maken. Het verschil is niet heel groot, maar bij goed opletten wel te gebruiken. Dan kan ik pas woensdag of donderdag de foto's mailen. Eerst nog 2 dagen aflezen in Limburg en wat uitrusten van 2 dagen vangen.

De 3 vangdagen met Frank Majoor leverde zo'n 1600 geringde meeuwen op.
Ca 75 Zilvers zijn ongeringd losgelaten vanwege de kosten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Klaas van Dijk

Citaat van: lonnie20 op december 05, 2010, 20:44:30 PMNog zo een: http://vwgmidden-kennemerland.waarneming.nl/waarneming/view/51155922

Ja, dat is een heel mooi voorbeeld.

Ik geloof dat de meningen zijn verdeeld of deze (iets) roze kleur wordt veroorzaakt door iets in de veren zelf (dus binnen één jaar niet veranderlijk) of door een bepaalde kleurstof in het 'vet' van de stuitklier (dus binnen één jaar wel veranderlijk, omdat de samenstelling van het 'vet' in de stuitklier niet het hele jaar identiek is / hoeft te zijn). Dunbekmeeuwen hebben wel vaker een dergelijke roze kleur. Toevallig gister nog een aantal 'iets roze' Kokmeeuwen in de hand gehad; steeds adulte (na 2KJ) vogels.

Ik heb wel voorbeelden van geringde 'roze' adulten die meerdere winters achtereen steeds 'roze' waren. Maar ik weet niet of dit altijd zo is.

Groetjes, Klaas

rob_voesten

Hoi Allemaal

Van de Slag die we afgelopen donderdag gedaan hebben bij de Stuw in Belfeld. Leveren nu al leuke dingen op. Er zijn er al 2 aflgezen in de omgeving van Roermond. Verder zijn er 2 afgelezen in Heythuysen. dit is ongeveer allebij 17 km van de ringplek. Zelf had ik er vandaag ook 2 in Wanssum Mogelijk nog een paar meer. In Wanssum Dit is ongeveer 25 km van de ring plek. Dus erg leuk om te zien hoe zoon groep uitzwerft over de profinsie.

Groejtes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

yourigroesbeek

Hoi Rob

Leuk dat de vogels zo gaan zwerven. Is er nog iets bekend geworden met die sluiswacht.

Groeten
Youri
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Verder zijn er ook een Stormmeeuw geweest bij Roermond, Wanssum en Nederweert. Nederweert is ca 20km.

Heythuysen en Nederweert liggen ruim buiten het Maasdal, zijn dus leuke waarnemingen. De waarnemingen van Roermond waren tijdens zonsopkomst, ze hebben dus op een andere slaapplaats geslapen.

RWS/sluiswacht heeft nog niets van zich laten horen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com