Hoofdmenu

Geringde Kokmeeuwen

Gestart door rob_voesten, februari 01, 2010, 19:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hoi Allemaal.

Vandaag in Roermond een Kokmeeuw uit Kroatië Met een Kleurring Wit Sxxx (x is een Cijfer).

Zo ver ik weet de eerste uit dat land dat Nederland berijkt. Of zijn er bij jullie nog meer aflezingen bekend??

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Het is inderdaat de eerst voor NL De vogel is in 2007 daar geringd als overwinterraar. En daarna nooit meer afgelezen.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

frankw

Leuk, heb je ook contact gehad met Frank Majoor? Die weet dat vast (ook) wel. :duim:

Jeroen Nagtegaal

Er is contact geweest, er is wel één melding van een van Frank's vogels in Kroatië. Staat ook op Frankmajoor.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

Kijk 's op deze blog van Luka:

http://cro-ringing.blogspot.com/


beetje naar beneden scrollen voor de kokkies.

rob_voesten

Citaat van: frankw op februari 10, 2010, 09:18:57 AM
Leuk, heb je ook contact gehad met Frank Majoor? Die weet dat vast (ook) wel. :duim:

Hee allemaal.

Hij is nog steeds aan wezig.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

nicky hulsbosch

Vandaag ook nog aanwezig. wel met een manke poot. hopelijk geneest het nog
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nicky hulsbosch

hierbij de foto
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

rob_voesten

hoi Allemaal

Dit jaar zijn er al 2 Kroatië ringen afgelzen in Nedeland Frank Majoor had er een maand terug 1 in Arnhem en ik had er vandaag 1 in Maashees.

Dus opletten

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Hoi Allemaal

Het ringen seizoen bij de kokmeeuwen is weer volop bezig. Vandaag in Midde limburg bij Stein een kokmeeuw met een Kleurring uit Italiën.

Dus opletten gekleurringde kokmeeuwen kunen overal op duiken. Heb deze week 5 landen kleurringen van gezien Italiën, Kroatië, Polen, Litouwen en Holland.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

little-W

Leuk Rob!
Een Kokmeeuw met ring uit Litouwen dook deze week ook op in Katwijk aan Zee: http://waarneming.nl/waarneming/view/49663913.
Van mij mag die afzakken naar Leiden...  :)
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

vogelsbennym

#12
Hoi Rob en anderen,

Het ringen kokmeeuwen ringen seizoen inderdaad volop bezig.
Naast de vogels uit de "bekende buitenlandse landen" hier in Zuid-Holland met name in Rotterdam nu al leuke individuen. Vorige week daar een Praha ring (nieuw individu) en vandaag een Sempach ring (dezelfde vorige winter door Frank Majoor en volgens mij ook door Bram en jou Rob gezien). Nu is het wachten op de grote trekgolf van buitenlanders vanaf oktober...
:duim:

Groet,
Benny Middendorp

theomuusse

Vandaag ook een Kroaat op de stort van Barneveld.

Theo en Albert

Jeroen Nagtegaal

Je zal de terugmelding al wel binnen hebben. Uit welk jaar kwam ie?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Vandaag in Limburg wederom leuke landen.
Op één slaapplaats, 10-tallen metaal. Onafgelezen
Afgelezen:
2x Pool Kleurring
1x Hongarije Kleurringd (zijn er toch maar heel weinig?)
2x metaal Bratislava!
Daarnaast ook nog 2 Belgen en 2 Hollanders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 09, 2010, 20:03:09 PMVandaag in Limburg wederom leuke landen. Op één slaapplaats, 10-tallen metaal. Onafgelezen. Afgelezen: 2x Pool Kleurring, 1x Hongarije gekleurringd (zijn er toch maar heel weinig?), 2x metaal Bratislava!. Daarnaast ook nog 2 Belgen en 2 Hollanders.

hoi Jeroen,

Een leuk lijstje en opvallend dat er aanzienlijke verschillen lijken te bestaan met Groningen. Net even mijn boekje doorgenomen. Vanaf eind september kom ik voor Groningen tot het volgende overzicht van herkomstlanden van geringde Kokmeeuwen (exclusief in Nederland geringde Kokmeeuwen):
Duitsland 3 (Helgoland 2; Hiddensee 1)
Zweden 2 (Stockholm)
Denemarken 1 (Copenhagen; ook met kleurring)
Litouwen 1 (Kaunas; ook met kleurring van Frank)
Tsjechië 1 (Praha).

Kokmeeuwen met een Hongaarse ring zijn volgens mij nog nooit in / rond de stad Groningen gezien (evenals Kroatië).

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

#17
Ha Klaas,

In Limburg, uit mijn hoofd, inclusief deels afgelezen metalen.
Brussel 5+, meer dan 20 gezien
Gdansk 4 Kleur, 2 metaal
Hiddensee 1
Helgoland 1 doodvonst door iemand anders
Hongarije 2 (inclu. gekleurringde in Kroatie)
Litouwen 2 kleur
Slowakije 2
Tjechie 2?
Zwitserland 1
Italie Kleurring

Is even uit mijn hoofd. Rob houd het exact bij, maar hij zit in Portugal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

#18
Hoi Klaas, Jeroen, Rob,

Hier in de regio Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer langzaam aan nieuwe binnenkomsten van kokmeeuwen die normaliter altijd in oktober arriveren.
De komende week zal het snel gaan denk ik met die noordoosten winden.

Vanaf juli tot en met september 2010 talloze buitenlanders gezien, individuen (even uit mijn hoofd): België 10+, Finland 10+, Litouwen 5+, Letland 2, Polen 5+, Zweden 10+, Tsjechië 1 (vorig jaar door Rob gezien in Nijmegen), Zwitserland 1.
Kokmeeuwen uit Hongarije, Kroatië, Slowakije of Italië heb ik hier nog nooit gezien...
Limburg ligt natuurlijk een stuk zuidoostelijker dan regio Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer en Groningen, mogelijk speelt dit een rol.

Groet,
Benny Middendorp

Jeroen Nagtegaal

Ik heb net wat gemaild met Hongarije, en hun merken op dat hun vogels steeds vaker naar het westen gaan. Voorheen hadden ze alleen terugmeldingen uit het Middelandse zeegebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 12, 2010, 18:30:17 PMIk heb net wat gemaild met Hongarije, en hun merken op dat hun vogels steeds vaker naar het westen gaan. Voorheen hadden ze alleen terugmeldingen uit het Middelandse zeegebied.

Hoi Jeroen,

Nou, dan is er dus hoop dat we hier in Noord-Nederland ook binnenkort de eerste Kokmeeuw met een Budapest ring zullen zien? Net even wat in de bestanden zitten te kijken, maar tot nu toe (= vanaf 1950) in Noord-Nederland nog nooit een Kokmeeuw gezien / gevonden met een Budapest ring. En slechts één Kokmeeuw met een Italiaanse ring (Bologna, vogel zelf ook gezien).

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ik neem komend weekend een zak kaas mee naar huis, ik ga proberen daar wat meer af te lezen komende week, an zal proberen een foto te maken. Overigens FM ook éénmaal een Hongaarse kleurring gehad ooit. Ditjaar was er een Budapest metaal aanwezig op de Kade, en hebben we in Limburg de eerder genoemde vogel met een Witte "S" ring en Budapest metaal.
Dit was overigens de 2e kleurring voor NL vanuit Hongarije!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#22
Vandaag weer op de slaapplaats gestaan. Pas na 3 uur de 1e ring.... Uiteindelijk heb ik er zo'n 6 uur gezeten... Helaas was de groep nog maar de helft van vorige keer 2500 tov 5000. Ook wilde ze niet erg meewerken met poseren waardoor ik nooit meer dan 3-400 kokmeeuwn tegelijk kon zien.

Vandaag, alleen metaal:
Brussel
Bratislava, H73173 & H17737...
Praha 2 EX4... & EX8...
Gdansk
Hiddensee, 1kj! Erg leuk! Volgens mij de 5e Hiddensee voor ons in Limburg.
Helsinki, niet kunnen aflezen. ST25....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 17, 2010, 19:51:47 PMVandaag weer op de slaapplaats gestaan. Pas na 3 uur de 1e ring.... Uiteindelijk heb ik er zo'n 6 uur gezeten... Helaas was de groep nog maar de helft van vorige keer 2500 tov 5000. Ook wilde ze niet erg meewerken met poseren waardoor ik nooit meer dan 3-400 kokmeeuwn tegelijk kon zien. Vandaag, alleen metaal:
Brussel
Bratislava, H73173 & H17737...
Praha 2 EX4... & EX8...
Gdansk
Hiddensee, 1kj! Erg leuk! Volgens mij de 5e Hiddensee voor ons in Limburg.
Helsinki, niet kunnen aflezen. ST25....

hoi Jeroen,

Best wel een leuk lijstje, want een dergelijke ringsamenstelling zie je nooit in Groningen. Ik had op 3 oktober jl. een 1KJ Kokmeeuw met een Hiddense ring, IA 105149, een aluminium ring rechts aan loopbeen.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ik meende dat ik een ander type had, dan gebruikelijk voor Hiddensee. Helaas weinig ervaring, dus weet zo nietw at het verschil was. Mijne begon met IA135... Vorig jaar een >1 beginnend met IA100...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Hier in de regio Zuid-Holland ook nieuwe aankomsten buitenlandse (kok)meeuwen.
Vanaf dit seizoen kijk ik ook wat meer op slaapplaatsen. De meeste (kok)meeuwen komen echter in het laatste uur voor zonsondergang, dus het is dan even heel druk met aflezen voor de schemering.
Welke slaapplaatsen kijk je Jeroen?

Vorige week leuke ontdekking in het Zuiderpark te Rotterdam van een Knobbelzwaan met metalen ring, broedvogel man met vrouw en jongen, geringd als jong in Almere.
Ja Jeroen, deze had jij hier in augustus al... ;)

Groet,
Benny Middendorp

Jeroen Nagtegaal

Die Knobbel had ik niet, maar heb ik doorgegeven voor iemand anders. Heb ik van Waarneming.nl gehaald.

Overigens lijkt het erop dat ze in Slowakije goed bezig zijn met ringen. Vandaag mijn 4e deze maand. Nu op de kade in Arnhem.  Frank heeft tot 2008, 8 individuen. Totaal een 80 aflezingen vandaag in Arnhem in ruim 4 uur.

In Limburg liggen de Slaapplaatsen zo'n 30km uit elkaar. Op of nabij 3 van deze plekken voeren we gericht tijdens de eerste of laatste uren. Verder voer ik nog in Weert, hier ligt een slaapplaats op 5km.
We voeren dan verder op de slaapplaatsen: Maastricht - Pietersplas, Roermond - Oolderplas en Belfeld - Stuw.

Verder voeren/kijken we in de volgende plaatsen/steden (aantal plaatsen): Roermond (5), Echt (1), Nederweert (2), Weert (4), Heythuysen (1), Tegelen (1), Venlo (2), Stein (1), Brunssum (2), Kerkrade (2), Sittard (2), Maastricht (4), Linne (2), Well-Wanssum (4?), Neer (1), Stevensweert (1). Alle plekken zijn/worden >2x/winter bezocht. En dan nog alle buitengebieden waar meeuwen kunnen zitten, geregeld sta ik dan ook flinke tijd (uren!) om Stormmeeuwen af te lezen.

Eigenlijk redelijk ondoenlijk met maar 2 man in alleen de weekeinden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Hoi Jeroen,

Vorige woensdag was ik nog op de kade in Arnhem, ben niet zo lang geweest dus wat minder ringen afgelezen dan jij ;) .

Veel afleesplaatsen hebben jij en Rob Voesten daar in Limburg! Mooi dat daar zo goed wordt gekeken.
Maar met z'n 2 niet heel regelmatig te doen...

Via bijgaande link zijn mijn afleesplaatsen te zien (blauwe stip=ringen afgelezen, groene stip potentiele afleeslocatie, veel meeuwen):
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=108217657964078509566.00045d2363b3ca59edca7&z=9

Het is een kwestie van plannen, waarbij ik locaties met de meeste meeuwen en "vreemde" (niet vaste) gasten het vaakst probeer te bezoeken.

Vriendelijke groet,

Benny Middendorp

Jeroen Nagtegaal

Wij hebben zelf eigenlijk 3 "hoofd-stekken" Well (Rob) Maastricht en Roermond.
In Maastricht is een opmerkelijk ringdichtheid.
Dit jaar in een groepje van ca 50. 2 Poolse kleurringen en 1 Litouwen kleurring. Ook één Belg. Kokmeeuw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Weer even een korte update van vandaag. Ondanks de regen maar 3x doorweekt geraakt...
Vandaag in Limburg vrij weinig meeuwen in de steden, wel enkele bekende vogels van eerdere jaren terug.

Op de stuw in Belfeld, ondertussen een 4e Bratislava ring, helaas alleen de laatste 2 cijfers... Een andere bekende was wel nog aanwezig.
Verder een vogel geboren in Harderwijk, alleen ontbreek er nog een cijfer. Vorige week hadden we deze nabij een andere slaapplaats ca 30km zuidelijker. Hetzelfde cijfer ontbrak toen...
Het mooiste was een Gele kleurring beginnend met een K, afgelopen winter rondgemaakt door Rob, de vogel, een 1kj, is geringd in Letland of Rusland! en de 1e kleurring van deze serie in NL!
Ook erg leuk was een kleurring die Frank afgelopen maandag heeft geringd in Arnhem. Deze vogel zit nu al zo'n 80km zuidelijker!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com