Taigaboomkruiper?

Gestart door Theovanv, februari 01, 2010, 14:44:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Zou dit misschien een Taigaboomkruiper kunnen zijn? Erg witte indruk, dikke en lange witte wenkbrauwstreep tot aan snavelbasis, helder witte buik en flanken, veel wit achter op kop en rug.

Theo van Veenendaal

Folkert Jan

pff het zou kunnen ja...korte snavel....lijkt mooi wit, maarja sluit op zon foto een gewone "lichte" boomkruiper maar eens uit.

misschien moet je toch even terug en de iso iets lager zetten ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Theovanv

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2010, 14:57:01 PM
pff het zou kunnen ja...korte snavel....lijkt mooi wit, maarja sluit op zon foto een gewone "lichte" boomkruiper maar eens uit.

misschien moet je toch even terug en de iso iets lager zetten ;)
Het beestje was helaas snel weg, maar ik zie hier toch wel een paar aardig duidelijke kenmerken. In het veld leek het trappetje ook onregelmatig, maar daar heb ik geen foto van helaas, hij zat eerst op 3 meter en zeer witte indruk, helder witte borst en flanken en dikke en ver doorlopende (tot aan snavelbasis) wenkbrauwstreep vielen erg op, zelfs met het donkere grauwe weer.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Ik krijg de indruk dat je nu niet meer geheel objectief de determinatie benadert.. Hoeveel foto's van Boomkruipers met witte wbs tot aan de snavelbasis wil je hebben..? En welke 'andere kenmerken' bedoel je dan precies? Ik zie gewoon een boomkruiper met lekker lichte onderdelen en een witte wenkbrauwstreep. Dat is een leuk ding om eens wat beter naar te kijken, maar als je alleen dát al sterk vind pleiten voor een Taiga ben je in dit geval -naar mijn overtuiging- te weinig kritisch.

frankneijts

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:03:49 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.

* In dat bewuste topic heb ik volgens mij toch duidelijk aangetoond dat ook bij gewone Boomkruipers de witte wenkbrauw tot op de snavelbasis kan doorlopen (nergens gequantificeerd!) en ook dat bij sommige Taiga's/Kortsnavels dat juist niet het geval is (of niet lijkt te zijn). Misschien nog wel belangrijker zijn de lichte kruinstreepjes die bij Taiga/Kortsnavel tot op de snavelbasis doorlopen terwijl bij Boomkruiper het voorhoofd dikwijls (altijd?) weinig tot niet gevlekt is (en dus bruiner). Dat laatste lijkt bij jouw vogel het geval: duidelijk streepjes tòt het takje dat er boven zit en niet meer zo duidelijk aan de andere kant (en pleit dus vóór gewone Boomkruiper).
* De snavellengte is op deze foto absoluut onbetrouwbaar door de matige kwaliteit van de foto en de hoek waaronder je naar de vogel kijkt. Nog afgezien van het feit dat de variatie van dat kenmerk dikwijls te groot is om in het veld als kenmerk gebruikt te kunnen worden.
* Een "onregelmatig trappetje" zegt niks zolang je niet weet waardoor de onregelmatigheid wordt veroorzaakt.
* De vogel ziet er behoorlijk wit uit van onderen maar dat hebben we vaker gezien bij gewone Boomkruipers.

Persoonlijk zou ik m'n best doen de vogel terug te vinden: als-ie echt zo "wit" is valt-ie genoeg op en moet dat dus te doen zijn. Gebruik bijv. eens geluid: 'boomkruipers' reageren nogal goed op hun (nagebootste) zang en sommige Taiga/Kortsnavel reageren niet alleen op soorteigen gezang maar zelfs (soms) op dat van Boomkruiper!
Maar probeer dan nu wel om dat trapje erop te krijgen want op deze manier gaat een goede determinatie niet lukken..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:31:05 PM
Ik krijg de indruk dat je nu niet meer geheel objectief de determinatie benadert.. Hoeveel foto's van Boomkruipers met witte wbs tot aan de snavelbasis wil je hebben..? En welke 'andere kenmerken' bedoel je dan precies? Ik zie gewoon een boomkruiper met lekker lichte onderdelen en een witte wenkbrauwstreep. Dat is een leuk ding om eens wat beter naar te kijken, maar als je alleen dát al sterk vind pleiten voor een Taiga ben je in dit geval -naar mijn overtuiging- te weinig kritisch.
Nou, toen ik hem zag dacht ik, hey, dat kan wel eens een Taiga zijn. Toen ik de foto zag en het boek erbij pakte had ik zoiets van, als dit er geen is.....
Dat ik hem dan hier plaats en jullie mening vraag lijkt me voor een genoeg kritische instelling pleiten, maar dat wil niet zeggen waarom ik mijn eigen mening niet mag laten horen en onderbouwen.

- Buik en flanken helder wit.
- Kortere snavel.
- Wenkbrauwstreep is dik, erg wit en loopt tot aan snavelbasis.
- Erg witte indruk met veel wit op achterkant kop en rug.

Ik zou hier niet zo snel een gewone Boomkruiper van maken, maar veel mensen maken bij determinatieprecisie onderscheid in zeldzaamheid.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 15:36:18 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:03:49 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.

* In dat bewuste topic heb ik volgens mij toch duidelijk aangetoond dat ook bij gewone Boomkruipers de witte wenkbrauw tot op de snavelbasis kan doorlopen (nergens gequantificeerd!) en ook dat bij sommige Taiga's/Kortsnavels dat juist niet het geval is (of niet lijkt te zijn). Misschien nog wel belangrijker zijn de lichte kruinstreepjes die bij Taiga/Kortsnavel tot op de snavelbasis doorlopen terwijl bij Boomkruiper het voorhoofd dikwijls (altijd?) weinig tot niet gevlekt is (en dus bruiner). Dat laatste lijkt bij jouw vogel het geval: duidelijk streepjes tòt het takje dat er boven zit en niet meer zo duidelijk aan de andere kant (en pleit dus vóór gewone Boomkruiper).
* De snavellengte is op deze foto absoluut onbetrouwbaar door de matige kwaliteit van de foto en de hoek waaronder je naar de vogel kijkt. Nog afgezien van het feit dat de variatie van dat kenmerk dikwijls te groot is om in het veld als kenmerk gebruikt te kunnen worden.
* Een "onregelmatig trappetje" zegt niks zolang je niet weet waardoor de onregelmatigheid wordt veroorzaakt.
* De vogel ziet er behoorlijk wit uit van onderen maar dat hebben we vaker gezien bij gewone Boomkruipers.

Persoonlijk zou ik m'n best doen de vogel terug te vinden: als-ie echt zo "wit" is valt-ie genoeg op en moet dat dus te doen zijn. Gebruik bijv. eens geluid: 'boomkruipers' reageren nogal goed op hun (nagebootste) zang en sommige Taiga/Kortsnavel reageren niet alleen op soorteigen gezang maar zelfs (soms) op dat van Boomkruiper!
Maar probeer dan nu wel om dat trapje erop te krijgen want op deze manier gaat een goede determinatie niet lukken..........
Ok, ik heb gekeken naar de kenmerken zoals die in de ANWB-gids staan, wat voor mij de norm is. Vandaar die doorlopende streep. Dat was trouwens wat me ook opviel bij de voorbeeldfoto's in post 1 in dat topic. Ik zie die streepjes wel heel ver doorlopen, verder dan bij een normale boomkruiper, maar die tak zit net op de verkeerde plaats, dat geef ik toe. Ik blijf volhouden dat alle kenmerken bij elkaar opgeteld dit eerder voor Taiga dan voor gewone Boomkruiper pleit, maar goed, als het niet 100% rond te maken is volgens jullie dan is dat jammer. Terugvinden zal moeilijk worden, maar wie weet heb ik geluk.
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:44:33 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 15:36:18 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:03:49 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.

* In dat bewuste topic heb ik volgens mij toch duidelijk aangetoond dat ook bij gewone Boomkruipers de witte wenkbrauw tot op de snavelbasis kan doorlopen (nergens gequantificeerd!) en ook dat bij sommige Taiga's/Kortsnavels dat juist niet het geval is (of niet lijkt te zijn). Misschien nog wel belangrijker zijn de lichte kruinstreepjes die bij Taiga/Kortsnavel tot op de snavelbasis doorlopen terwijl bij Boomkruiper het voorhoofd dikwijls (altijd?) weinig tot niet gevlekt is (en dus bruiner). Dat laatste lijkt bij jouw vogel het geval: duidelijk streepjes tòt het takje dat er boven zit en niet meer zo duidelijk aan de andere kant (en pleit dus vóór gewone Boomkruiper).
* De snavellengte is op deze foto absoluut onbetrouwbaar door de matige kwaliteit van de foto en de hoek waaronder je naar de vogel kijkt. Nog afgezien van het feit dat de variatie van dat kenmerk dikwijls te groot is om in het veld als kenmerk gebruikt te kunnen worden.
* Een "onregelmatig trappetje" zegt niks zolang je niet weet waardoor de onregelmatigheid wordt veroorzaakt.
* De vogel ziet er behoorlijk wit uit van onderen maar dat hebben we vaker gezien bij gewone Boomkruipers.

Persoonlijk zou ik m'n best doen de vogel terug te vinden: als-ie echt zo "wit" is valt-ie genoeg op en moet dat dus te doen zijn. Gebruik bijv. eens geluid: 'boomkruipers' reageren nogal goed op hun (nagebootste) zang en sommige Taiga/Kortsnavel reageren niet alleen op soorteigen gezang maar zelfs (soms) op dat van Boomkruiper!
Maar probeer dan nu wel om dat trapje erop te krijgen want op deze manier gaat een goede determinatie niet lukken..........
Ok, ik heb gekeken naar de kenmerken zoals die in de ANWB-gids staan, wat voor mij de norm is. Vandaar die doorlopende streep. Dat was trouwens wat me ook opviel bij de voorbeeldfoto's in post 1 in dat topic. Ik zie die streepjes wel heel ver doorlopen, verder dan bij een normale boomkruiper, maar die tak zit net op de verkeerde plaats, dat geef ik toe. Ik blijf volhouden dat alle kenmerken bij elkaar opgeteld dit eerder voor Taiga dan voor gewone Boomkruiper pleit, maar goed, als het niet 100% rond te maken is volgens jullie dan is dat jammer. Terugvinden zal moeilijk worden, maar wie weet heb ik geluk.

Je rederneert 'verkeerd om' Theo.. Ga nu gewoon eens registreren wat je ziet: een boomkruiper met witte onderdelen (zo lijkt het op de foto iig) en witte wenkbrauwstreep. Punt.
De snavellengte korter? Dat is helemaal niet te zien! Dat je zoiets dan toch noemt als één van de punten om de determinatie richting Taiga rond te krijgen duidt erop dat je ergens naar toe werkt. Dat is een onzuivere (in mijn ogen een te lichtzinnige) manier van soortbepalen.


Folkert Jan

terugvinden moet volgens mij niet gek moeilijk zijn. mijn ervaring is namelijk dat boomkruipers vaak langere tijd op een bepaalde plek vertoeven. misschien als dit in een redelijk groot en dicht bos is dat het nog eens tegen kan vallen, maar niet geschoten is altijd mis.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jelmerpoelstra

Tussen alle zeer kritische op- en aanmerkingen door wil ik wel kwijt dat als je me deze foto zou laten zien zonder daarbij de locatie (land) van de waarneming te specifieren, ik onmiddellijk voor Taiga zou gaan.
Niet alleen komt de vogel al met al erg wit over inclusief wenkbrauw (zie je nog wel eens bij Boomkruipers), ook lijkt de flank helemaal wit (komt veel minder of vrijwel niet (?) voor bij Boomkruiper). Maar inderdaad, op basis van deze foto valt geen zekerheid te verkrijgen.

frankneijts

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:44:33 PM
ik heb gekeken naar de kenmerken zoals die in de ANWB-gids staan, wat voor mij de norm is.

Als je nu dat bewuste topic goed gelezen (nou ja, doorgeworsteld..) had Theo dan had je kunnen weten dat dat topic is ontstaan omdat de veldgidsen (inclusief de ANWB!) dit determinatieprobleem niet zo goed behandelen. Dat juist die wenkbrauwstreep èn de snavellengte enkele van de minst bruikbare kenmerken is en dat de onderbouwing daarvan verder gaat in dat topic dan alleen de 1e post.
Op blz. 5 heb ik een samenvatting van het hele topic gemaakt aan de hand van een 10-tal punten en die ook met foto's geillustreerd. Daarbij heb ik steeds de bruikbaarheid in het veld voorop gesteld en steeds gerefereerd aan wat de ANWB-gids hier van maakt (of maakte: ik maak een voorbehoud t.a.v. de nieuwe uitgave die ik nog niet gezien heb.)

Op basis van jouw informatie en foto is de determinatie inderdaad niet rond te maken omdat goede informatie over het allerbelangrijkste 'onderdeel', namelijk het trappetje, ontbreekt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:56:27 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:44:33 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 15:36:18 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:03:49 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.

* In dat bewuste topic heb ik volgens mij toch duidelijk aangetoond dat ook bij gewone Boomkruipers de witte wenkbrauw tot op de snavelbasis kan doorlopen (nergens gequantificeerd!) en ook dat bij sommige Taiga's/Kortsnavels dat juist niet het geval is (of niet lijkt te zijn). Misschien nog wel belangrijker zijn de lichte kruinstreepjes die bij Taiga/Kortsnavel tot op de snavelbasis doorlopen terwijl bij Boomkruiper het voorhoofd dikwijls (altijd?) weinig tot niet gevlekt is (en dus bruiner). Dat laatste lijkt bij jouw vogel het geval: duidelijk streepjes tòt het takje dat er boven zit en niet meer zo duidelijk aan de andere kant (en pleit dus vóór gewone Boomkruiper).
* De snavellengte is op deze foto absoluut onbetrouwbaar door de matige kwaliteit van de foto en de hoek waaronder je naar de vogel kijkt. Nog afgezien van het feit dat de variatie van dat kenmerk dikwijls te groot is om in het veld als kenmerk gebruikt te kunnen worden.
* Een "onregelmatig trappetje" zegt niks zolang je niet weet waardoor de onregelmatigheid wordt veroorzaakt.
* De vogel ziet er behoorlijk wit uit van onderen maar dat hebben we vaker gezien bij gewone Boomkruipers.

Persoonlijk zou ik m'n best doen de vogel terug te vinden: als-ie echt zo "wit" is valt-ie genoeg op en moet dat dus te doen zijn. Gebruik bijv. eens geluid: 'boomkruipers' reageren nogal goed op hun (nagebootste) zang en sommige Taiga/Kortsnavel reageren niet alleen op soorteigen gezang maar zelfs (soms) op dat van Boomkruiper!
Maar probeer dan nu wel om dat trapje erop te krijgen want op deze manier gaat een goede determinatie niet lukken..........
Ok, ik heb gekeken naar de kenmerken zoals die in de ANWB-gids staan, wat voor mij de norm is. Vandaar die doorlopende streep. Dat was trouwens wat me ook opviel bij de voorbeeldfoto's in post 1 in dat topic. Ik zie die streepjes wel heel ver doorlopen, verder dan bij een normale boomkruiper, maar die tak zit net op de verkeerde plaats, dat geef ik toe. Ik blijf volhouden dat alle kenmerken bij elkaar opgeteld dit eerder voor Taiga dan voor gewone Boomkruiper pleit, maar goed, als het niet 100% rond te maken is volgens jullie dan is dat jammer. Terugvinden zal moeilijk worden, maar wie weet heb ik geluk.

Je rederneert 'verkeerd om' Theo.. Ga nu gewoon eens registreren wat je ziet: een boomkruiper met witte onderdelen (zo lijkt het op de foto iig) en witte wenkbrauwstreep. Punt.
De snavellengte korter? Dat is helemaal niet te zien! Dat je zoiets dan toch noemt als één van de punten om de determinatie richting Taiga rond te krijgen duidt erop dat je ergens naar toe werkt. Dat is een onzuivere (in mijn ogen een te lichtzinnige) manier van soortbepalen.
Nee hoor, als je goed leest zie je dat ik dat punt eerst helemaal niet noem, ik heb dat overgenomen van Folkert Jan. Maar als we hier eerst moeten gaan bepalen of ik wel een zuivere manier van determineren heb dan houden we er meteen mee op. Dan ken je me zeer slecht.
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2010, 15:59:53 PM
terugvinden moet volgens mij niet gek moeilijk zijn. mijn ervaring is namelijk dat boomkruipers vaak langere tijd op een bepaalde plek vertoeven. misschien als dit in een redelijk groot en dicht bos is dat het nog eens tegen kan vallen, maar niet geschoten is altijd mis.

En hoe strak zal het zijn als je alle kritische geluiden in één klap doet verstommen wanneer blijkt dat je gewoon een echte Taiga op de foto hebt gezet!

Theovanv

Citaat van: jelmerpoelstra op februari 01, 2010, 16:00:38 PM
Tussen alle zeer kritische op- en aanmerkingen door wil ik wel kwijt dat als je me deze foto zou laten zien zonder daarbij de locatie (land) van de waarneming te specifieren, ik onmiddellijk voor Taiga zou gaan.
Niet alleen komt de vogel al met al erg wit over inclusief wenkbrauw (zie je nog wel eens bij Boomkruipers), ook lijkt de flank helemaal wit (komt veel minder of vrijwel niet (?) voor bij Boomkruiper). Maar inderdaad, op basis van deze foto valt geen zekerheid te verkrijgen.
Dat vind ik dus ook, maar Frank, ik geloof je als je zegt dat dit niet genoeg is, ondanks dat ik het daar zelf niet geheel mee eens ben. Ik zal als het droog is nog eens even goed gaan zoeken, en anders de komende dagen, maar het lijkt me vrij lastig hem terug te vinden.
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 16:06:01 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:56:27 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:44:33 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 15:36:18 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 15:03:49 PM
Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 15:00:21 PM
De kenmerken die je noemt zeggen nauwelijks iets: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.msg665232.html#new
Ik vind dat bij "mijn" boomkruiper de witte wenkbrauwstreep duidelijk tot aan de snavelbasis loopt, wat in jouw topic alleen bij de echte Taiga het geval is en niet bij alle variaties "gewone" Boomkruipers en dat aangevuld met de andere genoemde kenmerken vind ik deze er wel sterk voor pleiten.

* In dat bewuste topic heb ik volgens mij toch duidelijk aangetoond dat ook bij gewone Boomkruipers de witte wenkbrauw tot op de snavelbasis kan doorlopen (nergens gequantificeerd!) en ook dat bij sommige Taiga's/Kortsnavels dat juist niet het geval is (of niet lijkt te zijn). Misschien nog wel belangrijker zijn de lichte kruinstreepjes die bij Taiga/Kortsnavel tot op de snavelbasis doorlopen terwijl bij Boomkruiper het voorhoofd dikwijls (altijd?) weinig tot niet gevlekt is (en dus bruiner). Dat laatste lijkt bij jouw vogel het geval: duidelijk streepjes tòt het takje dat er boven zit en niet meer zo duidelijk aan de andere kant (en pleit dus vóór gewone Boomkruiper).
* De snavellengte is op deze foto absoluut onbetrouwbaar door de matige kwaliteit van de foto en de hoek waaronder je naar de vogel kijkt. Nog afgezien van het feit dat de variatie van dat kenmerk dikwijls te groot is om in het veld als kenmerk gebruikt te kunnen worden.
* Een "onregelmatig trappetje" zegt niks zolang je niet weet waardoor de onregelmatigheid wordt veroorzaakt.
* De vogel ziet er behoorlijk wit uit van onderen maar dat hebben we vaker gezien bij gewone Boomkruipers.

Persoonlijk zou ik m'n best doen de vogel terug te vinden: als-ie echt zo "wit" is valt-ie genoeg op en moet dat dus te doen zijn. Gebruik bijv. eens geluid: 'boomkruipers' reageren nogal goed op hun (nagebootste) zang en sommige Taiga/Kortsnavel reageren niet alleen op soorteigen gezang maar zelfs (soms) op dat van Boomkruiper!
Maar probeer dan nu wel om dat trapje erop te krijgen want op deze manier gaat een goede determinatie niet lukken..........
Ok, ik heb gekeken naar de kenmerken zoals die in de ANWB-gids staan, wat voor mij de norm is. Vandaar die doorlopende streep. Dat was trouwens wat me ook opviel bij de voorbeeldfoto's in post 1 in dat topic. Ik zie die streepjes wel heel ver doorlopen, verder dan bij een normale boomkruiper, maar die tak zit net op de verkeerde plaats, dat geef ik toe. Ik blijf volhouden dat alle kenmerken bij elkaar opgeteld dit eerder voor Taiga dan voor gewone Boomkruiper pleit, maar goed, als het niet 100% rond te maken is volgens jullie dan is dat jammer. Terugvinden zal moeilijk worden, maar wie weet heb ik geluk.

Je rederneert 'verkeerd om' Theo.. Ga nu gewoon eens registreren wat je ziet: een boomkruiper met witte onderdelen (zo lijkt het op de foto iig) en witte wenkbrauwstreep. Punt.
De snavellengte korter? Dat is helemaal niet te zien! Dat je zoiets dan toch noemt als één van de punten om de determinatie richting Taiga rond te krijgen duidt erop dat je ergens naar toe werkt. Dat is een onzuivere (in mijn ogen een te lichtzinnige) manier van soortbepalen.
Nee hoor, als je goed leest zie je dat ik dat punt eerst helemaal niet noem, ik heb dat overgenomen van Folkert Jan. Maar als we hier eerst moeten gaan bepalen of ik wel een zuivere manier van determineren heb dan houden we er meteen mee op. Dan ken je me zeer slecht.

Nou ja, het valt me gewoon op dat je dat ene aangereikte (niet controleerbare, nergens op gebaseerde en dus niet bruikbare) kenmerk zonder meer in het rijte voegt van kenmerken die volgens jou 'sterk voor Taiga pleiten'. Dan komt de objectiviteit niet ten goede.

Theovanv

Dit vind jij, prima, ik weet dat het anders is.

Anyway, back on topic, hoe ga ik dat beest terugvinden, op geluid neem ik aan? Wat voor geluid maakt een Taiga? Ik ken het geluid van de gewone niet eens erg goed, maar die heb ik wel op mn telefoon staan. Alleen op zicht lijkt het me lastig zoeken ;)
Theo van Veenendaal

BramtK

#19
Gewoon proberen, Theo. Ik denk dat dat best goed mogelijk moet zijn. Boomkruipers maken nog wel eens een zelfde rondje, dus in ieder geval een tijdje bij de afgebeelde boom gaan kijken. Misschien het geluid van gewone Boomkruiper een enkele keer afspelen (let wel, ik ben falikant tegen tapen, maar als het van Frank mag... dan zie ik dat wel een keer door de vingers). Geluiden zijn wellicht op de site te vinden!?
De vogel ziet er best opvallend uit, maar het lijkt me duidelijk dat de foto te weinig informatie biedt om tot een zekere determinatie te komen. Ik ben benieuwd of je meer te weten kan komen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

#20
Net een tijdje gezocht, maar het wordt te donker om nog foto's te kunnen maken. Heb slechts 1 Boomkruiper gevonden, maar dat was hem duidelijk niet. bruine flanken, weinig witte streepjes op kop en rug en geen dikke, lange, helder witte wenkbrauwstreep en een mooi regelmatig trappetje. Ook nog een gehoord, ik denk een ander exemplaar, maar die kon ik niet terug vinden. Wel oppassen met de Spreeuwen in de buurt.

Ik zal morgen ook nog even zoeken, in welke straal moet ik kijken? Want we zitten hier aan de rand van de stad met veel bosjes en vijvers in de buurt en op een paar honderd meter een bosachtig park, op een kilometer een nog veel groter bosachtig park.

Ik vind het wel frustrerend, want ik ben nog steeds van mening dat dit eerder een Taiga is dan een gewone, zeker als je kijkt naar het cumulatieve resultaat van kenmerken, maar goed. Laten we hopen dat ik morgen meer geluk heb ;)
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 16:19:06 PM
Dit vind jij, prima, ik weet dat het anders is.

Anyway, back on topic, hoe ga ik dat beest terugvinden, op geluid neem ik aan? Wat voor geluid maakt een Taiga? Ik ken het geluid van de gewone niet eens erg goed, maar die heb ik wel op mn telefoon staan. Alleen op zicht lijkt het me lastig zoeken ;)

Okee, ik ben blij dat ik me vergis.

Wat betreft het terugvinden van de vogel op geluid: ook mensen met veel ervaring met beide soorten (en dat zijn er in Nederland niet zoveel) hebben soms moeite om alleen op basis van de fijne subtiele piepjes de soort vast te stellen. Je kan je voorstellen hoe lastig het dan wordt om een Taiga te vinden als je -zoals je zelf schrijft- het geluid van een Boomkruiper niet eens goed kent.. Ik denk dat het een kwestie wordt van goed luisteren om eerst uit te vinden waar groepjes mezen zitten, of daar misschien ook Boomkruipers bij zitten en uiteindelijk om vast te stellen of ook de bewuste vogel daar bij zit.
Als je hem terugvindt: probeer simpelweg zoveel mogelijk foto's te maken (op een zo kort mogelijke afstand met zoveel mogelijk pixels..)

Omdat je het geluid van de ene een beetje en dat van de ander helemaal niet kent, denk ik dat dit kenmerk je niet verder gaat helpen.

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 16:48:22 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 16:19:06 PM
Dit vind jij, prima, ik weet dat het anders is.

Anyway, back on topic, hoe ga ik dat beest terugvinden, op geluid neem ik aan? Wat voor geluid maakt een Taiga? Ik ken het geluid van de gewone niet eens erg goed, maar die heb ik wel op mn telefoon staan. Alleen op zicht lijkt het me lastig zoeken ;)

Okee, ik ben blij dat ik me vergis.

Wat betreft het terugvinden van de vogel op geluid: ook mensen met veel ervaring met beide soorten (en dat zijn er in Nederland niet zoveel) hebben soms moeite om alleen op basis van de fijne subtiele piepjes de soort vast te stellen. Je kan je voorstellen hoe lastig het dan wordt om een Taiga te vinden als je -zoals je zelf schrijft- het geluid van een Boomkruiper niet eens goed kent.. Ik denk dat het een kwestie wordt van goed luisteren om eerst uit te vinden waar groepjes mezen zitten, of daar misschien ook Boomkruipers bij zitten en uiteindelijk om vast te stellen of ook de bewuste vogel daar bij zit.
Als je hem terugvindt: probeer simpelweg zoveel mogelijk foto's te maken (op een zo kort mogelijke afstand met zoveel mogelijk pixels..)

Omdat je het geluid van de ene een beetje en dat van de ander helemaal niet kent, denk ik dat dit kenmerk je niet verder gaat helpen.
Het geluid zit dus dicht bij elkaar, dat is goed om te weten, want het geluid van de Boomkruiper ken ik ondertussen wel na het meerdere keren geluisterd te hebben :P En als de Taiga ongeveer hetzelfde geluid maakt dan kan ik aan de hand hiervan iig makkelijker een Boomkruiper spec localiseren, dat is een ander geval als ze beiden een heel ander geluid maken, vandaar mijn vraag ;)
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Qua geluid is er een groot verschil tussen beide soorten, vooral in het vroege voorjaar wanneer de volledige zang wordt geproduceert. De zachte contactroepjes die je nu kan verwachten zijn bijzonder lastig als ervaring ontbreekt. Een omschrijving in een boekje (ook in de ANWB) kan je dan makkelijk op het verkeerde been zetten. Naar mijn beleving laat de contactroep van zowel Boomkruiper als Taigaboomkruiper zich prima omschrijven als 'een ijl shrieee'. Dus lees je zoiets als kenmerk bij één van beide soorten, weet je nog niks.

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 16:58:09 PM
Qua geluid is er een groot verschil tussen beide soorten, vooral in het vroege voorjaar wanneer de volledige zang wordt geproduceert. De zachte contactroepjes die je nu kan verwachten zijn bijzonder lastig als ervaring ontbreekt. Een omschrijving in een boekje (ook in de ANWB) kan je dan makkelijk op het verkeerde been zetten. Naar mijn beleving laat de contactroep van zowel Boomkruiper als Taigaboomkruiper zich prima omschrijven als 'een ijl shrieee'. Dus lees je zoiets als kenmerk bij één van beide soorten, weet je nog niks.
Je moet wel beter lezen hoor, Bram. Ik zeg toch ook niet dat ik aan de hand van het geluid wil gaan bepalen dat het om een Taiga gaat. Als ik het geluid ken kan ik makkelijker een Boomkruiper spec ontdekken dan alleen op zicht, en als ik die dan ontdekt heb kan ik er proberen foto's van te maken om zo te kijken om wat voor soort Boomkruiper het gaat.
Theo van Veenendaal

Certhia

Alleen afgaande op deze foto zou ik hier zeer zeker niet zomaar een Taiga van durven maken. Kan me nog een boomkruiper in de tuintjes op Texel herinneren die al twee dagen voor Taiga doorging vanwege ontzettende witte wenkbrauw en en onderdelen. Uiteindelijk bleek t toch een boomkruiper te zijn. De hoek waaronder de foto genomen is laat verder weinig ruimte voor inschatten snavelgrootte en andere belangrijke kenmerken zoals achterteennagel en het 'bakje' zijn ook niet te zien.
Dus is terugvinden en proberen betere foto's te maken een heel goed voorstel.


Marc



Theovanv

Citaat van: Certhia op februari 01, 2010, 17:16:05 PM
Alleen afgaande op deze foto zou ik hier zeer zeker niet zomaar een Taiga van durven maken. Kan me nog een boomkruiper in de tuintjes op Texel herinneren die al twee dagen voor Taiga doorging vanwege ontzettende witte wenkbrauw en en onderdelen. Uiteindelijk bleek t toch een boomkruiper te zijn. De hoek waaronder de foto genomen is laat verder weinig ruimte voor inschatten snavelgrootte en andere belangrijke kenmerken zoals achterteennagel en het 'bakje' zijn ook niet te zien.
Dus is terugvinden en proberen betere foto's te maken een heel goed voorstel.


Marc
Dat ga ik zeker proberen, maar ik vraag me af of een gewone Boomkruiper die er zo uit ziet niet zeldzamer is dan een Taigaboomkruiper ;D
Theo van Veenendaal

HPM

Ik denk dat het veel beter is om eerst de algemene Boomkruiper goed te leren kennen, Theo.
Het voorjaar komt er weer aan en ook bij jou in de buurt moet het binnenkort niet moeilijk
zijn om die te vinden. Als je die eenmaal kent is het veel gemakkelijker om eventueel een
Taiga te herkennen, zowel op geluid als op uiterlijk, zeker als je daarvoor naar een gebied
gaat waar ze broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op februari 01, 2010, 17:22:12 PM
Ik denk dat het veel beter is om eerst de algemene Boomkruiper goed te leren kennen, Theo.
Het voorjaar komt er weer aan en ook bij jou in de buurt moet het binnenkort niet moeilijk
zijn om die te vinden. Als je die eenmaal kent is het veel gemakkelijker om eventueel een
Taiga te herkennen, zowel op geluid als op uiterlijk, zeker als je daarvoor naar een gebied
gaat waar ze broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Huh? Ik snap je post niet Herman. Daar gaat het helemaal niet over. Ik ken de gewone Boomkruiper goed genoeg. Daarnaast, gaat het er hier niet om dat ik Taiga's wil gaan zoeken of bestuderen, ik kom gewoon met een vraag over een twijfelachtig exemplaar, en aangezien niemand hier met zekerheid kan zeggen welke soort dit nou is, denk ik niet dat het veel met ervaring te maken heeft. Dat overloze gezeur altijd over iemands ervaring of niet, de vraag die ik stel heeft daar totaal niks mee te maken en ik neem toch gewoon aan wat de betere vogelaars dan ik hierover zeggen, pffff..zucht..steun :huh: :blink:
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 17:26:58 PM
Citaat van: HPM op februari 01, 2010, 17:22:12 PM
Ik denk dat het veel beter is om eerst de algemene Boomkruiper goed te leren kennen, Theo.
Het voorjaar komt er weer aan en ook bij jou in de buurt moet het binnenkort niet moeilijk
zijn om die te vinden. Als je die eenmaal kent is het veel gemakkelijker om eventueel een
Taiga te herkennen, zowel op geluid als op uiterlijk, zeker als je daarvoor naar een gebied
gaat waar ze broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Huh? Ik snap je post niet Herman. Daar gaat het helemaal niet over. Ik ken de gewone Boomkruiper goed genoeg. Daarnaast, gaat het er hier niet om dat ik Taiga's wil gaan zoeken of bestuderen, ik kom gewoon met een vraag over een twijfelachtig exemplaar, en aangezien niemand hier met zekerheid kan zeggen welke soort dit nou is, denk ik niet dat het veel met ervaring te maken heeft. Dat overloze gezeur altijd over iemands ervaring of niet, de vraag die ik stel heeft daar totaal niks mee te maken en ik neem toch gewoon aan wat de betere vogelaars dan ik hierover zeggen, pffff..zucht..steun ??? :)

Ik gaf een goedbedoeld advies aan iemand die o.a. schreef "Als ik het geluid ken
kan ik makkelijker een Boomkruiper spec ontdekken dan alleen op zicht, en als ik die
dan ontdekt heb kan ik er proberen foto's van te maken om zo te kijken om wat voor
soort Boomkruiper het gaat."
Als je toch gewoon afgaat op wat 'betere' vogelaars zeggen, zou je ook dit advies
ter harte kunnen nemen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer