Hoofdmenu

Raadselpiet2

Gestart door frankneijts, januari 31, 2010, 19:45:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Naar aanleiding van een opmerking die ik 1 dezer dagen ergens voorbij zag komen was ik toch 's benieuwd.....
Enfin:
Watte? en Waarom?
(De foto is gemaakt in april...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Wel grappig dat hij zijn edele delen zo toont terwijl hij in een vijgenstruik zit.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Komt op mij nogal fors over, hoewel april en zo'n muurtje op de achtergrond gok ik op grote karekiet :-\
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

frankw

#3
Voor grote Karekiet lijken me de poten iets te iel? Dan zou ik meer naar Bosrietzanger neigen, maar waarom.. Fijne opgave Frank  :duim:
edit: zie bijv. deze jongen : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98755.0.html (en de kleur klopt ook niet)
Voor Bosriet lijkt me de staart overigens wat kort..

Vincent Hart

Redelijk korte, donkere staart, vlekjes op osdv; geen streping op de onderdelen, misschien iets op de flanken. Roze poten. Ik meen nog net bruinige vleugels, met daarop een licht dwarsstreepje te zien. Ik vraag me af of het niet stiekem een huismus is. Ik kan dan alleen de schijnbaar donkere achterflanken niet goed plaatsen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Citaat van: vincenthart op januari 31, 2010, 20:09:29 PM
Redelijk korte, donkere staart, vlekjes op osdv; geen streping op de onderdelen, misschien iets op de flanken. Roze poten. Ik meen nog net bruinige vleugels, met daarop een licht dwarsstreepje te zien. Ik vraag me af of het niet stiekem een huismus is. Ik kan dan alleen de schijnbaar donkere achterflanken niet goed plaatsen.
Huismus was ook mijn allereerste ingeving.... verder dan dat ben ik nog niet gekomen, want me er niet in verdiept...

Michael Schaper

Citaat van: vincenthart op januari 31, 2010, 20:09:29 PM
Redelijk korte, donkere staart, vlekjes op osdv; geen streping op de onderdelen, misschien iets op de flanken. Roze poten. Ik meen nog net bruinige vleugels, met daarop een licht dwarsstreepje te zien. Ik vraag me af of het niet stiekem een huismus is. Ik kan dan alleen de schijnbaar donkere achterflanken niet goed plaatsen.

Ik neig ook naar de huismus. Het is alleen geen huismus. Daar zijn de "klauwen" iets te ruw voor. De poten zijn kort, stevig en grof. Om die reden samen met de kleur, ga ik voor de zwartkop.

steenl

Tuinfluiter. zit geen kleur aan.  :angel:

Klaas van Dijk

de foto is niet in Nederland gemaakt, maar in een land met een veel warmer klimaat. In de WP?

frankneijts

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 31, 2010, 21:46:40 PM
de foto is niet in Nederland gemaakt, maar in een land met een veel warmer klimaat. In de WP?

WP
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Een of ander grasmus. Die donkere centra van de veren in de anaalstreek zijn opvallend. Misschien een Sperwergrasmus, maar ik weet het niet zeker...
Groeten,

Bram ter Keurs

eddynieuwstraten

kom frank,

dit is een weggevertje! Iedereen ziet toch meteen dat dit een oostelijke vale spotvogel is?

Groeten Eddy

Rutger

Ik denk niet dat het een zangertje is, die hebben bijna allemaal een egaal witte/beige anaalstreek (met uitzondering van de locustella's en sperwergrasmus enzo, deze heeft toch iets van streping. Ik vind huismus ook het beste passen.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Bram Rijksen

onderbuikgevoel: Huismus.

Ciske

Waarschijnlijk fout...heggenmus?

Rikstar

grasmusachtige of bosrietzanger/karekiet achtig iets...... geen onderbouwing (A)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

#16
Ondanks je pm wil ik toch even een poging wagen frank ;)

wat opvalt voor mij zijn

- enigsinds gevlekte onderstaartdekveren
- egale lichte buik
- een niet al te lange nauwelijks tot niet gevorkte staart zonder witte zijden
- bruine achterflanken

dan zie ik ook nog wat op het eerste gezicht donkere poten lijken, maar dit kenmerk negeer ik, omdat het afhankelijk kan zijn van lichtinval
Toen de anwb er maar eens bijgepakt (tot nog toe mijn enige literatuur wat betreft zangers)

de eerdergenoemde sperwergrasmus lijkt mij uitgesloten op basis van het ontbreken van "schubben" op de flanken
verder heeft de oostelijke orpheusgrasmus wel gevlekte onderstaartdekveren maar ook een witte rand aan de vleugel. deze valt dus ook af
dan de cyprusgrasmus en wel een vrouwtje in het voorjaar. deze heeft donkere centra op de onderstaartdekveren, bruinige achterflanken en maar heel weinig tot geen wit aan de staartzijden. toch zou deze in deze houding volgens mij lichte vlekken op de staartpunt moeten laten zien. nog niet overtuigd dus, maar schrijf hem niet gelijk af.
dan de sprinkhaanzangers deze hebben inderdaad vlekken op de onderstaartdekveren, maar hier lijkt de staart absoluut niet voor te kloppen. deze vallen dus ook af
dan een griekse spotvogel en dan wel een tweede kalenderjaars die mogelijk (correct me if i'm wrong) in april nog wat bruins op de achterflank heeft. ik kan hem dan niet echt uitsluiten maar echt overtuigend vind ik het ook niet
dan de genoemde familie mussen deze hebben inderdaad weer gevlekte onderstaartdekveren, maar de achterflanken lijken hier wederom niet goed op te passen. ook vind ik deze raadselpiet te langgerekt overkomen voor een mus.

wat me toch ook nog dwars zit zijn die poten die echt ontzettend kort lijken wat weer eerder wijst op een vliegenvanger of toch een mus. echter heeft geen enkele vliegenvanger bruine achterflanken of getekende onderstaartdekveren. dan toch een mus?

en dan wel een ringmus waar de bruine achterflanken ook prima op passen
http://www.eline-joyce.nl/InDeTuin/VogelsInDeTuin_Afbeeldingen/Ringmus1.jpg

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

marijn

Ook ik ga voor Huismus. Ondanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik... :) (check die bakstenen)

Kenmerken zijn door Vincent al genoemd. Wat donkerder achterflankje is echter helemaal geen probleem voor Huismus. Poten kort. De staart zou ik goed geproportioneerd, vol, breed aan de basis en behoorlijk rechthoekig willen noemen - typisch voor mussen?

Nog even getwijfeld over Ringmus, maar vogel oogt toch fors en de onderdelen zijn wel erg groezelig/bruinig (verwacht zuiverder wit bij Ring).

Marijn Prins

Michael Schaper

Ok, nu heb ik alle mussen foto's op internet gekeken.
Ik ga voor de italiaanse mus en niet voor de ringmus.

Zie foto's


Jarinka

Denk aan het fotografisch effect, Michael, daardoor kan de kleur van een vogel anders lijken dan in het echt. En de zon schijnt bij jouw twee foto's, en bij de foto in de topic niet; daardoor kan hij ook een andere kleur lijken.
Groeten, Jarinka Heijink

Klaas van Dijk

Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 14:11:00 PMOndanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik..(check die bakstenen).
hoi Marijn, wel al eens in april (min of meer) rijpe vruchten aan een vijg zien hangen in Brabant?

Rein Genuït

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2010, 18:39:20 PM
Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 14:11:00 PMOndanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik..(check die bakstenen).
hoi Marijn, wel al eens in april (min of meer) rijpe vruchten aan een vijg zien hangen in Brabant?

ligt eraan hoe lang hij ervoor binnen en warm heeft gestaan  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Hij zou zelfs nog steeds binnen kunnen staan - overdekte binnentuin, (deels) transparant dak ...

Hoelang was je eigenlijk van plan ons nog te laten lijden, Frank?  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Ik ga voor huismus. De pootjes zijn roze (met zwarte nagels), de staart heeft een paar kleine zwarte vlekjes, en bij het randje vleugel dat je ziet lijkt het alsof de helft donker is, dan een klein licht stukje, en daarna donker met hele dunne lichte streepjes.
Wel grappig om te zien, hoeveel verschillende soorten worden genoemd.
Groeten, Jarinka Heijink

belle

Citaat van: vincenthart op februari 01, 2010, 20:02:31 PM
Hoelang was je eigenlijk van plan ons nog te laten lijden, Frank?  ;)

Ja, wanneer komt nou gewoon dat plaatje van het vogeltje met kop? Want dat is er vast....
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Voor de duidelijkheid: het ging om 't wijfje......

Grappig dat die vijg tot enige verwarring leidde... (en niemand het blad van druif en passiebloem herkende...?). Mijn tuin (vlakbij centrum Eindhoven) is echter erg beschut en ligt ZZW georiënteerd. Bij mooi, zonnig weer kan het 's zomers gemakkelijk + 40 gr. C. worden! De vijg staat al bijna 20 jaar gewoon in de volle grond en geeft 2x per jaar kilo's vruchten, tot vreugde van o.a. kolonnes kleine miertjes en hele nesten Merels......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Jeuh :D
Totale mogelijke-vogel-lijst:
Grote karekiet (1x)
Bosrietzanger (1x)
Huismus (6x)
Zwartkop (1x)
Tuinfluiter (1x)
(Sperwer)grasmus (1x)
Oostelijke vale spotvogel (1x :P)
Heggenmus (1x)
Grasmusachtige of bosrietzanger/karekiet (1x)
Ringmus (1x)
Italiaanse mus (1x)

Gelukkig veel huismusreacties, en sowieso veel mussen.
Groeten, Jarinka Heijink

Bram Rijksen

Over mussen gesproken; vanmiddag op 3 FM: men kon kaartjes voor Muse winnen als men uit drie geluiden 'de mus' kon herkennen (ja ja, Muse.. mus.. altijd vindingrijk die mannen).
De winnares had het goed. Best knap, zeker als je bedenkt dat -naast de roep van één of andere papegaai en een zingende Tjiftjaf- er geen tjilpende Huismus, maar een luid zingende Roodmus te horen was..

"Nummer drie inderdaad, helemaal goed: dat was de mus. Jij hebt de kaartjes!"

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 20:48:03 PM
Voor de duidelijkheid: het ging om 't wijfje......

Grappig dat die vijg tot enige verwarring leidde... (en niemand het blad van druif en passiebloem herkende...?). ...

Ik had de Passiebloem gezien, maar geen reden om hem te vermelden.
Tegen de muur, en een oude rank in de Vijg.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Michael Schaper

Citaat van: Jarinka op februari 01, 2010, 16:37:28 PM
Denk aan het fotografisch effect, Michael, daardoor kan de kleur van een vogel anders lijken dan in het echt. En de zon schijnt bij jouw twee foto's, en bij de foto in de topic niet; daardoor kan hij ook een andere kleur lijken.

Helemaal gelijk Jarinka. Het ging mij om de streep over de an*sstreek