Hoofdmenu

Hazenvraagje

Gestart door Baco, januari 30, 2010, 20:58:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Baco

Ik zag vanmorgen een haas op het ijs, hij leek wel verlamd en deed verwoede pogingen om weg te komen, maar dat lukte niet, hij trilde heel erg, zo op het oog mankeerde hij niets, iemand een idee wat dat kan zijn geweest, hij was met ongeveer een half uur dood.  :(
Groetjes

Els Zwart

Marina

Was ie echt dood of hield ie zich dood?
Hazen trillen na een trauma, als ze net ontsnapt zijn aan iets, dan moeten ze t letterlijk van zich af schudden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Baco

Hij was echt dood, ik zal even een paar foto's verkleinen

Groetjes

Els Zwart

Baco

Een paar foto's , ik kon er niet bij komen omdat het ijs niet betrouwbaar was, maar hij was verlamd leek wel.
Wilde wel weg maar kon niet lopen en trillen









Groetjes

Els Zwart

diertjesvriend

shock met de dood als gevolg?

Marina

Citaat van: diertjesvriend op januari 30, 2010, 22:00:18 PM
shock met de dood als gevolg?
Ziet er idd uit als een hartstilstand o.i.d., voor zover je dat op een foto kan zien.
Maar wat heeft t veroorzaakt?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Baco

Ik was er vanmorgen om half 12 en het heeft een half uur geduurd,  ik weet niet hoe lang hij al op het ijs was, misschien een shock, er zitten daar nogal wat roofvogels maar dat zijn ze gewend ook zou je zeggen, het leek wel een soort van verkrampen.
Groetjes

Els Zwart

diertjesvriend

als het verkrampen was zoals bij tetanus (al weet ik niet of tetanus zo accuut symptomen kan laten zien en zo snel fataal zijn), dan zouden zijn ogen ook weggedraaid moeten zijn denk ik (?)

Marina

Nee dat viel me ook op, zn ogen staan eigenlijk vrij helder. En ook geen verwondingen die zouden kunnen duiden op mens, roofvogel, vos oid. Vacht is ook niet "mottig" of uitgedroogd ofzo.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marije

Hier even niet een hazendeskundige die reageert, maar een EHBO-instructeur.

Van shock krijg je niet zulke stuipen als deze haas heeft vertoond. Het stervensproces bij shock gaat heel sluimerig en afhankelijk van het soort letsel dat het slachtoffer heeft, gaat dit snel of langzaam. Dit is een lichamenlijk shock. De definitie hiervan is: Een tekort aan rondpompend bloed en lichaamsvocht in het lichaam.

Ik vermoed dat waar jullie nu over praten, jullie een psychische shock bedoelen. Na een hele hevige psychische shock kun je inderdaad te komen overlijden. Maar dat is dan als gevolg van een harstilstand, die ontstaat door de enorme schrik.

Daarbij nog een ander kritisch puntje, wat Marina min of meer al aangeeft. Op afstand kun je niet zien of een mens of dier bewusteloos of dood is. Dan zul je eerst toch een ademhalingcontrole moeten doen.


Als ik het verhaal Baco zo hoor en ik zie de foto's, dan denk ik zelf aan een epileptische aanval. Na een hele hevige aanval kun je bewusteloos raken. Zowel mens als dier.


ecotex

Ik hen eens een haas gezien die verward was geraakt in een heel fijnmazig net zoals men gebruikt over bessenstruiken en dergelijke tegen de vogels.Hiernaast stond schrikdraad waar de haas meerder malen tegen aan knalde, het beest los gesneden uit de wir war erg in paniek en trillend(shock)? . daarna los gelaten je laat het ook wel hij trapt je armen open! en toen ook overeenkomende bewegingen en zoals op de foto met de dood als gevolg.(was overigens een zogend vrouwtje naar mijn idee,grote tepels en kaal rondom de tepels)
Was hier schrikdraad in de buurt?   

vr gr Kees

Baco

Ik dacht inderdaad dat hij dood was, hij stopte na een aantal minuten met trillen en was stil.



Vanmorgen waren de eerste ramptoeristen er al, ook zag ik 4 buizerds rondvliegen.



Er zal best schrikdraad in de buurt zijn, er lopen hier ook schapen enz, misschien is dat de reden, wat ik wel heel vreemd vind is dat ik vandaag ook 3 hazen heb zien rennen, maar ook een beetje als een kip zonder kop, bosje in en bosje uit, later nog een die me best dicht benaderde en dat zie ik echt nooit.
Ga morgen weer kijken of ik vreemde dingen zie

Bedankt voor jullie reacties
Groetjes

Els Zwart

Ted van der Knaap

Citaat van: Baco op januari 31, 2010, 19:25:36 PM
dat ik vandaag ook 3 hazen heb zien rennen, maar ook een beetje als een kip zonder kop, bosje in en bosje uit, later nog een die me best dicht benaderde en dat zie ik echt nooit.


Rammeltijd is weer aangebroken... ...had er vandaag ook een die tot heel dicht op me af kwam lopen en van de week 2 "boksende" hazen op een akker!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Citaat van: Marije op januari 31, 2010, 10:54:10 AM
Als ik het verhaal Baco zo hoor en ik zie de foto's, dan denk ik zelf aan een epileptische aanval. Na een hele hevige aanval kun je bewusteloos raken. Zowel mens als dier.

Een epileptische aanval was het dus niet. Een epileptische aanval is niet dodelijk.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Bij mijn weten kan epilepsie wel degelijk dodelijk zijn. Een haas zal waarschijnlijk niet lang last hebben van epilepsie. Los van de kans op een dodelijke aanval (vaak verstikking) is de kans om prooi te worden erg groot tijdens een aanval.

Het is inderdaad rammeltijd, een uitputtende tijd. Verhoogde kans voor hartaanvallen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Marije

#15
Nee klopt, een epileptische aanval is niet dodelijk. Tenzij het een 'status epilepticus' is.
Dit is een een lange aanval of zijn aanvallen van dien aard dat de rustperiodes schaars zijn. En deze kunnen wel dodelijk zijn.

Wat wel kan tijdens een epileptische aanval is dat ze stikken in overtollig speeksel dat vrijkomt tijdens de aanval of bloed door het bijten op de tong.

vuurvlinder

Citaat van: Marije op januari 31, 2010, 22:02:36 PM
Wat wel kan tijdens een epileptische aanval is dat ze stikken in overtollig speeksel dat vrijkomt tijdens de aanval of bloed door het bijten op de tong.

Dat heb ik nog niet meegemaakt en mijn hond heeft al 4 jaar epilepsie en clusters van 3 tot 8 aanvallen om de 2 tot 3 weken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Geloof niet dat het iets met epilepsie heeft te maken.
Het is niet ongewoon dat prooidieren als hazen een hartaanval krijgen onder stress.
Dat is de manier van de natuur om ze een zachte dood te laten sterven als ze gepakt worden.

Vergelijk het met een klein vogeltje dat je in je hand houdt (ook tamme vogeltjes), als ze slap worden moet je ze meteen loslaten omdat ze anders doodgaan in je hand.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wimtegels

Huisdieren kunnen oud worden met epilepsie. Ik denk dat dit voor wilde dieren tamelijk onmogelijk is.
Hartaanval lijkt me in deze zaak een zeer reele optie. Maar ook andere ziektebeelden aangevuld met uitputting en stres zijn in deze tijd goed mogelijk
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ted van der Knaap

Citaat van: wimtegels op januari 31, 2010, 22:01:22 PM
Het is inderdaad rammeltijd, een uitputtende tijd. Verhoogde kans voor hartaanvallen?

Aan de buitenkant op bovenstaande foto's geen verwondingen te zien... ...misschien in een gevecht is er inwendig iets geraakt en dat in combinatie met stress/uitputting.

Onderstaand een stukje over de Rammeltijd (laatste zin!):

De mannetjeshazen (rammelaars) zijn in de rammeltijd zeer agressief. Als meerdere rammelaars op een vrouwtje (moerhaas) afkomen zullen zij gaan vechten met de bedoeling om te paren. Het gaat er soms hard aan toe. Ze delen flinke klappen en schoppen uit, daarbij zowel gebruik makend van voor- als achterpoten. Het lijkt wel op een kickbokswedstrijd.  De hazen  houden vaak beschadigde oren en staarten en bijt- en krabwonden over aan de gevechten. Tijdens de gevechten wordt er achtervolgd, gegromd en de hazen maken hoge luchtsprongen. Soms hebben deze gevechten een dodelijke afloop tot gevolg.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

diertjesvriend

ja maar de dieren die daarbij dood gaan zijn dan waarschijnlijk ook al flink gehavend, en dat is deze niet..
hij is ook in een goede conditie zo te zien.
ik blijf zelf toch echt bij shock of een plotseling hartfalen.
of heul misschien een koliek, maar of dat zo snel kan gaan?
in theorie zou een gaskoliek met een gedraaide darm voor scheuren van ingewanden kunnen zorgen, met de dood tot gevolg.
maar ook dan zou de haas de ogen toch wegdraaien van de pijn lijkt me.
net zoals in geval van inwendige beschadiging/bloeding. (lijkt mij hoor!)

Marina

Ik ben bang dat we zonder autopsie alleen maar kunnen raden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marije

Citaat van: Marina op februari 01, 2010, 11:13:15 AM
Ik ben bang dat we zonder autopsie alleen maar kunnen raden.

yep dat was mijn gedachten ook.

Hannie Luijten

Inderdaad kom je er nooit achter. Wat te denken van vergiftiging?

Vuurvlinder: Sterkte met je hond, dat is niet niks.
Groet, Hannie

Baco

Voor de rest heb ik geen rare dingen meer gezien en dit is over van de haas.

Groetjes

Els Zwart

diertjesvriend

nu zie ik het!
dat éne botje zat scheef!  ;D