Voor mij vreemd geluid

Gestart door geertje, juli 15, 2006, 22:19:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Al een paar dagen, hoor ik een vreemd vogelgeluid.
Het is een heel hoge piep, die iets afzakt, ongeveer 2 tot 3 seconden, en dat herhaalt zich een paar keer. Het lijkt een klein beetje op een piepende fiets  :P .
Steeds probeer ik de vogel te vinden, maar kan hem niet traceren.
Ik heb gezocht op vogelgeluiden, maar daar kon ik het geluid niet terugvinden.
Vanavond hoorde ik het weer, en volgens mij is dit degene die het geluid voortproduceerde.
Het heeft ongeveer de grootte van een mus.
De foto's zijn 12 keer ingezoomd, zonder statief, de kwaliteit bagger.
Maar misschien is het genoeg om te beoordelen?  :unsure:
Kan deze vogel dat geluid geven?
Of is het toch een jonge zanglijster?



en nog een, omdat de (volgens mij roodachtige, spitse snavel (beetje...) zichtbaar is:



Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Jeroen Nagtegaal

een typische heggemus, Ik heb er zlef ook dagen naar egzocht omdat ik het geluid hoorde, Die soort ken ik dus heel goed nu,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

Heggenmus inderdaad. Probeer een volgende keer het geluid ook eens op te nemen en hier op waarneming.nl in te voeren. Dan kan ook het geluid beoordeeld worden!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

geertje

Nou ja!
Zo vaak heb ik een heggemus gezien, maar nooit gehoord...
Dank je wel voor het antwoord! Hoef me niet meer af te vragen wat er piept :lol:

Groeten,
Gera

Groeten,
Gera Nieland

geertje

Als ik mijn camera op tijd te pakken heb, zal ik het geluid opnemen!
Ze zitten hier best veel, dus hij zal zich vast nog eens laten horen...

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

GerardL

#5
Hallo Gera,


Ik heb nooit op het forum durven vragen wie dat geluid van die piepende fiets maakte bij ons in de conifeer, maar nu weet ik het.
Volgens mij zijn het wel alleen de jonge die dit doen, of deze zijn onvoorzichtiger als de oudere vogels, wanneer ze dit geluid maken.

Helaas heb ik ook 2 steenmarters in de tuin, dus op een gegeven moment waren de fietsen weg...........


Grtzzzz

Gerard

geertje

Hallo Gerard!
Ik vond het zo'n raar geluid, en kon het inderdaad totaal niet thuisbrengen. Heggemussen hebben we hier heel veel, en ik kon me niet herinneren dat ze ooit zo'n geluid voortbrachten.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat alleen jongen zo piepen.  :)
Gelukkig hebben we hier in de stad geen marters (denk ik); er zijn zoveel mussen dit jaar!

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Guus Peterse

Nee, het zijn niet alleen de jongen die dat geluid maken. Het is wel een geluid dat heggenmussen naar mijn ervaring vooral aan het eind van de zomer en tot diep in de herfst maken. In de loop van de winter hoor ik ze nooit meer zoveel, in de lente zingen ze en in de zomer worden ze erg stil. Tot je ze, ergens eind juli, ineens weer dat geluidje hoort maken. Dat zou erop kunnen duiden dat het jonge vogels zijn, maar ik geloof niet dat dat zo is. Ik heb dat in elk geval nooit ergens gehoord of gelezen en dat je dat geluid in elk geval tot in december hoort (en ook daarna nog weleens) duidt daar ook niet op.
Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015