Welke digi camera het beste voor foto's maken van vogels

Gestart door Rikstar, januari 30, 2010, 19:36:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Beste iedereen,

Na lang wachten wil ik binnenkort toch eindelijk eens een digitale camera gaan kopen speciaal voor het maken van bewijsplaatje van vogels die ik hier op de site kan zetten.

Ik wil hem vooral gebruiken om door mijn svarovski telescoop foto's te maken. (digiscoping)
ook moet de camera goed van pas komen zonder telescoop zoals als een vogel op ca. 25 meter zit, als je dus geen scoop gebruikt.

hebben jullie nog tips bij het aanschaffen van een camera? Ik wil zelf geen spiegelreflex hebben.

ik heb tot nu toe 2 modellen in gedachten:
Canon powershot SX 20IS  en
Parasonic Lumix TZ 7

hier foto's van de camera:
Canon: http://www.digicamshop.be/images/product/82866/canon-powershot-sx20-is.jpg  en
http://www.onecall.com/ImageCache/Canon_Canon-PowerShot-SX-20IS_400x400_s.jpg

Lumix:  http://i00.twenga.com/foto/digitale-camera/panasonic-lumix-dmc-tz7eg-k-p_521580vb.png

voordelen van de canon vind ik dat hij 20 x optische zoom heeft, goed geluidskwaliteit (voor eventuele filmopnames)
nadeel is dat hij een grote lens heeft. (misschien moeilijk voor de scoop te houden?) en het nogal een forse camera is.

parasonic is het voordeel dat hij klein en handzaam is en een kleine lens heeft.
nadeel is dat hij weinig optische zoom heeft (12)
Volgens de verkoper (mediamarkt) zei hij dat de parasonic bij inzoomen, de lens naar buiten gaat (nadeel bij het fotograferen via de scoop?) en de canon inwendig inzoomt. (geen nadeel voor de scoop?)

mijn grootste twijfel is vooral: neem ik een grote camera die veel inzoomt (handig voor vogels fotograferen die redelijk dichtbij zonder scoop te fotograferen zijn, of neem ik een kleine handzame camera die wat minder zoomt en de lens naar buiten gaat met inzoomen.

Graag ben ik benieuwd wat voor camera's jullie aanraden.

Ik had al een samsung maar daar heb ik vrij slechte ervaringen mee.
mijn budget ligt tussen de 250 en 350 euro en hoop nu eindelijk een goede camera te kopen ipv een goedkope samsung.

met vriendelijke groeten,
Rik




met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Stijn E.

Citaat van: Rikstar op januari 30, 2010, 19:36:49 PM
Ik wil hem vooral gebruiken om door mijn svarovski telescoop foto's te maken.
ook moet de camera goed van pas komen zonder telescoop zoals als een vogel op ca. 25 meter zit, als je dus geen scoop gebruikt.

Daar begin je al meteen met een (bijna) onmogelijke 'eis'. Een camera mag/kan namelijk niet meer dan 4X zoom hebben om nog lekker te digiscopen, zeggen veel scopebrochures...
Maar ik denk dat je eens met een showmodel moet meten (met een rolmaat of rechtstreeks) en vergelijken met je scope.

Citaat van: Rikstar op januari 30, 2010, 19:36:49 PM
ik heb tot nu toe 2 modellen in gedachten:
Canon powershot SX 20IS  en
Parasonic Lumix TZ 7

Met de Canon heb ik geen ervaring, wel ontzettend veel met de Lumix. Ik heb namelijk de voorganger van de TZ 7, de TZ 5. De TZ 7 lijkt mij een superfijn toestel; veel functies, handinstelbaar maar ook een automaat, en redelijk veel zoom vergeleken met de compactheid van de camera.

Citaat van: Rikstar op januari 30, 2010, 19:36:49 PM
voordelen van de canon vind ik dat hij 20 x optische zoom heeft, goed geluidskwaliteit (voor eventuele filmopnames)
nadeel is dat hij een grote lens heeft. (misschien moeilijk voor de scoop te houden?) en het nogal een forse camera is.

Je nadeel is goed opgemerkt (zie ook eerder in dit bericht voor info over een geschikte lens voor digiscopen) ook omdat 'meezeulen' van een cam nooit prettig is, vind ik. Maar goede foto's kunnen maken is ook wel weer leuk ;)

Citaat van: Rikstar op januari 30, 2010, 19:36:49 PM
parasonic is het voordeel dat hij klein en handzaam is en een kleine lens heeft.
nadeel is dat hij weinig optische zoom heeft (12)
Volgens de verkoper (mediamarkt) zei hij dat de parasonic bij inzoomen, de lens naar buiten gaat (nadeel bij het fotograferen via de scoop?) en de canon inwendig inzoomt. (geen nadeel voor de scoop?)

Die voordelen, dat ben ik met je eens (zie eerder in dit bericht).
Die optische zoom (uitschuifzoom) moet geen probleem zijn bij het digiscopen, alhoewel veel scopeverkopers zeggen dat het dan wel minder moet zijn dan 4x, maar ook dat weer eerder in deze post.

Citaat van: Rikstar op januari 30, 2010, 19:36:49 PM
mijn grootste twijfel is vooral: neem ik een grote camera die veel inzoomt (handig voor vogels fotograferen die redelijk dichtbij zonder scoop te fotograferen zijn, of neem ik een kleine handzame camera die wat minder zoomt en de lens naar buiten gaat met inzoomen.

OK, nu komt mijn clue, die ook jouw twijfel weg kan nemen; Als je de Canon neemt, denk ik dat digiscopen wat lastig is, maar die camera heeft van zichzelf zoveel zoom, dat je daar wel mee kan leven, denk ik.
Als je de Lumix (Panasonic) neemt kun je denk ik wel redelijk digiscopen, en ook zonder scoop redelijke foto's maken, want 12X zoom is nog best redelijk.

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje opweg heb geholpen, en ik hoop dat dit topic je tot een goede camera zal brengen! ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Ikzelf heb de Panasonic Lumix TZ6, dat is dus de iets minder luxe versie van de TZ7 (TZ7 kan o.a. filmpjes opnemen in HD, en stereo geluid opnemen).

Over de foto's ben ik ontzettend tevreden, ondanks de 12x zoom blijven de foto's bijna altijd scherp (behalve als je ze daarna ook nog cropt), de kleuren zien er natuurlijk uit, en als je bijvoorbeeld een vliegende vogel fotografeert heb je geen last van raar gekleurde randjes (het is me in ieder geval nooit opgevallen, terwijl ik mijn Lumix vanaf juli 2009 heb en er behoorlijk veel foto's mee maak).
Ook het formaat is handig, het is een vrij kleine camera waardoor je hem zo in je tas stopt. Als ik naar school fiets, heb ik hem ook standaard in m'n tas zitten, en dat heeft me al behoorlijke mooie foto's opgeleverd.
De Powershot lijkt me ook wel een mooie camera (mijn broer heeft een hele oude compactcamera van de Powershot-serie), maar die zul je minder snel zomaar meenemen vanwege het formaat. En de Powershot is toch weer een stuk duurder.

Als je een camera speciaal voor bewijsplaatjes wilt, zou ik toch voor de Lumix gaan. De kwaliteit bij 12x zoom zal minder goed zijn dan die van de Powershot, maar de Powershot is ook een stuk groter en zwaarder. Het lenzenwerk bij een grote camera is meestal beter dan van een compactcamera, maar de Lumix valt me als compactcamera absoluut niet tegen.
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Wij hebben hier de panasonic FZ 7 en de 8. Wij zijn hier zeer content mee. Wat je al aangeeft het is een niet al te grote camera en geeft kwalitatief goede foto's.

Kijk maar eens bij mijn foto's hier:  http://waarneming.nl/user/photos/53850 en hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99586.0.html


Ik ben geen doorgewinterde fotografe!!  :blink: :blink:


Succes met je beslissing.

Marije

pfff ik zie nu dat ik verkeerd lees. Je hebt het over de Tz 7 en wij hebben de Fz 7.

Sorry foutje.

PieterH

Is waarschijnlijk erg persoonsgebonden , wat vind je belangrijk .
Ik ben erg tevreden met de Panasonic lumix dmc fz 38 . Is een compact camera , qua formaat te vergelijken met de sony . Heeft een leica lens 18x optische zoom en daarbij een goede beeldstabilisator , zodat je ook bij niet al te veel licht . uit de hand kunt fotograferen met maximale zoom .
Is wat groter als de Panasonic tz7 , maar heeft door de grotere lens een  betere lichtsterkte en geeft minder vervorming bij maximale zoom .
Ik zou gewoon ook verschillende reviews van camera's bekijken en dan beslissen welke het meest geschikt is voor de toepassingen waar je de camera voor wilt gebruiken . Hier een link voor de panasonic   http://reviews.cnet.co.uk/digitalcameras/0,39030232,49303791,00.htm
Groeten , Pieter Hilgeman

Sander Haak

#6
Van het maken van vogelfoto's zonder telescoop weet ik niet zo veel. Met digiscopen heb ik inmiddels enige ervaring, weliswaar zonder adapter. Mij is wel duidelijk geworden dat voor bewijsplaatjes een compacte camera erg handig is. Zeker als je niet 100en foto's achter elkaar schiet maar gewoon snel tussendoor een kiekje wilt maken. Dan is het handiger als je snel even je camera tevoorschijn kunt toveren die gedurende de rest van de wandeling niet al te zwaar is, dat is je telescoop namelijk al  ;) . Het klopt inderdaad dat je bij digiscopen niet zo veel hebt aan veel zoom. Ik gebruik zelf een Cybershot W170 en moet 2,3x zoomen voor het beste resultaat (voorbeeld: http://waarneming.nl/fotonew/9/1009589.jpg).

Overigens heb je volgens mij wel adapters om grotere camera's op je telescoop te zetten. Een nadeel daarvan is weer dat het zwaartepunt van het hele gevaarte anders komt te liggen en je weer een rail nodig hebt om het gewicht te verplaatsen. Voor dat geld kan je beter een tweedehands camera kopen speciaal voor het digiscopen met 5 megapixels en 3x zoom.
Groet, Sander Haak (Woerden)

lesley van loo

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Duma

Ik zelf was ook op zoek naar een camera om te kunnen digiscopen, dit kan echter niet met veel zoom (zelfs met mijn Panasonic Lumix TZ4 met 10x zoom kon het al niet meer)
Nu heb ik voor op mn telescoop een Ricoh GX200. Kan mooi in RAW schieten, heel veel zelf in te stellen mogelijkheden maar kan ook op auto gezet worden. Groot LCD scherm, heeft als groot voordeel een remote! Doet vrij lang met de batterij. Ik vind het een perfecte camera voor het digiscopen.

De Ricoh is ook compact, digitaal en lekker licht maar heeft dus maar 3x zoom, wel zijn er veel extra onderdelen bij te krijgen. Hij kan met een gewone universele adaptor op de scoop gezet worden.
Wat ik ook soms doe is de adaptor aan de verrekijker hangen en de ricoh met verrekijker gebruiken om foto's te maken.
Zonder verrekijker of telescoop ook zeer mooie foto's maar niet zo dichtbij te halen dus. Daarvoor gebruik ik mn Lumix.
Duma

fkdeboer

Hallo ik heb zelf de Canon SX 10 IS (ook 20x zoom) en die bevalt mij erg goed. hij is nog redelijk goed mee te sjouwen, en erg makkelijk in gebruik en genoeg zoom om aardige bewijsplaatjes te schieten. deze zijn er bijvoorbeeld mee geschoten: http://waarneming.nl/waarneming/view/46234636
en de canon sx10 is nog lang niet zo groot als je het vergelijkt met de gemiddelde 500mm lens;)

daarnaast ben ik de laatste tijd ook wat aan het experimenteren met digiscopen, maar dit is geen optie met de SX 10.
daarvoor heb ik een canon A570is die ik met een ring adapter van een tientje en een stukje klitteband tape muurvast op mijn scope(nikon ed 50a) kan zetten: http://picasaweb.google.com/fkdeboer/Adapter?authkey=Gv1sRgCJXVqr_Fi7y2zQE&feat=directlink
daarnaast heb je voor alle canon modellen CHDK-software die de mogelijkheden van je camera gigantisch verhoogt (denk aan bracketing, usb-remote control, witbalans en histogrammen live op je camera etc etc.) beetje geklooi, maar wel erg leuk en handig!
resultaat door telescoop: http://waarneming.nl/waarneming/view/46151379

conclusie:
door de telescoop of met de sx10 zijn 2 verschillende dingen
mijn ervaring (nog niet zoveel) is dat je van te voren moet bedenken wat je verwacht. foto's door een telescoop kosten meer tijd en veel moeilijker om een beetje goed resultaat te krijgen.zeker als de vogel niet stil wil zitten;) Met de canon sx10 heb je bijna altijd een vrij goed bewijsplaatje en kan je met een beetje experimenteren ook nog leuke foto's maken (al zal het geen spiegelreflex-kwaliteit worden).

ik ga dan meestal ook met allebei op stap (maar heb dan ook een nikon ed50a telescoop van iets meer dan 800 gram, aanrader! ), maar gebruik er maar 1. sx10 is voor de makkelijke snelle shots tijdens het vogelkijken (met aardige resultaten).
telescoop/ canon a570is voor het experimenteren met foto's maken. digiscopen en goed vogels kijken gaat eigenlijk lastig samen.
grt,
Folkert

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Duma

Citaat van: fkdeboer op februari 01, 2010, 11:49:17 AM
digiscopen en goed vogels kijken gaat eigenlijk lastig samen.
grt,
Folkert


Daarvoor koos ik een camera met een groot lcd scherm zodat ik de camera niet steeds hoef weg te halen van de kijker.
Duma

fkdeboer

Citaat van: Duma op februari 01, 2010, 12:13:21 PM
Daarvoor koos ik een camera met een groot lcd scherm zodat ik de camera niet steeds hoef weg te halen van de kijker.

ik had het meer over de ratio vogels fotograferen/ vogels kijken.
als mijn camera op mijn scoop zit, zie ik de vogels ook nog wel, maar het is toch wat anders dan door je scoop een groep steltlopertjes bekijken/ bestuderen en dan de verschillende soorten eruit halen. als ik 'ga digiscopen'(weinig succesvol tot op heden) ligt de nadruk dus meer op het (experimenteren met) fotograferen, maar wanneer ik aan het vogelen ben (door scoop en verrekijker naar vogels kijken) maak ik af en toe ook wel foto's, maar dan met de sx10, omdat dat gewoon veel makkelijker is en de succes-rate een stuk hoger. 60+% van de digiscoop-foto's kunnen zo de prullenbak in.

de meeste van mijn foto's( http://waarneming.nl/user/photos/44497) zijn gemaakt met een sx10. en daar zitten best leuke plaatjes bij (http://waarneming.nl/fotonew/4/1018064.jpg) die ik niet door een telescoop had kunnen maken, omdat de vogel dan allang gevlogen zou zijn..
door de telescoop vergt veel meer oefening en is een stuk frustrerender. de enige redelijke foto's die ik tot nu toe gemaakt hebt zijn vanaf mijn balkon: bijv http://waarneming.nl/waarneming/view/46057624 en relatief makkelijk te fotograferen soorten als de kleine zwaan. dat zou ik toch nauwelijks meer 'vogelen' durfen te noemen.

daarom denk ik dat je een keuze moet maken en aangezien ik dat niet kon, heb ik voor een middenweg in beiden gekozen: de sx10 IS en een kleine compactcamera voor op de scoop... allemaal redelijk betaalbaar in vergelijking met de spiegelreflexen en er valt genoeg te spelen.
of Rik hiermee geholpen is in zijn keuze weet ik alleen niet.... 8)



grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

fkdeboer

toeval:
Rik , ik zag dat jij de Baltimore-troepiaal gister ook gezien hebt op hetzelfde tijdstip als ik. Dus ik heb het vermoeden dat jij de jongen was die onder de boom zat en mij riep op het moment dat de Troepiaal aan kwam vliegen terwijl wij net wegliepen voor een nieuw rondje in de buurt (bedankt daarvoor  ;) ). Dan stond ik dus naast je terwijl ik de foto's met mijn canon sx10 IS maakte en heb je een beeld van het gebruikersgemak+ resultaat;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

#13
Hoi Folkert en alle andere,

Bedankt voor alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen.
Ik heb er zeker al wel wat aan gehad.
Zo ben ik door deze berichtgeving erachter gekomen dat een kleine handzame digi camera met weinig zoom nog het beste is voor digiscoping.
Hier zal ik dan waarschijnlijk mijn Samsung camera voor gaan gebruiken met 3 keer optische zoom.
Alleen moet deze dan gerepareerd worden wat wat geld gaat kosten.
Voor digiscoping zal dit zeer waarschijnlijk tot nu toe mijn oplossing gaan worden.

Voor vogels fotograferen die op kleine afstand te zien zijn zoals die baltimoretroepiaal etc, die tot hooguit 50 meter wel te zien zijn maakt de handzaamheid toch niet zo heel veel uit.
Mogelijk ga ik toch voor de Canon SX 20 IS maar helemaal zeker weet ik dat nog niet.
Mijn moeder heeft toevallig ook de parasonic Lumix TZ 6 en is daar toch ook wel aardig tevreden mee. Toch vond ik haar foto's soms niet al te scherp (A)
Nogmaals, ik ga er gewoon nog goed over nadenken en vooral beide camera's goed uitproberen in de winkel.

Ik hou jullie destijds wel op de hoogte welke camera het is geworden.

Aan Folkert: Ik was inderdaad die jongen die jou riep voor die baltimoretroepiaal. klopt helemaal.
Als ik dat had geweten had ik jou camera graag wat beter bekeken. Ik had zondag 2 foto's van jou gezien op de camera zelf.
Ik stuur jou vannavond of morgenavond wel even een pm-etje want ik zou graag nog meer details willen weten over jou camera (Canon SX 10).

Aan iedereen: mochten er nog andere mensen tips of ideeën hebben over een bepaalde camera wat er echt positief uitspringt dan hoor ik dat graag.
Alle tips zijn mooi meegenomen.

met vriendelijke groeten,
Rik van der Starre
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Citaat van: Rikstar op februari 02, 2010, 13:20:57 PMMijn moeder heeft toevallig ook de parasonic Lumix TZ 6 en is daar toch ook wel aardig tevreden mee. Toch vond ik haar foto's soms niet al te scherp (A)
Klopt, dat is ook een minpuntje. Maar foto's van een compactcamera en een grote camera zijn zo verschillend dat je ze eigenlijk niet kunt vergelijken. De TZ6 heeft zoveel zoom dat het niet anders kan dan dat foto's op 12x zoom (vooral bij slecht licht) onscherp worden.
Onder de compactcamera's is de Lumix TZ-serie wel één van de besten.
Groeten, Jarinka Heijink

fkdeboer

Citaat van: Jarinka op februari 02, 2010, 15:50:54 PM
De TZ6 heeft zoveel zoom dat het niet anders kan dan dat foto's op 12x zoom (vooral bij slecht licht) onscherp worden.

het is geen spiegelreflex, maar ik moet zeggen dat ik de foto's van de Canon SX 10 IS op 20x zoom (~560mm) nog verbazend scherp vind, zeker omdat ikeigenlijk al mijn foto's gewoon uit de hand neem.... met een statief en de juiste instellingen kan je nog heel wat extra scherpte winnen. Een camera hoort bij slecht licht niet onscherp te worden, alleen gaat de sluitertijd dan omhoog en moet de vogel gewoon wat langer stil zitten en moet je zelf nog minder bewegen wil je foto's maken met een lage iso;)
Scherpte-diepte is dan weer een heel ander verhaal...

Rik, ik hoor het wel in je pm'tje. zoals je merkt ben ik behoorlijk enthousiast;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

ondertussen de Canon powershot SX 20 IS gekocht met het volgende resultaat: http://waarneming.nl/user/photos/18292
foto's tot de grote grijze snip zijn gemaakt met de canon. de grote grijze snip, zwartkopmeeuw en krooneend zijn gemaakt via digiscopig met een andere camera.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankw

Waar heb je m gekocht? Verkopers bij de Media Markt kan je beter niet al te serieus nemen. :rolleye:

Rikstar

heb hem uiteindelijk bij Sfeer en Foppen gekocht voor 320 euro. Heb er wel ruim 3 weken op moeten wachten :S
via internetwinkels word deze camera tegenwoordig al voor 290 of zelfs minder verkocht.


Citaat van: frankw op juli 10, 2010, 19:34:24 PM
Waar heb je m gekocht? Verkopers bij de Media Markt kan je beter niet al te serieus nemen. :rolleye:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gerritn72

Hallo Rik,


ik ben benieuwd wat je ervan vindt tot nu toe??

(ik heb met mijn SW verschillende opstellingen mogen uitproberen, maar ben nooit tevreden geweest, wat gebruik je? behalve je camera?)

harry60

#20
Het is geen vogel maar de maan van een uurtje geleden doet het ook redelijk met de Olympus sp800uz.
Foto 2.0 stappen onderbelicht, ISO op 50 gezet, maximaal ingezoomd (840mm = 30x zoom), foto iets gecropt om alleen de maan in beeld te krijgen.
Foto wel met ondersteuning genomen.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Sander Haak

Mensen met een superzoom wens wil ik er even op attenderen dat de Panasonic Lumix FZ38 nu voor €200 bij de Mediamarkt ligt. Ik heb deze camera voor de zomervakantie gekocht voor €260 (toen de laagste prijs) en ben er zeer tevreden over. Mijn wens was om vogels herkenbaar op de foto te krijgen als ik mijn digiscoop rommel niet mee heb. Dat lukt tot nu toe prima.

http://waarneming.nl/foto/view/1538102
http://observado.org/foto/view/1391559
http://observado.org/foto/view/1391447
http://observado.org/foto/view/1391439
Groet, Sander Haak (Woerden)

Marije

Ik heb het broertje, de FZ28 en ben daar zeer content mee. Zelf heb ik daarbij nog een teleconverter van Raynox bij.
Gekocht bij cameranu.nl

Zelf ben ik heel tevreden over. Misschien ook iets voor jou Sander?

http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr2025pro/index.htm

Sander Haak

Tja, die is bijna net zo duur als de camera zelf. Ik blij met 18x zoom omdat ik vind dat de camera niet meer aankan. Daarom ben ik ook niet gezwicht voor modellen met 25 tot 30x zoom. Het is leuk dat het kan maar daarmee schiet je gewoon niet meer scherp uit de losse pols. Hoge ISO waarden wil ik ook niet aan omwille van de kwaliteit. Overigens gebruik ik hem ook juist in situaties waarbij ik mijn statief wil thuislaten.

Zijn al jouw foto's gemaakt met die converter?
Groet, Sander Haak (Woerden)

Marije

Citaat van: Sander Haak op oktober 06, 2010, 13:54:37 PM
Tja, die is bijna net zo duur als de camera zelf. Ik blij met 18x zoom omdat ik vind dat de camera niet meer aankan. Daarom ben ik ook niet gezwicht voor modellen met 25 tot 30x zoom. Het is leuk dat het kan maar daarmee schiet je gewoon niet meer scherp uit de losse pols. Hoge ISO waarden wil ik ook niet aan omwille van de kwaliteit. Overigens gebruik ik hem ook juist in situaties waarbij ik mijn statief wil thuislaten.

Zijn al jouw foto's gemaakt met die converter?

nee niet alle foto's zijn gemaakt met de converter.
Ik moet wel zeggen dat het schieten uit de losse hand, ik dat heel heel moeilijk vind. Sterker nog eigenlijk is dat niet te doen.
De foto's die ik gemaakt heb met steun, bijv. kussen of statief zijn beduidend beter dan zonder.