Hoofdmenu

leuke tuinvogels!

Gestart door Wouter van der Ham, januari 29, 2010, 19:38:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

pfff bij mij hangen er nu iig al 2 dagen 10-tallen Sijzen rond de tuin, vandaag in één groep ergens tussen de 120 en 150 vogels! Dat lijken me toch bijzonder goede aantallen voor in Arnhem 8)

andre

Gezien vanuit huis/tuin oa Kleine zilverreiger Zwarte ooievaars Kuifduiker Roodhalsfuut Geoorde fuut Dwerggans Casarca Krooneend Topper Miza Zeearend Visarend Rode wouw Zwarte wouw Grauwe kieken Ruigpootbuizerd Roodpootvalk Smelleken Kwartel Kwartelkoning Kraanvogels Temmincks str loper Zwartkopmeeuwen Witwangsterns Witvleugelsterns Velduil IJsvogel Noordse kwik Blauwborst Paapje Bonte kraai Frater Sneeuwgors en IJsgors .

En verder natuurlijk nog veel meer gewone huis tuin en keuken soorten .

Andre
Andre Boven

Theovanv

Ik heb een zeer bescheiden tuinlijst, moet zeggen dat ik er ook nooit op let of ervoor de tuin in loop en met een normale tuin in een buitenwijk van een grote stad kom je ook niet zoveel tegen. Maar de leukste soorten zijn toch wel Houtsnip, Ringmus en Kleine Barmsijs, en vandaag een mogelijke Taigaboomkruiper ;)
Theo van Veenendaal

Calidris Alba

In/vanuit de tuin: Groenpootruiter, Goudplevier, Sperwer, Ringmus.


Soorten die ik nét buiten mijn tuin (<50 m) heb zijn Goudvink, Houtsnip en een grote groep Kraanvogels.
Steenarend is een soort die ik heb gemist; de vogel die Martijn Bot in september 2008 ontdekte vloog praktisch over mijn huis.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Maico Weites

Volgens mij is er al eerder een soortgelijk topic geweest, maar ondertussen heb ik wel wat meer op 't lijstje staan.

In tuin:
Fazant
Blauwe reiger
Buizerd
kokmeeuw
Houtduif
Turkse Tortel
Grote bonte specht
Witte Kwikstaart
Winterkoning
Heggenmus
Roodborst
Gekraagde roodstaart
Merel
Kramsvogel
Zanglijster
Tjiftjaf
Vuurgoudhaan
Grauwe vliegenvanger
Staartmees
Zwarte mees
Pimpelmees
Koolmees
Boomklever
Boomkruiper
Gaai
Ekster
Zwarte kraai
Spreeuw
Huismus
Ringmus
Vink
Groenling
Goudvink



Alleen vanuit huis/tuin of overvliegend
Aalscholver
Grote zilverreiger
Kleine zwaan
Wilde zwaan
Toendrarietgans
Kolgans
Grauwe gans
Brandgans
Grote Canadese gans
Nijlgans
Wilde eend
Scholekster
Kievit
Watersnip
Houtsnip
Wulp
Stormmeeuw
Kleine mantelmeeuw
Holenduif
Koekoek
Gierzwaluw
Veldleeuwerik
Boerenzwaluw
Huiszwaluw
Koperwiek
Braamsluiper
Fitis
Goudhaan
Kauw
Roek
Putter
Geelgors
Rode wouw

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Alwin van Lubeck

Ik woon in een woonwijk praktisch in de stad, maar gelukkig met Volkstuintjes achter het huis. In ons kleine slootje achter het huis hebben nog wel Houtsnip, Watersnip, Bokje en IJsvogel gezeten. Verder o.a. Groene Specht, Kleine Bonte Specht, Vuurgoudhaan, Appelvink en Grote Gele Kwikstaart in de tuin. Leuker zijn dan overvliegende Visarend, enkele Pestvogels en een Bladkoning in de tuin.
Mvg,
Alwin van Lubeck

JohanvantBosch

Citaat van: redmar_woudstra op februari 01, 2010, 13:42:57 PM
Citaat van: gko op februari 01, 2010, 02:59:37 AM

Citaat van: redmar_woudstra op januari 30, 2010, 12:43:31 PM
Beflijster, tapuit, bosuil, ransuil, kerkuil, wespendief, bokje, spotvogel, boomvalk, slechtvalk, koekoek etc.
wat is een tuin eigenlijk?

Ik reken mijn tuinlijst ruim: alles wat ik vanaf ons terrein heb gezien. Van dit lijstje hebben op ons terrein (circa 0,5 ha, waarvan 0,3 ha "bos") de beflijster, tapuit, bosuil, ransuil, kerkuil, bokje, spotvogel en koekoek daadwerkelijk ín de tuin gezeten. Wespendief, boomvalk, slechtvalk, een heel zootje ruiters en ganzen heb ik vanaf het terrein gezien of overvliegend. Ik passeer op die manier de 100 soorten!
Ik zie het plein voor mijn huis als 'mijn tuin'. Anders heb ik niks ;)
Het aantal soorten is magertjes, maar wel een regelmatig terugkerende zwartkopmeeuw.

Michiel en Milka

Citaat van: belle op februari 01, 2010, 12:48:41 PM

...
Flauw hoor, als je in de Blauwe Kamer woonde....

Dan heb ik ongetwijfeld een keer door je 'tuin' gelopen!

Aan mijn eigen lijstje voeg ik nog toe: houtduif, ekster, gaai, tortel, winterkoning en groenling (nieuw deze winter).
Aan de overkant van de straat grote bonte specht. Overvliegend: buizerd,  stormmeeuw, ? mantelmeeuw, kraai, kauw (paar honderd), ganzen (spec.)
Groet, Michiel

Wouter van der Ham

Citaat van: Michiel en Milka op februari 01, 2010, 00:05:56 AM

Zeldzame waarnemingen in de tuin zijn: sijs, kokmeeuw, zanglijster, vink, glanskop.

zijn dat jou zeldzame waarnemingen, bij mij zitten namelijk heel vaak vinkjes ;D
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Thomas van der Es

#69
ja toch even inhaken op dit topic. Ik heb het voorrecht om (tijdelijk) midden in Nationaal park de Biesbosch te wonen. Woon nu middenin Polder Maltha. Heb al leuke dingen gezien; Zwarte ibis, Zwarte Ooievaar, Purperreiger (paartje broedend voor het huisje), Porseleinhoen,paartje IJsvogels, Bevers (2 burchten nabij mijn huis)  Cetti's zanger (dagelijks, nog steeds trouwens), IJsgors, Zeearenden, Visarenden, Roerdompen, Grote zilverreigers (slaapplaats voor mijn huis)Kleine zilverreigers, Lepelaars, Toppers, Krooneenden, Nonnetjes, Brilduikers en al het andere waterwildgeweld, Vuurgoudhanen, Nachtegalen,Baardmannen,  Blauwborsten, Snorren, Sprinkhaanzangers een paartje  broedende Wielewalen in de abeel boven mijn huis. Ik reken alle soorten mee die in polder Maltha zitten, vanaf de polder te zien zijn of overvliegend waarneembaar zijn.Schaam me uiteraard om hier op te reageren, want het is natuurlijk een sortiment van 'vals spelen'. maar goed  ik geniet hier natuurlijk dagelijks van en je leert je 'poldertje' ook erg goed kennen.Heb hiervoor ook veel stedelijker gewoond en vond het altijd leuk om in de tuin (en naar de lucht daar) naar vogels te kijken. Ook blijft het heel erg motiverend om juist hier je soorten (en aantallen) te zien het is toch de plek waar je opstaat en naar bed gaat (zo ook duizenden brandganzen op dit moment..ssssssst!!! ;-) 
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Tukkerbird

Citaat van: andre op februari 01, 2010, 17:25:20 PM
Gezien vanuit huis/tuin oa Kleine zilverreiger Zwarte ooievaars Kuifduiker Roodhalsfuut Geoorde fuut Dwerggans Casarca Krooneend Topper Miza Zeearend Visarend Rode wouw Zwarte wouw Grauwe kieken Ruigpootbuizerd Roodpootvalk Smelleken Kwartel Kwartelkoning Kraanvogels Temmincks str loper Zwartkopmeeuwen Witwangsterns Witvleugelsterns Velduil IJsvogel Noordse kwik Blauwborst Paapje Bonte kraai Frater Sneeuwgors en IJsgors .

En verder natuurlijk nog veel meer gewone huis tuin en keuken soorten .

Andre

:o Zo,dat is een hele beste lijst,ik neem aan dat je aan het water woont.

Wouter van der Ham

het topic wordt leuker dan verwacht :)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

arie-willem van der wal

mijn leuke soorten zijn:
tp.
spotvogel (elk jaar)
grauwe/bonte vlieg
ijsvogel
houtsnip
bos/steenuil
etc.

overvliegend:
roodpootvalk
grauwe/blauwe/bruine kiek
groep van 18 boomleeuwen
verschillende wespendieven
groep van 12 grote zillen
rode wouw
zwarte ooievaar
en nog veel meer...


Groeten Arie-Willem van der Wal(15), Oud Alblas
telpost Kinderdijk/Nieuw-Lekkerland

Mark Zevenbergen

Hmm,

Kan ik eigenlijk niet meer tegenop.... Mijn leukste:
Kleine Alk (in groep Spreeuwen), Lammergier (helaas projectvogel), Klapekster, Grote en Kleine Zilvers, Kraanvogel, Rode en Zwarte Wouw, Ruigpootbuizerd, Roodpootvalk als overvliegers.

Woestijntapuit (verjaagd en nooit terug gevonden, dus geen medewaarnemers), Pestvogels, Beflijsters (jaarlijks) TP...

grts Mark


andre

Tukker

Het was vroeger landbouwgrond en het is nu water (800 ha) .

Andre

Andre Boven

Weia

Er is inderdaad eerder een topic over geweest. Nog te vinden?
Tuin 1 Hilversum: 23 echte tuinsoorten
Tuin 2 Hilversum: 47 soorten, ook recht overvliegend (Notenkraker op Hekpaal!)
Tuin 3 Centrum Utrecht: 53 soorten, ook schuin overvliegend
Tuin 4 NO-rand Utrecht: 73 soorten, ook vanuit tuin gezien/gehoord
Dus door de definitie van 'tuin' steeds wat op te rekken werd het elk tuin meer...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankw

Thomas wint.. Wat heb je toch een fijne baan! 8)

Remko I

D'r zitten er een aantal tussen waar je niet zo maar tegen op kan maar toch een poging aan de rand van Schiedam:
Rode Wouw 4 overvliegend waarvanm 2 rakelings over het dak
Visarend 1 overvliegend
Grote Zilverreiger 1 overvliegend
Purperreiger 1 overvliegend.
Kleine Rietgans jaarlijks wel een aantal keer overvliegend
Verder in de tuin:
IJsvogel jaarlijks meerdere keren te zien
Zwartkop Meeuw
Jaarlijks Gekraagde en Zwarte roodstaarten
Vuurgoudhaan 1

Remko Ivens

Michiel en Milka

Citaat van: wouteren3 op februari 01, 2010, 19:43:27 PM
Citaat van: Michiel en Milka op februari 01, 2010, 00:05:56 AM

Zeldzame waarnemingen in de tuin zijn: sijs, kokmeeuw, zanglijster, vink, glanskop.

zijn dat jou zeldzame waarnemingen, bij mij zitten namelijk heel vaak vinkjes ;D

In de tuin hebben we inderdaad nauwelijks vinken. Van de tien weken dat ik het heb bijgehouden, maar in twee weken een vink gezien. Maar misschien is dat volgend jaar weer anders. Een aantal jaren geleden hadden we nauwelijks huismussen in de tuin en nu vaak een hele groep.

Citaat van: wouteren3 op februari 01, 2010, 20:08:23 PM
het topic wordt leuker dan verwacht :)
:duim:
Groet, Michiel

Marije

Zo hebben wij dit jaar bijna geen meesjes. En als ze er al zijn, dan is het maar heel even en dan zijn ze floep weer weg.
Maar de Keepjes zijn bij ons niet aan te slepen. Pal voor kerst zag ik er eerst 1, nu komen vaak met tien tegelijk.

Ra ra ra.

Folkert Jan

Citaat van: Mark Zevenbergen op februari 01, 2010, 20:12:45 PM
Hmm,

Kan ik eigenlijk niet meer tegenop.... Mijn leukste:
Kleine Alk (in groep Spreeuwen), Lammergier (helaas projectvogel), Klapekster, Grote en Kleine Zilvers, Kraanvogel, Rode en Zwarte Wouw, Ruigpootbuizerd, Roodpootvalk als overvliegers.

Woestijntapuit (verjaagd en nooit terug gevonden, dus geen medewaarnemers), Pestvogels, Beflijsters (jaarlijks) TP...

grts Mark

dan sta je ook even te kijken.


daurische spreeuw uitgesloten? ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Had drie jaar geleden een aantal keepjes in mijn tuin zitten :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marije

Over Keepjes gesproken. Van de winter waren ze niet uit de tuin weg te slaan. En had ik er heel erg veel in de tuin.
(althans voor mij veel) Zeker wel tussen de tien en twintig per dag.

En nu? Helemaal niets meer! Waar zijn de Keepjes naar toe? Kan iemand mij daar iets over vertellen?

frankw

Terug naar het noorden.

Marije

Bedoel je daar Scandinavië mee? Is dat hun eigenlijke leefgebied? Is dat in heel scandinavië of een specifiek gebied?

frankneijts

Citaat van: Marije op mei 01, 2010, 20:50:02 PM
Bedoel je daar Scandinavië mee? Is dat hun eigenlijke leefgebied? Is dat in heel scandinavië of een specifiek gebied?

Kepen hebben een gigantisch verspreidingsgebied: behalve zo ongeveer geheel Scandinavië broeden ze in een zeer brede strook (taiga) verder oostelijk over geheel Noord-Azié tot en met Sakhalin. Grappig is dat Kepen in de winter soms massaal overwinteren in relatief kleine gebieden o.a. omdat ze sterk afhankelijk zijn van goede oogsten van beukenootjes. In de winter van 1951/52 werd een dergelijke concentratie Kepen ontdekt in Zwitserland waar in een bepaald dal naar schatting 70 miljoen (!) vogels overwinterden. Men neemt aan, o.a. op basis van het percentage jonge vogels, dat het hier ging om ca. 26,5 miljoen paartjes. Gebaseerd op tellingen in de broedtijd in Scandinavié werd gesuggereerd dat dit aantal overeenkwam met de complete broedvogelpopulatie tussen de Noorse kust en de Oeral ........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marije

Duidelijk verhaal. Dus als ik jou goed begrijp is er dus een kans dat ik de kepen komende winter niet zie.
En dit heeft dan te maken met het aanbod van o.a. beukenoten.

Dus wil ik kepen in de tuin moet ik in de herfst beukenootjes gaan verzamelen.  ;D :duim:

HPM

Citaat van: Marije op mei 01, 2010, 21:56:58 PM
Duidelijk verhaal. Dus als ik jou goed begrijp is er dus een kans dat ik de kepen komende winter niet zie.
En dit heeft dan te maken met het aanbod van o.a. beukenoten.

Dus wil ik kepen in de tuin moet ik in de herfst beukenootjes gaan verzamelen.  ;D :duim:

Maar als jij in staat bent om genoeg beukenootjes te verzamelen zijn er ook genoeg om de kepen
een reden te geven hier te blijven als ze hier komen.  :)
Het gaat er niet alleen om dat hier voldoende voedsel is, maar dat er elders te weinig voedsel is.
Maar als ze hier eenmaal zijn zullen ze graag een nootje van je pellen. Maar zonnepitten willen
ze ook wel. En hennepzaad.

--
Groeten, Herman van der Meer.

Herman van der Meer

Marije

Tja zo had ik dat nog niet bekeken. Sorry.
Nou dan snap ik nu ook waarom er zoveel kepen waren. Want ik ben zeer royaal geweest met zonnebloempitten, naast het gewone strooivoer.

Bedankt voor al jullie antwoorden Herman en Frank.

Jarinka

Weer terug van weggeweest: de Heggenmussen. Er zit nu telkens een paartje in de tuin en elke dag hoor/zie ik de ene zingen. Ze vliegen het konijnenhok in om Pluis z'n voer te jatten :P
Groeten, Jarinka Heijink