Boomkruiper of taigaboomkruiper?

Gestart door Gerjon Gelling, januari 29, 2010, 18:56:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerjon Gelling

Vandaag is bij mijn ouders een boomkruiper? tegen het raam gevlogen. Na een paar uur in een doosje is hij weer bijgekomen en opgewarmt en hebben ze hem gelukkig weer los kunnen laten. Ik heb ze gevraagd wat foto's te nemen. Toen ik de foto's zag begon ik te denken aan een taigaboomkruiper gezien de ver doorlopende witte oogstreep, de witte buik en de lange achterteennagel.
Kan iemand helpen determineren?

mvrgr
Gerjon Gelling

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd

zie ook:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.0.html
let vooral op het trappetje de volgende keer (mocht het nog eens gebeuren ;) )

frankneijts

Citaat van: gjgelling op januari 29, 2010, 18:56:44 PM
Vandaag is bij mijn ouders een boomkruiper? tegen het raam gevlogen. Na een paar uur in een doosje is hij weer bijgekomen en opgewarmt en hebben ze hem gelukkig weer los kunnen laten. Ik heb ze gevraagd wat foto's te nemen. Toen ik de foto's zag begon ik te denken aan een taigaboomkruiper gezien de ver doorlopende witte oogstreep, de witte buik en de lange achterteennagel.
Kan iemand helpen determineren?

mvrgr
Gerjon Gelling

Waarom is dit volgens jou een "lange" achterteennagel Gerjon?
Omdat er een overlap is in de maten van die nagel tussen beide soorten èn op de meeste foto's ook nog 's moeilijk in te schatten is (dikwijls zit de punt van de nagel deels verborgen in het substraat waarop de vogel is gefotografeerd) gebruiken we die nagel zelden als (ondersteunend) veldkenmerk. Maar op deze foto is het nu juist wèl aardig bruikbaar omdat we prima kunnen zien dat de nagel korter is dan de teen zelf, zoals dat hoort bij gewone Boomkruiper (Engels: Short-toed Treecreeper). Bij Taiga/Kortsnavel is de nagel meestal minstens even lang maar vaak zelfs langer dan de teen.
M.b.t. het 'trapje': het 'treedje' op P4 ontbreekt (nooit bij Taiga, vaak bij gewone), de vorm van de meeste treedjes is spits uitlopend (stomp bij Taiga) en de (mate van de) overlap treedjes P8<P7<P6 verkeerd voor Taiga, normal voor gewone.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerjon Gelling

Bedankt voor jullie duidelijke antwoord Sjoerd en Frank. Deze informatie vindt je niet in de (meeste) boeken, en daar had ik mijn twijfels voornamelijk op gebaseerd. De achterteennagel van de 'gewone' boomkruiper wordt namelijk vaak veel korter afgebeeld, waardoor deze lang lijkt.
Probleem opgelost, we noteren een 'gewone' boomkruiper.