Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Broedgeval van de Zeearend in het Lauwersmeer, en nog wel in het mooiste gedeelte: het Friese gedeelte :-)

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5975518.ece/Zeearend-broedt-in-Lauwersmeer

Marcel van kammen

Verder in de Leeuwarder Courant een foto van een Ooievaar, die volledig blauw is. Broedt in oost-duitsland.

Iemand een verklaring voor zo'n gekke kleurmutatie?

diertjesvriend

wat moet ik me voorstellen bij een blauwe ooievaar?
hoe blauw is blauw?
(want een zwarte ooievaar zou ook voor donkerblauw kunnen doorgaan enzo)
je kan die foto zeker niet heel toevallig heel even inscannen voor hier?  :angel:

Marcel van kammen

Blauw in de zin van Scharrelaar blauw.....echt blauw blauw dus :-)

Ik zal es kijken of ik de foto toevallig ergens online kan vinden.


Jan vH

Broedgeval is erg mooi!  :) Die Ooievaar is ook bijzonder! :rolleye: Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Oorzaak is verf oid. Geen kleurmutatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Daar dacht ik ook al aan. Zoiets lijkt me in het 'wild' (dus zonder invloed van mensen) echt onmogelijk.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

diertjesvriend

dat lijkt wel van die verf die ze bij schapen opdoen om te merken, of van een stempel van een ram die ze omhebben om te zien welk schaap van welke ram nakomelingen krijgt.

Jeroen Nagtegaal

Als zo'n beest in Afrika op een vuilstort heeft zitten klooien...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jan vH op april 07, 2010, 19:12:03 PM
Daar dacht ik ook al aan. Zoiets lijkt me in het 'wild' (dus zonder invloed van mensen) echt onmogelijk.
Kan best, hybride Ooievaar x Pino ;D
Theo van Veenendaal


Sjoerd

bizar, die mensen mogen van mij heel lang achter de tralies >:(

stefanhageman

Net op het RTL nieuws: Een aannemer heeft in een natuurgebied van Staatsbosbeheer met grote wagens veel nesten van weidevogels vernield :'( :'( >:(
Stefan Hageman


frankw


Vincent Hart

Maar dankzij Stefan weten we dat de serieuze media het nieuws ook melden - maakt de kans dat het waar is wat groter  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Haha helemaal correct, ik zag het ook op rtl maar kon m daar niet vinden. Dan maar de fabeltjeskrant dacht ik toen.. 8)

stefanhageman





Geplaatst door: frankwgeplaatst op: Vandaag om 20:00:11


[/color]Voeg citaat toe
Ik was je al voor. ;)




Ah dat had ik niet gezien
[/color][/color][/size]
Stefan Hageman



Marcel van kammen

De weidevogeldvd die in Pauw&Witteman ter sprake kwam is overigens ook te bestellen.
Dit kan door een email te sturen naar info@fotonatura.com

Voor degene die geinteresseerd zijn leek dit mij wel handig om te weten.

Harm058

De Friese Milieu Federatie en IVN Fryslân zijn gestart met de campagne 'Roofvogel in beeld' . Ze willen hiermee de aandacht te vestigen op de toenemende roofvogelvervolging in Friesland.

Elk jaar worden in Friesland waarschijnlijk enkele honderden roofvogels gedood, stellen de organisaties. Friesland is met roofvogelvervolging koploper van alle provincies in Nederland.

Er zijn volgens de milieuorganisaties steeds meer aanwijzingen dat de vervolging voor een belangrijk deel samenhangt met de weidevogelbescherming in Friesland.

Weidevogelbescherming
De weidevogelbeschermers in de provincie klagen steeds vaker over een toenemende predatie door roofvogels en andere dieren. Hier en daar zijn al initiatieven gestart om via gericht landschapsbeheer hier wat aan te doen. Volgens de Friese Milieu Federatie valt de invloed van roofvogels op het weidevogelbeheer wel mee.

Onderdeel van de campagne is de website www.roofvogelsinbeeld.nl. Hierop zijn beelden te zien van twee webcams die zijn opgehangen bij een nest van een torenvalkpaar.
Bron: Nieuweoogst.nu
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Theovanv

Ik zie niet op het Journaal dat ze in Den Haag de eieren van Zeemeeuwen ( :huh: kunnen ze niet gewoon de echte namen gebruiken) vervangen door nepeieren zodat de Meeuw daar lekker lang zn best op gaat doen zodat de populatie afneemt. Ze hebben namelijk last van de poep en het lawaai en ze pikken patatjes af en vuilniszakken leeg. In Leiden schijnen ze het al veel langer te doen. Gevaarlijke situaties noemen ze dat, ik vind het echt grote aanstellerij zeg. Tuurlijk geeft het wat overlast, maar ik vind dit wel een drastische maatregel. Want dit voorkom je pas echt als je alle Meeuwen uitroeit en waar ligt nu de grens? Hoeveel Meeuwen mogen er dan zijn zodat de overlast niet te groot is?
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

En je zou je kunnen afvragen waarom die meeuwen niet meer in de duinen broeden. Maar ja, waarom zou je oorzaken wegnemen als je ook (tot in het einde der tijden) symptomen kunt bestrijden?  >:(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Op het BBC news


Mandarijn?eend legt per ongeluk eieren in nest van Bosuil met als gevolg:


http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/8682544.stm


Groetjes


Marc

Marina

Een eend die op 9 m hoog eieren legt?
Ik weet t nie hoor.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Is heel normaal voor mandarijneend
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia

Citaat van: Marina op mei 19, 2010, 12:08:16 PM
Een eend die op 9 m hoog eieren legt?
Ik weet t nie hoor.


Mandarijneenden broeden graag in oude spechtengaten of nestkasten.


Zie bijv.


http://www.youtube.com/watch?v=6HOLwd9nmB8


Groet


Marc

frankneijts

 
Citaat van: Certhia op mei 19, 2010, 13:10:26 PM
Citaat van: Marina op mei 19, 2010, 12:08:16 PM
Een eend die op 9 m hoog eieren legt?
Ik weet t nie hoor.


Mandarijneenden broeden graag in oude spechtengaten of nestkasten.


Zie bijv.


http://www.youtube.com/watch?v=6HOLwd9nmB8


Groet


Marc

Evenals (IJslandse) Brilduiker, Buffelkop, Nonnetje, Grote Zaagbek & ongetwijfeld nog een stel. Zelfs Wilde Eenden vind je soms broedend op de 'kop' van een knotwilg, weliswaar geen 9 meter hoog misschien maar toch getuigend van weinig hoogtevrees.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Maar Wilde eenden kunnen wel hoger broeden. Ik heb op de BBC eens een wilde eend gezien
die op 5 hoog of zo op een balkon broedde. Als ik mij goed herinner waren de jongen veilig
beneden en over de weg in het park aan de overkant terecht gekomen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Oenanthe

Op grote hoogte broeden is voor een wilde eend doodnormaal. Destijds broedde bij ons boven in de hooiberg een wilde eend wiens jongen, eenmaal uitgekomen, onbevreesd naar beneden sprongen en na een keertje stuiteren ongedeerd naar het water wandelden. Ik heb ook eens een verhaal gelezen van een ransuil die een oud kraaiennest had betrokken waarin een wilde eend ook een legsel was begonnen. De uil had de eendeneieren met de eigen eieren uitgebroed en voor een in de nestkom rondkruipend, piepend eendenkuiken zelfs een muis neergelegd. De schat....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips