Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal


ruut

#3393
Tropische rode ibis wordt steeds vaker gespot in Brabant, dit is waarom
Vandaag om 10:48

Omroep Brabant
De rode ibis bij kasteel Heeswijk (foto: Wim Heijmans via waarneming.nl).
Omroep Brabant
De rode ibis in Nuenen (foto: Mirian Sweegers).

De zeldzame, tropische rode ibis wordt steeds vaker gespot in Brabant. Alleen al in de afgelopen weken werd de vogel gezien in Lithoijen, Heeswijk en Breda. Wat komt de felrode vogel hier doen en gaan we deze vaker in onze provincie zien?
Profielfoto van Rebecca Dijkstra
Geschreven door
Rebecca Dijkstra
Als je er eentje ziet, kun je er onmogelijk omheen. De felrode, Zuid-Amerikaanse vogel valt behoorlijk op door zijn kleur en zijn lengte van meer dan zestig centimeter. De rode ibis komt vooral voor in Colombia, Ecuador en Brazilië. De vogel is gewend aan vochtige moerassen, prachtige mangrovebossen en uitgestrekte lagunes. Dat is toch heel iets anders dan het veel minder exotische Lithoijen of Heeswijk. Dus wat doet de ibis hier?
Waarschijnlijk zijn alle ibissen die hier worden gezien in gevangenschap in Nederland geboren en zijn ze dus niet vanuit Zuid-Amerika naar Brabant komen vliegen. Wie een rode ibis rondom Eindhoven ziet, kan er vanuit gaan dat deze afkomstig is uit dierenpark Zoo Veldhoven. Daar vliegen er een paar los, zei eigenaar Richard Loomans eerder tegen Omroep Brabant.

Omdat de ibissen op vrijwel dezelfde dagen op verschillende plekken in de provincie worden gezien, kunnen we ervan uitgaan dat er meerdere 'ontsnapte' ibissen rondvliegen. Waar de 'Bredase' ibis vandaan komt, is nog onduidelijk. En of de rode ibis vanuit Veldhoven naar Heeswijk Dinther is gevlogen, is ook niet bekend. Sommige 'Brabantse' ibissen zouden uit een dierenpark uit België kunnen komen, want daar ontsnapten vorig jaar veertien rode ibissen uit een kooi na een storm.
Zou het kunnen dat de ibis zich permanent in Brabant gaat vestigen? Dat is zeer onwaarschijnlijk zegt Paul van Els van Sovon Vogelonderzoek in het NRC. "Vanwege de winters denk ik toch van niet", zegt Van Els tegen de krant. "Ik schat de kans klein, maar het zal niet de eerste keer zijn geweest dat zoiets fout wordt voorspeld."
LEES OOK: 'Een rode ibis in Eindhoven? Die zal wel van ons afkomen!'

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3432851/tropische-rode-ibis-wordt-steeds-vaker-gespot-in-brabant-dit-is-waarom

ruut

Tachtig ooievaars strijken neer op een pas gemaaid weiland in Waspik
Gisteren om 22:42 • Aangepast vandaag om 09:04

Een indrukwekkend gezicht zaterdagavond in de Schotse Hooglanderstraat in Waspik. Zo'n tachtig ooievaars namen rond zeven uur bezit van het pas gemaaide weiland. Desiree Meijer die in de buurt woont, belde meteen haar vader om het schouwspel te komen bekijken.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door
Corné Verschuren
"Heel bijzonder", zegt Dolf Meijer. "Ik wist niet wat ik zag. Van het ene op het andere moment waren ze er. Ik heb er nog nooit zoveel ooievaars bij elkaar gezien. Vermoedelijk zijn ze neergestreken om te eten, zodat ze morgen weer verder kunnen trekken."
De ooievaars hebben inmiddels bezit genomen van een kraan om te overnachten of zitten in het dorp op daken van huizen.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3434455/tachtig-ooievaars-strijken-neer-op-een-pas-gemaaid-weiland-in-waspik

Rien Ondersteijn

Hier https://waarneming.nl/waarneming/view/222927733 zaten er een dikke 100 , nadat het gras was gemaaid....Kun je je voorstellen hoeveel diertjes er sneuvelen/onbeschermd raken na zo'n maaibeurt....

Wat ik me wél afvraag [wie weet t antwoord?] : hoe weten die 'baby-droppers' dat er daar wat te halen valt ?? Tam-tam ?... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Betere neus dan de mijne ... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op augustus 15, 2021, 14:21:04 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op augustus 15, 2021, 11:43:12 AMWat ik me wél afvraag [wie weet t antwoord?] : hoe weten die 'baby-droppers' dat er daar wat te halen valt ?? Tam-tam ?... ;)

https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/ooievaars-hebben-een-prima-reukvermogen-in-ieder-geval-qua-versgemaaid-gras/
Is dat niet een blad van de uitgever van de Libelle en Donald Duck? Niet direct een betrouwbare bron vrees ik. Maar ik geef toe: ik ken het blad helemaal niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op augustus 15, 2021, 11:43:12 AMWat ik me wél afvraag [wie weet t antwoord?] : hoe weten die 'baby-droppers' dat er daar wat te halen valt ?? Tam-tam ?... ;)

Citaat van: Rob Koelman op augustus 15, 2021, 14:21:04 PMhttps://www.rootsmagazine.nl/nieuws/ooievaars-hebben-een-prima-reukvermogen-in-ieder-geval-qua-versgemaaid-gras/

Citaat van: Oenanthe op augustus 15, 2021, 20:18:24 PMIs dat niet een blad van de uitgever van de Libelle en Donald Duck? Niet direct een betrouwbare bron vrees ik. Maar ik geef toe: ik ken het blad helemaal niet.

Het artikel is - zoals ook duidelijk vermeld - gebaseerd op Duits onderzoek. Dit onderzoek werd ook in diverse andere media aangehaald. Ik heb nergens gelezen dat er personen waren die kritiek hadden op dit onderzoek en ga er dus gemakshalve maar van uit dat het betrouwbaar is.

Als je echt wilt weten of het Duitse onderzoek voldoet aan de gangbare regels van wetenschappelijk onderzoek moet je de Duitse publicatie zelf lezen...
Met vriendelijke groet, Rob


ruut



Grijze kroonkraanvogel tettert Marjo al een week elke ochtend uit bed
Gisteren om 21:16 • Aangepast vandaag om 09:54

Ze dacht eerst dat ze een ezel hoorde, die hard en schel aan het balken was. Maar het blijkt een grijze kroonkraanvogel te zijn die Marjo Kuijpers uit Liessel nu al een week lang elke ochtend vroeg uit bed tettert. "Het is me toch een kabaal! Daar word je echt niet blij van."
Profielfoto van Janneke Bosch
Geschreven door
Janneke Bosch
Vooropgesteld: het is een prachtige vogel, zegt Marjo. "Als hij die kroon zo uitzet, en dan een beetje in zijn veren dabt", vertelt ze. Maar het beest is ook wel heel vroeg wakker. "Om half zes begint 'ie te roepen. En dan wordt 'ie toch wat minder mooi."
"Misschien is hij op doorreis? Of is iemand hem kwijt?"
Al een week bivakkeert de grijze kroonkraanvogel bij Marjo's huis. "Ik heb ook geen idee waar hij vandaan komt", zegt ze. "Misschien is hij op doorreis. Of wie weet is iemand hem wel kwijt? Is hij ergens ontsnapt?"
Hij lijkt niet mensenschuw, vertelt ze. Maar er heeft zich nog niemand gemeld. "Ik heb zelf al even gezocht op internet, maar ik kon niets vinden over ontsnapte kroonkraanvogels." Dat het een kroonkraanvogel is, weer Marjo wel: "Een vriend van mijn zoon werkt bij de Beekse Bergen, die herkende hem."
Ondertussen heeft zich een soort haat-liefdeverhouding ontwikkeld met de kroonkraanvogel. "Als ik buiten zit en ik kijk naar hem, dan vind ik hem prachtig. Maar we worden nu al een week om half zes wakker van het gekrijs. Dat is me toch een kabaal!" Maar wat kun je er aan doen? "Iemand zei: ik heb hier nog een luchtbuks liggen", lacht Marjo, "maar dat zou ik toch echt nooit doen. Daar is hij veel te mooi voor."
"Ik wil wel weer eens uitslapen op mijn vrije dag."
Na het 'ochtendgezang' van de kroonkraanvogel, gaat het dier vaak even op pad. "Dan denk ik wel eens: had je niet ergens anders kunnen gaan slapen?" Toch zal Marjo de kroonkraanvogel misschien ook wel een beetje gaan missen, als hij ooit nog weer vertrekt. "Maar ik wil ook wel weer eens uitslapen op mijn vrije dag."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3860991/grijze-kroonkraanvogel-tettert-marjo-al-een-week-elke-ochtend-uit-bed


OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Bijenaanval kost 64 zwartvoetpinguïns in Zuid-Afrika het leven

In Zuid-Afrika zijn 64 zwartvoetpinguïns doodgegaan als gevolg van een bijenaanval, vermoedt de lokale natuurbeschermingsautoriteit SANParks. De dode vogels werden gevonden op het strand van Boulders, een vanwege de pinguïns populaire toeristenbestemming ten zuiden van Kaapstad.

Een woordvoerder van SANparks spreekt van een tragisch en ongebruikelijk incident. Sommige pinguïns hadden meer dan twintig bijensteken. De autoriteiten zoeken nu naar de zwerm bijen, in de hoop te ontdekken wat de aanleiding voor de aanval was.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/6158055/bijenaanval-kost-64-zwartvoetpinguins-in-zuid-afrika-het-leven.html
Met vriendelijke groet, Rob



SlechtValk

https://www.bbc.com/news/uk-england-tees-59030910

Wat we eigenlijk natuurlijk allemaal al wel vermoedden, door eigen observaties van steeds eerder komen en later gaan, nu ook daadwerkelijk wetenschappelijk vastgesteld. Trekvogels verblijven steeds langer in Europa.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

pdeknijff

Erg leuk zo'n nieuwe soort, maar om er nu direct minimaal 15 te verzamelen is wel een beetje overdreven. Is ook een beetje weggemoffeld in het artikel. Normaal zou je in de methode sectie moeten lezen hoeveel individuen werden bestudeerd en hoe die verkregen waren. Ook ontbreekt m.i. een fatsoenlijk onderbouwde populatie schatting. Al met al verdiend dit m.i. niet echt de schoonheidsprijs. Tenslotte vind ik dat je zeker in dit soort artikelen een verantwoording moet opnemen waarin duidelijk wordt beschreven waarom je zo veel exx hebt verzameld. Ik begrijp dat je een nieuwe soort zorgvuldig wilt beschrijven en documenteren, en ben niet tegen verzamelen, maar ik vind dat je daar zeer prudent mee om moet gaan. Dus, niet meer dan strikt noodzakelijk. Dit artikel had ook met een n=1 of n=2 geschreven kunnen worden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Koelman

Citaat van: pdeknijff op november 30, 2021, 19:22:02 PMErg leuk zo'n nieuwe soort, maar om er nu direct minimaal 15 te verzamelen is wel een beetje overdreven. Is ook een beetje weggemoffeld in het artikel. Normaal zou je in de methode sectie moeten lezen hoeveel individuen werden bestudeerd en hoe die verkregen waren. Ook ontbreekt m.i. een fatsoenlijk onderbouwde populatie schatting. Al met al verdiend dit m.i. niet echt de schoonheidsprijs. Tenslotte vind ik dat je zeker in dit soort artikelen een verantwoording moet opnemen waarin duidelijk wordt beschreven waarom je zo veel exx hebt verzameld. Ik begrijp dat je een nieuwe soort zorgvuldig wilt beschrijven en documenteren, en ben niet tegen verzamelen, maar ik vind dat je daar zeer prudent mee om moet gaan. Dus, niet meer dan strikt noodzakelijk. Dit artikel had ook met een n=1 of n=2 geschreven kunnen worden.

Minimaal 15 exemplaren van een soort met een op wereldschaal zeer beperkt leefgebied is inderdaad wel erg veel.

De opmerking van Peter verwijst overigens naar dit eerdere bericht:
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 18, 2021, 08:09:50 AM
Nieuwe vogelsoort. https://www.audubon.org/news/the-kill-bill-tanager-species-new-science-finally-has-real-name
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips