Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 27, 2021, 09:42:14 AM170 jaar na de enige vondst van de Black-browed babbler - Zwartbrauwmuistimalia (Malacocincla perspicillata) op Borneo, is hij weer teruggevonden. https://abcbirds.org/article/rediscover-black-browed-babbler/

Gaat volgend jaar een populaire vakantiebestemming worden...  B)
Met vriendelijke groet, Rob


SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rob Koelman

Citaat van: H.J. Tromp op februari 28, 2021, 12:30:20 PM
https://www.nu.nl/binnenland/6119030/in-nederland-gezenderde-zeearend-dood-door-botsing-met-duitse-windturbine.html


In Nederland gezenderde zeearend dood door botsing met Duitse windturbine

Een jonge zeearend die in de Dordtse Biesbosch gezenderd werd, heeft een aanvaring met de rotor van een windturbine in Duitsland niet overleefd. Met tien soortgenoten kreeg de roofvogel in 2019 een zender om meer te weten te komen over de gebieden waar zeearenden heengaan en hoe ze overleven. De gestorven zeearend is het eerste sterfgeval in deze groep, meldt natuurwebsite Nature Today zondag.

Volgens een rapportage over de zeearenden in Flevoland vliegen de vogels gemiddeld zo'n 20 procent van de tijd in de "hoogtezone" van gemiddelde windmolenturbines. De meeste tijd vliegen ze daarboven of lager.

De Nederlandse broedpopulatie zeearenden is nog klein, maar neemt sterk toe. Met een toename van zowel het aantal windturbines als het aantal zeearenden in Duitsland en Nederland zullen er steeds meer zeearenden door windturbines om het leven komen, aldus Nature Today.

In Duitsland werden tussen 2002 en 2019 in totaal 158 dode zeearenden geregistreerd die slachtoffer waren van een aanvaring met een windturbine. Ook in andere landen in Noord- en Oost-Europa werden meer "turbineslachtoffers" gemeld. In Nederland zijn volgens Nature Today tot dusver twee gevallen bekend, in Flevoland.

De gezenderde zeearend uit De Biesbosch vloog in de ochtend van 24 februari boven Bremerhaven en kwam, toen ze een daling inzette, in een windpark terecht. Ze wist tussen twee windmolens door te komen, maar de derde werd haar fataal.


Met vriendelijke groet, Rob

ruut

Zeldzame kuifcaracara Pino is al een week zoek, wanhopige Arno looft beloning uit voor vinder
Gisteren om 17:49


Wie heeft Pino gezien?

Al een week lang is 'ie vermist: Pino, de zeldzame kuifcaracara van Arno Jansen uit Loon op Zand. Die is inmiddels ten einde raad en looft 500 euro uit voor degene met de gouden tip.

Geschreven door
Sven de Laet
Een 'uit de hand gelopen hobby', zo noemt Arno de bonte verzameling vogels in zijn tuin aan de Kloosterstraat. Toch is Pino een van de meest bijzondere exemplaren. "Een prachtig beest. En kuifcaracara's zijn ook nog een van de slimste roofvogels ter wereld." Uitgerekend die eigenschap heeft er nu voor gezorgd dat het dier al dagen spoorloos is. "Pino ziet mij altijd de volière open en dicht doen. Daardoor heeft hij geleerd hoe dat moet en nu is het hem zelf gelukt."
De eerste dagen na zijn ontsnapping vloog de vogel - die normaal alleen voorkomt in Zuid-Amerika - nog regelmatig over het huis van Arno heen. Dat maakte het extra pijnlijk. "Normaal gesproken als ik fluit, komt hij meteen kijken of er eten is. Maar 's winters zorgen we altijd dat onze vogels wat extra vet op de botten hebben. Blijkbaar had hij nu nog niet genoeg honger om terug te komen."
"Ik schat in dat Pino maximaal 25 kilometer van huis is."
Inmiddels is Pino al vier dagen niet meer gezien. Toch verwacht Arno niet dat hij ver weg is. "Het is niet het type vogel dat lange vluchten maakt. Ik schat in dat hij maximaal 25 kilometer van huis is." De kans is dus groot dat Pino zich nog altijd in onze provincie begeeft.
Toch heeft nog niemand zich gemeld met goed nieuws. "Er hebben wel wat mensen gebeld die denken dat ze Pino hebben gezien. Maar aan de hand van hun omschrijvingen kan het net zo goed een normale buizerd zijn. Eigenlijk heb ik een foto of filmpje nodig. Dan zie ik meteen of het onze Pino is."
Vooralsnog houdt Arno hoop. "Het is een zeldzaam beestje dat op moet vallen. Zo is hij tussen de 50 à 60 centimeter groot en heeft hij in de lucht een spanwijdte van wel 130 centimeter. Daarnaast kun je hem herkennen aan de spierwitte punten van zijn vleugels en staart. En tot slot: is ie opgewonden, dan wordt zijn snavel vuurrood."
Denk jij Pino te zien? Dan zie je hieronder hoe je Arno kunt bereiken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3350295/zeldzame-kuifcaracara-pino-is-al-een-week-zoek-wanhopige-arno-looft-beloning-uit-voor-vinder



Guus Peterse

Teylers Museum worstelt met tentoonstelling over racistische vogelschilder
https://www.volkskrant.nl/a-bf310600
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

Citaat van: Guus Peterse op maart 03, 2021, 07:36:14 AMTeylers Museum worstelt met tentoonstelling over racistische vogelschilder
https://www.volkskrant.nl/a-bf310600

Tsjonge jonge jonge...

Benoem het en plaats het in de tijd van toen. En daarna ophouden met dat racismegeschreeuw. We zijn ondertussen al meer dan 150 jaar verder...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer


SlechtValk

https://nos.nl/artikel/2371346-oudst-bekende-wilde-vogel-ter-wereld-krijgt-kuiken.html

CiteerOudst bekende wilde vogel ter wereld krijgt kuiken

Zeker 70 jaar oud is albatros Wisdom, en daarmee is ze de oudst bekende in het wild levende vogel ter wereld. Maar het dier is nog niet te oud om nageslacht ter wereld te brengen. Vorige maand kwam haar nieuwste kuiken uit het ei, meldt de Amerikaanse natuurorganisatie USFWS.

... lees verder ...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.


Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Oenanthe

Citaat van: Johan Helmus op maart 09, 2021, 11:58:10 AM
Tropische vogel moet weg uit Heerenveen

Kennelijk vliegt daar een aantal treurmaina's rond.
Jammer dat bestrijding nodig is. Bij de halsbandparkiet heeft men dat nagelaten. Bij mij in de omgeving is dit nu een van de talrijkste vogels die de inheemse soorten ernstig beconcurreert. Dus juich ik deze beslissing toe.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Rob Koelman

Drones en ventilatoren mogelijk stiller door onderzoek naar kolibries

Drones en ventilatoren kunnen mogelijk stiller worden gemaakt door de resultaten van een onderzoek naar de vleugelslag van kolibries. Een team van onder andere Nederlandse onderzoekers is erin geslaagd om voor het eerst bij een vliegend dier de precieze oorsprong van het vleugelgeluid te achterhalen.

De kolibrie staat bekend om zijn lage 'hum'-toon, een geluid dat voortkomt uit zijn snelle vleugelslag. Hoe de vleugel dat kenmerkende geluid maakt, is nu duidelijk geworden.

Onderzoekers van de TU Eindhoven, het Eindhovense bedrijf Sorama en de Amerikaanse Stanford University hebben het vleugelgeluid van zes kolibries gemeten toen die vliegend van een nepbloem suikerwater dronken. Ze maakten hierbij gebruik van twaalf hogesnelheidscamera's en 2.176 microfoons.

Uit de resultaten blijkt dat de zachte en complexe vleugels van een kolibrie op dezelfde manier geluid maken als simpelere vleugels van insecten dit doen. In tegenstelling tot andere vogelsoorten, wekt de kolibrie zowel tijdens de opwaartse vleugelslag als tijdens de neerwaartse vleugelslag een sterke aerodynamische kracht naar boven op.

Volgens de onderzoekers kunnen de nieuwe inzichten bijdragen aan het stiller maken van drones, stofzuigers, ventilatoren en vliegtuigen. "Als je namelijk weet hoe de complexe aerodynamische krachten van een dier geluid produceren, dan kun je die kennis gebruiken om vliegende of bewegende apparaten die complexe krachten genereren, stiller te maken", schrijven ze.


Bron: https://www.nu.nl/tech/6122228/drones-en-ventilatoren-mogelijk-stiller-door-onderzoek-naar-kolibries.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik hoorde t 'gezoem' vanmiddag op de radio. Interessant onderzoek.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Rob Koelman

Staatsbosbeheer plaatst webcam bij broedende visarenden in De Biesbosch

Vanaf zondag kunnen mensen via de website Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland kijken naar broedende visarenden in Nationaal Park De Biesbosch. De roofvogels kunnen volgens Staatsbosbeheer ieder moment terugkeren in het park na een overwintering in Afrika.

Sinds 2016 broeden de visarenden met succes in Nederland. Vorig jaar waren er drie broedpaartjes die ieder drie jongen kregen. Volgens de Vogelbescherming is De Biesbosch het enige natuurgebied in ons land waar de trekvogels broeden.

Staatsbosbeheer is blij met de webcam. "Dat je in Nederland kan genieten van visarenden is al uniek, maar dat je vanuit je huiskamer kunt meekijken in het nest, is natuurlijk geweldig", aldus boswachter Harm Blom. Naast de webcam zal de Vogelbescherming wekelijks blogs en fragmenten plaatsen op de website van beleefdelente.nl.

De webcam is opgehangen op de plek waar het broedgebied begon en waar al sinds het begin een Duits mannetje broedt. Die visarend werd in 2012 geringd in het Duitse Rogatz, op zo'n 550 kilometer van De Biesbosch.

Het Brabantse park is volgens natuurbeschermers een geschikte plaats voor de visarenden vanwege het zoetwatertijdengebied, waarbij er zowel sprake is van eb als vloed. In de ondiepe lagunes, geulen en slikplaten vangen de vogels grote voorns en brasems.

Naast de visarenden zijn ook tal van andere vogels te volgen via de webcams van de Vogelbescherming. Jaarlijks volgen honderdduizenden mensen de vogels tijdens het broedseizoen.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/6122982/staatsbosbeheer-plaatst-webcam-bij-broedende-visarenden-in-de-biesbosch.html
Met vriendelijke groet, Rob

ruut

Marcel werd aangevallen toen hij een jonge bosuil probeerde te redden
Gisteren om 21:16 • Aangepast vandaag om 06:17

Het was goedbedoeld, maar werd niet gewaardeerd. Toen natuurfotograaf Marcel van de Kerkhof uit Aarle-Rixtel een jonge bosuil van een vos wilde redden, werd hij aangevallen door vaderuil of moederuil. Marcel had het jonge uiltje vast om het naar een hoger gelegen plek te brengen.
Profielfoto van Malini Witlox
Geschreven door
Malini Witlox
De natuurfotograaf had van de landeigenaar een tip gekregen dat er twee jonge bosuilen uit een nestkast op het terrein waren gevallen. "In het begin kunnen die nog niet vliegen. Iedere dag kruipen ze iets verder omhoog in een struik of boom."
Normaal is het niet erg dat de jonge bosuilen de eerste dagen zo laag zitten. Tijdens de eerste fotoshoot besefte Marcel echter dat hij op het terrein eerder een vos had zien lopen. "En ook lopen er regelmatig honden los."
"Ik wilde het jonge uiltje alleen maar helpen."
Thuis dacht hij erover na en besloot de andere ochtend nog voordat hij naar zijn werk ging, terug te gaan. Een van de jonge bosuilen was al verdwenen. "De andere heb ik opgepakt. Ik help een vriend weleens met het ringen van roofvogels en uilen, dus ik weet hoe je dat doet. Ik hoorde een andere uil wel alarmerend roepen, maar had niet verwacht dat die me aan zou vallen. Ik wilde het jonge uiltje ook alleen maar helpen."
Vader- of moederuil kon echter niet weten dat hij goede bedoelingen had. "Een uil hoor je niet aankomen, dus de klap kwam uit het niets. Een volwassen bosuil is groot maar niet zwaar, ik verbaasde me over de kracht."
"Die uil richtte zich op mijn ogen."
Zijn hoofd zit nog vol builen en schrammen. Een van de schrammen zit vlakbij zijn linkeroog. "Die uil had echt hele scherpe klauwen en richtte zich op mijn ogen. Normaal heb ik altijd een pet op als bescherming, maar nu net een keer niet."
Marcel liep met het jonge bosuiltje naar een boom, waarna een tweede aanval volgde. "Ik heb meteen een tetanusprik gehaald. En gelukkig ben ik erin geslaagd om het jonge uiltje op een hogere plek neer te zetten, waar een vos of honden er niet bij kunnen. Maar ik heb er wel van geleerd. Volgende keer weer een pet op."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3365451/marcel-werd-aangevallen-toen-hij-een-jonge-bosuil-probeerde-te-redden

egilio

Citaat van: Oenanthe op maart 09, 2021, 14:22:27 PM
Citaat van: Johan Helmus op maart 09, 2021, 11:58:10 AM
Tropische vogel moet weg uit Heerenveen

Kennelijk vliegt daar een aantal treurmaina's rond.
Jammer dat bestrijding nodig is. Bij de halsbandparkiet heeft men dat nagelaten. Bij mij in de omgeving is dit nu een van de talrijkste vogels die de inheemse soorten ernstig beconcurreert. Dus juich ik deze beslissing toe.

Als ik bij mijn ouders op bezoek ben in de buurt van Den Haag dan is de halsbandparkiet al jaren de vogel die ik verreweg het meeste hoor.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

migratorius




SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

jva

Citaat van: SlechtValk op april 22, 2021, 23:09:18 PM
Dappere duif bouwt nest pal naast slechtvalk: 'Die eten meerdere duiven per dag'

Wel bijzonder idd, maar vraag me wel af of een slechtvalk in staat zal zijn een volwassen houtduif vanaf de grond 'te slaan'. De dieren moeten het toch vooral van hun snelheid hebben die een prooidier in de lucht op slag doden of verlammen. Op de grond lijkt me een houtduif een geduchte tegenstander. Ben benieuwd hoe dit verder verloopt. Tot nu toe tolereren ze elkaar zo lijkt het. Wellicht dat de duivenjongen straks een kort leven beschoren zijn..
Jelle

Rien Ondersteijn

Heb net gekeken : 'Teuf is tot "...[ôf gewoon verdwenen ! nauwelijks nestmateriaal].
Groene groe[n]tjes.Rien.

jva

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 23, 2021, 20:29:54 PM
Heb net gekeken : 'Teuf is tot "...[ôf gewoon verdwenen ! nauwelijks nestmateriaal].

Nestmateriaal door mensenhanden verwijderd en duif verdreven om tere zieltjes te beschermen? Voor trouwe kijkers is het kennelijk ook een mysterie. Is meneer pastoor afgelopen nacht op een ladder geklommen.. ;D
Jelle

SlechtValk

Citaat van: jva op april 23, 2021, 22:23:15 PM
Nestmateriaal door mensenhanden verwijderd en duif verdreven om tere zieltjes te beschermen? Voor trouwe kijkers is het kennelijk ook een mysterie. Is meneer pastoor afgelopen nacht op een ladder geklommen.. ;D

Het viel mij op (de nacht na het bericht) dat de camera een tijd veel krappere focus had, waardoor de plek waar de duif zat buiten beeld was...
Dus het kan idd wel zijn dat ze tere zieltjes wilden beschermen en dat "nest" weggehaald hebben.
Tegelijk zie ik nog 4 takjes liggen en noemen (hout)duiven dat al snel een nest...
Vandaag zag ik de duif wel degelijk nog een paar keer langs komen op die plek en zelfs over de rand van de bak van de slechtvalk lopen, terwijl de slechtvalk op de (4) eitjes lag.

De houtduif is ook veelvuldig koerend te horen, dus die zit zeker nog in de buurt... af en toe dacht ik (aan het geluid te horen) zelfs boven(op) de camera/microfoon.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.