Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: OJGoreng op oktober 28, 2020, 16:05:01 PM
Het is nog maar enkele decennia geleden dat het niet de norm was, maar vooral werd beschouwd als een onwenselijke uitwas van enge fanatici, zoals je nou eenmaal bij elke hobby hebt. Misschien een situatie die eenvoudig terug te krijgen is door extreme zedlzaamheden gewoon standaard van een embargo te voorzien

Wou je beweren dat je per toeval op het juiste moment op de locatie van de Sperweruil was en hem daar zelf ontdekte? -> https://waarneming.nl/observation/80775714/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OJGoreng

Citaat van: Alex Bos op oktober 29, 2020, 00:42:48 AMMaar elke waarnemer die iets zeldzaams invoert op wrn.nl draagt wel bij tot dit gedrag in deze tijd, en volgens mij mist dat idee bij de meeste waarnemers en bij wrn.nl.
Prima punt, inderdaad.
Met vriendelijke groet, Zainal

pdeknijff

Die correctietrek van zw naar no langs de wadden eilanden (misschien met uitzondering van Texel) is heel normaal voor erg veel soorten, en eigenlijk de norm voor heel veel dagen met goede trek op Vlieland de afgelopen 27 jaar).
Dat wil niet zeggen dat er geen no naar zw trek is, maar erg frequent is dat niet.


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

koenv

mvg

Koen

caliprobola

Citaat van: koenv op oktober 30, 2020, 10:00:23 AM
https://www.demorgen.be/nieuws/deens-onderzoek-besluit-windmolens-vormen-amper-gevaar-voor-vogels~b71e61cc/

Deens onderzoek naar combinatie van windmolens en vogels (in opdracht van Vattenfall...)
Het lijkt me alvast geen goed idee om de conclusie van 1 onderzoek op 1 locatie te veralgemenen naar alle windmolens. Er is genoeg data voorhanden die dat nuanceert... (en goed dus dat Joris dat ook aanhaalt in het krantenartikel)

jva

Dat zegt idd niet zoveel. Er zijn inmiddels zat studies in binnen- en buitenland (NL) die het tegendeel bewijzen. Heeft Trump toch eens gelijk..  B)
Jelle

migratorius

Ik begrijp de twitchers prima, want ik ben er zelf ook een. Ik heb dit jaar de meeste zeldzaamheden gemist omdat ik ervoor gekozen heb geen lid te worden van een appgroep. Bij een aantal soorten waar ik wél van wist hielden reisrestricties mij tegen. De beste soort die ik had kunnen zien (Steppeplevier) miste ik (net) omdat ik voor het eerst in een half jaar een aantal familieleden bezocht. Hopelijk gaat het weer eens voorbij. Er zijn een heleboel twitchers die ik graag weer eens zou zien!

Twitchen op een begraafplaats is inderdaad lastig. Ik heb wel eens vastgesteld dat die grafstenen helemaal niet stevig vaststaan, maar gelukkig kon ik de schade zelf herstellen: sindsdien ben ik nog voorzichtiger.

En twitchen is dé manier om een zeldzame soort te leren kennen. Dat geldt ook bij planten, maar daar is rennen en schreeuwen meestal niet nodig omdat ze zich wat minder snel voortbewegen.

JanHein


jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OJGoreng

Ja, precies. Juveniele red-tailed hawk, denk ik.
Met vriendelijke groet, Zainal


Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring


OJGoreng

Iets zegt me dat ze er een hoop lol aan beleefd hebben.
CiteerEen woordvoerder zegt niet te denken dat een buitenlandse mogendheid heeft geprobeerd de verkiezingen te beïnvloeden
Tell Zelenski to do the right thing...
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Kakapo wint door fraude geteisterde vogelverkiezing in Nieuw-Zeeland

De kakapo is voor de tweede keer Vogel van het Jaar geworden in Nieuw-Zeeland. De met uitsterven bedreigde papegaaiensoort leverde deze ongeëvenaarde prestatie na een door fraude geteisterde stembusgang.

Kakapo's streken ook in 2008 met de eer. De jaarlijkse vogelverkiezing in Nieuw-Zeeland, die in 2005 voor het eerst werd gehouden, is mateloos populair en heeft volgens de organisatoren geleid tot meer aandacht voor de unieke natuurgebieden en diersoorten die het land rijk is.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/buitenland/6090723/kakapo-wint-door-fraude-geteisterde-vogelverkiezing-in-nieuw-zeeland.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 29, 2020, 07:47:58 AM
Wou je beweren dat je per toeval op het juiste moment op de locatie van de Sperweruil was en hem daar zelf ontdekte? -> https://waarneming.nl/observation/80775714/

Oh, dit zie ik nou pas. Ja, natuurlijk weet ik op het moment dat ik zoiets schrijf dat er meteen iemand met een stofkammetje door mijn waarnemingen gaat, dus zo'n reactie was te verwachten, want een enkele keer zoiets doen is natuurlijk moreel volstrekt identiek aan er een gewoonte van van maken. Ik was die dag om andere redenen in Zwolle en koen het toen inderdaad niet nalaten, mijn sprataanse neiging om door anderen ontdekte vogels in mijn eigen patches te negeren heb ik overigens intussen ook laten varen; erger nog, zeker dit jaar heb ik me zelfs aan zeker vijf regiotwitches gewaagd.

"Je wast je eigen handen niet schoon met het vuil van een ander" blijft evenwel mijn favoriete uitdrukking. Dat ik af en toe iets doe wat niet in orde is maakt het voor anderen niet minder niet in orde.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

'Veranderend klimaat heeft veel invloed op vogeltrekroutes'

Interview in UvA-huisblad met Judy Shamoun-Baranes, nieuwe hoogleraar Animal Movement Ecology.
Met vriendelijke groet, Zainal

Guus Peterse

Citaat van: OJGoreng op november 18, 2020, 12:17:54 PM
Dat ik af en toe iets doe wat niet in orde is maakt het voor anderen niet minder niet in orde.
Ik zie alleen niet zo, wat er nou eigenlijk niet in orde is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

Daar kun je inderdaad prima over van mening verschillen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Kleine uil gered na onvrijwillige reis in kerstboom naar New York

Een kleine uil is deze week gered uit de kerstboom die bedoeld is voor het Rockefeller Center in New York. Het dier was per ongeluk en onvrijwillig meegereisd, zo ontdekten medewerkers van het transportbedrijf toen de boom na een lange reis al in de staat New York was aangekomen.

Het gaat om een zaaguil, die in de bossen van Noord-Amerika leeft. Deze uilensoort wordt doorgaans maximaal 20 centimeter groot.

"Hij had drie dagen geleden voor het laatst gegeten", zo meldt de wildopvang waar het dier naartoe is gebracht op Facebook. Rockefeller, zoals de uil toepasselijk is genoemd, heeft vocht toegediend gekregen. "En we voeren hem alle muizen die hij op kan", aldus de opvang.

Als het dier weer op krachten gekomen is, zal hij worden vrijgelaten in het wild. "Het is een bijzonder kerstverhaal", zo zegt de wildopvang.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/6091471/kleine-uil-gered-na-onvrijwillige-reis-in-kerstboom-naar-new-york.html

Eén van de foto's bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob


migratorius

Citaat van: koenv op november 29, 2020, 11:58:04 AM
Vogels zijn slimmer dan gedacht...

https://www.trouw.nl/wetenschap/vogels-kunnen-veel-meer-dan-we-denken~b0b05bbd/
Leuk bericht.
Zoals wel vaker bij berichten over New Caledonian Crow heeft ook Trouw niet zijn best gedaan een foto van de juiste kraai te vinden.

JanHein

Rien Ondersteijn

Hoezo JanHein ? Denk je dat dit een andere kraai is?
Lijkt ook als twee druppels op een Viskraai[ál die kraaien lijken op mekaar]....
Groene groe[n]tjes.Rien.

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rien Ondersteijn

Duidelijk dezelfde foto ja , met een andere soortnaam.
Maar leg mij a.u.b.[  :duim: ] als 'niet-zoon-vogelaar' de verschillen uit tussen deze en de échte Wipsnavelkraai .
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Citaat van: OJGoreng op december 05, 2020, 11:07:23 AM
Citaat van: Rien Ondersteijn op december 05, 2020, 10:31:22 AM
Hoezo JanHein ? Denk je dat dit een andere kraai is?
Lijkt ook als twee druppels op een Viskraai[ál die kraaien lijken op mekaar]....

"Northwestern crow (Corvus caurinus), adult, at Steveston Harbor, British Columbia Canada on April 29, 2014"
Citaat van: Rien Ondersteijn op december 05, 2020, 11:39:16 AM
Duidelijk dezelfde foto ja , met een andere soortnaam.
Maar leg mij a.u.b.[  :duim: ] als 'niet-zoon-vogelaar' de verschillen uit tussen deze en de échte Wipsnavelkraai .
De snavelvorm van de New Caledonian Crow (hij heet in het Nederlands niet voor niets Wipsnavelkraai) is uniek: rechte bovensnavel en "bolle" ondersnavel.
De meeste kraaien hebben een bolle bovensnavel en een rechte ondersnavel.

Grappig genoeg is van de Northwestern Crow dit jaar aangetoond dat de soortstatus niet gerechtvaardigd is (moet bij American Crow gevoegd worden), dus dat is ook een vogel in het nieuws!

Ik had overigens geen idee wat voor kraai het wél was, want de kraaien met een normale snavelvorm kan ik echt niet uit elkaar houden zonder ze te horen.

JanHein

frankaroos

#3297
Leuk boekje over kraaien en kraai-achtigen: 'Krähen; Ein Portrait von Cord Riechelmann'; Naturkunden no. 1, herausgegeben von Judith Schalansky bei Matthes u Seitz, Berlin. Fraaie uitgave met getekende kleurenplaten, en de Neukaledoniakrähe (Corvus moneduloides), die met de "opgewipte snavel" dus, op pag. 142-143.

Rien Ondersteijn

JanHein-ik snap het . Maar om nou te zeggen dat die bovensnavel recht is....  :huh:
Als men zou zeggen dat de beide snaveldelen symmetrisch taps toelopen dan zou ik dat eerder begrijpen.
   https://natuurwijzer.naturalis.nl/media/1689
Groene groe[n]tjes.Rien.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/