Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

jva

Jelle

H.J. Tromp

En die forel zwom toevallig net boven die baksteen? Die zal ook wel aan die baksteen hebben vastgezeten.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Rob Koelman

Citaat van: H.J. Tromp op september 10, 2020, 09:12:09 AMEn die forel zwom toevallig net boven die baksteen? Die zal ook wel aan die baksteen hebben vastgezeten.

In stroompjes hebben forellen plekken waar ze relatief vaak rondhangen. Zo'n plek kun je selecteren om een camera te plaatsen.
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

De fotograaf in kwestie geeft visarendfotoworkshops waarbij hij wel, eh, wat geluk weet af te dwingen.

CiteerFor the diving ospreys will use a purpose-built hide and Osprey pond created to allow for low-perspective images. The hides are spacious and comfortable. Each of the morning sessions will be guided by a spotter who, via a walkie-talkie, gives us a few seconds of a warning of an impending osprey about to dive......"Bird Circling"......"Stand-By"......"Diving, Diving, DIVING!"
Met vriendelijke groet, Zainal

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah




Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op september 17, 2020, 01:20:37 AM
Een staredown met een meeuw, het werkt -
Als je meeuwen aankijkt, wanneer je ze nadert, gaan ze er eerder vandoor.
(NRC 16-9)
Voor iedereen met enige kennis van de levende natuur geen nieuws. Elk dier voelt zich ongemakkelijk als het door een mededier of mens dat ze niet vertrouwen, worden aangekeken. Ga maar na hoe je jezelf voelt als een onbekende jou voortdurend aanstaart.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Citaat van: Oenanthe op oktober 01, 2020, 13:39:25 PM
Voor iedereen met enige kennis van de levende natuur geen nieuws. Elk dier voelt zich ongemakkelijk als het door een mededier of mens dat ze niet vertrouwen, worden aangekeken. Ga maar na hoe je jezelf voelt als een onbekende jou voortdurend aanstaart.

Er zijn veel dingen die veel mensen weten. Sommige daarvan zijn waar, andere zijn hardnekkige geruchten en vaak aperte flauwekul. Op het moment dat iets gemeten wordt en na peer review gepubliceerd wijzigt dat toch wat aan de status, vandaar dat het in het nieuws komt.
Met vriendelijke groet, Zainal

ruut

Terug naar het wild: Dierenrijk laat gieren terugkeren naar de bergen van Bulgarije
Vandaag om 12:00

Deze vale gier gaat zijn vleugels uitslaan in Bulgarije


Flinke vleugels, een lange nek en een doordringende blik. De vale gier is een imposante vogel. Maar helaas bijna uitgestorven. En dus zet Dierenrijk in Mierlo ze weer uit in het wild. Vale gieren die in Mierlo zijn geboren, krijgen een nieuw thuis in Bulgarije.
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door
Alice van der Plas
"Heel vaak kunnen dieren niet terug naar het wild", zegt hoofd dierverzorging Stephan Rijnen van Dierenrijk. "Omdat het leefgebied anders is. of omdat je geen ziektes mee wilt nemen naar het leefgebied." Het komt dus niet zo vaak voor dat dierentuinen hun dieren weer in het wild uitzetten.
"Maar de vale gier is een Europese vogel", zegt Rijnen. "Dus dat is veel makkelijker. De vale gier was bijna uitgestorven. Daarom is het project opgestart en daar werken we graag aan mee."

Weer populaties
En de resultaten zijn veelbelovend, vindt Rijnen. De dierentuin zette al eerder twee gieren uit en in januari volgt de derde. "Je ziet de populaties groeien, de vogels vormen weer broedkoppels en brengen hun eigen jongen groot."
De vogels worden op drie plekken in Europa uitgezet, in Spanje, Sardinië en Bulgarije. Maar de vogel zou ook in Nederland kunnen leven. "Qua temperatuur kan hij het makkelijk aan."
Bijna uitgestorven door gif
De imposante aaseter kwam in de problemen, omdat er steeds minder voedsel was. "Het voedselaanbod, bijvoorbeeld konijnen, werd schaarser. Door landbouwgif heeft de flora en fauna heel veel te lijden gehad. En als je onderaan de voedselketen tekort komt, gaat het aan de bovenkant ook niet goed."

Maar in Europa is de wetgeving veranderd qua landbouwgif. "Het is weer beter geworden. Je ziet nu bijvoorbeeld ook veel meer buizerds dan in de jaren tachtig. Maar om een gezonde populatie van de vale gier te krijgen, is ondersteuning nog nodig."
Eerst wennen
De dierentuin heeft een fokkoppel, dat in een programma zit. "De vogel mag niet door de mensen grootgebracht worden, het moet door de ouders opgevoed zijn. Zodat hij straks in de natuur ook alles kan." Een koppel legt één tot twee eieren per jaar.

De vogel moet wel wennen na zijn ritje in het vliegtuig naar Bulgarije. "Daar is een centrum gebouwd in de bergen met volières. Het dier gaat eerst in een volière om te zien of hij goed eet. Ook krijgt hij kadavers aangeboden om hem te laten wennen aan het voedsel. Als dat allemaal goed gaat, wordt hij vrijgelaten. Hij krijgt een zender om, dus we kunnen hem blijven volgen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3270754/terug-naar-het-wild-dierenrijk-laat-gieren-terugkeren-naar-de-bergen-van-bulgarije


Rob Koelman

'Recente' pinguïnkarkassen op Antarctica blijken honderden jaren oud

Onderzoekers hebben bij Kaap Irizar in Antarctica meerdere resten gevonden van een pinguïnpopulatie. De resten leken vrij recent, maar sinds 1901 is er geen kolonie meer aanwezig geweest op dit deel van de zuidpool. Na verder onderzoek blijken de resten minimaal achthonderd jaar oud.

De "verse" resten zorgden voor veel verwarring onder biologen. De meeste van de resten waren botten of bevroren karkassen van de kuikens van adeliepinguïns.

Een wetenschapper vond de resten verspreid over de oppervlakte, evenals vlekken van uitwerpselen. Vooral dit laatste zou erop wijzen dat de locatie nog recent bewoond was, maar volgens gegevens van actieve populaties zou dat niet mogelijk zijn.

Ook werden heuveltjes van kiezelsteentjes gevonden in het gebied. Adeliepinguïns maken deze heuvels om hun eieren in te leggen. Deze heuvels zijn uitgegraven om nog meer materiaal van de pinguïns te kunnen verzamelen.

Analyse van de resten wees uit dat de gevonden sporen helemaal niet 'nieuw' zijn, maar al honderden jaren vastgevroren waren in ijs. Door de opwarming van het klimaat begint de sneeuw bij kaap Irizar weg te smelten en komen de sporen van oude pinguïnpopulaties naar de oppervlakte.

Doordat de resten zo lang onder het ijs hebben gezeten en nu pas naar boven komen, kunnen ze er nog uitzien als recent overleden pinguïns. Dit is volgens de auteurs van het onderzoek de enige verklaring om de verwarrende vondsten uit te leggen.


Bron: https://www.nu.nl/wetenschap/6081183/recente-pinguinkarkassen-op-antarctica-blijken-honderden-jaren-oud.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

jeroen vinke

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164187/Veranderingen-Drents-Friese-Wold-dramatisch-voor-roofvogels

Het artikel gaat over dat kap van exotische naaldbomen een negatief effect heeft op broedsucces van roofvogels.
Wat mij verbaast is dat de genoemde roofvogels (havik/sperwer/wespendief worden als voorbeeld aangehaald) bij voorkeur in exotische naaldbomen hun nest bouwen. Hoe deden deze roofvogels dat vroeger dan? En in loofbossen?
Ik dacht overigens dat haviken zelf geen nest bouwden, maar oude kraaiennesten gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Guus Peterse

Zou het niet zo zijn dat de exotische naaldbomen die gekapt worden oud en hoog zijn en wat ervoor in de plaats komt nog jonge boompjes zijn die nog ongeschikt zijn voor nesten van grote roofvogels?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Merel

Ik denk dat je het inderdaad vooral zo moet interpreteren. Plus dat naaldbomen (zowel exotische als inheemse) natuurlijk voor dekking zorgen, ook gedurende de winter. De roofvogels zijn allemaal behoorlijk schuw.
En daarnaast had je 'vroeger' minder recreatie dus ook minder verstoring.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroen vinke

Wat er echter ook staat is dat grove den vermeden wordt. Dat vind ik ook bijzonder. Verder wordt er voorbijgegaan aan eventuele andere invloeden. In 30 jaar kunnen andere invloeden ook niet uitgesloten worden lijkt mij.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Ik begrijp je vragen Jeroen maar Rob Bijlsma baseert zijn uitspraken op vele jaren nauwkeurig onderzoek. Jij en ik kunnen hooguit gevoelsmatige argumenten inbrengen. In dit geval ben ik ervan overtuigd dat Rob zijn uitspraken niet op los zand baseert.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op oktober 22, 2020, 14:58:30 PM
Ik begrijp je vragen Jeroen maar Rob Bijlsma baseert zijn uitspraken op vele jaren nauwkeurig onderzoek. Jij en ik kunnen hooguit gevoelsmatige argumenten inbrengen. In dit geval ben ik ervan overtuigd dat Rob zijn uitspraken niet op los zand baseert.

Ja, ik haal mijn info ook slechts uit een nieuwsbericht. Het is ook zeker niet zo dat ik het onderzoek in twijfel trek, zeker niet op basis van alleen een nieuwsartikel te lezen. Ik ben alleen verbaasd door de relatie tussen de roofvogels en uitheemse bomen.
Ik zal het artikel op moeten zoeken denk ik.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Klaas van Dijk

Beste mensen,

De papieren versie van het nummer van 'De Takkeling' met daarin dit artikel heb ik ondertussen gekregen. Via http://www.werkgroeproofvogels.nl/index.php/nieuws/nieuws-blog/206-boskap-roofvogels is een PDF van het artikel down te loaden. Zeer aanbevolen om eens goed door te lezen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Ik begrijp de emoties die sommigen voelen bij een Amerikaanse dwaalgast maar hier zijn niet alleen de coronaregels met voeten getreden maar ook de gedragsregels voor begraafplaatsen. Daar toon je respect voor de aanwezigen, levend en dood, en dat is niet altijd gebeurd. Dus staan we als vogelaars weer in een kwaad daglicht.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

#3264
Citaat van: Oenanthe op oktober 27, 2020, 10:34:01 AM
Ik begrijp de emoties die sommigen voelen bij een Amerikaanse dwaalgast maar hier zijn niet alleen de coronaregels met voeten getreden maar ook de gedragsregels voor begraafplaatsen. Daar toon je respect voor de aanwezigen, levend en dood, en dat is niet altijd gebeurd. Dus staan we als vogelaars weer in een kwaad daglicht.

Yep, het zijn soms net mensen die twitchers.. :angry: :wrong:

En dit krijg je dan als (te verwachten) resultaat (commentaar artikel Nu.nl):

"In onze gemeente (14 dorpen) houden wij stijf onze kaken op elkaar voor zover mogelijk als we een "vreemde vogel" zien (en die zijn er best vaak, dit is natuurgebied).Dat deden we al om niet overspoeld te worden door die vogelmensen met hun vaak asociale rij- en parkeer gedrag en onbevoegd betreden van onze privé grond. Maar nu doen we dat zéker nog sterker om te voorkomen dat we hier een corona-invasie krijgen. Daar zijn we dus echt niet van gediend omdat we juist zelf goed ons best doen met alle coronamaatregelen. Dus die lui op Texel beboeten,: prima en meteen van het eiland verwijderen!"

en

"ben zelf ook Vogelaar. Ervaar altijd mensen die zich heel correct gedragen en met respect hun ding doen. Triest dat dit nu ook al weer met voeten getreden wordt, weer een illusie armer."

Daar sluit ik me graag bij aan! En als het dan toch 'moet', leg je waarneming netjes met de app vast (datum en tijdstip), wel zo makkelijk voor de GGD bij het bron- en contactonderzoek..
Jelle

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Cygnus

Zolang twitchen de norm is zal dit nooit veranderen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

#3267
Tienduizenden buizerds vulden in oktober Nederlandse hemel door 'correctietrek'

Tienduizenden buizerds hebben tussen 14 en 17 oktober tijdens hun trek naar het zuiden Nederland aangedaan. Volgens de Vogelbescherming hebben de vogels diverse records gebroken.

Vogelspotters signaleren elk najaar weleens groepen van dertig of veertig buizerds. Maar groepen van honderd vogels of meer zijn uitzonderlijk, schrijft de organisatie dinsdag op de website Nature Today.

Het dagrecord voor het aantal waargenomen buizerds stond tot nu toe op 16 oktober 2010, toen Nederlandse amateur-ornithologen 1.075 exemplaren turfden op één telpost.

In de tweede week van oktober werd dit record twee maal gebroken, op 14 en 15 oktober. De recordhouder is nu het Twente Losser, waar in één etmaal 1.793 exemplaren werden geteld.

Een zwerm van ruim twaalfduizend buizerds trok over de Wadden
In totaal braken negen Nederlandse telposten in die week hun eigen dagrecord. Het is mogelijk dat sommige posten dezelfde exemplaren hebben waargenomen, erkent de Vogelbescherming. Maar toch spreekt de club van experts van "on-Nederlandse toestanden".

De grootste zwerm werd op 17 oktober waargenomen, toen meer dan 1.200 buizerds vanaf Den Helder via de eilanden Texel, Terschelling en Ameland naar de wal vlogen en daarna verder zuidwaarts vlogen.

De vogels deden een 'correctietrek', ze waren afgedwaald
De Vogelbescherming spreekt van een "correctietrek". Buizerds trekken in het najaar van het noorden naar het zuiden, omdat er 's winters in bijvoorbeeld Scandinavië geen voedsel is. De vogels zijn hierbij afhankelijk van de weersomstandigheden; zij maken bijvoorbeeld gebruik van warme lucht om te zweven en rugwind om vaart te maken.

Over het algemeen proberen buizerds zoveel mogelijk rechtstreeks naar het zuiden te vliegen. Maar door een sterke noord-oostelijke stroming dreven de vogels en masse af richting Nederland. Pas ter hoogte van de Noordzee beseffen de dieren dat ze 'fout' zitten en corrigeren zij hun vlucht naar de oorspronkelijke 'koers' richting het zuiden van Duitsland.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/dieren/6086543/tienduizenden-buizerds-vulden-in-oktober-nederlandse-hemel-door-correctietrek.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Cygnus op oktober 27, 2020, 13:58:52 PM
Zolang twitchen de norm is zal dit nooit veranderen.

Het is nog maar enkele decennia geleden dat het niet de norm was, maar vooral werd beschouwd als een onwenselijke uitwas van enge fanatici, zoals je nou eenmaal bij elke hobby hebt. Misschien een situatie die eenvoudig terug te krijgen is door extreme zedlzaamheden gewoon standaard van een embargo te voorzien (al zullen dingen als appgroepjes en pieperkringetjes daar natuurlijk door onaangedaan blijven). De oplossing die hier aan het begin van de coronacrisis werd gekozen vond ik echt een verademing, bijna letterlijk. Zelfdiscipline zou natuurlijk nóg mooier zijn, maar om daar nu op te hopen, zeker in dit land...
Met vriendelijke groet, Zainal

Alex Bos

#3269
Het is bewonderswaardig te noemen dat Dutch Birding vanaf 14 oktober niks meer doorgeeft, terwijl wrn.nl selectief nog wel waarnemingen blijft doorgeven. Kijk naar de waarnemingen van Zwartkopzanger. Een mega van jewelste die niet door Dutch Birding is doorgegeven, maar wel door wrn.nl. Toen die dag de pers ermee aan de haal ging, ging de zwartkopzanger weer 'op slot'.
En ja, er zullen vast wel app-groepjes zijn om waarnemingen door te geven (ik ben er geen lid van), maar daar doe je niks aan in deze tijd. Er zijn nu eenmaal mensen die niks meer willen missen en daardoor wat regels opzij zetten, wat de consequentie ook is... Maar elke waarnemer die iets zeldzaams invoert op wrn.nl draagt wel bij tot dit gedrag in deze tijd, en volgens mij mist dat idee bij de meeste waarnemers en bij wrn.nl. Zij krijgen de slechte naam, want iedereen vertelt dat ze het via wrn.nl te horen hebben gekregen en dat is jammer.
Wat mij betreft komt er weer een lockdown op wrn.nl, net zoals Dutch Birding al weken heeft.
Groeten Alex Bos