Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

pdeknijff

Wellicht overbodig, maar toch belangrijk:
Veel lezers van dit forum kennen SOVON medewerkers.
Die hebben zich te pletter gewerkt aan deze Atlas.
Ik ga er van uit dat veel van hen, net zoals ik, erg vreemd hebben opgekeken van deze opmerkelijke zet van hun werkgever en broodheer.
Zij kunnen hier waarschijnlijk niet erg veel aan doen.

Mijn bezwaar, welke ik vandaag aan bestuur, directeur en ledenraad heb verzonden, is NIET gericht aan deze medewerkers, maar aan hun werkgever.

Ik hoop dat dit onderscheid ook door andere bezwaarmakers wordt gemaakt.

m.vr.gr.,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Klaas van Dijk

Ondertussen heeft ook de Groninger vogelaar Lodi Nauta een bijdrage aan deze discussie geleverd.

CiteerIk heb dit zojuist aan de Ledenraad van SOVON geschreven:

"Ook ik heb met verbijstering kennis genomen van de komst van de KNJV met een stand naar de landelijke SOVON-dag. Ik heb de verantwoording van SOVON voor deze ongebruikelijke stap gelezen (https://www.sovon.nl/nl/content/waarom-mag-de-jagersvereniging-komen-op-de-landelijke-dag-van-sovon), maar deze overtuigt mij niet. Uiteraard is de KNJV sponsor van de Atlas, dus in die zin wellicht begrijpelijk dat SOVON haar niet wil weigeren; de vraag is evenwel of SOVON geld had moeten accepteren van de KNJV die op aarde is om redenen die diametraal staan tegenover die van natuur- en vogelbeschermers, ook al ontkent de KNJV uiteraard dit fundamentele verschil.

De redenering lijkt te zijn: wij doen aan tellingen, onze cijfers moeten objectief zijn, we moeten onafhankelijk zijn, en DUS moeten we niemand uitsluiten. Maar de betrouwbaarheid van de cijfers van SOVON worden niet opeens minder (of meer) objectief bevonden als de KNJV niet wordt toegelaten op de SOVON-dag. Alleen als de KNJV een serieuze concurrent van SOVON zou zijn geweest op dit punt van onderzoek en cijfers, zou uitsluiting van de KNJV als verdacht kunnen worden aangemerkt - alsof je een serieuze concurrent niet wilt toelaten op je jaarlijkse dag.

Maar de objectieve, onafhankelijke status die SOVON wil hebben (ook uiteengezet op https://www.sovon.nl/nl/kernwaarden) staat op gespannen voet met de constatering dat ze "een maatschappelijke functie" heeft. Maar het is waar: SOVON heeft een maatschappelijke functie, en deze wordt juist voor een belangrijk deel vormgegeven door wat de tellers beogen met hun werk: cijfers aanleveren ter onderbouwing van natuur- en vogelbescherming. De toon van vele artikelen in SOVON-nieuws bevestigt dit. Invulling van die maatschappelijke functie door de dialoog aan te gaan (of dat te faciliteren) met mensen die voor veel nodeloos dierenleed en verstoring zorgen, en (internationaal) een funeste rol spelen in de natuur is een geheel en al nieuwe maatschappelijke functie die SOVON zichzelf nu toedicht. Daar valt niets over te lezen in de kernwaarden op de SOVON-site. In ieder geval is voor vele van haar leden plezierjacht in binnen- en buitenland (immers de Nederlandse jacht staat niet op zichzelf) iets wat totaal niet strookt met natuurbescherming.

SOVON zegt nu dus dat die maatschappelijke functie betekent: iedereen is welkom, we gaan met iedereen in gesprek. Een nobel standpunt wellicht; niemand is tegen een dialoog als zodanig. Maar (a) zoals gezegd het staat wat haaks op de primaire functie van onafhankelijke leverancier van objectieve gegevens, en (b) dit is niet de maatschappelijke functie die veel van haar leden voor ogen hebben.

SOVON biedt de KNJV een platform die de KNJV al decennia lang wenst: een platform waar zij zich kunnen presenteren als even grote natuurliefhebbers en natuurbeschermers als de vele vogelaars en natuurbeschermers die Nederland rijk is. De KNJV zegt nu jaarlijks op de SOVON dag te zullen komen. Wie de dialoog zegt te willen aangaan moet zelf dan ook een inhoudelijk standpunt innemen: dus wat is de inhoudelijke opvatting van SOVON inzake de jacht? Enkel en alleen een dialoogtafel faciliteren zonder eigen inhoudelijke standpuntbepaling lijkt inconsequent en in ieder geval weinig dapper."

Bron: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/21548#r1955097

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk


Klaas van Dijk

https://www.trouw.nl/groen/jagers-tellen-op-hun-manier-ook-vogels-vindt-de-maker-van-de-vogelatlas~a74ae2ef/

CiteerHarm Niesen van de Faunabescherming is woedend: "Het moest een feestelijke dag worden en die hebben ze gewoon verpest. Mensen zijn niet alleen een beetje verontwaardigd, ze zijn woest!"

Klaas van Dijk

#2944
Er is ondertussen ook een petitie opgestart, zie https://secure.avaaz.org/en/petition/SOVON_Wel_of_geen_jagers_op_de_SOVON_dag/

CiteerSOVON heeft de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging ruimte geboden om met een stand tussen vogelaars hun visie op het beheren van wilde vogels uit te dragen op de Landelijke dag a.s zaterdag 24 november. Deze PR stunt van de KNJV is bedoeld om binnen de vogelaarswereld invloed te kunnen uitoefenen op cijfers en beleid. Jagers doden honderdduizenden vogels per jaar voor eigen plezier. Jagers op de SOVON dag is onacceptabel voor rechtgeaarde vogelaars. Het SOVON bestuur wil de jagers, ondanks veel protest, niet weren, laten we zoveel mogelijk stemmen krijgen om het bestuur alsnog op andere gedachten te krijgen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Yeronimo

#2945
Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag
https://www.sovon.nl/nl/content/jagersvereniging-niet-met-infostand-aanwezig-op-landelijke-dag

Edit: Blijkbaar hebben ze bericht verwijderd ofzo. Is daar wat intern aan de gang lijkt het. Zie bijlage voor oorspronkelijke bericht op website.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

OlivierO

Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM
Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Roy Schroor

Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM
Edit: Blijkbaar hebben ze bericht verwijderd ofzo. Is daar wat intern aan de gang lijkt het. Zie bijlage voor oorspronkelijke bericht op website.

Je link doet het anders prima.
Met vriendelijke groet,
Roy

Rob Koelman

Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PMEdit: Blijkbaar hebben ze bericht verwijderd ofzo. Is daar wat intern aan de gang lijkt het. Zie bijlage voor oorspronkelijke bericht op website.

Citaat van: Roy Schroor op november 20, 2018, 22:45:03 PMJe link doet het anders prima.

Nu weer wel, maar lag er een tijdje uit...
Met vriendelijke groet, Rob

Klaas van Dijk

Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PMMooi zo! Doel bereikt!

Jazeker. De vervolgstappen staan op https://www.facebook.com/klaas.vandijk.754/posts/1302375999917142 en op https://www.avifaunagroningen.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2529&start=30#p11138

CiteerWe kunnen namelijk nu als Avifauna Groningen ervoor zorgen dat we geheel volgende de normale democratische weg besluiten dat dit ook op alle volgende Landelijke Dagen het geval zal zijn en dat Sovon in het vervolg maximaal afstand houdt van (de organisatie van de) plezierjagers c.s. Dus ook geen samenwerking tussen Sovon en plezierjagers, etc. De argumentatie hiervoor hoef ik hier niet te herhalen, want die staat hier op het forum uitgebreid in eerdere postings uitgelegd (oa in de bijdragen van Aart en van Maarten).

In concreto houdt dit dus in dat we op de eerstkomende Ledenvergadering van 12 december a.s. een besluit nemen dat de beide Ledenraadsleden van het District Groningen, dus Alco en Arjo, het bovenstaande standpunt moeten innemen op de eerstkomende bijeenkomst van de Ledenraad van Sovon. Ter voorbereiding hiervan kunnen we dit forum mooi gebruiken om hier met de leden van Avifauna en met andere vogelaars van gedachten over te wisselen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?
Herman van der Meer

Rob Koelman

#2951
Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PMHouden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?

Op dit moment gaat het duidelijk om nogal gepolariseerde meningen.

Belangrijkste punt is denk ik dat de nogal controversiële beslissing van het bestuur van SOVON om een stand van de KNJV toe te laten op de SOVON-dag vooraf volstrekt onvoldoende gecommuniceerd is met de achterban. Die achterban voelt zich vervolgens door deze beslissing overvallen (en m.i. terecht), wat dan vervolgens leidt tot dit soort gepolariseerde reacties.

Er valt voor SOVON uit deze kwestie dan ook vooral heel veel te leren over hoe om te gaan met de achterban...

Blijft verbazingwekkend dat het SOVON-bestuur niet heeft ingezien dat ze dit ruim vooraf met de achterban hadden moeten communiceren. Is zo'n beetje de meest basale kennis als het gaat om de omgang met vrijwilligers...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Er zijn niet veel organisaties die de inhoud van evenementen vooraf met de achterban communiceren. SOVON zal daar heus niet vanaf vandaag mee beginnen. We mogen hopen dat ze in het vervolg beter nadenken voor ze iemand uitnodigen maar daarmee sluit je niet uit dat we nog eens zo'n rel krijgen. Gepolariseerde meningen bestaan momenteel wel in meer discussies.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op november 21, 2018, 13:29:20 PMEr zijn niet veel organisaties die de inhoud van evenementen vooraf met de achterban communiceren.

Terwijl dat als het gaat om controversiële standpunten/groeperingen/activiteiten wel degelijk gewenst is.

Natuurlijk hoeft een bestuur niet voor elk wissewasje eerst de achterban uitgebreid te raadplegen, maar in dit geval hebben we het over een onderwerp waarvan iedereen wel kan begrijpen dat het door de leden controversieel gevonden gaat worden.
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

#2954
ik heb op facebook een man (ja geen vrouw) of 15 heftig te keer horen gaan tegen het voormalige besluit om de jagers een stand te gunnen. Sovon heeft nu bakzeil gehaald, maar ik ben wel heel benieuwd wat een hoofdelijke ledenstemming zou opleveren.
Nu hebben de mensen die heel hard roeptoeteren hun zin gekregen, dat is wat anders dan een 'meerderheid'
Dit ongeacht mijn mening over de jacht, zwarte piet, diesel autos, kernenergie etc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

caliprobola

Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PM
Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?
In Vlaanderen wordt door natuurorganisaties lokaal op het terrein wel vaker samen gewerkt met jagersverenigingen, bv bij aanleg en onderhoud kleine landschapselementen, aanleg akkerranden voor akkervogels,... Op het terrein biedt het immers vaak (schaal)voordelen om verschillende gebruikers van het buitengebied te betrekken bij natuurvriendelijk beheer.
Dit lokale samenwerken staat niet in de weg dat er op andere vlakken tegengestelde visies blijven bestaan en dat bv Natuurpunt & de jagersverenigingen over de meeste onderwerpen vaker wel dan niet in de clinch gaan.

Cygnus

#2956
Citaat van: caliprobola op november 21, 2018, 15:31:29 PM
In Vlaanderen wordt door natuurorganisaties lokaal op het terrein wel vaker samen gewerkt met jagersverenigingen, bv bij aanleg en onderhoud kleine landschapselementen, aanleg akkerranden voor akkervogels,... Op het terrein biedt het immers vaak (schaal)voordelen om verschillende gebruikers van het buitengebied te betrekken bij natuurvriendelijk beheer.
Dit lokale samenwerken staat niet in de weg dat er op andere vlakken tegengestelde visies blijven bestaan en dat bv Natuurpunt & de jagersverenigingen over de meeste onderwerpen vaker wel dan niet in de clinch gaan.

Zo is het in Duitsland en Estland ook, daar wordt door natuurbeschermers, vogelaars en jagers gewoon met elkaar gepraat of op een aantal vlakken samengewerkt. Hier in Estland zijn onlangs nog een aantal vogelsoorten van de lijst met bejaagbare soorten afgehaald, na een gezamenlijk voorstel daartoe van de Estse Ornithologische Unie en de Estse Jagersvereniging. In Nederland ontstaat over diverse onderwerpen al gauw een enorme polarisatie, iets wat in andere landen vaak niet het geval is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PM
Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?

Een wijs antwoord!

Ik word een beetje moe van de strijd die mensen menen te moeten voeren tegen de jacht en jagers.
Ik ben tegen het militairisme maar ik heb de fijnste samenwerking gehad met beroeps militairen.
Het verschil tussen hen mij is dat ik een toekomstdroom heb van een vreedzame wereld. En de beroepsmilitair doet het in en met de wereld van nu.

Jan Bouwmeester




jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op november 21, 2018, 16:50:29 PM
Het verschil tussen hen mij is dat ik een toekomstdroom heb van een vreedzame wereld. En de beroepsmilitair doet het in en met de wereld van nu.

Ja? Heb je een enquete gehouden onder alle militairen ofzo? Wie zegt er dat militairen geen wereld zonder oorlog zouden willen?

Militairen steken hun kop niet in het zand en zorgen voor onze veiligheid. Ja, er zijn heel veel zinloze oorlogen, maar dat neemt niet weg dat we nog altijd onze militairen nodig hebben. Wie beweert van niet is echt niet mee met hoe de wereld (helaas) in elkaar zit.

Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PM
Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?

Eigenlijk niet nee.
Een vereniging die het aanmoedigt om voor je plezier op vogels te schieten hoort niet thuis op een SOVON dag. Dat daar al enige twijfel over bestaat bij de natuurliefhebbers op dit forum, dat kan er bij niet in. Zelfs nog minder dan dat SOVON zoiets initieel zou toelaten. Van Jan Bouwmeester had ik misschien niet anders verwacht, maar dat er nog mensen op die kar springen ...  :'(
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op november 21, 2018, 17:37:55 PM
Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PM
Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?

Eigenlijk niet nee.
Een vereniging die het aanmoedigt om voor je plezier op vogels te schieten hoort niet thuis op een SOVON dag. Dat daar al enige twijfel over bestaat bij de natuurliefhebbers op dit forum, dat kan er bij niet in. Zelfs nog minder dan dat SOVON zoiets initieel zou toelaten. Van Jan Bouwmeester had ik misschien niet anders verwacht, maar dat er nog mensen op die kar springen ...  :'(

Wacht nou eerst maar eens af wat het overleg binnen Sovon gaat opleveren.
Overigens heb ik bepaald geen hoge pet op van de jagersvereniging en van plezierjagers in het algemeen. Als jagers al meedoen aan natuurbeheer dan mag dat m.i. alleen als handswerklieden zijn en niet als makers van het beleid. Maar ik denk niet dat dat op dit moment aan de orde is.
De jagersvereniging wilde gewoon een marktkraampje op de Landelijke Dag. Ik ben blij dat dat is gefrustreerd maar ik ben niet blij met de manier waarop het gegaan is. Sovon had m.i niet overhaast moeten wijken voor een stelletje 'schreeuwende hekknippers'.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste mensen,

De afgelopen dagen heb ik meerdere malen een serieuze poging gedaan tot het opstarten van een dialoog met voorstanders van de plezierjacht. Ik heb daarvoor steeds dezelfde vraag gesteld. Het ging om de volgende vraag.
CiteerKunnen jullie even zorgen voor de naam van het persoon / de personen die verantwoordelijk is / zijn voor het afknallen van een Zeearend in ZW-Friesland?

Ik heb de afgelopen dagen diverse antwoorden gehad op deze vraag. Helaas passen alle antwoorden niet bij de beleefheidsvormen die die op dit forum worden gehanteerd. Ik zal ze dus hier niet neerzetten. Een naam is niet boven tafel gekomen, en ook niet een aanwijzing ervoor, en dat in de ruimste zin des woords.

Norman van Swelm heeft op https://lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1811&L=EBNNL&D=1&O=D&P=31135 een vergelijkbare vraag openstaan over twee vergiftigde Zeearenden in het Deltagebied. Is er iemand die weet of daar ook al namen en rugnummers van op tafel zijn gelegd?

Guus van Duin heeft op https://lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1811&L=EBNNL&D=1&O=D&P=21697 nog een heel stel vragen gesteld die kunnen worden gebruikt om de dialoog met plezierjagers op te starten. Weet iemand hoe het staat met het beantwoorden ervan?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Klaas, dit is niet het juiste topic voor een discussie met of over plezierjagers. Dat was die Sovon-discussie ook al niet.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Sovon is, zoals de meesten wel weten, een vereniging.

Een vereniging heeft leden en een bestuur en de leden hebben het laatste woord op een ledenvergadering. Met andere woorden: het bestuur wordt tijdens een ledenvergadering verkozen door de leden en de leden stemmen op de ledenvergadering in met het beleid wat het bestuur de periode ervoor heeft uitgevoerd (en vaak staat dat in een verslag wat wordt besproken en vervolgens ook wordt goedgekeurd). Daarnaast kunnen leden in een ledenvergadering ook allerlei zaken in stemming brengen.

Sovon heeft er destijds zeer bewust voor gekozen om een vereniging te zijn (en dus niet een stichting, een stichting kent geen leden en het bestuur van en stichting hoeft nooit verantwoording af te leggen aan de leden, want die zijn er niet, een stichting heeft alleen -eventueel- donateurs). Sovon heeft ervoor gekozen om dit via een Ledenraadsvergadering te doen met Ledenraadsleden en heeft Nederland hiertoe verdeeld in districten, zie verder https://www.sovon.nl/nl/ledenraad

Wat is er nu precies gebeurd op de meest recente Ledenraadsvergadering van 5 november 2018?

Ik heb daar op 16 november 2018 per e-mail een vraag over gesteld aan Theo Verstrael, de directeur van Sovon (in deze e-mail stonden meer vragen):
CiteerBij goed functionerende verenigingen met een ledenraad vindt er over heikele kwesties altijd terugkoppeling plaats met de achterban, dus de leden, alvorens de ledenraad definitieve besluiten neemt. Bij goed functionerende verenigingen met een ledenraad zijn de bijeenkomsten van de ledenraad bovendien openbaar toegankelijk voor iedereen. Met andere woorden: het bestuur legt in eerste instantie een voorstel over de deelname van de organisatie van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag voor aan de ledenraad, de leden van de ledenraad gaan dit vervolgens terugkoppelen met hun achterban, ergo met de diverse vogelwerkgroepen / Sovon-tellers, etc, en afhankelijk van de uitkomsten van deze discussies met de achterban neemt de ledenraad in tweede instantie een definitief besluit over de deelname van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag. Uit jouw reactie, uit de tekst over dit onderwerp op de website van Sovon, en uit de reacties van anderen, maak ik op dat deze weg niet is bewandeld, maar dat de achterban voor een voldongen feit is gesteld. Dat is niet de manier hoe het werkt in een democratie, en dat verklaart wellicht de felle reacties vanuit verschillende hoeken. Zelf voel ik me hier buitengewoon ongemakkelijk bij.

Theo Verstrael gaf binnen een paar uur per e-mail hier het volgende antwoord op:
CiteerIk weet wel dat de voltallige Ledenraad akkoord is gegaan met het toelaten van de Jagersvereniging.

Een aantal dagen later kreeg ik een citaat van een lid van de Ledenraad van Sovon die op deze Ledenraadsbijeenkomst was.
CiteerEr is inderdaad over vergaderd en strikt genomen is de Ledenraad akkoord gegaan, maar ik vermoed dat iedereen (mezelf inbegrepen) overvallen was door de manier waarop het ter sprake kwam.

In Trouw van gister heeft een journalist een artikel geschreven over de plannen van Sovon om op de komende Landelijke Dag de rode loper uit te leggen voor de (organisatie van de) plezierjagers c.s.. In dit artikel staat 1 merkwaardige zin. Bron: https://www.trouw.nl/groen/jagers-tellen-op-hun-manier-ook-vogels-vindt-de-maker-van-de-vogelatlas~a74ae2ef/
CiteerZo zou de Sovon-ledenraad akkoord zijn gegaan met de komst van de jagers.

Hoezo 'zou'?

Kent iemand een voorbeeld van een journalist van een kwaliteitsdagblad die in een artikel schrijft dat de gemeenteraad van A een besluit van een paar weken geleden over B genomen zou hebben? Dat kan toch helemaal niet?

Wat in ieder geval als een paal boven water staat dat ik en alle andere Sovon-tellers en alle andere vogelaars die ik ken, niet vooraf hierover zijn geïnformeerd, en wat ook als een paal boven water staat is dat Sovon niet meteen na deze Ledenvergadering hierover met haar achterban is gaan communiceren. Daarentegen zijn de plezierjagers dit voor hen buitengewoon goede nieuws meteen maximaal gaan uitventen en zijn oplettende vogelaars er op een gegeven moment achtergekomen dat de plezierjagers dit op hun website hadden staan. Volgens mij hebben meerdere vogelaars dat onafhankelijk van elkaar ontdekt. Vervolgens zijn deze vogelaars bij Sovon aan de bel gaan trekken, etc.

Vooralsnog laat ik het aan de lezers over om een oordeel te geven over de gang van zaken tijdens de afgelopen Ledenraadsvergadering van Sovon op 5 november 2018.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

jfbouwmeester

Citaat van: OlivierO op november 21, 2018, 17:37:55 PM
Citaat van: jfbouwmeester op november 21, 2018, 16:50:29 PM
Het verschil tussen hen mij is dat ik een toekomstdroom heb van een vreedzame wereld. En de beroepsmilitair doet het in en met de wereld van nu.

Ja? Heb je een enquete gehouden onder alle militairen ofzo? Wie zegt er dat militairen geen wereld zonder oorlog zouden willen?

Militairen steken hun kop niet in het zand en zorgen voor onze veiligheid. Ja, er zijn heel veel zinloze oorlogen, maar dat neemt niet weg dat we nog altijd onze militairen nodig hebben. Wie beweert van niet is echt niet mee met hoe de wereld (helaas) in elkaar zit.

Citaat van: HPM op november 21, 2018, 12:49:32 PM
Citaat van: OlivierO op november 20, 2018, 18:05:29 PM
Citaat van: Yeronimo op november 20, 2018, 17:21:33 PM

Jagersvereniging niet met infostand aanwezig op Landelijke Dag

Mooi zo! Doel bereikt!

Houden jullie er rekening mee dat er ook minder extreme standpunten mogelijk zijn?

Eigenlijk niet nee.
Een vereniging die het aanmoedigt om voor je plezier op vogels te schieten hoort niet thuis op een SOVON dag. Dat daar al enige twijfel over bestaat bij de natuurliefhebbers op dit forum, dat kan er bij niet in. Zelfs nog minder dan dat SOVON zoiets initieel zou toelaten. Van Jan Bouwmeester had ik misschien niet anders verwacht, maar dat er nog mensen op die kar springen ...  :'(

Een wat voorbarige conclusie Olivier. Ik heb nergens gezegd dat militairen geen wereld zonder oorlog zouden willen.
Ik weet dat zij hun verantwoording nemen in de wereld van NU. Ook zij willen een rechtvaardige wereld en ik steek ook mijn kop niet in het zand, mocht je zo denken.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER



jfbouwmeester

Citaat van: arnoud.b.vandenberg op november 27, 2018, 12:26:10 PM
Alle medewerkers aan het tot stand brengen van de nieuwe vogelatlas verdienen een groot compliment want de eerste oplage blijkt al binnen een dag uitverkocht. Je mag best concluderen dat, linksom of rechtsom, de door Sovon/NOU tot stand gebrachte samenwerking met de 21 000 leden van de Koninklijke Jagersvereniging zijn vruchten heeft afgeworpen.

Goed gedaan allemaal!  :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

arnoud.b.vandenberg

#2967
om alles in het juiste perspectief te plaatsen: "samenwerking" is een (te) groot woord want het blijkt om een bescheiden bedrag van 500€ te gaan, verkregen via 'open' crowdfunding, dat slechts een klein deel van alle kosten dekt

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Op pagina 11 van de nieuwe Vogelatlas staat dat Vogelbescherming Nederland (VBN) een zeer aanzienlijke financiële bijdrage aan de tot stand koming van de Vogelatlas heeft geleverd. Er hebben me tot nu toe nog geen berichten bereikt van vogelaars en van anderen die hier moeite mee hebben, en dat in de ruimste zin des woords.

Verder staat op https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/boze-vogelaars-krijgen-hun-zin-geen-knallende-nitwits-op-hun-jaarfeest~b993b0f4/ te lezen:
CiteerMaurice La Haye vindt dat Sovon zich op een hellend vlak begeeft door, onder druk van 'een kleine groep met oneigenlijke argumenten', bepaalde partijen toegang te ontzeggen.

Eergister heb ik Maurice en wat anderen een e-mail hierover gestuurd. In deze e-mail staan onder andere de volgende vragen:

* een verzoek om per omgaande te zorgen voor een stevige onderbouwing van het standpunt 'een kleine groep';
* een verzoek om er zonder tegenreactie mee akkoord te gaan dat 'rond de 10 - 20 %' een goede omschrijving is van 'een kleine groep';
* een verzoek om per omgaande ervoor te zorgen dat ik de beschikking krijg over een complete lijst met inhoudelijke weerwoorden op alle inhoudelijke kritiekpunten die allerlei personen en instanties over dit onderwerp in de loop der tijd naar Sovon hebben gestuurd om daarmee de stelling te onderbouwen dat het gaat om 'oneigenlijke argumenten';

Vooralsnog heb ik slechts een auto-reply ontvangen waarin staat:
CiteerGeachte collega, Dear colleague, De komende weken ben ik niet bereikbaar. Probeert u het nog eens na 9 augustus (2016). The coming weeks I will be offline. Please try again after the 7th of August (2016). Vriendelijke groeten, Best regards, Maurice La Haye

Ik heb dus vooralsnog geen enkele reden om niet op mijn standpunt te blijven staan dat de uitspraak 'een kleine groep' valt onder de definitie van een 'unsubstantiated claim' en dat hetzelfde geldt voor de uitspraak 'oneigenlijke argumenten'.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Vincent Hart

Interessante keuze om een zoogdierman die openlijk dweept met zijn in jagerssprookjes geloven als woordvoerder van 'diverse vogelliefhebbers' te presenteren.
Dit los van de gang van zaken rond het KNJV-stand op de Sovondag relletje.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers