Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Geen idee  maar ik refereerde naar:
Citaat van: Rob Koelman op oktober 31, 2018, 19:59:42 PM
Daarna komen er automatisch vanuit de aangrenzende provincies weer nieuwe dieren binnen. Bestrijding wordt dan een beetje een gebed zonder end...

Er is een uitgebreid rapport van een proefproject van een aantal jaar geleden: https://pureportal.inbo.be/portal/files/6824472/INBO.R.2012.58web.pdf




Rob Koelman

Kerkuilen krijgen speciale zitplaatsen langs Noord-Hollandse wegen

De kerkuil in Noord-Holland krijgt een speciale zitplaats langs provinciale weg N242 en rijksweg A7. De proef is bedoeld om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder de kerkuilen terug te dringen.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5567483/kerkuilen-krijgen-speciale-zitplaatsen-langs-noord-hollandse-wegen.html

Met vriendelijke groet, Rob

SlechtValk

Wereldwijd bedreigde gans per ongeluk afgeschoten

In de buurt van Reuver is een wereldwijd bedreigde dwerggans afgeschoten. Waarschijnlijk heeft een jager een vergissing gemaakt en de gans voor een ander soort aangezien.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op november 12, 2018, 15:51:57 PM
Wereldwijd bedreigde gans per ongeluk afgeschoten

In de buurt van Reuver is een wereldwijd bedreigde dwerggans afgeschoten. Waarschijnlijk heeft een jager een vergissing gemaakt en de gans voor een ander soort aangezien.

"De code van het ringetje werd doorgegeven door de jager en na een controle bleek het te gaan om een gans uit een onderzoeksproject in Zweden."
Herman van der Meer

Cygnus

Er zijn meer gevallen bekend van in Nederland geschoten Dwergganzen van het Zweedse project. Zolang de jacht op Kolgans is geopend zijn dit soort vergissingen makkelijk gemaakt, in vlucht is het verschil voor een jager niet de zien.

Dit betreft een gekweekte vogel van een Zweeds herintroductieproject. Binnen dit project worden elk jaar circa 100 gekweekte vogels in het oorspronkelijke broedgebied van de Dwerggans losgelaten. Deze vogels worden zonder oudervogels uitgezet, de vogels vliegen daarom ook alle richtingen uit. Ook in de richting van de wilde populatie Dwergganzen die daarmee door dit soort projectvogels kan worden bevuild. De mortaliteit van de uitgezette vogels is bovendien zeer hoog. Daarnaast gedraagt een aanzienlijk deel van de vogels zich atypisch. Een voorbeeld van een slecht project. Dat er vogels van dit project worden geschoten is m.i. geen grote ramp.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

SlechtValk

Citaat van: Cygnus op november 12, 2018, 18:30:43 PMZolang de jacht op Kolgans is geopend zijn dit soort vergissingen makkelijk gemaakt, in vlucht is het verschil voor een jager niet de zien.

Nou daar is dan ook maar meteen wat aan gedaan... vraag is natuurlijk hoe lang zoiets in stand blijft.


Verbod op afschieten gans na foutje jager
Het afschieten van de kolgans is vanaf aanstaande maandag verboden. Dat hebben de provincie en Faunabeheereenheid Limburg besloten.


Overigens ben ik persoonlijk van mening dat als een jager het verschil niet ziet, dat hij/zij zijn/haar jachtvergunning niet waard is en niet zou mogen hebben...

Nog even afgezien van het feit dat ik "plezierjacht" echt niet meer van deze tijd vind... en van mening ben dat dit in zijn geheel afgeschaft zou moeten worden... en kom niet aan met het argument "faunabeheer" want dat beheert zichzelf echt wel! En schade aan gewassen (gras) is in mijn ogen een simpel bedrijfsrisico, waar je als boer gewoon rekening mee moet houden!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Cygnus

Juridisch gezien is ganzenjacht in Nederland geen plezierjacht.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ruut


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op november 12, 2018, 20:09:51 PMJuridisch gezien is ganzenjacht in Nederland geen plezierjacht.

Praktisch gezien echter is ganzenjacht* in Nederland vooral plezierjacht...


* Bestrijding met geweer; dus niet vergassing en dergelijke...
Met vriendelijke groet, Rob


jeroenverburg


SlechtValk

Citaat van: E de Weerd op november 12, 2018, 21:51:18 PM
m.cnn.com/2018/11/12/health/sw-birding-for-health/index.html?r=https%3A%2F%2Fedition.cnn.com%2F

Bedoel je: https://edition.cnn.com/2018/11/12/health/sw-birding-for-health/index.html ?
Je oorspronkelijke link werkt helaas niet...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rob Koelman

Citaat van: E de Weerd op november 12, 2018, 21:51:18 PM
m.cnn.com/2018/11/12/health/sw-birding-for-health/index.html?r=https%3A%2F%2Fedition.cnn.com%2F

Citaat van: SlechtValk op november 12, 2018, 22:40:34 PMBedoel je: https://edition.cnn.com/2018/11/12/health/sw-birding-for-health/index.html ? Je oorspronkelijke link werkt helaas niet...


Titel van het artikel van de link: Birdwatching for peace of mind and better health
Met vriendelijke groet, Rob

Helen Commandeur

Hallo,

Of dit nu echt nieuws is (voor mij iig wel): https://www.youtube.com/watch?v=TRFyIsX8pq4

Groeten,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl


Rob Koelman

Natuurbeschermers boos op Frankrijk om afschieten weidevogels

Natuurorganisaties in Nederland en België zijn boos over de beslissing van de Franse overheid om het jachtverbod op de grutto met maar een jaar te verlengen, tot 2020. Dit betekent dat het vanaf dan mogelijk weer is toegestaan om grutto's af te schieten. "En dan te bedenken dat in Nederland en België heel veel geld wordt uitgegeven om de vogels juist te beschermen", zegt Hendrik Moeremans van Natuurpunt in België bij Nieuws en Co op NPO Radio 1.

Tot nu toe is het jachtverbod op de grutto in Frankrijk twee keer met vijf jaar verlengd en dus is het al tien jaar verboden om op de vogel te jagen. Volgens Moeremans komen er sterke signalen uit Frankrijk dat het jachtverbod vanaf 2020 wordt opgeheven. "Er is daar een heel sterke jagerslobby."


Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2259305-natuurbeschermers-boos-op-frankrijk-om-afschieten-weidevogels.html
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar hier is het al jaren toegestaan om straffeloos jonge grutto's dood te maaien. En zij die hun best doen om de jongen te ontzien ontnemen hen met het maaien hun voedselgebied. Maar ja.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Ik had dezelfde reactie, Maarten. We hebben sterk de neiging ons eigen stelselmatig vernietigen van de natuur als een gegeven te zien en de jacht (voornamelijk) in het buitenland als het grote probleem. Als hier (buiten de feitelijk beschermde gebieden) niet of nauwelijks jongen vliegvlug worden, is de jacht weliswaar een versnellende maar niet een doorslaggevende factor in het uitsterven van soorten als de Grutto... Maar vinden dat vooral andere mensen moeten veranderen is sowieso nogal hip in Nederland in recente tijden natuurlijk...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

arnoud.vandenberg

Hoorde gisteren dat de Roek, een soort die naar mijn ervaring vrijwel is verdwenen in de beide Holland provincies, zo schadelijk wordt geacht dat inmiddels 40 van de laatste exemplaren van Zuid-Holland zijn afgeschoten. Zowel de vermeende schadelijkheid is opmerkelijk als het feit dat ik in media van beschermings- en onderzoeksorganisaties geen protesten heb gezien (maar dat kan aan mij liggen). Zie: goo.gl/UkMVUA

Klaas van Dijk

"Van: Klaas van Dijk; Aan: Theo Verstrael; Datum: 16/11/2018 10:30; Onderwerp: RE: geen ruimte voor plezierjagers op de Landelijke Dag

Beste Theo,

buitengewoon veel dank voor je vlotte en inhoudelijke reactie op mijn verzoek van gister om de plezierjagers c.s. per direct mee te delen dat ze als organisatie niet langer welkom zijn op de komende Landelijke Dag. Hieronder in het kort een aantal van mijn bedenkingen op je reactie.

(1): bij goed functionerende verenigingen met een ledenraad vindt er over heikele kwesties altijd terugkoppeling plaats met de achterban, dus de leden, alvorens de ledenraad definitieve besluiten neemt. Bij goed functionerende verenigingen met een ledenraad zijn de bijeenkomsten van de ledenraad bovendien openbaar toegankelijk voor iedereen. Met andere woorden: het bestuur legt in eerste instantie een voorstel over de deelname van de organisatie van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag voor aan de ledenraad, de leden van de ledenraad gaan dit vervolgens terugkoppelen met hun achterban, ergo met de diverse vogelwerkgroepen / Sovon-tellers, etc, en afhankelijk van de uitkomsten van deze discussies met de achterban neemt de ledenraad in tweede instantie een definitief besluit over de deelname van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag.

Uit jouw reactie, uit de tekst over dit onderwerp op de website van Sovon, en uit de reacties van anderen, maak ik op dat deze weg niet is bewandeld, maar dat de achterban voor een voldongen feit is gesteld. Dat is niet de manier hoe het werkt in een democratie, en dat verklaart wellicht de felle reacties vanuit verschillende hoeken. Zelf voel ik me hier buitengewoon ongemakkelijk bij.

(2): iemand anders viel over jouw uitspraak 'Uiteraard hoef je het er niet mee eens te zijn maar ik reken wel op respect van iedereen voor ons besluit.' Gisteravond hebben we het er uitgebreid over gehad. Jan Jonker uit Friesland is één van de vele voorbeelden in Nederland van vogeltellers / natuurbeschermers / natuurliefhebbers / etc. die persoonlijk heeft ervaren dat plezierjagers c.s. fysiek geweld gebruiken tegen onschuldige en vreedzame vogeltellers / natuurbeschermers / natuurliefhebbers. Jan Jonker was, naar mijn beste weten, in het verre verleden lid van de ledenraad van Sovon cq. van een voorganger van deze ledenraad. Het bewuste voorval is al van erg lang geleden. Het is niet moeilijk om via het Internet een ellenlange lijst van dit soort voorvallen te vinden van verbaal en/of fysiek geweld door plezierjagers c.s. tegen goedwillende en vreedzame vogelaars / natuurliefhebbers / natuurbeschermers etc. Zo deed ik vorige week mee met een slaapplaatstelling van Blauwe Kiekendieven in De Onlanden en ook toen kwam een recent geval ter sprake van lokale plezierjagers c.s. die niet vriendelijk reageerden (dit is een eufemisme voor verbale intimidatie) tegenover natuurliefhebbers die opmerkingen maakten over de activiteiten van deze plezierjagers c.s.

Dus wat bedoel je eigenlijk met deze opmerking? Sta je het niet toe dat de tegenstanders van de plezierjacht tijdens de Landelijke Dag luid en duidelijk gebruik maken van hun democratische rechten om duidelijk te maken dat ze het een buitengewoon slecht besluit vinden van Sovon om ruim baan te geven aan de organisatie van de plezierjagers c.s.?

Theo, het is juist omgekeerd, de plezierjagers c.s. staan erom bekend dat ze niet zachtzinnig omgaan met de goedwillende vogeltellers / natuurbeschermers / natuurliefhebbers etc. die gebruik maken van hun democratische rechten om hun afkeer te laten blijken van de activiteiten van de plezierjagers c.s.. Ik kan me goed voorstellen dat veel van deze goedwillende vreedzame vogelaars / natuurliefhebbers / natuurbeschermers zich hier buitengewoon ongemakkelijk bij voelen en dat ze zich buitengesloten voelen.

(3): een aantal jaren geleden werd in de Lindevallei in Friesland een Zeearend afgeknald. De dader heeft zich tot op de dag van vandaag niet gemeld. De plezierjagers c.s. weten wie het is. Het moet dus geen enkele moeite zijn voor de plezierjagers c.s. om deze naam op te hoesten. Hierbij het verzoek om via je contacten met de plezierjagers c.s. ervoor te zorgen dat deze naam binnen no time op tafel komt te liggen, ergo openbaar wordt gemaakt (zodat iedereen weet wie het is, etc.).

Bij de WRN zijn er nog talloos veel andere gevallen van illegale roofvogelvervolging waarbij ook de naam van de dader nog niet bekend is gemaakt. Daarom ook hierbij een verzoek om ervoor te zorgen dat ook al deze namen van al deze daders op tafel komt te liggen (en ook openbaar wordt gemaakt, zodat iedereen weet wie deze illegale activiteiten hebben gedaan).

(4): de Landelijke Dag is volgens mij primair bedoeld als een gezellig en ongedwongen samenzijn van Sovon-tellers en vrijwilligers van andere natuurorganisatie die zich bezighouden met het verzamelen van gegevens over andere diergroepen en planten cq hier studie aan doen, cq. zich bezig houden met allerlei beschermingsactiviteiten (van soorten), etc. Een enorme hoeveelheid van deze vrijwilligers (bijna iedereen?) moet helemaal niets hebben van de plezierjacht (en vaak ook helemaal niet van plezierjagers). Bij plezierjacht gaat het dus om legaal met je eigen geweer en puur voor de lol een Wilde Eend doodschieten. De Sovon-teller telt dus voor zijn lol deze Wilde Eend en de vogelfotograaf maakt dus voor zijn lol een foto (of 1000 foto's) van deze Wilde Eend.

Ik heb er een buitengewoon vies gevoel aan overgehouden dat je min of meer impliceert dat deze onschuldige en vreedzame vogeltellers / vogelbeschermers / natuurliefhebbers / natuurbeschermers maar wat moeten inschikken (en of zelfs maar moeten thuisblijven), omdat jij weigert om tegen de organisatie van de plezierjagers c.s. te zeggen dat ze bij nader inzien niet langer welkom zijn. Volgens mij is dit niet goed voor het draagvlak van Sovon.

Met andere woorden: jij legt de rode loper uit voor de plezierjagers c.s. en jij hebt geen begrip voor de gevoelens van onschuldige en vreedzame vogeltellers / vogelbeschermers / natuurliefhebbers / natuurbeschermers die niet geconfronteerd wensen te worden met (de organisatie van de) plezierjagers c.s.

(5): in het verleden heb ik wel eens gepoogd inhoudelijke discussies te voeren met plezierjagers c.s. Ik ben daar erg lang geleden al mee opgehouden, want het bleek dat plezierjagers c.s. niet gevoelig waren voor inhoudelijke argumenten. Hun verweer was namelijk identiek aan het verweer van creationisten (die ook niet in de waarheid zijn geïnteresseerd). Met andere woorden: inhoudelijke discussies met creationisten zijn tijdverspilling en hetzelfde geldt voor inhoudelijke discussies met plezierjagers c.s.

(6): wetenschap is helemaal niet waardenvrij. Dat bleek eergisteravond weer eens op een openbare bijeenkomst op de RUG over 'inequality' (zie http://sggroningen.nl/nl/evenement/impact-inequality ). De inleider Danny Dorling deed daar tal van forse en zeer politiek gezinde uitspraken over bv de Brexit cq. over de huidige situatie in de UK waarvan de Brexiteers onmiddellijk zullen roepen dat Danny Dorling partijdig is / niet onafhankelijk is (etc.). De zaal was bomvol en meer dan driekwart van de aanwezigen waren student. Er was zeer veel tijd voor discussie, maar geen van de aanwezigen heeft in het openbaar Danny Dorling beticht van partijdigheid etc.

Met andere woorden: het is een buitengewoon beroerd argument om te betogen dat je van partijdigheid / afhankelijkheid wordt beticht als je de plezierjagers c.s. gaat meedelen dat ze als organisatie niet langer welkom zijn op de komende Landelijke Dag. Theo, goede wetenschappers staan hier ver boven en weten dat het om de inhoud cq. om de inhoudelijke argumenten gaat.

Daarom hierbij een herhaald verzoek de plezierjagers c.s. per direct mee te delen dat je hebt besloten dat ze als organisatie niet langer welkom zijn op de komende Landelijke Dag omdat de organisatie van plezierjagers c.s. niet valt binnen de doelgroep waarvoor de Landelijke Dag is bedoeld.

In afwachting op een reactie,

Klaas van Dijk, Groningen, al vele decennia Sovon-teller."

ruut

#2934
Vrouw geraakt door hagelkogeltjes bij jachtongeluk
RILLAND - Een vrouw (51) uit Maren-Kessel is bij een jachtongeval in het Zeeuwse Rilland lichtgewond geraakt. Ze werd volgens de politie mogelijk geraakt door hagelkogeltjes.
De kogeltjes zouden zijn afgeketst op een boom. Dit gebeurde nadat een collega-jager op een fazant schoot die wilde wegvliegen. Volgens getuigen zou er geen opzet in het spel zijn.
De vrouw is met lichte verwondingen ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

GESCHREVEN DOOR
Tobias van der Valk
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2887312/Vrouw-geraakt-door-hagelkogeltjes-bij-jachtongeluk


pdeknijff

In reactie op Klaas en de andere open brieven, zie hier de SOVON reactie:

https://www.sovon.nl/nl/content/waarom-mag-de-jagersvereniging-komen-op-de-landelijke-dag-van-sovon

Deze motivatie is welhaast nog erger dan de genomen beslissing welke, naar het zich laat aanzien, niet gewijzigd zal worden.

Ik zou zeggen, niet gaan, geen lid meer zijn en medewerking aan tellingen opzeggen.
Ook belangrijk, niet vergeten, ook op deze site aangegeven dat jouw gegevens niet meer door instanties etc. gebruikt mogen worden, anders verdwijnt alles alsnog naar SOVON via de achterdeur.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jfbouwmeester

Citaat van: pdeknijff op november 19, 2018, 13:03:21 PM
In reactie op Klaas en de andere open brieven, zie hier de SOVON reactie:

https://www.sovon.nl/nl/content/waarom-mag-de-jagersvereniging-komen-op-de-landelijke-dag-van-sovon

Deze motivatie is welhaast nog erger dan de genomen beslissing welke, naar het zich laat aanzien, niet gewijzigd zal worden.

Ik zou zeggen, niet gaan, geen lid meer zijn en medewerking aan tellingen opzeggen.
Ook belangrijk, niet vergeten, ook op deze site aangegeven dat jouw gegevens niet meer door instanties etc. gebruikt mogen worden, anders verdwijnt alles alsnog naar SOVON via de achterdeur.

Lijkt mij een redelijke reactie van SOVON.
Als er gedaan moet worden zoals jij het zegt, dan sluit jij jezelf uit.


Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Oenanthe

Citaat van: pdeknijff op november 19, 2018, 13:03:21 PM
In reactie op Klaas en de andere open brieven, zie hier de SOVON reactie:

https://www.sovon.nl/nl/content/waarom-mag-de-jagersvereniging-komen-op-de-landelijke-dag-van-sovon

Deze motivatie is welhaast nog erger dan de genomen beslissing welke, naar het zich laat aanzien, niet gewijzigd zal worden.

Ik zou zeggen, niet gaan, geen lid meer zijn en medewerking aan tellingen opzeggen.
Ook belangrijk, niet vergeten, ook op deze site aangegeven dat jouw gegevens niet meer door instanties etc. gebruikt mogen worden, anders verdwijnt alles alsnog naar SOVON via de achterdeur.
Ik zou zeggen: wel gaan, de stand van de jagersvereniging opzoeken en met hen de discussie aangaan. Een gouden kans die geen debater voorbij mag laten gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op november 19, 2018, 13:49:51 PM
Citaat van: pdeknijff op november 19, 2018, 13:03:21 PM

In reactie op Klaas en de andere open brieven, zie hier de SOVON reactie:

https://www.sovon.nl/nl/content/waarom-mag-de-jagersvereniging-komen-op-de-landelijke-dag-van-sovon

Deze motivatie is welhaast nog erger dan de genomen beslissing welke, naar het zich laat aanzien, niet gewijzigd zal worden.

Ik zou zeggen, niet gaan, geen lid meer zijn en medewerking aan tellingen opzeggen.
Ook belangrijk, niet vergeten, ook op deze site aangegeven dat jouw gegevens niet meer door instanties etc. gebruikt mogen worden, anders verdwijnt alles alsnog naar SOVON via de achterdeur.

Lijkt mij een redelijke reactie van SOVON.
Als er gedaan moet worden zoals jij het zegt, dan sluit jij jezelf uit.

Ik ben het met je eens maar toch kan ik me zo voorstellen dat Sovon zich niet op onafhankelijk zal beroepen bij elke niet-uitgenodigde organisatie. Dat betekent dat ze toch wel enige waarde aan de aanwezigheid van de jagersvereniging moeten hechten.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Zie https://www.lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1811&L=EBNNL&D=1&O=D&P=33959 voor een open brief van Ruud Vlek van vandaag aan het bestuur van Sovon.

Zie https://www.lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1811&L=EBNNL&D=1&O=D&P=21697 voor een open brief van Guus van Duin aan Theo Verstrael, directeur van Sovon, van 17 november jl.

Zie https://www.avifaunagroningen.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2529&start=15#p11123 voor een (ellenlange) open brief van mij van gister aan de Ledenraad van Sovon.

Zie https://www.avifaunagroningen.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2529#p11103 voor een open brief van de Vogelwacht Uden van 15 november jl. aan Sovon.

Zie diverse andere postings op dit onderdeel van het forum van Avifauna Groningen voor meer visies van Groninger vogelaars over de heilloze weg die Sovon momenteel aan het bewandelen is doordat ze op de komende Landelijke Dag de rode loper hebben uitgelegd voor de (organisatie van de) plezierjagers c.s.

Vanzelfsprekend staat het iedere vogelaar vrij om Sovon direct zelf hierop aan te spreken.

Sovon is, zoals eerder gezegd, een vereniging met een bestuur en met een ledenraad. De leden van de ledenraad worden geacht de achterban in hun district te vertegenwoordigen en kunnen hier dus op worden aangesproken. Idem natuurlijk alle leden van het Bestuur. De contact adressen staan op https://www.sovon.nl/nl/ledenraad (een deel van de leden van de Ledenraad hebben op hun profielpagina ook hun eigen e-mail adres staan) en het contact adres en de namen van de leden van het bestuur staan op https://www.sovon.nl/nl/content/bestuur Onze goede vriend G. is vaak erg behulpzaam om e-mail adressen van personen te vinden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk