Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Weer eens een prachtig voorbeeld van absence of evidence is not evidence of absence.  :blink:
Met vriendelijke groet, Zainal


jfbouwmeester

Citaat van: gardensafari op juli 27, 2018, 11:07:57 AM
Citaat van: gerdwichers8 op juli 26, 2018, 23:32:27 PM
Eén kuiken dood nieuws? De natuurbeleving klinkt wat in ben ik bang.
Eén kuiken dood en het is overleden? Okay, er wordt collectief doorgedraaid, maar ik doe niet mee..

Veel erger is dat met de huidige temperaturen de komkommers slap worden.

;D  ;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OJGoreng

Grootste kolonie koningspinguins krimpt dramatisch
In 35 jaar slonk de populatie op Ile aux Cochons van een half miljoen naar zestigduizend paren.
Met vriendelijke groet, Zainal


HPM

Citaat van: CKemper op augustus 01, 2018, 16:03:33 PM
Wederom een pelikaan ontsnapt uit Artis:
https://www.at5.nl/artikelen/184982/opnieuw-pelikaan-ontsnapt-uit-artis

In het artikel hebben ze het over vorig jaar, maar ontsnappen doen ze al jaren.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: CKemper op augustus 01, 2018, 16:03:33 PMWederom een pelikaan ontsnapt uit Artis:
https://www.at5.nl/artikelen/184982/opnieuw-pelikaan-ontsnapt-uit-artis

Citaat van: HPM op augustus 01, 2018, 16:07:05 PMIn het artikel hebben ze het over vorig jaar, maar ontsnappen doen ze al jaren.

En, indien ongeringd, worden ze ook al geruime tijd aanvaard door de CDNA...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Vreemd, ik zie geen referentie naar vorig jaar in het artikel. Het beest is vandaag ontsnapt.

Overigens zijn itt de kwakken de pelikanen wel allemaal gewoon geringd daar. Ik begrijp dat ze dat nu met de (of in elk geval een aantal) kwakken ook weer gaan doen, om te kijken waar die beesten allemaal terecht komen. Eerste terugmelding was meteen helemaal uit gelderland.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Kraaien ingezet om afval op te ruimen in Frans pretpark Puy du Fou

In het pretpark Puy du Fou, het op een na meest bezochte themapark van Frankrijk, worden kraaien ingezet om te helpen bij het opruimen van afval.

De kraaien worden zo getraind dat ze sigarettenpeuken en ander afval kunnen oppikken. Elke keer als de vogels iets brengen, krijgen ze voedsel als beloning.

De directeur van het park laat aan Franse media weten dat het om in totaal zes kraaien gaat. Enkele zijn al aan hun werkzaamheden begonnen en de rest van de kraaien zal zich maandag bij de groep aansluiten.

Het park met een historisch thema heeft shows waarin getrainde dieren vaak een rol hebben.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5409419/kraaien-ingezet-afval-ruimen-in-frans-pretpark-puy-du-fou.html
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Ik vind dat precies geen goed nieuws ...  :huh: :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

#2862
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 12, 2018, 13:49:49 PM
Schijtende ooievaars belemmeren de verkoop van een villa: https://www.ad.nl/groene-hart/schijtende-ooievaars-dwarsbomen-verkoop-van-villa-van-1-miljoen-euro~acbe155a/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Een slimme makelaar zou daar wel een ton of zo extra uit moeten kunnen halen: 'uniek detail', 'zeer geschikt voor jonge gezinnen met kinderwens'...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

OJGoreng

Indianen fokten ara's voor hun veren

Citeer
In New Mexico, in het zuidwesten van de Verenigde Staten, hebben archeologen honderden skeletten gevonden van rode ara's (Ara macao cyanoptera), een papegaaiensoort uit tropisch Midden- en Zuid-Amerika. De ouderdom en de geringe genetische diversiteit van deze vogelbotjes wijzen erop dat zij tussen 900 en 1200 in gevangenschap zijn gefokt buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied, schrijven de onderzoekers deze week in PNAS. Er bestond in precolumbiaans Amerika een levendige langeafstandshandel in deze kleurige vogels.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Micha van den Boogerd

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 28, 2018, 13:34:36 PM
Zuid-Holland zet vol in op uitroeien Canadese gans


Bijzonder. Lijkt me complete verspilling als je ziet hoeveel er in de omliggende provincies zitten. Binnen de kortste keren is de populatie weer op het oude peil.

lucasn

"Volgens de Milieufederatie gaat Zuid-Holland regelrecht in tegen de instandhoudingsdoelstelling die ook voor de Canadese gans geldt."

,,Zolang Zuid-Holland niet weet wat in andere provincies gebeurt met de Canadese ganzen, is deze provincie bezig met het uitroeien van een beschermde soort''

"De Milieufederatie wijst erop dat de Canadese gans eerder al als een inheemse vogelsoort is aangemerkt."

Ehmm  :rolleye:
Groet,
Lucas Nieuweboer

lukasverboom

CiteerTweehonderd exemplaren die overblijven is een te klein aantal en genetisch te beperkt om deze soort in stand te houden. De Faunabeheereenheid heeft een oplossing om het genenpakket eventueel uit te breiden. Die oplossing komt neer op het opentrekken van een blik kolganzen uit een ander gebied om die vervolgens los te laten in Zuid-Holland.
(door een woordvoerder van de MFZH, over kolganzen)

Oftewel, prima dat het aantal kolganzen wordt teruggedrongen naar 200, maar als tegenprestatie moeten er nieuwe dieren worden vrijgelaten om de populatie genetisch sterk te houden (de dieren die er nu zitten zijn nakomelingen van ontsnapte volièrevogels). Rare gedachtegang.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

egilio

Wat een onzin van beide kanten, al kan het ook zijn dat de journalist daar aan bijgedragen heeft.
Geen woord over Nijlganzen...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: egilio op augustus 29, 2018, 12:37:20 PM

Wat een onzin van beide kanten, al kan het ook zijn dat de journalist daar aan bijgedragen heeft.
Geen woord over Nijlganzen...

De zaak gaat dan ook over Canadese en Kolganzen.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: lukasverboom op augustus 28, 2018, 16:48:38 PM
Oftewel, prima dat het aantal kolganzen wordt teruggedrongen naar 200, ...... (de dieren die er nu zitten zijn nakomelingen van ontsnapte volièrevogels).

Kortste klap is dan misschien om het aantal Kolganzen (de zomerganzen van die soort!) ook terug te brengen naar 0. Deze soort is in de zomer net zo exoot als de Canadese Gans.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

Canadese Gans-Kolgans- exoot
Er zijn er teveel in Zuid-Holland.

Ik vraag me af of invasieve exoten altijd maar uitgeroeid moeten worden. In sommige gevallen, Ja. Maar andere soorten blijken geen nadeel voor onze eigen soorten.
Moet zoiets niet een beetje herzien worden?
De halsbandparkieten zien we steeds meer, eigenlijk vind ik dat best plezierig. Teveel nijlganzen-teveel Canadese ganzen teveel koolganzen.
Uitroeien maar? Het gaat mij te ver. Ja ze veroorzaken schade bij de boeren.
Is beheers jacht niet gewoon beter? Dus de aantallen binnen de perken houden.

Wat me wel stoort is dat men nu massaal ganzen vergast en weggooit, terwijl ze gewoon geplukt en schoon gemaakt kunnen worden en voor menselijke consumptie worden gebruikt. Via TV programma's kan men mensen leren om zelf ganzen schoon te maken voor eigen gebruik.
Voor bedrijven is het niet rendabel omdat het te arbeidsintensief is. Dat klopt maar ik als oud poelier wil graag een gans schoonmaken voor eigen gebruik en inderdaad geen grote aantallen, want dat is mij teveel werk maar ieder zijn eigen gans bewerken moet toch te doen zijn, dan speelt uurloon immers geen rol meer.

Hoort dit niet op dit forum dan wil ik dit gerust verwijderen.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 29, 2018, 19:55:33 PM

... teveel koolganzen. ...

Betekenen het einde voor onze inheemse boerenkool.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

jeroen vinke

Best wel belachelijk dat alles wordt vernietigd inderdaad. Zeker met de oplopende voedseltekorten. Alles zal wel niet aan de hedendaagse hygiënevoorschriften voldoen. Stel je voor dat men iets eet waarvan er een scheet dwars komt te zitten..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: jeroen vinke op augustus 30, 2018, 10:19:01 AM
Best wel belachelijk dat alles wordt vernietigd inderdaad. Zeker met de oplopende voedseltekorten. Alles zal wel niet aan de hedendaagse hygiënevoorschriften voldoen. Stel je voor dat men iets eet waarvan er een scheet dwars komt te zitten..
Jachtwild opeten mag ook en er zijn vast ook sportvissers die hun vangst zelf klaar maken en opeten. Niemand die daar wat van zegt. Canadese ganzen kan iedereen dus zonder bezwaar op tafel zetten. Alleen lust 95% van de Nederlanders geen vlees dat niet uit het abattoir komt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

egilio

Vaak mag je het wel zelf consumeren, maar mag het niet commercieel verhandeld worden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

lukasverboom

Gaat dat niet allemaal naar voeselbanken? Dat werd een paar jaar geleden steeds door de media gezegd. Zie oa hier, in het Parool.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html