Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 15, 2018, 15:05:38 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 15, 2018, 13:38:09 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 15, 2018, 13:33:35 PMNa onderzoek blijkt dat de Halsbandparkiet een ernstige bedreiging is voor de inheemse Grote rosse vleermuis (Nyctalus lasiopterus) -> http://rsos.royalsocietypublishing.org/content/5/5/172477

Artikel gebaseerd op vondsten van dode of gewonde grote rosse vleermuizen in park bij Sevilla, Spanje...

Klopt. Ik ben daar geweest en het is daar ernstiger dan hier. Vreemd genoeg trof ik er veel meer Monniksparkieten dan Halsbandparkieten en wordt er in het artikel niets over gezegd. https://observation.org/user/view/17296?q=parkiet&akt=0&g=0&from=2015-03-01&to=2018-05-15&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&method=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&from=2018-03-01&to=2018-05-15&q=parkiet&zoektext=0&g=0&z=0&month=0&prov=0&m=K&zeker=O&rows=20&only_hidden=0
Mijn vermoeden: Monniksparkieten bouwen hun eigen nest en zijn dus geen probleem voor de vleermuizen.

JanHein

Bart van Hoogstraten

Citaat van: migratorius op mei 15, 2018, 15:33:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 15, 2018, 15:05:38 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 15, 2018, 13:38:09 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 15, 2018, 13:33:35 PMNa onderzoek blijkt dat de Halsbandparkiet een ernstige bedreiging is voor de inheemse Grote rosse vleermuis (Nyctalus lasiopterus) -> http://rsos.royalsocietypublishing.org/content/5/5/172477

Artikel gebaseerd op vondsten van dode of gewonde grote rosse vleermuizen in park bij Sevilla, Spanje...

Klopt. Ik ben daar geweest en het is daar ernstiger dan hier. Vreemd genoeg trof ik er veel meer Monniksparkieten dan Halsbandparkieten en wordt er in het artikel niets over gezegd. https://observation.org/user/view/17296?q=parkiet&akt=0&g=0&from=2015-03-01&to=2018-05-15&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&method=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&from=2018-03-01&to=2018-05-15&q=parkiet&zoektext=0&g=0&z=0&month=0&prov=0&m=K&zeker=O&rows=20&only_hidden=0
Mijn vermoeden: Monniksparkieten bouwen hun eigen nest en zijn dus geen probleem voor de vleermuizen.

JanHein

Lijkt me plausibel want ze zaten voornamelijk in de harten van palmboomkruinen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan Helmus

Een vos pakt een konijn, en dan slaat een arend toe
Zo te zien grijpt de arend het konijn. Het is me niet duidelijk of hij de prooi van de vos wilde afpakken, of dat hij eigenlijk de vos zelf wilde grijpen. De vos oogt overigens ook nog vrij jong?
Groeten, Johan Helmus

OJGoreng

Inderdaad een jonge vos. Hier het verhaal.
Met vriendelijke groet, Zainal

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op mei 25, 2018, 00:22:39 AMInderdaad een jonge vos. Hier het verhaal.

Holy cow! Ik denk dat die vos mazzel had dat de arend voor het konijn ging, en niet voor de vos zelf...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Drie mannen opgepakt om vangen en verkopen beschermde zangvogels

De politie heeft dinsdag drie mannen uit Helmond en Eindhoven opgepakt voor handel in gevangen beschermde zangvogels.

Op diverse adressen in Eindhoven en Helmond trof de politie in totaal zeventig vogels aan, onder andere kuifmezen, boomklevers, bonte vliegenvangers en lijsters. De vogels zijn in beslag genomen.

De arrestaties zijn volgens de politie het resultaat van een langer lopend onderzoek. De mannen van 39, 58 en 76 jaar worden ervan verdacht dat zij de vogels in het wild hebben gevangen, onder andere in Noord-Limburg.

De vogels werden op internet te koop aangeboden.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5289134/drie-mannen-opgepakt-vangen-en-verkopen-beschermde-zangvogels.html
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Ik ben wel benieuwd wat er dan met die vogels gebeurt. Ik neem aan dat die vrijgelaten worden. Wel sneu als ze wat langer gevangen moeten blijven als bewijslast ofzoiets.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Dat zal de rechter moeten beslissen. Het meest trieste is in dit soort gevallen dat vogels die te lang in gevangenschap hebben gezeten, niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Hen vrijlaten staat gelijk aan een doodvonnis. Daarom is het zo belangrijk dat de rechter snel een besluit neemt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Twee vegetariërs aan het woord hierboven die nog nooit een kip hebben gegeten neem ik aan?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroen vinke

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 02, 2018, 00:17:12 AM
Twee vegetariërs aan het woord hierboven die nog nooit een kip hebben gegeten neem ik aan?

Leg me even uit wat dit zowel met de vraag als het antwoord te maken heeft.

Maarten, hopen dat het voor sommigen niet te laat is.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

SlechtValk

http://www.dvhn.nl/drenthe/Twee-kraanvogelkuikens-Fochtelo%C3%ABrveen-dood-onder-meer-door-toekijkende-recreanten-23234547.html

Titel een beetje tendentieus (het lijkt bijna alsof de recreanten de beestjes persoonlijk dood geknuppeld hebben), maar wat ontzettend zonde!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.



HPM

Een Poolse Ooievaar (Kajtka) met een zender was op de terugweg en zat dit voorjaar in Soedan. Daar viel de zender uit. Twee weken later kregen de eigenaren een rekening van zo'n 2500 Euro voor 20 uur telefoneren.
Iemand had dus de kaart uit de zender gehaald en in zijn telefoon gestopt. Wat er van de ooievaar is geworden is niet bekend.
Herman van der Meer

HT

Citaat van: HPM op juni 09, 2018, 12:03:20 PM
Een Poolse Ooievaar (Kajtka) met een zender was op de terugweg en zat dit voorjaar in Soedan. Daar viel de zender uit. Twee weken later kregen de eigenaren een rekening van zo'n 2500 Euro voor 20 uur telefoneren.
Iemand had dus de kaart uit de zender gehaald en in zijn telefoon gestopt. Wat er van de ooievaar is geworden is niet bekend.

Interessant! Heb je er een artikeltje of iets dergelijks over?
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Rob Koelman

Citaat van: HPM op juni 09, 2018, 12:03:20 PMEen Poolse Ooievaar (Kajtka) met een zender was op de terugweg en zat dit voorjaar in Soedan. Daar viel de zender uit. Twee weken later kregen de eigenaren een rekening van zo'n 2500 Euro voor 20 uur telefoneren.
Iemand had dus de kaart uit de zender gehaald en in zijn telefoon gestopt. Wat er van de ooievaar is geworden is niet bekend.

Citaat van: HT op juni 09, 2018, 12:22:33 PMInteressant! Heb je er een artikeltje of iets dergelijks over?

Oei,

In het verleden werden ooievaars al wel eens geschoten om de kleurringen te bemachtigen (prima sierraden!), nu dreigt afschot van gezenderde vogels om de telefoonkaart te bemachtigen. De hoogste tijd om een kaartje te ontwerpen dat niet 'tweedehands' bruikbaar is in een normale telefoon.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juni 09, 2018, 12:27:31 PM
Citaat van: HPM op juni 09, 2018, 12:03:20 PMEen Poolse Ooievaar (Kajtka) met een zender was op de terugweg en zat dit voorjaar in Soedan. Daar viel de zender uit. Twee weken later kregen de eigenaren een rekening van zo'n 2500 Euro voor 20 uur telefoneren.
Iemand had dus de kaart uit de zender gehaald en in zijn telefoon gestopt. Wat er van de ooievaar is geworden is niet bekend.

Citaat van: HT op juni 09, 2018, 12:22:33 PMInteressant! Heb je er een artikeltje of iets dergelijks over?

Oei,

In het verleden werden ooievaars al wel eens geschoten om de kleurringen te bemachtigen (prima sierraden!), nu dreigt afschot van gezenderde vogels om de telefoonkaart te bemachtigen. De hoogste tijd om een kaartje te ontwerpen dat niet 'tweedehands' bruikbaar is in een normale telefoon.

Oorspronkelijk komt het bericht geloof ik van een Poolse Twittergroep maar ik kwam viavia bij een Poolse krant. Daarvan ben ik vergeten de link op te slaan.

Er werden in Afrika al vogelringen verzameld lang voordat ze gekleurd waren. Volgens de vehalen werden ze in halskettingen verwerkt.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op juni 09, 2018, 13:13:58 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 09, 2018, 12:27:31 PM
Citaat van: HPM op juni 09, 2018, 12:03:20 PMEen Poolse Ooievaar (Kajtka) met een zender was op de terugweg en zat dit voorjaar in Soedan. Daar viel de zender uit. Twee weken later kregen de eigenaren een rekening van zo'n 2500 Euro voor 20 uur telefoneren.
Iemand had dus de kaart uit de zender gehaald en in zijn telefoon gestopt. Wat er van de ooievaar is geworden is niet bekend.

Citaat van: HT op juni 09, 2018, 12:22:33 PMInteressant! Heb je er een artikeltje of iets dergelijks over?

Oei,

In het verleden werden ooievaars al wel eens geschoten om de kleurringen te bemachtigen (prima sierraden!), nu dreigt afschot van gezenderde vogels om de telefoonkaart te bemachtigen. De hoogste tijd om een kaartje te ontwerpen dat niet 'tweedehands' bruikbaar is in een normale telefoon.

Oorspronkelijk komt het bericht geloof ik van een Poolse Twittergroep maar ik kwam viavia bij een Poolse krant. Daarvan ben ik vergeten de link op te slaan.

Er werden in Afrika al vogelringen verzameld lang voordat ze gekleurd waren. Volgens de vehalen werden ze in halskettingen verwerkt.
Artikel hier (gevonden door op de Poolse woorden voor ooievaar, zender, telefoon en Soedanees te zoeken).
Redelijk te begrijpen via: Google translate.

JanHein

Rob Koelman

Vogels in Zeeland broeden op speciaal aangelegde eilandjes

Een proef in Zeeland waarbij vogels op een speciaal aangelegd eilandje moeten broeden, is geslaagd. De proef begon twee jaar geleden, onder meer omdat het in andere gebieden te druk werd voor sommige vogels.

De rechthoekige eilandjes van 10 bij 12 meter zijn van kunststof. Ze kunnen gemakkelijk uit elkaar worden gehaald.


Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2235968-vogels-in-zeeland-broeden-op-speciaal-aangelegde-eilandjes.html
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

OlivierO

Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".

Ik vind dit toch wat kort door de bocht. Het is spuuglelijk, maar ik vrees dat het noodzakelijk is of zeker wordt. En dan kunnen "we" beter nu de kennis al opdoen in plaats van wanneer het écht te laat is nog te beginnen met zoeken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gardensafari

Citaat van: OlivierO op juni 11, 2018, 22:04:31 PM
Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".

Ik vind dit toch wat kort door de bocht. Het is spuuglelijk, maar ik vrees dat het noodzakelijk is of zeker wordt. En dan kunnen "we" beter nu de kennis al opdoen in plaats van wanneer het écht te laat is nog te beginnen met zoeken.

Ja, ik ben kort door de bocht en het is goed dat jij wat nuance aanbrengt.
Maar ik blijf van mening dat dit geld -voor natuurdoeleinden- beter besteed had kunnen worden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Oenanthe

Wat mij opvalt is dat die plastic gedrochten worden neergelegd door...het Zeeuwse Landschap. Binnenkort bouwt het Zuid Hollands Landschap een heel groot kantoorgebouw om slechtvalken broedgelegenheid te verschaffen  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

caliprobola

Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".
't is maar een meeuw...

Morten

Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
(...)
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".

Huh, kokmeeuw en visdief zijn inderdaad kwetsbare soorten. Als je niet met de broedecologie van deze soorten bekend bent, staat dat ook keurig in het nieuwsbericht vermeld: verstoring en predatie zijn belangrijke belemmeringen voor vestiging en/of broedsucces.

Je zou ook simpel de Staat van Instandhouding van genoemde soorten als broedvogel in Nederland kunnen achterhalen. Dit als maat voor het duurzaam voortbestaan van de populaties: voor kokmeeuw "matig ongunstig" en voor visdief "zeer ongunstig".
Groet, Morten


gardensafari

#2816
Citaat van: caliprobola op juni 11, 2018, 23:16:07 PM
Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".
't is maar een meeuw...

Als we ons vuilnis gewoon weer storten in plaats van verbranden stikken we weer van de kokmeeuwen.
En verder "least concern": http://www.iucnredlist.org/details/22694420/0
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HPM

Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 23:43:41 PM
...
En verder "least concern": http://www.iucnredlist.org/details/22694420/0

Ja, we kunnen Nederland best helemaal asfalteren en de Zeeuwse zandplaten volzetten met vakantiehuizen voor Duitsers. Elders op de wereld zitten vogels genoeg.
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op juni 12, 2018, 07:01:41 AM
Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 23:43:41 PM
...
En verder "least concern": http://www.iucnredlist.org/details/22694420/0

Ja, we kunnen Nederland best helemaal asfalteren en de Zeeuwse zandplaten volzetten met vakantiehuizen voor Duitsers. Elders op de wereld zitten vogels genoeg.

Zoals wel vaker weet jij overdrijven tot een ware kunst te verheffen  ;D

Mijn stelling is en blijft dat dit geld beter besteed had kunnen worden.
En wel aan de "natuur", zoals ik al eerder schreef.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Grappig filmpje...

Man achtervolgt meeuw die zijn GoPro 'steelt' in Canada

Een Canadese man achtervolgt een meeuw in het park, omdat het dier wegvliegt met zijn GoPro.

https://www.nu.nl/238593/video/man-achtervolgt-meeuw-die-zijn-gopro-steelt-in-canada.html
Met vriendelijke groet, Rob