Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 19:45:19 PMHopelijk omvat dat verhaal ook een uitleg over hoe agenten ertoe kwamen om de man ervan te verdenken een levende reiger te hebben gevangen voordat hij hem opat. Ik wil zo graag weten hoe je dat doet zonder enig hulpmiddel (daar beschikken de meeste daklozen namelijk niet over)  ;D

Een deel van de stadsreigers in ons land is weinig schuw voor mensen en makkelijk te lokken met wat vis/ander voer...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ja maar ook vis of ander voer zullen de meeste daklozen niet op zak hebben. En dan blijft het nog zeer de vraag of zo'n handtamme reiger zich met de hand laat pakken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 19:59:33 PM
Ja maar ook vis of ander voer zullen de meeste daklozen niet op zak hebben. En dan blijft het nog zeer de vraag of zo'n handtamme reiger zich met de hand laat pakken.

Wel een leuk vraagstuk. Ik denk überhaupt niet dat de agenten er veel verder over nagedacht hebben. Maar wat jij zegt Maarten, mijn kippen eten ook uit de hand maar zijn er goed verdacht op als je ze wilt pakken. Desalniettemin kan een verzwakte reiger wel een goede prooi voor de zwerver zijn.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 19:59:33 PMJa maar ook vis of ander voer zullen de meeste daklozen niet op zak hebben. En dan blijft het nog zeer de vraag of zo'n handtamme reiger zich met de hand laat pakken.

Je hoeft als dakloze in een grote stad alleen maar onderaan flats te zoeken naar naar beneden gegooid brood en dergelijke. Kun je zelf opeten, maar ook gebruiken om een reiger/eend/andere vogel mee te lokken...

Met de hand vangen hoeft niet. Als een reiger eenmaal dichtbij genoeg is kun je 'm met een stok zo neerknuppelen...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 06, 2018, 21:19:07 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 19:59:33 PMJa maar ook vis of ander voer zullen de meeste daklozen niet op zak hebben. En dan blijft het nog zeer de vraag of zo'n handtamme reiger zich met de hand laat pakken.

Je hoeft als dakloze in een grote stad alleen maar onderaan flats te zoeken naar naar beneden gegooid brood en dergelijke. Kun je zelf opeten, maar ook gebruiken om een reiger/eend/andere vogel mee te lokken...

Met de hand vangen hoeft niet. Als een reiger eenmaal dichtbij genoeg is kun je 'm met een stok zo neerknuppelen...

Onderaan een flat wachten tot er een reiger naar beneden wordt gegooid.
Herman van der Meer

vincentvanderspek

Of de dakloze vertelde simpelweg de waarheid.

Ik vind de nieuwsberichten over de reiger nogal suggestief: de politie kon het niet bewijzen ("maar het was natuurlijk wel zo", denken lezers er dan achteraan).

Er zijn met de vorst veel reigers dood gegaan. Het vogelasiel in Den Haag zat bijv. vol, op mijn werk werden er diverse (en een grote zil) dood gevonden.

Kortom, de verklaring van de dakloze vind ik het meest plausibel (als Russische dakloze heb je blijkbaar de schijn tegen)
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

jeroen vinke

Citaat van: vincentvanderspek op maart 07, 2018, 07:36:33 AM
Of de dakloze vertelde simpelweg de waarheid.

Ik vind de nieuwsberichten over de reiger nogal suggestief: de politie kon het niet bewijzen ("maar het was natuurlijk wel zo", denken lezers er dan achteraan).

Er zijn met de vorst veel reigers dood gegaan. Het vogelasiel in Den Haag zat bijv. vol, op mijn werk werden er diverse (en een grote zil) dood gevonden.

Kortom, de verklaring van de dakloze vind ik het meest plausibel (als Russische dakloze heb je blijkbaar de schijn tegen)

Volgens mij vindt iedereen het hier logisch dat de zwerver de reiger dood heeft gevonden, maar wordt er alleen wat gegrapt over hoe je aan een reiger kan komen.
Ik denk niet dat de politie veel tijd heeft gestoken in het vinden van bewijs (maw., ter plaatse niets hebben aangetroffen en niet verder gezocht omdat ze het ook eigenlijk wel geloofden)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OJGoreng

De kleine rietgans is erg flexibel
Trekvogels Kleine rietganzen wisselen veel van eetgedrag en overwinteringsgebied. Dat zagen vogelaars tijdens uniek, 25 jaar durend onderzoek.

(NRC, 8 mrt. Mogelijk achter de betaalmuur, in tegenstelling tot het artikel dat aanleiding was voor het nieuwbericht)
Met vriendelijke groet, Zainal

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Merels worden in stad ouder dan in bos

Merels leven langer in de stad dan in het bos, maar zijn wel minder gezond. Dat valt op te maken uit onderzoek in vijf Europese steden, gedaan door biologen van de universiteit van Groningen.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5186675/merels-worden-in-stad-ouder-dan-in-bos.html
Met vriendelijke groet, Rob







pdeknijff

Naturetoday is wel vaker nogal eenzijdig en speculatief met hun berichtgeving, je zou het regelmatig nepnieuws kunnen noemen.
Die insectenafnamehype van vorig najaar is vrij eenvoudig te debunken, wat promt is gedaan. Zelfs als je oppervlakkig naar de data, voor zover beschikbaar, kijkt, dan blijft er erg weinig over van hun voornaamste conclusie.
Wordt natuurlijk ontkent, maar het blijft een feit dat er niets klopt van dit Plos One verhaal.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

peterv

Citaat van: pdeknijff op maart 22, 2018, 18:02:08 PM
Wordt natuurlijk ontkent, maar het blijft een feit dat er niets klopt van dit Plos One verhaal.
Helemaal niets? Dat is ook nogal een bewering om als "feit" te presenteren.
Peter Venema

caliprobola

#2748
Citaat van: pdeknijff op maart 22, 2018, 18:02:08 PM
Naturetoday is wel vaker nogal eenzijdig en speculatief met hun berichtgeving, je zou het regelmatig nepnieuws kunnen noemen.
Die insectenafnamehype van vorig najaar is vrij eenvoudig te debunken, wat promt is gedaan. Zelfs als je oppervlakkig naar de data, voor zover beschikbaar, kijkt, dan blijft er erg weinig over van hun voornaamste conclusie.
Wordt natuurlijk ontkent, maar het blijft een feit dat er niets klopt van dit Plos One verhaal.
Er zijn helaas genoeg andere data die een sterke afname van heel wat insecten in de Westerse wereld aantonen, zoals bijvoorbeeld de Britse Rothamsted-data of ook deze recente paper.

jvanleeuwen

#2749
Citaat van: peterv op maart 22, 2018, 19:28:40 PM
Citaat van: pdeknijff op maart 22, 2018, 18:02:08 PM
Wordt natuurlijk ontkent, maar het blijft een feit dat er niets klopt van dit Plos One verhaal.
Helemaal niets? Dat is ook nogal een bewering om als "feit" te presenteren.
Zie
http://journals.plos.org/plosone/article/comments?id=10.1371/journal.pone.0185809
Commentaren op Plos One artikel ( al dan niet onderbouwd)

peterlindenburg

#2750
Citaat van: pdeknijff op maart 22, 2018, 18:02:08 PM
Naturetoday is wel vaker nogal eenzijdig en speculatief met hun berichtgeving, je zou het regelmatig nepnieuws kunnen noemen.
Die insectenafnamehype van vorig najaar is vrij eenvoudig te debunken, wat promt is gedaan. Zelfs als je oppervlakkig naar de data, voor zover beschikbaar, kijkt, dan blijft er erg weinig over van hun voornaamste conclusie.
Wordt natuurlijk ontkent, maar het blijft een feit dat er niets klopt van dit Plos One verhaal.

ben zeer benieuwd naar je onderbouwing.

Yeronimo

We kunnen elkaar natuurlijk wel blijven aanvallen en zoeken naar onnauwkeurigheden, zo eigenwijs als wij ecologen en biologen zijn, maar we maken er geen stevige lobby op dit moment van. De onderzoekers en schrijvers van het artikel weten dat er een hoop haken en ogen aan zitten met de nodige tekortkomingen, dat zetten ze ook in hun artikel neer. En of het nou 80% of 50% achteruitgang is, het gaat om het vaststellen hiervan, dit aan de man brengen en er uiteindelijk wat aan doen. Dus laten we een stoppen met elkaar telkens als betweters te verbeteren of te nuanceren, want zo gaan we de gewone burger er niet van overtuigen dat er echt wat moet gebeuren en vormen we geen stevig block. Het is 5 voor 12 en er moet nu actie plaats vinden, het doel heiligt de middelen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Datura

Met Jeroen (e.a.) eens, het is duidelijk dat er de nodige tekortkomingen aan het onderzoek zitten (wat ook de reden zal zijn dat het in PLOS ONE is gepubliceerd, en niet in een hoger aangeschreven tijdschrift). De auteurs hadden ervoor kunnen kiezen nog 2-3(-5) jaar onderzoek te doen om de resultaten beter te onderbouwen en in een beter tijdschrift te publiceren. Ze hebben daar niet voor gekozen, en ik denk terecht, vanwege de urgentie van het verhaal. Bovendien werd hiermee nog geprofiteerd van de actualiteit (Neonicotenoiden) voor brede publicatie en hopelijk bewustwording. Dit doel is zeker bereikt, veel media hebben er aandacht aan besteed (het is de vraag of dat over 3-5 jaar ook zo zou zijn). Helaas heeft de politiek het nog niet (of maar deels) opgepikt (Glyfosaat nog 5 jaar toegestaan...).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ruut

Oehoe Nemo was twaalf weken weg, maar nu is hij terecht: 'Ik ben heel erg blij'

AMERSFOORT - Oehoe Nemo is na twaalf weken eindelijk weer terecht. De grote uil werd zaterdagochtend gespot en gevangen in de Amersfoortse wijk Vathorst. De Siberische oehoe vloog twaalf weken geleden weg van zijn valkerijcentrum in Eindhoven.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/276260722/Oehoe+Nemo+was+twaalf+weken+weg,+maar+nu+is+hij+terecht+Ik+ben+heel+erg+blij.aspx

Rob Koelman

AMC zet buizerd in om agressieve meeuwen weg te jagen

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zet een buizerd in om agressieve meeuwen te verjagen. De roofvogel moet personeel beschermen dat werkzaamheden uitvoert aan het gebouw.


Meer lezen: https://www.nu.nl/amsterdam/5196665/amc-zet-buizerd-in-agressieve-meeuwen-weg-jagen.html
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2018, 20:39:26 PM
AMC zet buizerd in om agressieve meeuwen weg te jagen

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zet een buizerd in om agressieve meeuwen te verjagen. De roofvogel moet personeel beschermen dat werkzaamheden uitvoert aan het gebouw.

Meer lezen: https://www.nu.nl/amsterdam/5196665/amc-zet-buizerd-in-agressieve-meeuwen-weg-jagen.html

"Een van de glazenwassers is zelfs in zijn rug geprikt", zegt medewerkers Kwaliteitszorg Annemiek Soer. "Dat risico willen we niet meer lopen".
Herman van der Meer


Oenanthe

Citaat van: HPM op maart 27, 2018, 21:08:13 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2018, 20:39:26 PM
AMC zet buizerd in om agressieve meeuwen weg te jagen

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zet een buizerd in om agressieve meeuwen te verjagen. De roofvogel moet personeel beschermen dat werkzaamheden uitvoert aan het gebouw.

Meer lezen: https://www.nu.nl/amsterdam/5196665/amc-zet-buizerd-in-agressieve-meeuwen-weg-jagen.html

"Een van de glazenwassers is zelfs in zijn rug geprikt", zegt medewerkers Kwaliteitszorg Annemiek Soer. "Dat risico willen we niet meer lopen".
Bij mij op het dak broeden al jaren zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen. Die verdedigen met harde hand (al maak ik zelden mee dat ze me daadwerkelijk te lijf gaan) het dak maar dan ook uitsluitend het dak. Glazenwassers, schilders en andere lieden die langs de gevel bezig zijn worden volkomen genegeerd. Ik heb daarom mijn twijfels over het waarheidsgehalte van dit verhaal. Hoogstwaarschijnlijk zijn de glazenwassers via het dak gegaan. Maar dat blijkt niet uit het verhaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer